Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jävligt dålig 4770k, läge att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Jävligt dålig 4770k, läge att uppgradera?

Tjo,

Jag har en något tråkig 4770k som ej vill lira över stock.

Har provat med 1.35v och får den inte stabil i 4.2Ghz. Temperaturen är dock bra (går ej över 75c i P95).

Rig:
4770k
Z87 RoG impact
GTX 1070
16gb @ 2400Mhz (Ja, jag har provat att köra dessa så lågt som 1333Mhz i 4.2Ghz utan att få prollen stabil).
Skärm: 2560x1080 UW @ 144Hz

Lirar allt möjligt (racing, fps, rpg etc). Gör inget annat vid datorn förutom spel.

Nu till frågan:
Har jag mycket att vinna om jag byter prolle nu (7800x, 7700k eller 1700x), eller bör jag vänta ett tag till?

Jag ber om ursäkt i förhand för sent svar (har mycket att göra på veckodagar).

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS?

Jag tycker det är kass att dra på hög volt bara för att. Mycket bättre att börja lågt och öka. Jag kör en 3770K med 1.19 i 3.5GHz. Stabil, låg temp :). Har du testat att köra med 8GB RAM? Känns som det är dina minnen som är inkompatibla.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Vad hoppas du på att uppnå med snabbare CPU?

Bortser från särskilda omständigheter som t.ex. 144Hz skärmar eller gaming 720p med v-sync av så kommer ju vid normal användning ett 1070 ge 1080/60fps stadigt med 4770k i såväl stock som OC. Det gör som föga skillnad i 1080/60 gaming även om den gick att klocka till 7GHz. Vad vill du uppnå?

Permalänk
Medlem

Kör den i 4,1Ghz bara, det är inte i närheten värt att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för alla svar

Skrivet av KeyPakt:

Har du senaste BIOS?

Jag tycker det är kass att dra på hög volt bara för att. Mycket bättre att börja lågt och öka. Jag kör en 3770K med 1.19 i 3.5GHz. Stabil, låg temp :). Har du testat att köra med 8GB RAM? Känns som det är dina minnen som är inkompatibla.

Japp, jag har det senaste BIOS:et.

Har hat 8gb G.Skill (2x4) innan jag uppgraderade till 2x16 Corsair. Det gick lika dåligt innan uppgraderingen.

Datorn bootar inte i 1.25v i 4.2Ghz. Inte ens ASUS automatiska OC är stabil i 4.2Ghz (inte optimalt, ja, men bra utgångspunkt att jobba på)

Kylare: Noctua U12s PnP

Skrivet av windblownsnow:

Vad hoppas du på att uppnå med snabbare CPU?

Har nyligen bytt min skärm till 144Hz.

Något tråkigt att se sub 144Hz i vissa spel mex X<100% GPU belastning.

Skrivet av DozeN:

Kör den i 4,1Ghz bara, det är inte i närheten värt att uppgradera.

Suveränt! Hoppades på att det inte skulle vara allt för mycket man missar ut på när man är låst vid denna frekvens

Permalänk
Medlem

Som sista säger är det inte värt att uppgradera om du inte måste och vill. Jag har precis beställt nytt, RYZEN 1700X med dittan och dattan för att det var dags samt att mitt nuvarande mobo har kass support på Win 10 som jag vill köra på spelburken då det är sista maskinen i hemmet som inte har det än.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Tjo,

Jag har en något tråkig 4770k som ej vill lira över stock.

Har provat med 1.35v och får den inte stabil i 4.2Ghz. Temperaturen är dock bra (går ej över 75c i P95).

Rig:
4770k
Z87 RoG impact
GTX 1070
16gb @ 2400Mhz (Ja, jag har provat att köra dessa så lågt som 1333Mhz i 4.2Ghz utan att få prollen stabil).
Skärm: 2560x1080 UW @ 144Hz

Lirar allt möjligt (racing, fps, rpg etc). Gör inget annat vid datorn förutom spel.

Nu till frågan:
Har jag mycket att vinna om jag byter prolle nu (7800x, 7700k eller 1700x), eller bör jag vänta ett tag till?

Jag ber om ursäkt i förhand för sent svar (har mycket att göra på veckodagar).

Låter ju sanslöst dåligt om du inte får den stabil på 2.25 i 4.2. Min snurrar på 2.22v i 4.2Ghz och då har jag ändå snålställt för att hålla tempen nu i sommartider. Vet inte hur mycket tempen kan skilja på våra burkar det är ju lite olika kyllösningar. I normala fall kör jag i 4.3Ghz på ett uns högre volttal, typ 2.23-2.24. den sticker då upp till 74-75 grader i stress.

Har aldrig brytt mig om att maxa så vet inte vad siffrorna skulle bli, har den ställd på stabil temp istället. Inget behov att köra på en glödhet prolle bara därför att.

Nu är det här iofs bara ett kortare stresstest i Aida64 men i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Tjo,

Jag har en något tråkig 4770k som ej vill lira över stock.

Har provat med 1.35v och får den inte stabil i 4.2Ghz. Temperaturen är dock bra (går ej över 75c i P95).

Rig:
4770k
Z87 RoG impact
GTX 1070
16gb @ 2400Mhz (Ja, jag har provat att köra dessa så lågt som 1333Mhz i 4.2Ghz utan att få prollen stabil).
Skärm: 2560x1080 UW @ 144Hz

Lirar allt möjligt (racing, fps, rpg etc). Gör inget annat vid datorn förutom spel.

Nu till frågan:
Har jag mycket att vinna om jag byter prolle nu (7800x, 7700k eller 1700x), eller bör jag vänta ett tag till?

Jag ber om ursäkt i förhand för sent svar (har mycket att göra på veckodagar).

Har du kollat så det inte är Vin eller Ringbuss spänningen som bråkar?
Vet att när man börjar dra på på 1.3V så brukar dessa två ev behöva lite extra boost också. Vin för att hela spänningsregleringen i CPUn ska få lite mer att kunna reglera med. Ibland kan det hjälpa tom att öka denna lite och tom kunna sänka VCore då man får stabilare spänning sen.

Och ringbussen vill inte alltid med över 4Ghz heller, så du skulle kunna skilja dem åt. Notera att det kan ge sämre prestanda i vissa saker, så du får testa dig fram. Men 4200 core och 4000 ring är inte ovanligt. Du vill dock gärna ha så bra multipel som möjligt mellan dessa (tänk dig gamla FSB vs CPU clock). Alt kanske du kan få den att lira 100Mhz till med lite spänning, men var försiktig då den inte mår bra av för högt.

Enklast att testa om det är ringbussen är att helt enkelt sänka den och låsa den. Tex lås den på 36x och testa om du får Core upp till 42x. Fungerar det så får du se vad du kan trixa för att få ringen stabil.

Och nej... att gå till en Skylake/KabyLake på runt 4Ghz vinner du inte så mycket på. Visst finns där bättre IPC, men till priset för nytt moderkort, nytt RAM, ny CPU är det inte värt det. Du har bra DDR3 prestanda också, så vinsten är mindre där dessutom där du måste titta på 3200+ RAM för att få mer vinst igen.

Ska du gå den vägen så titta på 6Core CPU skulle jag säga. 7700k tex är svåra att kyla utan att få panik när CPUn går högt i temp på ingen tid alls, mycket mer än din 4770k, så frågan är då om du verkligen vill pilla med det problemet igen. Ska man göra det tycker jag man iag ska ha lite fler kärnor att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Låter ju sanslöst dåligt om du inte får den stabil på 2.25 i 4.2. Min snurrar på 2.22v i 4.2Ghz och då har jag ändå snålställt för att hålla tempen nu i sommartider. Vet inte hur mycket tempen kan skilja på våra burkar det är ju lite olika kyllösningar. I normala fall kör jag i 4.3Ghz på ett uns högre volttal, typ 2.23-2.24. den sticker då upp till 74-75 grader i stress.

Har aldrig brytt mig om att maxa så vet inte vad siffrorna skulle bli, har den ställd på stabil temp istället. Inget behov att köra på en glödhet prolle bara därför att.

Nu är det här iofs bara ett kortare stresstest i Aida64 men i alla fall...
http://i.imgur.com/EI1pJpm.jpg

Vad är det för program du har på bild där?`

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Vad är det för program du har på bild där?`

Står iofs på sista raden, men det är AIDA64 Extreme. Det kostar ca:330:- men går att testa gratis i 30 dgr. Enligt mig ett av dom bättre proggen i den här genren. Du får mycket info om din dator i det programmet och man kan stresstesta det mesta. Kolla under fliken "Verktyg" Kan vara värt att testa.
https://www.aida64.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Står iofs på sista raden, men det är AIDA64 Extreme. Det kostar ca:330:- men går att testa gratis i 30 dgr. Enligt mig ett av dom bättre proggen i den här genren. Du får mycket info om din dator i det programmet och man kan stresstesta det mesta. Kolla under fliken "Verktyg" Kan vara värt att testa.
https://www.aida64.com/

Ahh silly me tackar, bugar o bockar

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för alla svar

Skrivet av 57josa:

Låter ju sanslöst dåligt om du inte får den stabil på 2.25 i 4.2. Min snurrar på 2.22v i 4.2Ghz och då har jag ändå snålställt för att hålla tempen nu i sommartider. Vet inte hur mycket tempen kan skilja på våra burkar det är ju lite olika kyllösningar. I normala fall kör jag i 4.3Ghz på ett uns högre volttal, typ 2.23-2.24. den sticker då upp till 74-75 grader i stress.

Har aldrig brytt mig om att maxa så vet inte vad siffrorna skulle bli, har den ställd på stabil temp istället. Inget behov att köra på en glödhet prolle bara därför att.

Nu är det här iofs bara ett kortare stresstest i Aida64 men i alla fall...
http://i.imgur.com/EI1pJpm.jpg

Skrivet av Paddanx:

Har du kollat så det inte är Vin eller Ringbuss spänningen som bråkar?
Vet att när man börjar dra på på 1.3V så brukar dessa två ev behöva lite extra boost också. Vin för att hela spänningsregleringen i CPUn ska få lite mer att kunna reglera med. Ibland kan det hjälpa tom att öka denna lite och tom kunna sänka VCore då man får stabilare spänning sen.

Och ringbussen vill inte alltid med över 4Ghz heller, så du skulle kunna skilja dem åt. Notera att det kan ge sämre prestanda i vissa saker, så du får testa dig fram. Men 4200 core och 4000 ring är inte ovanligt. Du vill dock gärna ha så bra multipel som möjligt mellan dessa (tänk dig gamla FSB vs CPU clock). Alt kanske du kan få den att lira 100Mhz till med lite spänning, men var försiktig då den inte mår bra av för högt.

Enklast att testa om det är ringbussen är att helt enkelt sänka den och låsa den. Tex lås den på 36x och testa om du får Core upp till 42x. Fungerar det så får du se vad du kan trixa för att få ringen stabil.

Och nej... att gå till en Skylake/KabyLake på runt 4Ghz vinner du inte så mycket på. Visst finns där bättre IPC, men till priset för nytt moderkort, nytt RAM, ny CPU är det inte värt det. Du har bra DDR3 prestanda också, så vinsten är mindre där dessutom där du måste titta på 3200+ RAM för att få mer vinst igen.

Ska du gå den vägen så titta på 6Core CPU skulle jag säga. 7700k tex är svåra att kyla utan att få panik när CPUn går högt i temp på ingen tid alls, mycket mer än din 4770k, så frågan är då om du verkligen vill pilla med det problemet igen. Ska man göra det tycker jag man iag ska ha lite fler kärnor att leka med.

Tack!

Jag har nu provat att pilla lite med dessa inställningar.

Den mest stabila inställningen i 4.2Ghz som jag kunde klirra var följande:
CPU mult: 42x
CPU V-core (fixed): 1.35v (vill inte överstiga detta)
Ring buss mult (Cache ratio): 35x
Ring buss spänning (Cache voltage): 1.25
System agent voltage: 1.05

Hittar tyvärr ingen Vin (CPU Input voltage) på min bräda

Jag kan nu äntligen köra Cinebench R15 stabilt på 4.2GHz.

Jag får dock fortfarande blåskärmar när jag kör x<30 min långa intel burn test (såg att temperaturen snuddade 83c under just detta test, bör vara OK).

Det krashar även i Cinebench om jag drar ner vCore under 1.33.

Tror tyvärr att jag har fått en nitlott. Det funkar dock fint i 4.1Ghz med de ovannämnda inställningarna (41x mult).

Permalänk
Medlem

I dagsläget för gaming ska du bara titta på i7-7700K, allt annat är sämre eller ungefär lika bra. Jag hade nog väntat på Coffee lake, i7-8700K kommer få 6 kärnor. Kan nog ge en boost i en del spel och det känns betydligt mer framtidssäkert också.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Hej,

Tack för alla svar

Tack!

Jag har nu provat att pilla lite med dessa inställningar.

Den mest stabila inställningen i 4.2Ghz som jag kunde klirra var följande:
CPU mult: 42x
CPU V-core (fixed): 1.35v (vill inte överstiga detta)
Ring buss mult (Cache ratio): 35x
Ring buss spänning (Cache voltage): 1.25
System agent voltage: 1.05

Hittar tyvärr ingen Vin (CPU Input voltage) på min bräda

Jag kan nu äntligen köra Cinebench R15 stabilt på 4.2GHz.

Jag får dock fortfarande blåskärmar när jag kör x<30 min långa intel burn test (såg att temperaturen snuddade 83c under just detta test, bör vara OK).

Det krashar även i Cinebench om jag drar ner vCore under 1.33.

Tror tyvärr att jag har fått en nitlott. Det funkar dock fint i 4.1Ghz med de ovannämnda inställningarna (41x mult).

Du kommer inte direkt märka någon större skillnad på 4,1 och 4,2GHz. Kör 4,1 och var glad

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Hej,

Tack för alla svar

Tack!

Jag har nu provat att pilla lite med dessa inställningar.

Den mest stabila inställningen i 4.2Ghz som jag kunde klirra var följande:
CPU mult: 42x
CPU V-core (fixed): 1.35v (vill inte överstiga detta)
Ring buss mult (Cache ratio): 35x
Ring buss spänning (Cache voltage): 1.25
System agent voltage: 1.05

Hittar tyvärr ingen Vin (CPU Input voltage) på min bräda

Jag kan nu äntligen köra Cinebench R15 stabilt på 4.2GHz.

Jag får dock fortfarande blåskärmar när jag kör x<30 min långa intel burn test (såg att temperaturen snuddade 83c under just detta test, bör vara OK).

Det krashar även i Cinebench om jag drar ner vCore under 1.33.

Tror tyvärr att jag har fått en nitlott. Det funkar dock fint i 4.1Ghz med de ovannämnda inställningarna (41x mult).

Jag kör min 4770K på 4.4 Ghz och 1.255 V på CPU Core Voltage. Du ska ha högre spänning på CPU Cache Voltage än Core. Jag har min Cache på 1.285 V. Går säkert att minska spänningarna men jag orkar inte bry mig då det funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Hittar tyvärr ingen Vin (CPU Input voltage) på min bräda

Det låter väldigt märkligt, ser du något i stil med VCCIN?

Även om det finns rätt ruttna chip, så tycker jag det låter galet att det skulle vara svårt att få det stabilt med den volten.

Kör min "undervoltad" men ändå i 4ghz (3.9 uncore), v1.04 på bägge och VCCIN på v1.6. Tyst å svalt

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

har inget tips direkt vill bara skjuta in lite snyggt att min I7 4770k ligger stabilt och bra på 4,6 (cache 4,4) vid 1.300v och ca 78 grader på varmaste kärnan under bench fick visst ett ganska bra chipp utifrån vad man läst om denna gen.

eller btw vad har du för nät agg? jag bytt från ett 700 be quite kraft till ett rmx1000w, då kunde jag sänka spänningen en del utan den krascha fick köra lite högre med det agget.
innan körde jag ett ax1200i och vet att när det pajjade och jag bytte till 700w be quite (ett äldre agg) så fick jag höja spänningen för att det skulle vara stabilt vid samma oc...

men men det kanske mest bara är finlir och hjälper kanske inte så mycket, vad kör du för kylning som sagt och har du fnderat på delid?

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Hej,

Tack för alla svar

Tack!

Jag har nu provat att pilla lite med dessa inställningar.

Den mest stabila inställningen i 4.2Ghz som jag kunde klirra var följande:
CPU mult: 42x
CPU V-core (fixed): 1.35v (vill inte överstiga detta)
Ring buss mult (Cache ratio): 35x
Ring buss spänning (Cache voltage): 1.25
System agent voltage: 1.05

Hittar tyvärr ingen Vin (CPU Input voltage) på min bräda

Jag kan nu äntligen köra Cinebench R15 stabilt på 4.2GHz.

Jag får dock fortfarande blåskärmar när jag kör x<30 min långa intel burn test (såg att temperaturen snuddade 83c under just detta test, bör vara OK).

Det krashar även i Cinebench om jag drar ner vCore under 1.33.

Tror tyvärr att jag har fått en nitlott. Det funkar dock fint i 4.1Ghz med de ovannämnda inställningarna (41x mult).

VCCIN verkar den heta, titta på sidan 3-19 i din manual.

VCCIN Shadow Voltage [Auto]
Allows you to set a pseudo voltage for VCCIN. Use the <+> or <-> key to adjust the value. The values range from 0.800V to 2.440V at 0.010V increment

Kort sagt så har tidigare CPUer innan haswell/broadwell och även Skylake och efter haft CPU spänningsregulatorerna utanför CPUn. Med Haswell/Broadwell flyttades dessa in i CPU sockeln. Man övergav detta med Skylake igen och har flyttat ut den igen. Så därför är Haswell lite knepigare att OC:a ibland, speciellt 4670 och 4770 som inte har den enorma banken av kondensatorer som sattes dit på 4690k och 4790k för att förbättra detta.

Det du justerar här är alltså spänningen som spänningsregulator på CPU sockeln ska få in i sig, för att sen omvandla till CPU-Core spänning för själva kärnan. När man kör typ 1.3v eller över till core, så brukar de default 1.8V, eller liknande, inte räcka, utan man behöver försöka hålla ca 0,6V skillnad för att de ska orka med att switcha jämnt av vad jag förstått. Så ca 1.9-1.95 kan du ev behöva ha på VIN för att den ska klara av det.

Öka det gradvist dock, då det också tillför värme till CPUn som man självklart vill hålla på min. Men jag har sett tillfällen där man inte kunnat få det stabilt med 1.3+ med default VIN, men med 1.9 eller 1.95 VIN kunde man tom få det stabilt med 1.25-1.30v på Core, då själva core spänningen svajar mindre.

Och när du gör slut klocken, om du väljer att ha ringbussen skiljd från CPU, så välj som sagt en bra relation mellan dem. 4200/3500 är båda delbara med 7 för 6/5, men 4200/4000 tex är sämre pga du endast kan dela med 2 (21/20). Bästa är så klart att ha perfekt 42/42, och den kan du testa när du fått upp Vin, för Vin matar även ringbussen spänning, och påverkar båda om den är för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Tjo,

Jag har en något tråkig 4770k som ej vill lira över stock.

Har provat med 1.35v och får den inte stabil i 4.2Ghz. Temperaturen är dock bra (går ej över 75c i P95).

Rig:
4770k
Z87 RoG impact
GTX 1070
16gb @ 2400Mhz (Ja, jag har provat att köra dessa så lågt som 1333Mhz i 4.2Ghz utan att få prollen stabil).
Skärm: 2560x1080 UW @ 144Hz

Lirar allt möjligt (racing, fps, rpg etc). Gör inget annat vid datorn förutom spel.

Nu till frågan:
Har jag mycket att vinna om jag byter prolle nu (7800x, 7700k eller 1700x), eller bör jag vänta ett tag till?

Jag ber om ursäkt i förhand för sent svar (har mycket att göra på veckodagar).

Låter som du inte läst på eller försökt tillräckligt länge. Som andra skriver så hade jag uppdaterat BIOS på moderkortet. Sen kan du säga om den inte klarar av högre clock eller inte. Finns hur mycket guider som helst på nätet att följa. Men du lär dig best av try and error. "Har provat med 1.35v" säger inte så väldigt mycket. För hög vcore vid fel frekvens kan på vissa system ge bluescreen/NO POST.

Klocka i små steg och öka buss/vcore succesivt. Det är det ända sättet att lära vad ditt exemplar faktiskt klarar av att leverera.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

@Snill3t:

Du behöver absolut inte uppgradera! Du har redan ett bra moderkort och en bra processor. Som dock går varm iom att det är Haswell med voltreglerare på själva chippet. Som @Paddanx beskriver här ovanför. Jobba mera med din överklockning. Läs på i manualen. Ändra ett värde i taget. Verkar som om du inte lagt tillräckligt med tid för att få den stabil. Här har du en bra generell överklockningsguide ifrån der8auer: https://youtu.be/Suy-j9FHghU

Sedan ett senare steg och beslut är att själva värmen kan du effektivt åtgärda igenom att genomföra en delid. Men då ryker garantin åt skogen och du riskerar att förstöra din processor om du inte gör det rätt. Finns dock superba verktyg numera ämnade just för ändamålet som du inte kan misslyckas med själva öppningen utav processorn.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Tack ännu en gång för alla svar!

Skrivet av MakeCoke:

I dagsläget för gaming ska du bara titta på i7-7700K, allt annat är sämre eller ungefär lika bra. Jag hade nog väntat på Coffee lake, i7-8700K kommer få 6 kärnor. Kan nog ge en boost i en del spel och det känns betydligt mer framtidssäkert också.

Absolut, jag håller med om att 4 kärnor känns lite utdaterat.

Skrivet av Aeqvist:

Du kommer inte direkt märka någon större skillnad på 4,1 och 4,2GHz. Kör 4,1 och var glad

Nice

Skrivet av JonkenPonken:

Jag kör min 4770K på 4.4 Ghz och 1.255 V på CPU Core Voltage. Du ska ha högre spänning på CPU Cache Voltage än Core. Jag har min Cache på 1.285 V. Går säkert att minska spänningarna men jag orkar inte bry mig då det funkar bra.

Skrivet av sKRUVARN:

Det låter väldigt märkligt, ser du något i stil med VCCIN?

Även om det finns rätt ruttna chip, så tycker jag det låter galet att det skulle vara svårt att få det stabilt med den volten.

Kör min "undervoltad" men ändå i 4ghz (3.9 uncore), v1.04 på bägge och VCCIN på v1.6. Tyst å svalt

Tack, ska kolla om jag hittar det

Skrivet av fermia:

Vad har du för kylare ??

Noctua U12s med 2x Noctua F12

Skrivet av Smegmer:

har inget tips direkt vill bara skjuta in lite snyggt att min I7 4770k ligger stabilt och bra på 4,6 (cache 4,4) vid 1.300v och ca 78 grader på varmaste kärnan under bench fick visst ett ganska bra chipp utifrån vad man läst om denna gen.

eller btw vad har du för nät agg? jag bytt från ett 700 be quite kraft till ett rmx1000w, då kunde jag sänka spänningen en del utan den krascha fick köra lite högre med det agget.
innan körde jag ett ax1200i och vet att när det pajjade och jag bytte till 700w be quite (ett äldre agg) så fick jag höja spänningen för att det skulle vara stabilt vid samma oc...

men men det kanske mest bara är finlir och hjälper kanske inte så mycket, vad kör du för kylning som sagt och har du fnderat på delid?

Seasonic G-Series 650w. Tror säkert att agget är lite meh, men det var det största som jag kunde klämma in

Skrivet av Paddanx:

VCCIN verkar den heta, titta på sidan 3-19 i din manual.

VCCIN Shadow Voltage [Auto]
Allows you to set a pseudo voltage for VCCIN. Use the <+> or <-> key to adjust the value. The values range from 0.800V to 2.440V at 0.010V increment

Kort sagt så har tidigare CPUer innan haswell/broadwell och även Skylake och efter haft CPU spänningsregulatorerna utanför CPUn. Med Haswell/Broadwell flyttades dessa in i CPU sockeln. Man övergav detta med Skylake igen och har flyttat ut den igen. Så därför är Haswell lite knepigare att OC:a ibland, speciellt 4670 och 4770 som inte har den enorma banken av kondensatorer som sattes dit på 4690k och 4790k för att förbättra detta.

Det du justerar här är alltså spänningen som spänningsregulator på CPU sockeln ska få in i sig, för att sen omvandla till CPU-Core spänning för själva kärnan. När man kör typ 1.3v eller över till core, så brukar de default 1.8V, eller liknande, inte räcka, utan man behöver försöka hålla ca 0,6V skillnad för att de ska orka med att switcha jämnt av vad jag förstått. Så ca 1.9-1.95 kan du ev behöva ha på VIN för att den ska klara av det.

Öka det gradvist dock, då det också tillför värme till CPUn som man självklart vill hålla på min. Men jag har sett tillfällen där man inte kunnat få det stabilt med 1.3+ med default VIN, men med 1.9 eller 1.95 VIN kunde man tom få det stabilt med 1.25-1.30v på Core, då själva core spänningen svajar mindre.

Och när du gör slut klocken, om du väljer att ha ringbussen skiljd från CPU, så välj som sagt en bra relation mellan dem. 4200/3500 är båda delbara med 7 för 6/5, men 4200/4000 tex är sämre pga du endast kan dela med 2 (21/20). Bästa är så klart att ha perfekt 42/42, och den kan du testa när du fått upp Vin, för Vin matar även ringbussen spänning, och påverkar båda om den är för liten.

Tusen tack för alla dina detaljerade svar!

Absolut, jag kommer att pilla lite med detta och återkomma med resultat. Ser at överklockning är mycket mer komplicerat än vad jag hade förväntat mig I början tänkte jag "Meh, bara sätt 4.6Ghz automatisk överklockning, så blir det säkert skitbra" Det fick jag dock grovt ångra då datorn hamnade i bluescreen loop xD

Skrivet av Waste:

Låter som du inte läst på eller försökt tillräckligt länge. Som andra skriver så hade jag uppdaterat BIOS på moderkortet. Sen kan du säga om den inte klarar av högre clock eller inte. Finns hur mycket guider som helst på nätet att följa. Men du lär dig best av try and error. "Har provat med 1.35v" säger inte så väldigt mycket. För hög vcore vid fel frekvens kan på vissa system ge bluescreen/NO POST.

Klocka i små steg och öka buss/vcore succesivt. Det är det ända sättet att lära vad ditt exemplar faktiskt klarar av att leverera.

Tack! Har provat att kolla på några "quick and dirty" guider innan (som http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1722630/intel-god-quic... ). Det blev dock omedelbar blåskärm med dessa inställningar (hittade inte Vrin vid det tillfället, så det kan ha med det att göra)

Permalänk
Medlem

Hej,

Har nu pillat lite:
CPU mult: 42x
CPU V-core (fixed): 1.35v
Ring buss mult (Cache ratio): 39x
Ring buss spänning (Cache voltage): 1.375
System agent voltage: 1.05
Vrin: 2.1v

Resultat: Krash direkt i Intel Extreme Tuning utility (IETu)

Provade även med 4.1 som jag hade stabilt igår i Cinebench med IETu. Tog inte särskilt länge innan jag fick ännu en blåskärm.

Mja, kommer nog få nöja mig med 3.9Ghz (stock turbo). Ska nog börja undervolta istället eftersom mitt chip inte diggar överklockning

Permalänk
Medlem

Ännu en uppdatering:

Provade att undervolta på stock hastiget. Redan blåskärm vid -0.055

Nja, har nog inte precis fått något superchip

Permalänk
Medlem

4.2 är ju inte stock med i7 4770k? Det är 3.5 ghz?

Att inte nå 4.2 är århundradets i-landsproblem skulle jag säga. Det är bra många med i7 4770Ks som inte når upp dit.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Har gått från 3570k -> 4770k -> 6700k -> 7700k
Kört med custom loop sedan 4770k för att det är skoj, inte skulle jag någonsin uppgradera för att man haft otur i chiplotteriet... Uppgradera om du har ekonomisk möjlighet och tycker att det är roligt. Prestandaskillnader i spel är inget värt att nämna vad det gäller överklockningar

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Klockar du så kommer bli en jävla skjuts i spel!!

...ok, kanske inte helt relevant, men du förstår poängen. Skall du köpa ny processor behöver du nytt moderkort, nytt ram,...för den pengen kan du ist köpa ett gtx1080/ti och få en reell skillnad i spel.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

4.2 är ju inte stock med i7 4770k? Det är 3.5 ghz?

Att inte nå 4.2 är århundradets i-landsproblem skulle jag säga. Det är bra många med i7 4770Ks som inte når upp dit.

Hej

Absolut, 4.2 är inte stock.

Jag ser dock 3.9Ghz som stock, eftersom det är max turbo på en kärna. Tycker inte att det är särskilt märkvärdigt att köra detta på alla kärnor, eftersom varje individuell kärna är kapabel av det ur lådan Möjligtvis är jag både naiv och har fel, men det är iallafall min definition på "stock"

Jag har inte provat med 4.0 eftersom det är inte direkt någon vinst jämfört med 3.9. Krashade igår på 4.1, så ger nog upp

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Har gått från 3570k -> 4770k -> 6700k -> 7700k
Kört med custom loop sedan 4770k för att det är skoj, inte skulle jag någonsin uppgradera för att man haft otur i chiplotteriet... Uppgradera om du har ekonomisk möjlighet och tycker att det är roligt. Prestandaskillnader i spel är inget värt att nämna vad det gäller överklockningar

Mjo, dock lite surt att få eksakt motsatsen till ett gyllene chip

Ser att 70% ska klara 4.5

Men ja, jag håller med om att man bör ej uppgradera bara för att man har fått en nitlott Jag har haft denna prollen i några år, men har inte försökt klocka förrens på sistone. Hade inte förväntat mig att jag skulle ha samma CPU i 3 -ish år till att börja med, så är sjukt nöjd ändå!

Skrivet av Furze:

Klockar du så kommer bli en jävla skjuts i spel!!
http://i.imgur.com/fPszqaE.gif
...ok, kanske inte helt relevant, men du förstår poängen. Skall du köpa ny processor behöver du nytt moderkort, nytt ram,...för den pengen kan du ist köpa ett gtx1080/ti och få en reell skillnad i spel.

Tack!

Håller med om 1080Ti.

Jag siktar dock på 144 FPS, men jo, det är grafikkortet som flaskar i 90% av mina spel

Permalänk

Du har inte funderat på att delid'a? Vill minnas att 4770k är en av de som tjänar mest på det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Du har inte funderat på att delid'a? Vill minnas att 4770k är en av de som tjänar mest på det...

Skickades från m.sweclockers.com

Delidd hjälper mot värme, men ger sällan mer än 100Mhz mer över om du inte kan få kislet att samarbeta. Om dock TS CPU har problem med för mycket värme så kan det helt klart hjälpa, men förvänta inga mirakel om han inte kan få 4.2Ghz stabilt.

@Snill3t OCning är en konst. Det är enkelt om man gör en enkel OC, men för att klara de knepiga CPUerna krävs mycket läsning, testning, mer testning och åter testning av mycket. Man känner sig mega nöjd när man väl får det att lira dock.

Frågan är om du inte borde spara det du har nu, och nollställa BIOS till optimized default och "börja om". Du vet ungefär vad som krävs, men du verkar ha fastnat i någon ond loop där du troligen snart inte vet vad som hjälper. Att bara öka spänningar hit och dit hjälper inte, tvärt om. Utan du vill köra med så låga spänningar du kan, och hitta exakt vilken del det är som är instabil.