Kan man sätta Thunderbolt AIC i vilken PCIe slot som helst?

Permalänk
Inaktiv

Kan man sätta Thunderbolt AIC i vilken PCIe slot som helst?

Har ett Asrock Z270M Extreme 4 mATX moderkort som stöder Thunderbolt 3 via Add In Card i PCIe kontakterna.

I manualen står det att jag ska montera kortet i slot 4 som sitter i botten på moderkortet. Den platsen är 3.0 x 16 med x4 till skillnad mot slot 1 som har x16 , slot 2 har x8 (alla är 3.0 x 16 storlek men med olika antal PCIe banor tillgängliga).

Problemet är att min radiator sitter ivägen så jag får inte plats med thunderbolt-kortet där. Kan jag inte montera den i någon av de snabbare slottarna istället?

I manualen står det följande:

"PCIe slots:
PCIE1 (PCIe 3.0 x16 slot) is used for PCI Express x16 lane width graphics cards.
PCIE2 (PCIe 3.0 x1 slot) is used for PCI Express x1 lane width cards.
PCIE3 (PCIe 3.0 x16 slot) is used for PCI Express x8 lane width graphics cards.
PCIE4 (PCIe 3.0 x16 slot) is used for PCI Express x4 lane width graphics cards.
Please install the Thunderbolt™ AIC card to PCIE4 (default
slot) "

Permalänk

@anon130700: Kan du inte bara testa? Lirar det så lirar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av axeburken:

@Pro377: Kan du inte bara testa? Lirar det så lirar det.

Har inte fått kortet ännu

Har fortfarande möjlighet att ändra mig och hitta annan lösning men ville se om det fanns någon kunskap om detta redan innan så jag slipper skicka tillbaka en mottagen produkt i onödan.

Ska testa när jag får det.

Om ingen annan vet redan nu så återkommer jag när jag har testat med resultatet.

Permalänk
Inaktiv

Har testat nu och kan konstatera att det inte går att sätta kortet i vilken PCIe som helst. Det måste tydligen vara den sista som sitter närmast kanten på moderkortet (i mitt fall PCIe slot 4).

Detta gjorde att jag inte fick plats med fläktarna till 240 mm radiatorn på insidan chassit och har nu satt dem på ovansidan av chassiet. Det är inte optimalt ur damm/ljudnivå/estetisk synvinkel men så fick det bli.

Om någon funderar på att bygga ett mATX i Bitfenix Prodigy M tillsammans med radiator och Thunderbolt AIC så kan det vara bra att känna till detta.