Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Google lanserar Android 8.0 "Oreo"

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar Android 8.0 "Oreo"

I samband med Googles lansering av Android 8.0 får den nya storversionen kodnamn efter det populära dubbla chokladkexet med fyllning – Oreo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag tycker att Android borde släppas i två utgåvor. De vanliga 7,8,9 osv, som tillverkarna får fippla med bäst de vill. Sen en ren version som inte får fipplas med, som google själv styr över, som ska kunnas flashas in i varje mobil som tillverkarna släpper.

Permalänk
Medlem

Det där med batteritid låter som ett gammalt löfte. Här är Android fortfarande rätt bedrövligt IMO när man kollar vad som sörplat energi. Har aldrig sett att siffrorna går ihop.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant! Får se hur lång tid det tar för Oneplus att fixa fram det till kunderna. Har en Oneplus 3T, kände att jag fick Nougat uppdateringarna snabbt. Så hoppas de ligger i framkanten på att lansera Oreo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som vanligt får väl vi Samsung-ägare vänta ett år innan uppdateringen dimper ner.

Det där med längre batteritid låter ungefär som "Nya Windows ska du aldrig behöva starta om!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det där med batteritid låter som ett gammalt löfte. Här är Android fortfarande rätt bedrövligt IMO när man kollar vad som sörplat energi. Har aldrig sett att siffrorna går ihop.

Det gör små framsteg varje gång. Så man märker det knapp mellan versioner, men om du idag skulle jämföra 2.0 med 8.0 på samma enhet skulle du märka en enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är jag inte så intresserad av nya finesser eller ens ännu längre batteritid vid det här laget. Ser hellre fokus på rappare respons och bättre flyt i gränssnittet, som mindre mikrolagg när man switchar applikationer t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som vanligt får väl vi Samsung-ägare vänta ett år innan uppdateringen dimper ner.

Det där med längre batteritid låter ungefär som "Nya Windows ska du aldrig behöva starta om!"

Sitter fortfarande med 6.0.1 och väntar på att man ska få 7.0...största nackdelen med samsung :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ärligt talat så är jag inte så intresserad av nya finesser eller ens ännu längre batteritid vid det här laget. Ser hellre fokus på rappare respons och bättre flyt i gränssnittet, som mindre mikrolagg när man switchar applikationer t.ex.

Detta är något som borttagandet av background-services ska råda bot på. Numera kan man inte bara starta en gömd bakgrundsservice, utan måste antingen använda sig av JobScheduler eller förgrundsservice bland annat. Detta borde minska risken att vissa appar snor resurser i onödan eller att du inte vet om det.

Permalänk
Medlem

Nya emojis ser bedrövliga ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukieee:

Sitter fortfarande med 6.0.1 och väntar på att man ska få 7.0...största nackdelen med samsung :/

Vilken modell har du? Är inte så säker på att du någonsin får 7 om du fortfarande sitter på 6.1.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ah, bara synd att det tar Sony 1-2 år, om de ens bryr sig om att uppdatera årets flaggskepp. Troligen inte i vanlig ordning.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tpepoon:

Nya emojis ser bedrövliga ut

Vem använder cancer? För mig skulle dessa smiles gärna få försvinna..tar bara en massa onödig plats..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Vem använder cancer? För mig skulle dessa smiles gärna få försvinna..tar bara en massa onödig plats..

9gag-user detected!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBorking:

9gag-user detected!

Ne, Imgur. 9GAG är också cancer.

Gets one to know one

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukieee:

Sitter fortfarande med 6.0.1 och väntar på att man ska få 7.0...största nackdelen med samsung :/

Både min Galaxy S7 och min gamla S6 som min fru använder har fått 7.

S6an lär inte få 8 men kanske S7an får det. Hur som helst fungerar de båda bra som de är.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Värst vad det kommer uppdateringar då.
Som tur är att man bytt till Oneplus som inte har en massa bloatware som måste läggas in innan release. (*HOST HOST* Samsung)
Hoppas på att det inte tar lång tid att få uppdateringen.

Men något jag vill ha/ser fram emot är nog mer Google Assistant. Helst att det kommer på svenska, men annars att man slipper blippa mellan systemspråket för att komma åt det, vilket i min mening är idiotiskt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Ne, Imgur. 9GAG är också cancer.

Gets one to know one

Haha säger du det så 😘😘

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att pröva om 2-3 år eller så.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Sötast

Går det att installera Oreo på Iphone nu också eller? x)

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Ska bli kul att pröva om 2-3 år eller så.

hahaha! eller hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nootes:

Ska bli intressant! Får se hur lång tid det tar för Oneplus att fixa fram det till kunderna. Har en Oneplus 3T, kände att jag fick Nougat uppdateringarna snabbt. Så hoppas de ligger i framkanten på att lansera Oreo.

Skickades från m.sweclockers.com

De gick väl ut med att de telefonerna inte får fler uppdateringar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken modell har du? Är inte så säker på att du någonsin får 7 om du fortfarande sitter på 6.1.

Sitter med en A5 (2017)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dukieee:

Sitter med en A5 (2017)

OK. Ser att 7:an har börjat rullas ut i en hel del olika länder för den så du får den säkert tids nog

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De gick väl ut med att de telefonerna inte får fler uppdateringar?

De sa att 3T kommer få Oreo som sista Android, sen bara säkerhets uppdateringar. Antar 5 kommer fortfarande få nästa med. De kör 2års cyklen 3 släpptes 2016, eftersom 3T bara är en "refresh" så stannar den på samma

Källa: http://www.swedroid.se/android-o-blir-sista-stora-uppdatering...

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: länk till källa
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta är något som borttagandet av background-services ska råda bot på. Numera kan man inte bara starta en gömd bakgrundsservice, utan måste antingen använda sig av JobScheduler eller förgrundsservice bland annat. Detta borde minska risken att vissa appar snor resurser i onödan eller att du inte vet om det.

Låter som ett steg i rätt riktning då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Ah, bara synd att det tar Sony 1-2 år, om de ens bryr sig om att uppdatera årets flaggskepp. Troligen inte i vanlig ordning.

Båda min Z5 och XZ har 7.1.1, tycker ändå Sony känns rätt snabba. Iofs vet jag inte när 7.1.1 släpptes eller 7.1.2 heller för den delen..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Google says Android 8.0 will begin rolling out to all current Pixel and Nexus devices – the Google Pixel, Pixel XL, Pixel C, Nexus 6P, Nexus 5X, and Nexus Player – sometime “soon”.

http://www.androidauthority.com/android-8-0-oreo-announced-79...

Skönt att höra att de senaste Nexus enheterna får denna uppdatering också! Slipper uppgradera min fina Nexus 6P, den får nog rulla på i något år till

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Google says Android 8.0 will begin rolling out to all current Pixel and Nexus devices – the Google Pixel, Pixel XL, Pixel C, Nexus 6P, Nexus 5X, and Nexus Player – sometime “soon”.

http://www.androidauthority.com/android-8-0-oreo-announced-79...

Skönt att höra att de senaste Nexus enheterna får denna uppdatering också! Slipper uppgradera min fina Nexus 6P, den får nog rulla på i något år till

Jo samma här. Trodde faktiskt inte att 6P skulle få Oreo, men där ser man!
Hade iofs inte bytt telefon. Väldigt nöjd med min 6P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De gick väl ut med att de telefonerna inte får fler uppdateringar?

Precis som det redan skrivits, så kommer OnePlus 3 o 3T o få Android 8.0/Oreo. Och även om telefonen inte får fler Android uppgraderingar efter det, så säger OnePlus att dem fortfarande kommer få säkerhetsuppdateringar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig