Permalänk
Medlem

Nytt Internt Ljudkort

Halloj!

Efter en lång tid med brusig mic tack vare det integrerade skitljudkortet, så skaffade jag mig ett på USB.
Nädu, då kom det med en massa andra konstiga problem!

Har nu helt enkelt tröttnat och skulle behöva lite köpråd för ett internt ljudkort för min pci-e plats som sitter ledig och saknar kompis i datorn.

Maxbudget är 1000kr och helst på Dustin (Fick ett erbjudande från jobbet)

Jag sneglade lite på Terratec Aureon tack vare att den har RCA ut med.
Någon som testat detta eller har andra förslag?

Permalänk

Vad hade du tänkt använda kortet till? Vad ska det anslutas till -- hemmabioförstärkare, DAC, datorhögtalare, hörlurar, ...?

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilket externt ljudkort du testat, och vilka problem du upplevde med det?

När det gäller ljud så har du alltid enorm fördel med externt ljudkort då det är mer isolerat från brus och spikar man får från moderkort/psu/grafikkort. Ett pci-express baserat kort är lite mer avskiljt än integrerat, men fortfarande rätt känsligt jämfört med ett externt.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10602319/

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vad hade du tänkt använda kortet till? Vad ska det anslutas till -- hemmabioförstärkare, DAC, datorhögtalare, hörlurar, ...?

Tänkte använda det till både mina hörlurar och till min stereo hemma, sätter helt enkelt bara igång stereon när jag vill ha ljud från den.

Skrivet av elBenko:

Får man fråga vilket externt ljudkort du testat, och vilka problem du upplevde med det?

När det gäller ljud så har du alltid enorm fördel med externt ljudkort då det är mer isolerat från brus och spikar man får från moderkort/psu/grafikkort. Ett pci-express baserat kort är lite mer avskiljt än integrerat, men fortfarande rätt känsligt jämfört med ett externt.

Det jag testade var ett litet USB Ljudkort bara
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597120
Inte så speciellt, och visst, ljudet blev klart och så, men det tog en stund för ljudet att 'sätta igång'
Som att ljudkortet låg i vila och man på så sätt missade typ den första kvarts sekunden.
Jag tyckte helt enkelt det blev rätt jobbigt.

Försökte stänga av "tillåt windows att sätta porten i strömsparläge" men det hjälpte inte

Som sagt, vore toppen om det kunde vara under 1000kr på dustin.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack!
Det ser verkligen toppen ut, och efter att ha lyssnat lite, så kommer det bli detta!

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Tack!
Det ser verkligen toppen ut, och efter att ha lyssnat lite, så kommer det bli detta!

Grymt!

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Tack!
Det ser verkligen toppen ut, och efter att ha lyssnat lite, så kommer det bli detta!

Skriv gärna vad du tycker sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CardboardB0xTV:

Skriv gärna vad du tycker sen.

Har nu fått det och det verkar verkligen toppen!
Man kan tillochmed ställa in vilken impedance ens lurar har (low med high)

byta mellan olika utgångar med tryck på hjulet, snabb volym justering, både för mic och hörlurar.

Ljudet är underbart med, speciellt eftersom det medföljande programmet kan ställa in allt man önskar (tex ifall stereon är skräp och ger för mycket bas som min)

Rekommenderas!

Permalänk

Grymt, blir nog att skaffa sig ett sådan alltså!

Permalänk
Skrivet av Rywern:

Har nu fått det och det verkar verkligen toppen!
Man kan tillochmed ställa in vilken impedance ens lurar har (low med high)

byta mellan olika utgångar med tryck på hjulet, snabb volym justering, både för mic och hörlurar.

Ljudet är underbart med, speciellt eftersom det medföljande programmet kan ställa in allt man önskar (tex ifall stereon är skräp och ger för mycket bas som min)

Rekommenderas!

Vad borde jag köra med för impedance setting på mina Fidelio X2 de har en impedance på 30ohm