Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

[Server] Har 5 st fläktar men vilken kantakt ska den sitta på?

Permalänk
Avstängd

[Server] Har 5 st fläktar men vilken kantakt ska den sitta på?

Tja,

Då det rör sig om serverdator då vill jag inte göra fel även om det är ibland små saker så vet man inte om det påverka server eller inte så därför tycker jag det är bättre att höra med er.

Då den har Fan 1-6 och sen Fan A-B då jag har 3 fläktar fram och två där bak, så vilken kontakt ska dom sitta på?

Tacksam för hjälpen i för väg.

Modertkort: https://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C600/X9D... (X9DRH-7TF)
Bild:

Ledsen för svärordet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag hade satt dom på de kontakter som passar bäst i förhållande till kabellängd och så.
I webinterfacet för IPMI så får du lite statisik för fläkarna. Och i IPMI-view för både Windows och Linux som finns på Supermicros hemsida får du ännu mer info om all hårdvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Jag hade satt dom på de kontakter som passar bäst i förhållande till kabellängd och så.
I webinterfacet för IPMI så får du lite statisik för fläkarna. Och i IPMI-view för både Windows och Linux som finns på Supermicros hemsida får du ännu mer info om all hårdvara.

Hade tänkte göra det men sen så kom jag på att när den mäter temperaturen så kanske det blir fel?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg moderkortet har ju ingen aning om hur ditt chassi ser ut eller hur fläktarna är monterade så det spelar ingen roll. Blir det varm kommer MB att öka hastigheten på fläktarna. Det den kollar på är framförallt CPU-temp, så se till att ha en eller flera fläktar som blåser över kylflänsen/kylflänsarna för CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

@superegg moderkortet har ju ingen aning om hur ditt chassi ser ut eller hur fläktarna är monterade så det spelar ingen roll. Blir det varm kommer MB att öka hastigheten på fläktarna. Det den kollar på är framförallt CPU-temp, så se till att ha en eller flera fläktar som blåser över kylflänsen/kylflänsarna för CPU.

Öka den hastigheten på alla fläktarna eller ökar den bara den fläkten som sitter framför CPU?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: A och B är för CPU, 1-6 är för chassifläktar.
Det går dock inte sönder om du kopplar det annorlunda men dom brukar köra samma rpm för chassifläktarna, dvs 1-6.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

@superegg: A och B är för CPU, 1-6 är för chassifläktar.
Det går dock inte sönder om du kopplar det annorlunda men dom brukar köra samma rpm för chassifläktarna, dvs 1-6.

Tack då vet jag det.

Ska fixa det när jag kommer hem igen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666