Permalänk

Nätverkskort

Tja. Är det bättre att köpa ett nätverkskort eller köra med det som sitter i moderkortet? Har 100/100 fiber från telia, och vill få bäst prestanda av det.

Mvh

Permalänk
Medlem

Trådlöst eller trådat, om du kör trådat behöver du inget nätverkskort det på moderkortet räcker. Trådlöst är en annan visa, då kan det vara värt att skaffa ett.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lunilu:

Trådlöst eller trådat, om du kör trådat behöver du inget nätverkskort det på moderkortet räcker. Trådlöst är en annan visa, då kan det vara värt att skaffa ett.

Har man ett inbyggt trådlöst nätverkskort så brukar det vara ganska mycket bättre än i alla fall de flesta USB-kort, så antingen köper man ett rejält kort med externa antenner och så eller så bör man nog stanna på det inbyggda (som också brukar ha externa antenner). Undvik helst de som är stora som ett mindre usb-minne i alla fall (det har jag lärt mig den hårda vägen).

För trådat så räcker nog det inbyggda, men ska du få ut max av din uppkoppling så bör du ha ett nätverkskort som stöder mer än så, alltså ett Gbit-kort för 100Mbit, sen kanske det inte spelar så stor roll om du får ut 90 eller 100Mbit förstås men det är en annan fråga. Det är också rätt sannolikt att du har Gbit på moderkortet.

Permalänk
Medlem

100mbps kort räcker gott o väl för 100/100 internet. Men såvida du inte har en dator från 2001 så garanterar jag att du har 1gbps (1000mbps) nätverkskort redan.

Kolla kablaget, har du en gammal skabbig nätverksladd kan det påverka hastigheten.. Men samma sak där, har du köpt kabeln senaste 5-10 åren lär inte den vara ett problem.

Sitter du däremot på trådlöst, så kan jag bara säga tough luck. Spelar ingen roll om du har en router för 3000kr och magiska 3x3mimo nätverkskort, om grannarna har 2000 wifi nät lär du få en del packetloss och problem med pålitligheten.