Permalänk
Medlem

Intel NUC, framtidssäker?

Hej, gjorde tidigare en tråd om en HTPC för under 2000kr, har nu bytt riktning på skutan och vill ha nått lite mer framtidssäkert, och även höjt budgeten till max 5000kr

https://www.dustinhome.se/favorites/index/7365935

Kommer denna klara 4k filmer och streaming? HBO, Netflix, viaplay osv. Kommer jag klara mig på den här ett tag framöver? Finns det några bättre alternativ för 5000kr?

Mvh
Simon

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk

Den där har ju bara en i3, du borde nog välja en med en i5 i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Den där har ju bara en i3, du borde nog välja en med en i5 i alla fall.

Så för mina behov är de extra 1000kr för i5an värt det?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk

Jag skulle avvakta ett tag till, då Dolby Vision är på framtåg och att det verkar vara lite problem med att få HDR10 att fungera tillfredställande med med kombon Intel/Microsoft.
(verkar vara något strul med Microsofts API för HDR)

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Den där har ju bara en i3, du borde nog välja en med en i5 i alla fall.

Vad menar du med "bara"? i3:an klarar i alla fall 4K utan problem, och klarar således streaming precis lika bra - vilket borde uppfylla TS önskemål - om inte spel är nödvändigt:

https://www.youtube.com/watch?v=cI-a4WZWwZc

På italienska, men lite benchmark och multitasking. https://youtu.be/6AMseFRja-o?t=2m38s

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte om idén med att köpa en NUC för de pengarna och man blir låst till att enbart köra en HTPC.

Jag hade passat på och slå två flugor i en smäll och bygga en server med virtualisering och sedan kört t.ex. PLEX och se ha en smart-TV som klarar DLNA (klarar väl de flesta nya idag?).
Så kan du göra 82405 andra grejer med din server samtidigt.

Men smaken är som baken...

Permalänk
Medlem

Framtidssäkert och datorer passar lika bra ihop som att försöka få ner en rund boll i ett trekantigt hål

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@Undie: Hej, har du bra koll på det du pratar om? För jag är nämligen ute efter något liknande, Vill ha en "server" hemma som jag även kan använda som mediaserver.

Något du skulle kunne hjälpa till med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av STOSHYNSKIN:

@Undie: Hej, har du bra koll på det du pratar om? För jag är nämligen ute efter något liknande, Vill ha en "server" hemma som jag även kan använda som mediaserver.

Något du skulle kunne hjälpa till med?

Absolut, skriv vad du är ute efter så ska jag svara så bra jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av STOSHYNSKIN:

@Undie: Hej, har du bra koll på det du pratar om? För jag är nämligen ute efter något liknande, Vill ha en "server" hemma som jag även kan använda som mediaserver.

Något du skulle kunne hjälpa till med?

Eller jag ska säga såhär, just virtualisering som helhet har jag inte hållit på JÄTTEMYCKET med. T.ex. ESXi eller övriga hypervisors har jag inte stenkoll på.
Det kan däremot kan gå in på är min egen setup.

Jag kör en FreeNAS burk som bassystem och sen "virtualiserar" (paravirtualiserad miljö) jag följande på den burken:

Vet inte om värdnamnen är solklara men:

  • rTorrent / ruTorrent konfiguration för semesterbilder.

  • PLEX för media streaming (OpenVPN-konfigurationen nedan gör att jag automatiskt kommer åt PLEX "utifrån" utan att behöva aktivera detta i PLEX eller skapa plex-konto, asgött). Man behöver inte ens ha DLNA på TVn, numer kör jag PLEX-appen i telefon/tablet som fjärrkontroll och streamar via google cast till TVn (som har "inbyggd" chromecast)

  • Kör en Bitcoin full nod för skojs skull.

  • ZNC IRC bouncer

  • OpenVPN server så att jag krypterat kommer åt mitt hemmanätverk via mobiltelefonen/tablet. Denna hosten skickar även trafiken via en OpenVPN-klient på routern. Alltså:
    Telefon <---- Hemma-VPN -----> Hem <----- VPN-provider -----> Destination
    Perfekt att ha med på utlandsresan utan att hotellet eller deras regering kan se vad jag gör.

Så alla dessa setups delar på samma resurser och att arbeta i jails är så jävla smidigt för då gör man ett jail för varje lösning man vill ha.
Kör man flera saker på samma setup finns alltid risk att något fuckar upp något annat och då måste man göra om ALLT från början.
Skiter sig något här tar jag bara bort jailet och skapar om det.

Sen kan man ju slänga in hela OS som rena VMs om man vill men det har jag inget behov av än så länge.
Varje jail får sitt eget IP också vilket är smidigt för jag styr på routernivån vilka IPn som ska gå över VPN.

Permalänk
Medlem

DLNA suger, alla gånger jag testat det så har det slutat funka eller strulat med oförklariga anledningar (tex funkar efter omstart av TV eller Server).

Nej, det enda jag varit riktigt nöjd med är en Nuc som kör OpenElec (eller windows med kodi). Den gör inte mycket mer än det, men o andra sidan har jag en NAS som servrar all media som är nedladdat. TVn har Chromecast stöd så där har vi svtplay, netflix, viaplay mfl tjänster.

Boxen är 100% pålitlig och tjejen har aldrig haft anledning att ringa pga "den startar inte", nått man stöter på titt som tätt med plex eller liknande lösningar.

Det är en I3 version, D34010WYB.

Sitter och kollar på Kaby Lake versionen men ENBART för 10bitt hvec stöd och HDMI 2.0. Men 99% av allt media jag har är 1080p. 4k har inte slagit riktigt ännu.

Har haft den sen feb 2014.. inga problem alls. Uppgraderade till ett passivt AKASA chassi 2015.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ggustavsson:

Framtidssäkert och datorer passar lika bra ihop som att försöka få ner en rund boll i ett trekantigt hål

Beror på storleken på dem:D