Permalänk
Medlem

Inreda garage

Hej,

Jag håller precis på att avsluta projektet "isolera garaget" och det börjar snart bli dags att köpa hyllor, förvaring, och arbetsbänk etc. Det är 9x3.6m stort och jag tänkte dela av det så att det blir en verkstadsdel i ena änden på ca 4.2x3.6m.

Nån som har några tips på smarta lösningar som ni har i era garage, smarta upphängingar, bra verktygstavlor etc.

Har redan beställt 2st steadyrack cykelställ som verkar nice, https://www.youtube.com/watch?v=SEbjiMbBvco

/Ivar

Permalänk
Medlem

Enda tipset jag har är att få bort så mycket som möjligt från golvet och upp på väggarna i form av väggskåp/verktygstavlor/redskapshållare.

Flyttbar verktygsvagn, beroende på hur mycket verktyg du har, så finns olika storlekar.
https://webbshop.mellbygarage.se/garageforvaring/verktygsvagn...

https://webbshop.mellbygarage.se/garageforvaring/sortimentska...

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med, bygg så lite som möjligt som påverkar golvarean. Har själv byggt ett garage som är 7x8,4m, och känner mig redan begränsad nu när jag har arbetsbänk som är 1m djup och 2,4m bred i ett hörn.

Personligen så kommer jag bygga till garaget med ca 30m2 om några år, då det kommer bli en annan höjd på det golvet så kommer det bli en meck och förvaringsdel så håller man golvet på garagedelen endast för fordon.

P.s. Å andra sidan så beror det ju lite på vad man har för intressen. Jag gillar äldre fordon och behöver därför mecka rätt ofta. Om man alltid lämnar in bilen pga okunskap eller ointresse så räcker det ju att få in fordonet. Dock så kanske det tillkommer åkgräsklippare, moppe till barnen, hoj till personen som har hamnat i ålderskris etc så dumt att låsa golvarean.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Testpilot

Ett konsollhyllsystem är jäkligt smidigt skulle jag säga och där är väl Elfa det största/bästa men om man inte behöver alla miljarders kombinationsmöjligheter så duger kanske ett billigt från Biltema med.

Vi har en hall-hylla för jackor och skor och sånt av Elfas konsolsystem och jag skulle lätt använda det till ett garage om jag hade ett garage
När det är dags att inreda uteförrådet tänker jag nog satsa på Elfa-systemet där med även om det kosta extra.

Nu känns det som att jag är en försäljare av Elfa men kolla i deras katalog så ser du vad man kan göra med ett garage, finns lösningar för verktygstavlor, däckupphängning och allt möjligt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ett konsollhyllsystem är jäkligt smidigt skulle jag säga och där är väl Elfa det största/bästa men om man inte behöver alla miljarders kombinationsmöjligheter så duger kanske ett billigt från Biltema med.

Vi har en hall-hylla för jackor och skor och sånt av Elfas konsolsystem och jag skulle lätt använda det till ett garage om jag hade ett garage
När det är dags att inreda uteförrådet tänker jag nog satsa på Elfa-systemet där med även om det kosta extra.

Nu känns det som att jag är en försäljare av Elfa men kolla i deras katalog så ser du vad man kan göra med ett garage, finns lösningar för verktygstavlor, däckupphängning och allt möjligt.

Vi skaffade Elfas hängskenor och konsoler tillsammans med limfog av ek för att ordna en rejäl hylla inne på kontoret. Så nöjd med det. Betydligt bättre jämfört med att ha vanliga bokhyllor som tar upp golvyta.

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla. Ska definitivt försöka få till så mycket "ledig" golvyta som möjligt, rejäla konsoler längst upp runt hela känns ganska givet. Nån som har jämfört IKEAs Algot system mot Elfa? Vi har Algot inomhus, känns väldigt stabilt, kanske finns nån poäng med att ha samma systrem på flera ställen så man kan byta lite mellan.

De stora "golvbovarna" är nog 5st cyklar, gräsklippare och vedklyv. Cyklarna och vedklyven går nog att lösa, gräsklipparen däremot... Kanske får bli ett trädgårdsskjul till nästa sommar

Skrivet av SvanteP:

P.s. Å andra sidan så beror det ju lite på vad man har för intressen. Jag gillar äldre fordon och behöver därför mecka rätt ofta. Om man alltid lämnar in bilen pga okunskap eller ointresse så räcker det ju att få in fordonet. Dock så kanske det tillkommer åkgräsklippare, moppe till barnen, hoj till personen som har hamnat i ålderskris etc så dumt att låsa golvarean.

Intresset för att mecka med bilar har aldrig varit stort, och nu är det obefintlig, byter inte ens till vinterdäck själv längre. Det kommer mest att bli snickerier, cykel meck och kanske lite förodling av plantor på våren. Om isoleringen blir bra så kanske ev att man kör elektronikprojekte där oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Tack för svar alla. Ska definitivt försöka få till så mycket "ledig" golvyta som möjligt, rejäla konsoler längst upp runt hela känns ganska givet. Nån som har jämfört IKEAs Algot system mot Elfa? Vi har Algot inomhus, känns väldigt stabilt, kanske finns nån poäng med att ha samma systrem på flera ställen så man kan byta lite mellan.

De stora "golvbovarna" är nog 5st cyklar, gräsklippare och vedklyv. Cyklarna och vedklyven går nog att lösa, gräsklipparen däremot... Kanske får bli ett trädgårdsskjul till nästa sommar

Intresset för att mecka med bilar har aldrig varit stort, och nu är det obefintlig, byter inte ens till vinterdäck själv längre. Det kommer mest att bli snickerier, cykel meck och kanske lite förodling av plantor på våren. Om isoleringen blir bra så kanske ev att man kör elektronikprojekte där oxå.

Spontant så tror jag att Elfa antagligen håller tills dess att huset rivs. Ikea däremot...

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att Bauhaus har något som heter Lundbergs. Det är som Elfa, och om jag förstått rätt är de kompatibla med Elfas system.. Men billigare. Kan vara värt en titt. Har byggt en klädkammare med Elfa, och satt upp en dator/projektor/förstärkarhylla med Lundbergs. Märkte ingen skillnad.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Verktygstavlor kostar ofta en del och är ganska begränsande för vad det finns för saker att fästa i dom som tex krokar/etc.

Jag rekomenderar starkt en vanlig plywood skiva och spik/skruv.
Och kommer du att nån gång använda nåt som behöver ström från väggen så sätt INTE uttag bakom bänken i ungefär samma höjd (som jag ser ÖVERALLT).
ALLT du har på bänken och kablarna kommer att vara ivägen.
Sätt uttagen UNDER bänken heller på bänkens ben (om man har bygget en gedigen bänk vill säga).
Sen om uttagen är riktade neråt och är skruvade i bänkskivan heller kanske i en vägg som bänken är byggd mot spelar mindre roll även om dom skulle sitta på väggen 50cm in så är det bättreän att dom sitter ovanpå bänken.

Länkar ett inlägg från mig på byggahus med mer info.
https://www.byggahus.se/forum/threads/era-baesta-garagetips-s...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Som många sagt, undvik saker på golvet, kör så mycket krokar och hyllor som det bara går.

Verktygstavlor är bara dyrt och omständigt, jag köpt en 15mm plywood, klöv på mitten, limmade ihop och har som verktygstavla. Krokarna blev sedan en kombination av spik, skruv samt verktygshållare för verktygstavlor. Då får man en tavla som är precis som man vill ha den.

Nu är mitt hörn lite av ett ihopplock, då allt är gjort med saker jag redan hade, förutom underskåpen.

I underskåpen är det nu 2 hyllplan också, där jag har hylsnyckelsatser och sådant liggande.

I hela garaget har jag även ett loft där jag förvarar större saker såsom domkraft, mc-ställ, vinterdäck.. you name it.

Och bänkskivan hittade jag i garaget när jag tog över den, så den behöll jag.

Hela detta hörn har kostat mig ca 500:-, ej inräknat arbetstid då såklart.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kolla runt lite på galleri-trådarna på https://www.garagejournal.com
Finns en del smarta / snygga lösningar