CPU och GPU fläktarna har slutat fungera samt ingen skärm?

Permalänk
Medlem

CPU och GPU fläktarna har slutat fungera samt ingen skärm?

Hejsan!

En kompis har en dator som är byggd för några år sedan, den har funkat bra fram tills nu då skärmen slutat fungera och grafikkortets samt processornsfläktar snurrar ej...

någon som kan ha någon ide vad det kan vara för fel?

Specs:
CPU intel
CPUkylare CM Hyper 212
Asus GTX 560 direct CU II
Gigabyte Z97X-Gaming 3

Permalänk
Medlem

@Primary: bootar systemet, får du något felmeddelande? Annars låter det som att nätaggregatet har gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

@Primary: bootar systemet, får du något felmeddelande? Annars låter det som att nätaggregatet har gett upp.

Får inte upp något på skärmen alls =/ är bara svart och står "no signal found" eller liknande...
men resten av datorn verkar starta som vanligt

Permalänk

@Primary:

Blir kylflänsen på cpu/grafikkortet varm?

Permalänk
Medlem

@Primary: Ta ur batteriet i några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

@Primary:

Blir kylflänsen på cpu/grafikkortet varm?

har inte haft igång datorn såpass länge, max 2-5min sedan forcerat avstängning med startknappen

Skrivet av hyperbol:

tänkte på det! exakt vad är det som händer då?

Permalänk

@Primary:

Aha, är kylaren på cpu överdrivet stor då? Eftersom den blir varm/ljummen nästan direkt. På 2-5 min så borde den vara så varm så att man inte kan ta på den. Om den inte blir varm så kan cpu vara trasig eller moderkortet.

Edit: Såg vilken kylare du hade. Den borde blir varm nästan direkt. Annars bootar inte datorn alls. Om cpun hade varit igång i 2-5 min utan någon fläkt så kan cpun ha tagit skada/gått sönder pga av värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

@Primary:

Aha, är kylaren på cpu överdrivet stor då? Eftersom den blir varm/ljummen nästan direkt. På 2-5 min så borde den vara så varm så att man inte kan ta på den. Om den inte blir varm så kan cpu vara trasig eller moderkortet.

https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...
en sån är det som sitter på!

men kan testa att sätta på den igen och känna efter någon minut!

Permalänk

@Primary:

Uppdaterade min post. kylflänsen ska ju bli varm nästan direkt. Annars kan de vara cpu som är trasig, moderkort eller nätagg eftersom cpun inte startar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

@Primary:

Uppdaterade min post. kylflänsen ska ju bli varm nästan direkt. Annars kan de vara cpu som är trasig, moderkort eller nätagg eftersom cpun inte startar alls.

Testade att ha igång den i typ 3min nu...
kylflänsarna på både processor och grafikkort är svala så verkar inte som att något av dem får jobba =/

men då borde det vara moderkortet som det är fel på?

Permalänk

@Primary:

Kan troligtvis vara moderkortet. Testa ta ut batteriet på moderkortet ett tag ca 5 min och sedan sätta tillbaka det. Om det inte funkar så är det något som är trasigt och ofta moderkortet. Men om man har otur så kan det vara cpun/nätagget oftast är det moderkortet. Testa också att ta ut grafikkortet ur datorn och starta den för att se om det blir någon skillnad.

Vad är det för cpu/är den överclockad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

@Primary:

Kan troligtvis vara moderkortet. Testa ta ut batteriet på moderkortet ett tag ca 5 min och sedan sätta tillbaka det. Om det inte funkar så är det något som är trasigt och ofta moderkortet. Men om man har otur så kan det vara cpun/nätagget oftast är det moderkortet. Testa också att ta ut grafikkortet ur datorn och starta den för att se om det blir någon skillnad.

Vad är det för cpu/är den överclockad?

Testade att ta ur batteriet men va ingen skillnad sen när vi testade starta igen!

Tror det är en intel i5, osäker på clockfrekvens, men inget som är överklockat

Permalänk

@Primary:

Kan du testa att starta datorn utan grafikkort? Vad är det för psu som sitter i datorn? Snurrar psu fläkten?

Permalänk

@Primary:

Här är en länk till en kort video som visar hur man plockar ut grafikkortet. Länk

Förresten händer det någonting när du försöker starta datorn alls? Chassifläkt, hårddisk mm.

Om ingenting alls händer så är det psu. Lyser det någon lampa på moderkortet/grafikkortet?

Finns det några livstecken ifrån burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

@Primary:

Här är en länk till en kort video som visar hur man plockar ut grafikkortet. Länk

Förresten händer det någonting när du försöker starta datorn alls? Chassifläkt, hårddisk mm.

Om ingenting alls händer så är det psu. Lyser det någon lampa på moderkortet/grafikkortet?

Finns det några livstecken ifrån burken?

kan testa ta ur grafikkortet lite senare!

Ja chassifläktarna drar igång, hårddisken snurrar som den ska och lyser lampa på grafikkortet att ström är inkopplat!

Permalänk

@Primary:

Hum, testa att ta ut grafikkortet senare. Har du någon annan processor att testa med? Låter ju som processor eller moderkort.

Permalänk

@Primary:

Du har inte märkt något konstigt innan problemet uppstod? Tex att datorn stängde av sig själv under load, svårstartad mm.

Permalänk

@Primary:

Hittade en guide som du kan använda dig av.

https://www.pcmech.com/article/motherboard-failure-diagnosis-...

Står lite om hur man felsöker moderkortet mm.