Asus G551JW Laptop fastnar på BIO (American Megatrends)

Permalänk
Medlem

Asus G551JW Laptop fastnar på BIO (American Megatrends)

Jag behöver hjälp..

Min bärbara dator frös och dog, vid uppstart så fastnar nu datorn på BIO.
Det här är inte min första runda runt BIOS men däremot så är denna BIO lite unik då jag har inte har några alternativ att göra något.
På Boot Configurations så har jag bara möjlighet att Fast Boot eller Launch CSM, finns ingen info om mina hårddiskar.
När jag kör save and exit så kommer jag bara tillbaka till BIOS.

Jag har tagit ut batteriet och strömmen och satt tillbaka det, har gjort samma veva och sedan hållt i on knappen i 30 sek och sedan satt tillbaka batteriet, men allt ger samma resultat. Jag har inga Security options, dom står som disabled så det ska inte finnas några lösen etc.

Frågan är om moderkortet har kraschat eller hårddisken?

Hoppas ni kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

När laptopen fastnar i det här läget du nämner, finns det ingen mer information att utläsa på skärmen överhuvudtaget?

Det känns på något sätt som att datorn inte hittar någon disk att boota ifrån, men det brukar ju stå tydligt, "no bootable drive detected, insert boot media and press any key" - eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem

@k3nny: Precis, tidigar när detta har hänt så handlar det mer om att han har tappat kontakten med hårddisken, men nu finns det inga val överhuvudtaget.
Känns som jag kommer in i BIOS bara för att "det är skoj", något problem beskrivs inte.
Nu har jag gjort en återställnings USB via min stationära dator, men som sagt, är hårddisken död så är den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferren:

@k3nny: Precis, tidigar när detta har hänt så handlar det mer om att han har tappat kontakten med hårddisken, men nu finns det inga val överhuvudtaget.
Känns som jag kommer in i BIOS bara för att "det är skoj", något problem beskrivs inte.
Nu har jag gjort en återställnings USB via min stationära dator, men som sagt, är hårddisken död så är den.

Det kan ju också vara så att BIOS bara är rent av dåligt/inkomplett och fastnar på något moment under boot utan att visa varför.

Men absolut, testa stoppa in bootbar USB och se om du kommer någonstans med det, kommer du in i själva installationen borde vi kunna utesluta fel på övrig hårdvara, förutom disken då..

Hör av dig med hur det går