Permalänk

Livslängd på processorer?

Hej!

Hur vet man potentiell livslängd på en processor? Alltså, som tillverkare. Kanske är en dum fråga. Men det måste ju finnas vissa rutiner för att testa en processor innan man börjar sälja den i butiker?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

10+ år, har aldrig stött på en defekt CPU, brukar vara moderkort eller något annat i datorn som ger upp först.

urgammalt test som visar på att nätagget felade först i 100% stresstest tills något pajade.

http://www.tomshardware.com/reviews/cpu-stress-test,942-10.ht...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från x86 och kollar ännu längre bak i tiden, t.ex. z80-cpu:er som fortfarande, än idag, fungerar korrekt, så kan man konstatera att livslängden på cpun är det sista man bör oroa sig för i en dator

Intel (och troligtvis alla andra tillverkare) testar sina cpu:er under extrema förhållanden (24/7 max load, hög temp osv) tills fel upptäcks, och räknar sedan om tidsspannet för "normalt bruk" för att få en någorlunda hum om hur länge de bör hålla. Skulle tro vi snackar runt 20-30år, men detta är ren spekulation

Permalänk
Skrivet av krisljungberg:

Hej!

Hur vet man potentiell livslängd på en processor? Alltså, som tillverkare. Kanske är en dum fråga. Men det måste ju finnas vissa rutiner för att testa en processor innan man börjar sälja den i butiker?

Enda gången som jag har varit med om en dator där cpun dött på är en gammal amd maskin som överhettade konstant. Farsans gamla q6600 står och driver en linux server 24/7, och den har varit igång mer eller mindre konstant sen den datorn blev inköpt och den blev köpt precis efter att q6600 släptes ungefär

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

8+ på min gamla första generations i7a från 09 som legat i både 30 och 105 grader på sitt äventyr xD
Är det inte kondensatorer och sånt som brukar ge upp först istället?

Permalänk
Medlem

jag har lyckats skada en 3930 (fungerar, dock jäkligt ostadig och går ej klocka alls längre) samt döda en 6950x (sten död)
tror min 6950x som jag fick som ersättning också är på g att ge upp, går max klocka den till 4,0 ghz stabilt numera, från börja var gick det gå hela vägen till 4.6ghz på alla kärnor dock max 1-2 timmar med rendering. (lustiga var att den alltid kraschade när den renderat klart en fil) går jag över 4,0 slutar den fungera.

Min personliga åsikt är att processorerna (åtminstone intel) har blivit känsligare med åren.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Teoretiskt borde nyare processorer med finare/mer högupplöst (kan man säga så?) litografi vara mer känsliga för elektromigration och annat åldrande. Att 30 år gamla processorer som använts kontinuerligt fortfarande lever idag, är absolut ingen garanti för att dagens processorer lever om 30 år.

I praktiken är det nog så att processorn är en ganska okänslig del av datorn. Det kommer finnas betydligt fler processorer från dagens generationer som lever om 30 år, än moderkort de kan köras i. Tillgången på gamla processorer kommer aldrig bli det största problemet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Beror på i vilket sammanhang. I rent vanligt konsumentsyfte se som obegränsad, det är snarare dens prestanda som ej räcker till.
I vissa mer känsliga ställen byter de all hårdvara var 3/4år, bara för att de ej ska köra med gamla saker. Jag tror moderkortet med dens kondingar är mer utsatta än cpun, men i samma veva byts såklart allt.

Permalänk
Inaktiv

Ja, min Motorola 68000 tuggar fortfarande på i sina imponerande 7.15909 Mhz.

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Jo exakt. Särskilt elektrolyter kan torka ut när det blir äldre.

EDIT: Är ofta bättre kondensatorer man får när man köper dyrare moderkort/PSU. Men bli inte lurad av "100% japanska kondensatorer" eller liknande påstående då man också tillverkar billigare/sämre kondensatorer i japan :). Ska man vara säker så bör man kika på moderkortet och googla märket och serien på kondensatorerna man använt. Ofta kan man hitta ett datablad online som anger förväntant antal drift timmar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Processorn fungerar så länge ett moderkort finns att använda. Moderkorten går först, processorerna håller i regel längre. Men att man skulle få ut 30+ år med dagens processorer är jag tveksam till. Hade produktion av kompatibla moderkort fortsatt längre än under något enstaka år så hade man nog kunnat köra längre ändå.

Jag är inne på mitt andra Z77-moderkort till min gamla 2700K. Och det lär vara sista gången jag kommer kunna byta moderkort, plattformen är så pass daterad att alla moderkort man hittar redan är gamla och slitna. Egentligen borde man sälja plattformen ASAP medans den har ett värde. Men det är samtidigt min favoritplattform under senare år så jag lär nog behålla den så länge det går.

Permalänk

Tack så jättemycket för svar allihopa!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Om man bortser från x86 och kollar ännu längre bak i tiden, t.ex. z80-cpu:er som fortfarande, än idag, fungerar korrekt, så kan man konstatera att livslängden på cpun är det sista man bör oroa sig för i en dator

Intel (och troligtvis alla andra tillverkare) testar sina cpu:er under extrema förhållanden (24/7 max load, hög temp osv) tills fel upptäcks, och räknar sedan om tidsspannet för "normalt bruk" för att få en någorlunda hum om hur länge de bör hålla. Skulle tro vi snackar runt 20-30år, men detta är ren spekulation

Ja det var det här jag undrade! Och det var så jag misstänkte att man gick tillväga. Spännande!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S