Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med Unifi AP AC Pro, får ej igång mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Problem med Unifi AP AC Pro, får ej igång mjukvaran.

Hej.
Köpte en Unifi AP AC Pro men har lite problem med att konfigurera den. Installerar mjukvara och startar den och får fram en ruta som säger "Staring UniFi Controller. Det är även en grå (ej aktiv ruta) som säger "Launch a browser to manage the network". Och där står jag nu. Inget händer och jag kan ej trycka på knappen. Har provat att starta om webbläsare (både Chrome och IE), stängt av brandväggar. Men inget hjälper. Vad göra?

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem

Hittar du inte AP i din router? För jag testade nu och efter ett tag så kan jag trycka på knappen och då öppnar en hemsida sig till min AP.
Har du kört programmet som Admin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betvå:

Hej.
Köpte en Unifi AP AC Pro men har lite problem med att konfigurera den. Installerar mjukvara och startar den och får fram en ruta som säger "Staring UniFi Controller. Det är även en grå (ej aktiv ruta) som säger "Launch a browser to manage the network". Och där står jag nu. Inget händer och jag kan ej trycka på knappen. Har provat att starta om webbläsare (både Chrome och IE), stängt av brandväggar. Men inget hjälper. Vad göra?

Tack på förhand.

Kör du Windows x64 så behöver du installera Java x64: https://java.com/sv/download/manual.jsp

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

har du uppgraderat Java på maskinen? Ngt viruskskydd som satt programvaran i karantän? Webbsidan som skall öppnas har ett icke-giltigt SSL cert om det ställer till ngt

// LZ

Permalänk
Medlem

https://localhost:8443/manage/account/login?redirect=%2Fmanage

Den hemsidan skall öppnas om du får allt att lira..

Permalänk

Kolla så att din din hårddisk har tillgängligt utrymme. Hade samma problem för ett tag sedan.
SSDn var full och kontrollern startade inte ordentligt.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

OK. Använde flickvännens laptop och efter att ha installerat Java på den och gjorde en factory reset på diskusen kom jag in i den.
Nästa fråga:
Jag är dåligt insatt i nätverksvärlden. Jag vill bara förlänga mitt befintliga nätverk med AP:n. Hur gör jag detta? Jag vill alltså ha ett stort nätverk med samma nätverksnamn och lösen. Jag gjorde den till ett eget och provade räckvidden, men det duger inte i ett tvåplans stenhus med källare, så jag får använda routern med.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem

Kör inte med routerns wifi, det kommer inte funka bra att blanda. Skaffa i så fall en till ubnt ap.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Du kan sätta samma SSID och lösenord på båda enheterna, men det kommer inte fungera optimalt.

Bästa är om du köper en till ubiquiti AP, när du sen adopterar (installerar den) så kommer den fungera exakt som den befintliga och programmet (controller) kommer se båda enheterna.

Om man har olika enheter som bara delar SSID så är det upp till telefonen/datorn att välja rätt. Risken är stor att enheten är för "envis" med den etablerade anslutningen..

Permalänk
Medlem

@boibo:
Tack för bra och utförligt svar!
Har ändå provat att döpa båda till samma och kör olika kanaler på dem och ska köra så här något dygn för att utvärdera. Visst kan jag investera i en till, men jag har lagt så mycket pengar på prylar att plånboken behöver lite andrum... Får se hur det går.

För till fället har jag fullt sjå med att fundera ut hur jag ska dra kablar i den här bunkern till stenhus...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B