Värt att prova GTA IV?

Permalänk
Medlem

Om jag ska ranka spelen så skulle jag ranka de såhär:
1. GTA: Vice City
2. GTA V
3. GTA: San Andreas
4. GTA 2
5. GTA III
6. GTA
7. GTA IV

Tycker alla är bra, men GTA IV är det sämsta i serien i mitt tycke (men fortfarande bra som sagt). Sen om det är värt att spela eller inte för just dig är svårt att säga

Värt att tänka på är att GTA IV är sjukt dåligt optimerat (portat) från konsol och det har kommit rapporter om att nya hårdvara t.o.m driver spelet sämre än mycket sämre äldre hårdvara.. Det är nästan så det är mer värt att spela på konsol.. Har själv spelat alla spelen till 100% flera gånger om på både konsol (PS, PS2, PS3, PS4) och PC, men alla spelen är bättre på PC.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag tycker att GTA IV är bättre än GTA V trots att det inte är det vackraste utav de två

Permalänk
Medlem

Jag gillar fysiken på GTA IV. På GTA V har dem knappt tittat på fysiken.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Gta Vice City
Gta SAN Andreas
GTA IV

Kan jag verkligen rekommendera om du gillar denna typ av spel. De äldre spelen tycker jag inte är värda att köra igenom mer än för nostalgin.
Körde under förra året igenom Vice city igen och kör just nu igenom SAN Andreas igen.
Gillar spelen starkt och funkar bra på win10.
Har Gta IV också och inga problem med win10. Dock inte mer än startat det och kört i 5-10min.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Lorault:

Ja, det där att det känns i bilen när man växlar. Så coolt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det är sjukt o-optimerat, jag kör 1080 Ti och 8700k men ligger mellan 60-80 fps.
Det finns också en väldigt jobbig "mouse deadzone" så när du rör musen extremt långsamt för att sikta så händer inget, utan du måste göra snabba rörelser för att något ska registreras. (självklart är mouse acceleration avstängt, det är spelet som är inställt för kontroller med deadzones så det går inte att bli av med... )

Men trots detta så är det definitivt ett kul spel, sköna karaktärer och speciell bilfysik, bilarna kan även gå sönder på ett mycket roligare sätt än i GTA V

Permalänk
Medlem

PC-porten är urusel men spelet är väldigt bra i övrigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

https://www.youtube.com/watch?v=GWVtZJo-HqI

Tyckte denna var aktuell för tråden. På många sätt är GTA5 nergraderad tekniskt sett vs GTA4 och vissa punkter handlar det om gameplay försämring så visst är det helt klart värt ett försök tycker jag. GTA5 har ju mestadels betydligt snyggare grafik och omgivning.

Det var sjukt mycket som gjorde GTA4 till en mycket roligare sandlåda än GTA V. Trodde GTA V skulle fortsätta på den grymma fysiken och göra den ännu bättre.

Vill man bara jävlas med snutar och fotgängare kan man lika gärna dra igång fyran. Standardpistolen mot fötter i trappor osv är nog det roligaste jag haft med fysik i spel. Efter att ha spelat soldiers of fortune trodde jag att spelen vi lirar idag skulle ha kommit till en riktigt grym nivå, men nu är allt så urvattnat.

Samma med bilspel. Hade sett fram emot att kunna klyva bilar på mitten mot träd. Men man valde snygga texturer och bumper-cars istället. Fysik i spel var askul, idag har man inte lika roligt med spelen längre utan får fokusera på story och hur snyggt det är. Men jag skulle gärna offra lite grafik för att få tillbaka rolig fysik igen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Tänkte ge spelet en chans igen. Körde kanske 30-40% när det kom på 360.

Men spelet presterar dåligt datorn i signaturen klarar inte stabila 60fps (kör 4k) och jag får massa hack.
Samma dator klarar femman utan problem.
Googlat lite på det verkar finnas massa fixar men jag vill helst slippa ladda ner filer från okända killar på youtube för att fixa spelet.
Känns som chansen är stor för virus då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb