Tradera dispyt: Era synpunkter och råd

Permalänk
Medlem

Den här trenden med att bara hålla med TS och vildsint argumentera utan perspektivtagning är inte så värst hjälpsamt.

Betänk om TS hade varit köparen istället och beskrivit samma situation, skulle ni uppleva det på samma sätt?

OT: Det rimliga i min värld är att du betalar allt inklusive returfrakten och sen driver det mot speditören där du bör kunna bli ersatt (förutsatt att du bedöms ha packat det ordentligt). Köparen kan ju inte driva ärendet utan det ligger på ditt bord.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Håller inte med. När säljaren lämnat sin väl paketerade vara till speditör så upphör dennes ansvar. Köplagen gäller inte mellan privatpersoner.

Konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner, köplagen gör det om den inte avtalats bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tuff sits.

Jag är lite kluven själv, men jag tror att första felet och problemet är hur den är paketerad. Du skulle inte acceptera en ny HDD i ett vadderat kuvert, och då ska du inte sätta folk i den sitsen heller. Lägg ut högre fraktkostnader och skicka ordentligt istället. Om personerna gnäller på frakten och vill ha det billigare, då kan de själva ta ansvaret.

@ClubT Jag tycker som en Traderare själv att du bör ta ansvaret här, då om något går sönder i frakten, har det ju inte blivit bra nog packat. Jag har skickat 5+ kg känsliga saker och 1,5kg grafikkort utan problem, så det går att göra.

Jag hade dock begärt att han ska lägga ut för frakten och spara kvittot för det. Detta ska han sedan skicka elektroniskt till dig (bild, skanner whatever).

När du får disken verifierar du serienummer och att disken är DOA. Är den det, betala tillbaka allt + det han har lagt ut på frakt. Surt jag vet, men i långa loppet är det viktigare att lära sig av ett misstag och inte behöva bråka om negativa kommentarer i lång tid framöver pga en miss.

Skulle han skicka tillbaka fel disk, eller att den fungerar som den ska, så får du ställa honom mot väggen och hänvisa till detta. Han ska då självklart inte ha några pengar och vill han ha tillbaka det du har skickat får han själv står för en ny frakt. Meddela inget av detta innan bara, utan att du vill ha tillbaka den för att kontrollera den.

På detta sätt så kommer en ärlig köpare inte få problem, men du blir av med en oärlig sådan. Detta är min åsikt, och jag förstår om du inte gillar den, men du bad om den.

Sen kan jag ge dig ett tips... sälj inte HDD på tradera
Jag har haft antal HDD liggande som jag önskar jag kunde sälja, men som du säger, det är inte värt det pga frakt-risken. Endast avhämtning i så fall fungerar.

Permalänk
Medlem

Om ni båda vill slippa returfrakten så varför inte be köparen att filma (och filmen ska INTE ha några som helst klipp i den) hårddisken så att man ser serienummret tydligt.
Samtidigt som köparen kör en borr/spik igenom disken vilket då ska göras ca 2,5cm från mitten (om det är en 3,5" hd) så att borret/spiken går igenom skivorna som då kommer att "explodera" till små partiklar (då dom är glas med ett tunt aluminium skikt på).

Då vet du ju att disken ÄR satt ur bruk och efter att du sett filmen (som kan laddas upp til tex youtube) kan du betala tillbaks.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Senseye:

Har de avtalat bort köplagen så gäller den såklart inte, då den inte är tvingande. Hittar dock ingen information om att annat avtal ingåtts och att köplagen på så sätt avtalats bort.

Sorry, blandade ihop den med konsumentköplagen.

Skrivet av Yorg:

Den här trenden med att bara hålla med TS och vildsint argumentera utan perspektivtagning är inte så värst hjälpsamt.

Betänk om TS hade varit köparen istället och beskrivit samma situation, skulle ni uppleva det på samma sätt?

OT: Det rimliga i min värld är att du betalar allt inklusive returfrakten och sen driver det mot speditören där du bör kunna bli ersatt (förutsatt att du bedöms ha packat det ordentligt). Köparen kan ju inte driva ärendet utan det ligger på ditt bord.

Så är det väl inte; bara för att man inte håller med i din åsikt betyder inte att man "vildsint argumenterar utan perspektivtagning".

Ja det skulle jag i alla fall göra; jag både köper och säljer via nätet (privatperson) och jag har höga förväntningar både som säljare och köpare. Om nu varan var undermåligt förpackad... ja, då håller jag med dig att säljaren skall stå för allt (verkar ju vara så i detta fall). Är det så att varan däremot är väl förpackad så upphör ansvaret vid överlämnandet till speditören. Som jag skrev tidigare; ord står mot ord, vem skall man lita på? Om jag själv vet att varan var ok när jag skickade den, korrekt packad, ja då är det ingen tvekan hos mig att det är köparens problem. Skulle aldrig ta tillbaka en sådan vara eller betala tillbaka något.

Har jag köpt något som är väl packat och ändå inte fungerar så får jag stå mitt kast, endera har varan varit felaktig från början eller så har den, mot förmodan, ändå gått sönder under transport men då utan säljarens förskyllan. Vad har jag då att komma med? Inget. Det är risken jag tar som köpare.

Ersättning från speditören är i princip samma som noll; ingen större mening att försöka få ut något den vägen. Undantaget om man försäkrat försändelsen, men då tror jag nästan att paketet måste förkomma för att ersättning skall utgå. Är dock lite osäker på det, rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Om ni båda vill slippa returfrakten så varför inte be köparen att filma (och filmen ska INTE ha några som helst klipp i den) hårddisken så att man ser serienummret tydligt.
Samtidigt som köparen kör en borr/spik igenom disken vilket då ska göras ca 2,5cm från mitten (om det är en 3,5" hd) så att borret/spiken går igenom skivorna som då kommer att "explodera" till små partiklar (då dom är glas med ett tunt aluminium skikt på).

Då vet du ju att disken ÄR satt ur bruk och efter att du sett filmen (som kan laddas upp til tex youtube) kan du betala tillbaks.

Detta reglerar ju inte fallet att köparen skaffat en disk på annat håll och ångrat sig, alternativt själv vållat skada på disken genom oaktsamhet. Skall man som säljare stå även den risken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tycker du har varit seriös som säljare om du visat tester med serie nummer och är bättre förhållanden än dom flesta säljer diskar under och känns som det kan vara köparens fel till postens hantering som skapat problem och jag hade sagt du får tillbaks hälften så delar vi på smällen och trasiga disken får du behålla men då vill jag se en video att disken verkligen är trasig eller nån sån lösning som känns fair

Jag tror inte att någon förstår vad du skriver...
TS: Jag tycker att du skall stå på dig. Du hade tillräckligt med bevis i annonsen på att diskarna fungerade. Vill han skicka tillbaka diskarna, skall han givetvis stå för frakten, så att du kan konstatera att de är trasiga.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Jag tar aldrig tillbaka saker jag har sålt via blocket. Man kan helt enkelt inte lita på vad folk påstår.
Köper man begagnat får man ta den risken helt enkelt, annars är man givetvis fri att köpa nytt.

@ClubT ta inte tillbaka disken, speciellt inte när du har klara bevis att disken fungerade när du skickade.

Permalänk
Medlem

Ansvaret faller på Säljaren, dvs TS, i det här fallet.
TS har valt en paketering som är under all kritik och absolut helt värdelös. Som säljare har man ett ansvar att paketera ordentligt. Köparen ska inte behöva begära speciell paketering som inte kräver ren tur att det inte ska gå sönder under frakt.

Hade hårddisken varit ordentligt packat i en ESD påse i en robust kartong med vaddering hade bördan legat på köparen. Nu går det inte att säga på rak arm att den inte har gått sönder under frakt. Det är säljarens ansvar att anmäla skadan till Postnord etc i hopp om ersättning för fraktskada.

Det som alltid stämmer är att köparen måste bevisa att varan inte fungerar, och att varan är samma som skickades. Innan man gör något alls eller betalar tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

TS Summerar: För ett tag sedan kom det en tråd om att många TS är dåliga på att följa upp vad som händer så jag tänkte ge en uppdatering.

Det här har aldrig vart en tråd om att jag vill behålla pengarna för disken. Tråden har vart till syfte vad som är rimligt. Jag vill göra rätt för mig och ta mitt ansvar. Anledningen till att jag ens frågar är just för att köparen visat sig vara helt oförstående till situationen och ganska otrevlig, vilket jag egentligen inte vill premiera.

Men det hela slutar med att jag betalar tillbaks för hårddisken samt att jag står för frakten. "Läropengar" var det någon som skrev. Om jag vart köpare hade jag definitivt kunnat stå för frakten tillbaks speciellt då det tydligt framgått vad som skickas och hur (även om det nu visat sig vara en dålig idé så var det ingen hemlighet).

Till alla andra stort tack för era synpunkter och engagemang!

@Paddanx Jag har inget emot din åsikt, lät som bra förslag! Får bli upphämtning i fortsättningen, det är absolut inte värt problemen.
@Yorg Vad menar du? Jag tycker många har vart framme med pekpinnen mot mig i tråden så jag delar inte din syn (och jag har försökt sätta mig in i köparens situation, men han helt uppenbart inte i min)
@Senseye Ingen köplag har avtalats bort

Permalänk
CS-mästare

*Nu känner jag mig lite dum :P*

Permalänk
Medlem

@almness Läs inlägget ovanför ditt en gång till

Permalänk

Tror knappast det blir någon ersättning från något fraktbolag om paketeringen inte kommer upp i gällande standard.

Det ska vara rejält med papper/bubbelplast i kartongen, produkten inne i kartongen ska inte kunna röra sig. Sen ska kartongen vara överdimensionerad och riktigt tejpad med packtejp.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Men det hela slutar med att jag betalar tillbaks för hårddisken samt att jag står för frakten. "Läropengar" var det någon som skrev. Om jag vart köpare hade jag definitivt kunnat stå för frakten tillbaks speciellt då det tydligt framgått vad som skickas och hur (även om det nu visat sig vara en dålig idé så var det ingen hemlighet).

Varför betala tillbaka? Han hade chans att välja bättre fraktalternativ och du kan inte utesluta att han orsakat problemet. Sen den tradera regeln han hänvisade till säger följande nyckelord:

Om ni kommer överens om att köpet skall återgå skickas varan vanligtvis först tillbaka till säljaren som i sin tur betalar tillbaka försäljningsbeloppet inklusive frakt samt kostnaden för returfrakt. Med andra ord om ni INTE är överens om att köpet ska återgå..så gäller inte den regeln.

Var det smart att skicka det i vadderat kuvert? Förmodligen inte, men önskade han annat fraktsätt så hade han alternativet att säga så. Bara hänvisa honom att reklamera till speditören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Hej Sweclockers!

Jag sålde nyligen 5 st hårddiskar på Tradera. 4 av köpen har gått smärtfritt men det femte har gått åt skogen.

I min annons fanns skärmdumpar från HD Tune Pro samt Crystal Disk info där man ser serienr och att hälsan på disken är god. I annonsen stod det även uttryckligen: "Hårddisken skickas i antistatpåse + vadderat kuvert om inget annat önskas. " Vilket köparen inte sa något om. Jag hävdar alltså med bestämdhet att disken fungerade när jag skickade den.

Efter någon dag får jag ett mail om att disken var DOA och att han vill ha pengarna tillbaka. Förmodligen har den gått sönder under Postnords hantering. Jag är inte omöjlig så eftersom jag själv skulle tycka det känns surt att köpa något som är trasigt så jag säger att vi får diskutera detta. Efter många om och men vill köparen ändå ha tillbaks summan för hårddisken samt frakten för att skicka tillbaks till mig med motiveringen "Varför ska jag lida?" Samt följande utdrag ur Traderas regler: "Om ni kommer överens om att köpet skall återgå skickas varan vanligtvis först tillbaka till säljaren som i sin tur betalar tillbaka försäljningsbeloppet inklusive frakt samt kostnaden för returfrakt. Vi rekommenderar att man skickar försändelsen på ett sätt som går att spåra via speditören. "

Rent logiskt tycker jag det låter helt sanslöst om det gäller trasiga produkter för inte nog med att jag får tillbaks en trasig disk, jag tvingas även betala en summa.

Jag skulle därför vilja ha synpunkter (och gärna källor):
1. Är det någon som sitter på något liknande fall och kan påvisa vad som är rimligt?
2. Hur skulle ni gjort?
3. Vilka skyldigheter har jag som säljare? Jag vill göra rätt för mig men som det är nu känner jag mig utnyttjad.

Mvh
Alex

Jag vet inte alls vad du skrev i annonsen eller senare.
Har varit med om några gånger när jag sålt saker begagnat att de inte fungerat när de kommer fram. Oftast varit väldigt gamla saker för typ 50-100kr.
Skriver alltid i annonsen att varan fungerade när den senast användes, är det typ ett äldre moderkort jag inte kan kontrollera, så ligger risken på köparen.
Det är sällan några problem, men vissa tycker ju att andra hands marknaden ska fungera som en butik.
Du är inte en butik, har du skrivit att den fungerade innan du skickade den så är det inte ditt ansvar imo.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...
Det är ju tingsrätten för han om han inte gillar situationen.
Du lär ju ha datum på bilderna för testerna av disken? Du kan ju faktiskt påvisa att den fungerat innan du skickade den.
Jag har själv varit på båda sidorna av myntet och tycker det är en av riskerna man tar när man köper begagnat och inte hämtar varan själv.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Jag vet inte alls vad du skrev i annonsen eller senare.
Har varit med om några gånger när jag sålt saker begagnat att de inte fungerat när de kommer fram. Oftast varit väldigt gamla saker för typ 50-100kr.
Skriver alltid i annonsen att varan fungerade när den senast användes, är det typ ett äldre moderkort jag inte kan kontrollera, så ligger risken på köparen.
Det är sällan några problem, men vissa tycker ju att andra hands marknaden ska fungera som en butik.
Du är inte en butik, har du skrivit att den fungerade innan du skickade den så är det inte ditt ansvar imo.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...
Det är ju tingsrätten för han om han inte gillar situationen.
Du lär ju ha datum på bilderna för testerna av disken? Du kan ju faktiskt påvisa att den fungerat innan du skickade den.
Jag har själv varit på båda sidorna av myntet och tycker det är en av riskerna man tar när man köper begagnat och inte hämtar varan själv.

Säljer du ett gammalt moderkort som du ej vet fungerar och prissätter det som att det skulle fungera så finns möjligheten att köparen fortfarande kan reklamera köpet. Hänsyn tas till prissättning jämfört med likvärdiga varor.

Och visst kan du testa ett äldre moderkort och dokumentera att det fungerar just innan du paketerar det. Ifall du sedan skickar moderkortet i en gammal plåtburk så finns risken att tingsrätten anser att du orsakat försämring av varan (extremt exempel, jag vet). Detta om köparen skulle dra det så långt.

Problemet på sikt är att folk kan använda denna strategi för att sälja defekta varor och slippa stå för några kostnader.
Dokumentera att varan fungerar direkt den köps (helst så okomprimerat som möjligt), när varan går sönder så photoshoppar du in annat datum i dokumentationen (använd komprimering så det inte syns så lätt att du modifierat dokumentet), sälj, skicka dåligt förpackat och skyll på transportören, köparen står för risken, säljaren tjänar pengar.

Därför jag alltid föredrar REK eller liknande vid mindre varor som är känsliga, betalar hellre 50 spänn extra och får försändelsen försäkrad. Är ju fortfarande säljaren som måste kontakta transportören vid reklamation så det blir lite extra jobb för denne ifall nåt är trasigt. Detta gäller självklart inte för varor som bara är värda nån hundring.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Var det smart att skicka det i vadderat kuvert? Förmodligen inte, men önskade han annat fraktsätt så hade han alternativet att säga så. Bara hänvisa honom att reklamera till speditören.

Det är knappast seriöst att erbjuda ett fraktalternativ som inte duger för att produkten ska komma fram i fungerande skick och att man som köpare ska behöva lusläsa annonsen och sen komma med andra instruktioner för att inte få en trasig vara.

Men att folk som säljer på Tradera packar som krattor och inte har någon förståelse hur man ska packa saker för att de inte ska gå sönder i postgången är inget nytt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Säljer du ett gammalt moderkort som du ej vet fungerar och prissätter det som att det skulle fungera så finns möjligheten att köparen fortfarande kan reklamera köpet. Hänsyn tas till prissättning jämfört med likvärdiga varor.

Och visst kan du testa ett äldre moderkort och dokumentera att det fungerar just innan du paketerar det. Ifall du sedan skickar moderkortet i en gammal plåtburk så finns risken att tingsrätten anser att du orsakat försämring av varan (extremt exempel, jag vet). Detta om köparen skulle dra det så långt.

Problemet på sikt är att folk kan använda denna strategi för att sälja defekta varor och slippa stå för några kostnader.
Dokumentera att varan fungerar direkt den köps (helst så okomprimerat som möjligt), när varan går sönder så photoshoppar du in annat datum i dokumentationen (använd komprimering så det inte syns så lätt att du modifierat dokumentet), sälj, skicka dåligt förpackat och skyll på transportören, köparen står för risken, säljaren tjänar pengar.

Därför jag alltid föredrar REK eller liknande vid mindre varor som är känsliga, betalar hellre 50 spänn extra och får försändelsen försäkrad. Är ju fortfarande säljaren som måste kontakta transportören vid reklamation så det blir lite extra jobb för denne ifall nåt är trasigt. Detta gäller självklart inte för varor som bara är värda nån hundring.

Lägger alltid ut varor för 1kr, skriver att den fungerade vid senaste användande men att jag inte testat den på x antal veckor/månader, vad det nu kan vara.
Skriver att köparen ansvarar för frakten om ej upphämtning sker.

Ser inte riktigt hur köparen skulle kunna få igenom något sånt. Oftast så handlar det om att det inte är värt att spendera tiden att gräva fram utrustning för att testa ett gammalt moderkort eller ett agp grafikkort eller liknande, för pengarna man får in.
Därav överlåter jag testandet och risken till köparen, fungerar det så har dom gjort en bra affär, har den av någon anledning slutat fungera så är vanligen priset inte så pass högt.

Säljer jag nyare saker så skriver jag alltid endast upphämtning, vill köparen ändå att jag ska skicka så skriver jag att han står för frakten, både kostnad och risk. Är det något han är villig att göra så fine.

Nu är det extremt sällan jag varit med om att någon hört av sig, så antar att det mesta fortfarande fungerat.
Visst är det surt som köpare om en vara inte fungerar, men hur vet vi att disken inte fungerade och att det inte är köparen som haft sönder enheten?
Nja, är man tydlig med vem som har vilket ansvar så är det inget problem. Klart det blir svårare om man skickar allt i god tro.
Bättre att vara övertydlig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

för något år sedan köpte jag 4 hårddiskar på Tradera. De skickades med Schenker och det syntes tydligt att paketet gått i backen då det var deformerat och tillknycklat. Det hela löstes med att reklamera frakten hos Schenker och där beskrev jag att två hårddiskar gått sönder och två fungerade (precis så som det var). Fick tillbaka halva köpesumman från Schenker vilket var vad jag begärde.

Som jag fattat det är det bäst att skicka känsliga prylar spårbart med Schenker eller DHL när man säljer på Tradera för att få traderas säljskydd. Har även sett annonser på hårddiskar där de skriver att om man väljer annat fraktsätt är det på egen risk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Jag tror inte att någon förstår vad du skriver...
TS: Jag tycker att du skall stå på dig. Du hade tillräckligt med bevis i annonsen på att diskarna fungerade. Vill han skicka tillbaka diskarna, skall han givetvis stå för frakten, så att du kan konstatera att de är trasiga.

Tror faktiskt dom flesta förstår och det är bara du som är special

Men smidigaste är att dela smällen vilket blir mest rättvist för alla parter då skicka/betala tillbaks kostar en hel del mer än än disken så känns det orimligt alternativ när du skulle egentligen skulle kunna säga grattis nu har du ett jävla bokstöd och han skulle inte kunna göra ett skit då det inte går att påvisa hos vem felet ligger och dela är rimligaste och vettigaste lösningen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det är knappast seriöst att erbjuda ett fraktalternativ som inte duger för att produkten ska komma fram i fungerande skick och att man som köpare ska behöva lusläsa annonsen och sen komma med andra instruktioner för att inte få en trasig vara.

Men att folk som säljer på Tradera packar som krattor och inte har någon förståelse hur man ska packa saker för att de inte ska gå sönder i postgången är inget nytt.

3 av 4 hårddiskar kom fram utan problem, var det frakten eller köparen som sabbat disken? Då det inte går att säga vilket hade jag hänvisat köparen till fraktbolaget. Nu har jag inte sett OP's annons. Men känns rätt normalt att man läser fraktalternativen som finns? Eller brukar du inte göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

3 av 4 hårddiskar kom fram utan problem, var det frakten eller köparen som sabbat disken? Då det inte går att säga vilket hade jag hänvisat köparen till fraktbolaget. Nu har jag inte sett OP's annons. Men känns rätt normalt att man läser fraktalternativen som finns? Eller brukar du inte göra det?

Fast det är ju avsändarens ansvar att paketera så att innehållet kommer fram oskadat.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Fast det är ju avsändarens ansvar att paketera så att innehållet kommer fram oskadat.

Yepp, och 4 av 5 hårddiskar fungerar (skrev tidigare fel att det var 3 av 4). Den femte fungerar inte, beror det på emballaget eller mer bristen på emballage? Eller beror det på något köparen gjort? Finns ingen förutom köparen som kan svara på den frågan.

Så hänvisa köparen till att reklamera till transportören är det jag hade gjort. Säger transportören att de inte ger någon ersättning för att det var för dåligt paketerat hade jag eventuellt gått med på att betala tillbaka hela/halva/ingenting beroende på hur trevlig köparen är samt att det faktiskt står beskrivet hur diskarna skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Yepp, och 4 av 5 hårddiskar fungerar (skrev tidigare fel att det var 3 av 4). Den femte fungerar inte, beror det på emballaget eller mer bristen på emballage? Eller beror det på något köparen gjort? Finns ingen förutom köparen som kan svara på den frågan.

Så hänvisa köparen till att reklamera till transportören är det jag hade gjort. Säger transportören att de inte ger någon ersättning för att det var för dåligt paketerat hade jag eventuellt gått med på att betala tillbaka hela/halva/ingenting beroende på hur trevlig köparen är samt att det faktiskt står beskrivet hur diskarna skickas.

Japp, men hade man packat hddn på ett vettigt sätt hade man kunnat utesluta transportskada. Nu kan man inte det och det blir för säljaren omöjligt att bevisa att det är köparen som haft sönder hddn.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Japp, men hade man packat hddn på ett vettigt sätt hade man kunnat utesluta transportskada. Nu kan man inte det och det blir för säljaren omöjligt att bevisa att det är köparen som haft sönder hddn.

Det du säger stämmer, däremot kan han bevisa att hårddisken fungerade innan han skickade den vilket betyder att hårddisken gått sönder någon gång efter att han lämnat över den till transportören och köparen hämtat ut hårddisken.

Så jag håller fast vid att hänvisa köparen till transportören för reklamation. Och sen ta det från vad transportören säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Det du säger stämmer, däremot kan han bevisa att hårddisken fungerade innan han skickade den vilket betyder att hårddisken gått sönder någon gång efter att han lämnat över den till transportören och köparen hämtat ut hårddisken.

Så jag håller fast vid att hänvisa köparen till transportören för reklamation. Och sen ta det från vad transportören säger.

Och oavsett hur många gånger du försöker säga något annat,
så gäller, att den som köpte tjänsten av transportören, är den enda som kan reklamera tjänsten mot transportören.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Och oavsett hur många gånger du försöker säga något annat,
så gäller, att den som köpte tjänsten av transportören, är den enda som kan reklamera tjänsten mot transportören.

Lustigt:
http://www.dbschenker.se/log-se-se/om_foretaget/kundservice/r... där går det fint att reklamera som mottagare

På Postnord står det detta:
http://www.postnord.se/kundservice/reklamera/checklista

"Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset"

Så tyvärr håller jag inte med dig om att den som köpte tjänsten är den enda som kan reklamera. Kanske gäller vid köp av företag...men ingen större koll på det. Så jag säger igen, jag hade hänvisat köparen till att reklamera försändelsen till transportföretaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Lustigt:
http://www.dbschenker.se/log-se-se/om_foretaget/kundservice/r... där går det fint att reklamera som mottagare

På Postnord står det detta:
http://www.postnord.se/kundservice/reklamera/checklista

"Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset"

Så tyvärr håller jag inte med dig om att den som köpte tjänsten är den enda som kan reklamera. Kanske gäller vid köp av företag...men ingen större koll på det. Så jag säger igen, jag hade hänvisat köparen till att reklamera försändelsen till transportföretaget.

Sen antar jag, att transportören kräver är godset ska vara paketerat på ett sätt så att skaderisken är minimal, för att ersättning ska utbetalas. Vilket inte kan hävdas i detta fallet.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Sen antar jag, att transportören kräver är godset ska vara paketerat på ett sätt så att skaderisken är minimal, för att ersättning ska utbetalas. Vilket inte kan hävdas i detta fallet.

Självklart är det så att dom kräver att det ska vara väl paketerat för att betala ut någon ersättning, det har jag inte sagt något emot. Tror vanliga paket måste klara en fallhöjd på 2m eller något liknande.

Tittar du på postnord skriver dom på sidan jag citerade från tidigare även detta:

"Om din reklamation rör ett skadat paket ska du behålla allt emballage och innehåll, så att vi vid behov kan besiktiga det"

Men samtidigt om hårddisken gick sönder i transporten, så ska köparen i första hand reklamera det (i min mening) till transportören. Säger transportbolaget att ersättning inte utgår för att paketeringen var undermåligt så får säljaren lösa det därifrån.

Antingen genom att vägra att betala tillbaka någonting med hänvisning att köparen hade möjlighet att välja att få det som paket istället för kuvert (både säljare och köpare borde förstått att det inte är det bästa även om det förmodligen är det billigaste alternativet att skicka i ett vadderat kuvert) eller komma överens om att betala tillbaka en del alternativt hela beloppet för den trasiga hårddisken.

Permalänk
Medlem

Utan att läsa precis alla inlägg så lyder min fråga: har du skickat varan i antistatpåse och vadderat kuvär? I så fall tycker jag nog att du ska stå för frakt och betala tillbaka kostanaden för den trasiga disken.

Hårddiskar skickas av företag i stöttåliga kartonger av en anledning, har du inte uppfyllt de kraven som ställs för att hårddiskarna ska kunna skickas säkert är det nog faktiskt så att jag skulle klandra dig.

Hade du däremot skickas hårddisken i en stöttålig kartong hade det varit en annan femma.

Detta är högst min personliga åsikt, inget annat!