Permalänk

Tecken på defekt GPU?

Hej,

Har senaste tiden fått ett problem med att datorn fryser när jag spelat eller haft spel igång, bilden fryser, man kan inte få upp aktivitetshanteraren eller något annat än att trycka på strömbrytaren, och jag får en ljudloop där de senaste ljudet som spelades bara loopas om och om igen. Kort sagt, hela datorn fryser och jag tvingas starta om den.

Trodde först att det var överklockningen till CPUn som blivit instabil, men har dragit ner den till stock och det händer i alla fall, så nu funderar jag på om det kan vara GPUn? Å andra sidan är min tanke att det bara skulle få spelet att krasha, inte hela datorn, alternativt att bara bilden försvinner.

Någon som vet vad det kan vara? Har inte hänt i alla spel heller, har spelat mycket Dark Souls 3 utan att det hänt, men i Overwatch har det hänt flera gånger på kort tid, idag även när jag lämnat spelet i menyn, och det hade fryst när jag kom tillbaka efter några minuter.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra Memtest så det inte är minnena som bråkar?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hej,

Har senaste tiden fått ett problem med att datorn fryser när jag spelat eller haft spel igång, bilden fryser, man kan inte få upp aktivitetshanteraren eller något annat än att trycka på strömbrytaren, och jag får en ljudloop där de senaste ljudet som spelades bara loopas om och om igen. Kort sagt, hela datorn fryser och jag tvingas starta om den.

Trodde först att det var överklockningen till CPUn som blivit instabil, men har dragit ner den till stock och det händer i alla fall, så nu funderar jag på om det kan vara GPUn? Å andra sidan är min tanke att det bara skulle få spelet att krasha, inte hela datorn, alternativt att bara bilden försvinner.

Någon som vet vad det kan vara? Har inte hänt i alla spel heller, har spelat mycket Dark Souls 3 utan att det hänt, men i Overwatch har det hänt flera gånger på kort tid, idag även när jag lämnat spelet i menyn, och det hade fryst när jag kom tillbaka efter några minuter.

Låter som att det är grafikdrivrutinerna som hänger sig, vilket kan tyda på att grafikkortet håller på att ge upp. Vet att samma hände en vän, då var det iofs ena PCI-E slot:en som hade börjat strula, och det löste sig genom att byta slot på moderkortet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Skulle ta ut kortet o damma ur det.

Permalänk
Medlem

Prova att klocka ned grafikkortet lite och se om det hjälper.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Tack för svar!

@ecu971: Kortet blir inte överhettat, och går aldrig över 59C, så tror inte att damma ur det lär hjälpa så mycket tyvärr.

@Pamudas: Jo, det kanske kan vara drivrutinerna, dock förknippar jag det med att spelet kraschar eller fryser, vanligtvis följt av ett meddelande om att drivers har krashat, inte att hela datorn fryser?

@Jonny Myran: @BM-Mods: Ska prova att dra ner coreclocken med 100MHz i Afterburner, och köra Memtest, och se om det ger något!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |