Permalänk

Få tyst på burken

Har spenderat ett par timmar per kväll sista dagarna med att försöka hitta något sätt att uppgradera burken (kliar i fingrarna), började med att titta på en lite större uppgradering med ny processor med allt som det drar med sig (har en 2600k). Slutade med att jag bestämde mig för att behålla det jag har ett eller ett par år till då jag tycker det är lite för lite skillnad än så länge (iaf för det jag använder datorn till). I dagsläget sitter jag ungefär 12-14h vid datorn per dag och insåg att jag kanske jag hellre lägger lite pengar på att få en tyst dator (gärna med ett snyggt chassi, fråga inte varför för det kan jag inte svara på) helst skulle jag vilja ha ett gammalt mac pro chassi (inte modellen som ser ut som en papperskorg utan modellen innan). Men det är ju lite kört, typ... eller orkar inte iaf. Gillar Phanteks chassi vad jag sett på bild men kanske hellre vill ha ett Fractal Design R5 pga ljuddämpning eller likanande. Så till min fråga... känns som jag bara sitter och surfar och söker i all evighet utan att egentligen komma närmre det där sista steget där pengarna dras från kortet. Så... Skulle någon vänlig själ som inte gjort som jag och struntat i hårdvara de senaste 6 åren vilja ge några tips på vad jag ska köpa.

Detta är vad jag har idag
Fractal Design Core 3000 - Svart (Ej PSU)
Corsair PowerSupply (PSU) 700W Gaming series 80 Plus
Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155 (Boxed)
ASUS P8P67 LE B3 - ATX / Intel P67 / DDR3 / 2xPCI-E / SATA 3.0 / USB 3.0 / Firewire
Corsair XMS3 8GB DDR3 PC10666 1333MHz (2x4GB) (CMX8GX3M2A1333C9) (uppgraderat till 16gb)
Gainward GeForce GTX 980 Ti Phoenix GS 6GB
och ett par samsung 850 ssd:er

det jag kan tänka mig att byta är i dagsläget är väl
alla fläktar i chassit (ett par av dem har börjat avge jobbiga ljud)
vattenkylning till cpu
går det att vattenkyla min gpu?
Nytt chassi om det påverkar ljudnivån(kan leva med det jag har annars eller kanske ljudisolera det), storlek på chassit spelar inte så stor roll men helst ska det vara snyggt (skäms lite
och nätagget om det gör någon större skillnad.

När det gäller pengar så är det inte supernoga. känner att jag inte lagt så mycket på datorn de senaste åren så om det handlar om några hundringar hit eller dit på ett chassi eller vattenkylning så spelar det inte så stor roll men jag vill inte köpa chassi för 3000 kronor. Däremot så är det ju trevligt om allt fungerar om jag skulle uppgradera processor nästa år.

Gissar att jag kommer ngn "google is your friend kommentar" för detta men, tro mig jag har googlat... Vill prata om det nu istället

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du med stockkylaren till processorn är den det första du vill byta om du vill ha ner ljudnivån.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Ljuddämpa chassit på alla fronter.
Ta bort fläktgaller som är för täta.
Stora fläktar som snurrar långsamt. Konstant svagt luftflöde i chassit är bra nog. Finns lågvarviga fläktar att köpa som knappt är hörbara.
Vibrationsdämpa mekaniska diskar eller ersätt med 2,5"-diskar.
Lufftunnel från processorn till utsugsfläkt så varma luften inte cirkulerar i chassit utan rakt ut.
Stor processorkylare med stor fläkt som knappt snurrar.

Permalänk
Medlem

I all välmening,
Är det uteslutet att placera datamaskinen i ett annat rum / på andra sidan väggen där du nu sitter?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Kör du med stockkylaren till processorn är den det första du vill byta om du vill ha ner ljudnivån.

Skrivet av pv2b:

Vad har du för kylare till CPU:n nu?

Missade att skriva med det, bytte ut stock ganska tätt efter köpet men minns inte riktigt vad jag satte i och hittar inte kvittot men jag tror det va en hyfsat ok kylare av denna typen

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=994174

Permalänk
Skrivet av ElvisP:

Med ett ljudisolerat chassi från exempelvis F D + några fläktar från Noctua har du kommit en bra bit på vägen.

Skrivet av Leoms:

Ljuddämpa chassit på alla fronter.
Ta bort fläktgaller som är för täta.
Stora fläktar som snurrar långsamt. Konstant svagt luftflöde i chassit är bra nog. Finns lågvarviga fläktar att köpa som knappt är hörbara.
Vibrationsdämpa mekaniska diskar eller ersätt med 2,5"-diskar.
Lufftunnel från processorn till utsugsfläkt så varma luften inte cirkulerar i chassit utan rakt ut.
Stor processorkylare med stor fläkt som knappt snurrar.

Det är väl lite så jag också tänkt, undrar lite hur stor skillnad vätskeskyld cpu gör? Tips på chassin mottages gärna, fractals har jag redan tittat på och det lutar väl åt det men har ni andra tips får ni gärna komma med dem!

Permalänk
Skrivet av dussin:

I all välmening,
Är det uteslutet att placera datamaskinen i ett annat rum / på andra sidan väggen där du nu sitter?

Bra idé, har inte tänkt så långt. Dock så hoppas jag att inte bo kvar här så länge så det känns lite dumt att borra upp hål genom väggen och så får jag ingen anledning att köpa nya prylar heller

Permalänk
Medlem

Detta löser dina problem : ) Sätt de två 140mm fläktarna i fronten, och 120mm i bak som utblås.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10714828/

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

* Finns ingen anledning att ha mer än 2 chassi-fläktar (klassiskt insug fram och utblås bak) och dessa ska styras med en väldigt brant fläkt-kurva. Vill man absolut ha extra fläktar för att få ett lägre max-varv på varje fläkt under load så ska det absolut finnas möjlighet att helt stänga av dessa i idle. Min egen erfarenhet säger att det kostar mer än det smakar i form av tid och pengar.

* Chassit kan ljudisoleras med ett hårdare och ett mjukare material för att motverka diverse vibrationer.

* Byt nätagget till en semi-passiv eller helt passiv modell.

* Jag skulle personligen undvika allt vad AIO-kylning heter då detta, hur du än vrider och vänder på det, innebär en extra ljudkälla.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: Det finns en enorm fördel med två insug och en utblås, övertryck i chassit som förebygger damm väldigt effektivt.

För övrigt är den nätdelen semi-passiv redan, och det är sannolikt ej den som låter.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

finns väl bara ett alternativ om du vill ha helt tyst på burken... lite mer än 3000, men det blir helt tyst.
http://fanlessfan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@scienta: Det finns en enorm fördel med två insug och en utblås, övertryck i chassit som förebygger damm väldigt effektivt.

För övrigt är den nätdelen semi-passiv redan, och det är sannolikt ej den som låter.

Mvh

Irrelevant då damm inte utgör en källa till högre ljudnivå i sig. Då gör man ett aktivt val där lägre ljudnivå bortprioriteras för minskat underhåll. Det är ett eget argument, där du kan ha helt rätt.

Men nej, för lägsta möjliga ljudnivå är det sällan bättre med fler fläktar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: Det spelar ingen roll, däremot är damm besvärligt att få bort och tar tid, att inte köpa en fläkt till är bara korkat, ljudnivån blir inte högre då fläktarna har samma ljudnivå och sitter bredvid varandra.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Om du inte redan gjort det så ställ ner fläktarna i bios.
Jag hade helt missat det, och haft en pc som låtit som ett flygplan till att plötsligt bli knäpptyst, så pass tyst att jag trodde den var trasig och inte var igång, så gjorde det en rejäl skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@scienta: Det spelar ingen roll, däremot är damm besvärligt att få bort och tar tid, att inte köpa en fläkt till är bara korkat, ljudnivån blir inte högre då fläktarna har samma ljudnivå och sitter bredvid varandra.

Mvh

Kul att du kallar folk för korkade när du uppenbarligen inte har koll på enkel fysik. Vadå samma ljudnivå? Det är ju inte så det funkar.

Om du har en högtalare med 1 element och en högtalare med 2 likadana element så kan du ge dig på att högtalaren med 2 element spelar högre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

* Finns ingen anledning att ha mer än 2 chassi-fläktar (klassiskt insug fram och utblås bak) och dessa ska styras med en väldigt brant fläkt-kurva. Vill man absolut ha extra fläktar för att få ett lägre max-varv på varje fläkt under load så ska det absolut finnas möjlighet att helt stänga av dessa i idle. Min egen erfarenhet säger att det kostar mer än det smakar i form av tid och pengar.

* Chassit kan ljudisoleras med ett hårdare och ett mjukare material för att motverka diverse vibrationer.

* Byt nätagget till en semi-passiv eller helt passiv modell.

* Jag skulle personligen undvika allt vad AIO-kylning heter då detta, hur du än vrider och vänder på det, innebär en extra ljudkälla.

This!

Förstår inte folk som predikar för AIO-kylning. Visst möjligt att det kanske låter lite mindre vid full load och kanske någon grand svalare men jag har inte stött på en enda AIO hittills som man inte hör pumpen surra vid idle i ett tyst rum. Är dock överdrivet ljudkänslig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

finns väl bara ett alternativ om du vill ha helt tyst på burken... lite mer än 3000, men det blir helt tyst.
http://fanlessfan.com/

Alltså det där ser ju nice ut. Skulle dock vara intressant och veta hur många W det klarar av. Men 3-4k känns inte som några pengar om man kollar på vad ett chassi med komplett custom loop kostar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@scienta: Det spelar ingen roll, däremot är damm besvärligt att få bort och tar tid, att inte köpa en fläkt till är bara korkat, ljudnivån blir inte högre då fläktarna har samma ljudnivå och sitter bredvid varandra.

Mvh

Jag förstår inte varför han skulle vara ointelligent bara för att han hört talas om ljudtryck och förstår de akustiska egenskaperna det innebär i ett datorbygge. Vi borde väl ha en och annan ETH/Bitcoin minare på forumet som kan intyga att det är enorm skillnad mellan säg ett och tjugo grafikkort av samma märke och fläktkurva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Detta löser dina problem : ) Sätt de två 140mm fläktarna i fronten, och 120mm i bak som utblås.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10714828/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10714828/

Mvh

Noctuna kylaren får inte plats i chassit, max höjd är 150mm medans kylaren är 158mm hög.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

@fredriko83: Phanteks har ljuddämpade chassin i P400 serien, P400S.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Alltså det där ser ju nice ut. Skulle dock vara intressant och veta hur många W det klarar av. Men 3-4k känns inte som några pengar om man kollar på vad ett chassi med komplett custom loop kostar.

I deras senaste utskick sa dom att senaste testerna gav "Maximum Fanless TDP is 180W for CPU and 250W for GPU." vill man ha mer än så lär ju några knäpptysta fläktar vara allt som behövs för att öka prestandan rejält.

Permalänk
Skrivet av fredriko83:

Har spenderat ett par timmar per kväll sista dagarna med att försöka hitta något sätt att uppgradera burken (kliar i fingrarna), började med att titta på en lite större uppgradering med ny processor med allt som det drar med sig (har en 2600k). Slutade med att jag bestämde mig för att behålla det jag har ett eller ett par år till då jag tycker det är lite för lite skillnad än så länge (iaf för det jag använder datorn till). I dagsläget sitter jag ungefär 12-14h vid datorn per dag och insåg att jag kanske jag hellre lägger lite pengar på att få en tyst dator (gärna med ett snyggt chassi, fråga inte varför för det kan jag inte svara på) helst skulle jag vilja ha ett gammalt mac pro chassi (inte modellen som ser ut som en papperskorg utan modellen innan). Men det är ju lite kört, typ... eller orkar inte iaf. Gillar Phanteks chassi vad jag sett på bild men kanske hellre vill ha ett Fractal Design R5 pga ljuddämpning eller likanande. Så till min fråga... känns som jag bara sitter och surfar och söker i all evighet utan att egentligen komma närmre det där sista steget där pengarna dras från kortet. Så... Skulle någon vänlig själ som inte gjort som jag och struntat i hårdvara de senaste 6 åren vilja ge några tips på vad jag ska köpa.

Detta är vad jag har idag
Fractal Design Core 3000 - Svart (Ej PSU)
Corsair PowerSupply (PSU) 700W Gaming series 80 Plus
Intel Core i7-2600K 3,4GHz / 8MB / Socket 1155 (Boxed)
ASUS P8P67 LE B3 - ATX / Intel P67 / DDR3 / 2xPCI-E / SATA 3.0 / USB 3.0 / Firewire
Corsair XMS3 8GB DDR3 PC10666 1333MHz (2x4GB) (CMX8GX3M2A1333C9) (uppgraderat till 16gb)
Gainward GeForce GTX 980 Ti Phoenix GS 6GB
och ett par samsung 850 ssd:er

det jag kan tänka mig att byta är i dagsläget är väl
alla fläktar i chassit (ett par av dem har börjat avge jobbiga ljud)
vattenkylning till cpu
går det att vattenkyla min gpu?
Nytt chassi om det påverkar ljudnivån(kan leva med det jag har annars eller kanske ljudisolera det), storlek på chassit spelar inte så stor roll men helst ska det vara snyggt (skäms lite
och nätagget om det gör någon större skillnad.

När det gäller pengar så är det inte supernoga. känner att jag inte lagt så mycket på datorn de senaste åren så om det handlar om några hundringar hit eller dit på ett chassi eller vattenkylning så spelar det inte så stor roll men jag vill inte köpa chassi för 3000 kronor. Däremot så är det ju trevligt om allt fungerar om jag skulle uppgradera processor nästa år.

Gissar att jag kommer ngn "google is your friend kommentar" för detta men, tro mig jag har googlat... Vill prata om det nu istället

@fredriko83:

Du har redan fått många bra svar i tråden. Här är mitt förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10715139/

Chassit är suveränt och ljuddämpat med massor utav plats för expandering.
Kylaren är stor men den bästa luftkylaren som du kan ha. Dessutom tyst.
Fläktarna är tysta och effektiva. Koppla dem mot moderkortet och ställ in PWM drift på dem. 2 st. IN Front. 1 st. UT Bak.

Tycker du chassit är för stort så satsa på ett Define C. Men det har ingen plats för optisk enhet, ingen plats för sidofläkt, och den bakersta fläktplatsen samt bottenfläkplatsen är låst till en 120mm fläkt som generellt låter mer än en 140mm (undantaget NF-S12A). Det har heller ingen fläktkontroll och ingen dörr i fronten som du kan enkelt öppna vid behov. Det har också mindre plats för lagringsenheter. Det är också begränsad till nätaggregat med max längd på 175 mm för bästa resultat för kabeldragning. Det som du redan har nu är 160mm långt och passar i alla fall in i Define C. Komponenterna blir också aningen varmare snabbare i ett mindre chassi som Define C tillsammans med ett grafikkort. Tro mig, jag har testat med det en hel del och flyttade slutligen över komponenterna till R5 - mest för möjligheten att kunna ha 140mm sidofläkt och bottenfläkt för extra luft till gpu.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Har du övervägt en extra NUC t.ex ? eller en extra laptop kopplat till din skärm/tangentbord med KVM ?

Tar väl oftast bara 5-10 sekunder att boota spel-PC rigget samt bättre för elräkningen bara stänga av den såfort man lirat klart.

Ganska svårt och dyrt försöka göra RIKTIGT tyst gamingrigg utan kompromisser.

Tro mig, var många är sedan men har ägnat tid och pengar åt vattenkyla och köpt dyra fläktlösa nätagg dämpmattor osv. osv inget fel som hobby, men om det var något jag lärde mig så var det att gaming rigg trivs bäst välkylt och luftigt i längden

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Detta löser dina problem : ) Sätt de två 140mm fläktarna i fronten, och 120mm i bak som utblås.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10714828/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10714828/

Mvh

Skrivet av septembro:

@fredriko83:

Du har redan fått många bra svar i tråden. Här är mitt förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10715139/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10715139/

Chassit är suveränt och ljuddämpat med massor utav plats för expandering.
Kylaren är stor men den bästa luftkylaren som du kan ha. Dessutom tyst.
Fläktarna är tysta och effektiva. Koppla dem mot moderkortet och ställ in PWM drift på dem. 2 st. IN Front. 1 st. UT Bak.

Tycker du chassit är för stort så satsa på ett Define C. Men det har ingen plats för optisk enhet, ingen plats för sidofläkt, och den bakersta fläktplatsen samt bottenfläkplatsen är låst till en 120mm fläkt som generellt låter mer än en 140mm (undantaget NF-S12A). Det har heller ingen fläktkontroll och ingen dörr i fronten som du kan enkelt öppna vid behov. Det har också mindre plats för lagringsenheter. Det är också begränsad till nätaggregat med max längd på 175 mm för bästa resultat för kabeldragning. Det som du redan har nu är 160mm långt och passar i alla fall in i Define C. Komponenterna blir också aningen varmare snabbare i ett mindre chassi som Define C tillsammans med ett grafikkort. Tro mig, jag har testat med det en hel del och flyttade slutligen över komponenterna till R5 - mest för möjligheten att kunna ha 140mm sidofläkt och bottenfläkt för extra luft till gpu.

Tack för tipsen, verkar som att noctua är det nya svarta! Så det kör vi på Tror jag satsar på ett fractal R5 gillar designen bättre på det. Titanium utan fönster ser riktigt schysst ut.

Permalänk
Skrivet av Belzzz:

finns väl bara ett alternativ om du vill ha helt tyst på burken... lite mer än 3000, men det blir helt tyst.
http://fanlessfan.com/

Ser ritkigt schysst ut kanske är det det som är lösningen. Fattar inte riktigt hur grafikkortet sitter? har de en kabel typ ide hårddisk för att kunna lägga den längs med moderkortet? Ska kolla vidare på detta!

Permalänk
Skrivet av gargamelo:

Har du övervägt en extra NUC t.ex ? eller en extra laptop kopplat till din skärm/tangentbord med KVM ?

Tar väl oftast bara 5-10 sekunder att boota spel-PC rigget samt bättre för elräkningen bara stänga av den såfort man lirat klart.

Ganska svårt och dyrt försöka göra RIKTIGT tyst gamingrigg utan kompromisser.

Tro mig, var många är sedan men har ägnat tid och pengar åt vattenkyla och köpt dyra fläktlösa nätagg dämpmattor osv. osv inget fel som hobby, men om det var något jag lärde mig så var det att gaming rigg trivs bäst välkylt och luftigt i längden

Ja kanske inte just en nuc men jag har tittat en del på laptops och dockningstationer, beställlde t.o.m. en spectre x360 för några veckor sedan men samma dag som jag skulle hämta ut den så lanserades de nya u processorerna så jag fick returnera den. Problemet med alla datorer som inte har ett "fullstort" grafikkort är att de inte lirar riktigt med min skärmsetup. 2 qhd och en 4k och vad jag kunnat hitta finns inga dockningsstationer som fixar det. Men hade jag hittat något schysst alternativ som lirade med skärmarna hade det absolut kunnat vara intressant. De tre gångerna om året jag spelar spel kan jag ju dra igång "stordatorn" och då kan jag utan problem leva med ljuden från den.

Permalänk
Skrivet av fredriko83:

Tack för tipsen, verkar som att noctua är det nya svarta! Så det kör vi på Tror jag satsar på ett fractal R5 gillar designen bättre på det. Titanium utan fönster ser riktigt schysst ut.

Noctua är de bästa fläktarna. Define R5 utan fönster kommer du inte att bli missnöjd med. Ett mycket bra chassi.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

@fredriko83: Ett Define R4 skulle också passa dina ändamål perfekt faktiskt. Även om det är ett äldre chassi än R5 så fungerar det mycket bra. Mina komponenter för ett socket 1155 projekt huserar i ett sådant och det gör dem tyst och fint. R5 är givetvis aningen bättre och mer uttänkt, man kan säga att det är ett finslipat R4. Nu skiljer det inte så himla mycket i pris mellan R4 och R5 så ska du köpa nytt så gå på R5. Annars om du kan komma över ett begagnat R4 till bra pris så skulle det vara perfekt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Finns ingen anledning att köpa nytt chassi om det inte är något större fel på det nuvarande.
Det viktiga är att identifiera de fläktar som låter.
Chassifläktarna kan du antingen stoppa genom att trycka fingret på centrum (som du förstår oerhört viktigt att inte trycka ner fingret mot bladen) eller helt enkelt koppla ur dem.
De övriga fläktarna är vad jag förstår det passiva största delen av tiden, förutom den som sitter på processorkylaren då.

Är det bara chassifläktar eller eventuellt processorfläkten som låter så är det ju väldigt lätt att byta dessa.
Har du problem med missljud från nätaggregatsfläkten så är det bara att kasta hela alltet, ett sex år gammalt nätagg är det ingen idé att lämna till någon som kan byta endast fläkten, något annat i det kommer säkerligen gå sönder snart.

Visa signatur

««« »»»