Micro stutter med GTX 1080TI

Permalänk
Medlem

Micro stutter med GTX 1080TI

Det kanske är lättlöst men är inte helt uppdaterad på läget i gamingvärlden sen några år pga tidsbrist. Har noterat att på mitt GTX1080Ti så får jag i flera spel micro stutter när jag "tittar runt" (dvs använder musen), men däremot inte om jag bara använder tangentbordet för att gå fram och tillbaka (och då är det hur mjukt som helst). Senaste drivrutinerna och prestanda i övrigt bör vara mer än väl, speciellt som jag testat på väldigt låga grafikinställningar och får samma problematik.

Något uppenbart jag borde kolla på? Sett till att det verkar vara knutet till just när man "tittar runt" så borde det inte röra sig om något generellt prestandaproblem. Spel där jag märkt detta är t.ex. Doom och Dying light.

Vet att man en gång i tiden brukade rekommendera att sätta CPU Power Management till 99% för att förhindra diverse "speed step" funktioner och liknande, men vet inte om det fortfarande är aktuellt? Proppen är en 7700K som inte är överklockad men välkyld ändå.

Permalänk
Medlem

Har du provat en annan mus?
Har du provat byta usb-uttag?
Har du kollat om det finns uppdaterade drivrutiner till ditt moderkort?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@improwise: Har du V-Sync på?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@improwise: Har du V-Sync på?

Testat både och men ingen jätteskillnad i detta avseende, men lite bättre med VSync på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du provat en annan mus?
Har du provat byta usb-uttag?
Har du kollat om det finns uppdaterade drivrutiner till ditt moderkort?

Ja x 3.

Permalänk
Medlem

Fått för mig att detta är ett rätt så vanligt problem, därav den rätt generella frågan om det finns någon standardlösning

Ser att fler har liknande problem:

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/641734/desperate-mi...

Ska även testa med min GTX1080 laptop så fort jag får ett tillfälle för att se om det blir någon skillnad. Ibland förstår man varför många väljer konsol

Permalänk
Medlem

Hade detta problemet i dx12 titlar när jag hade xbox kontroller ansluten samtidigt som resten men använde mus. Hade det på gamla 2600k burken med gtx1080 och nya Ryzen burken, det inträffade dock inte i alla spel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har också haft microstutter.
Det behöver inte vara ditt.grafikkort (mest troligt nån annan hårdvara)
För mug berodde det på en hdd som håller på att dö.
Startade jag tex ett spel som låg på den hdd så var det stutter, det försvann inte utan var sen i windows när man rörde musen med ca 3 sekunder mellanrum.
Så kolla att annan hårdvara mår bra inkl discar osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

jag hade liknande problem för någon vecka sedan och det var Game mode i windows som ställde till det för mig, så kolla om det hjälper att stänga av det.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara när signalen går ut över HDMI (4K@60hz, dvs defaultinställning i Windows) som problemen uppstår trots att videos och annat fungerar bra. Även på laptopen hackar det på båda min LCD och OLED TV, men inte på inbyggda skärmen (även med GSync avstängt). Finns det någon magisk "hacka inte över HDMI" inställning?

(Kablar osv är av god kvalité)

Permalänk
Medlem

Jag la ut en video för flera år sedan med ett liknande problem, kan du möjligtvis ha det så som jag hade?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag la ut en video för flera år sedan med ett liknande problem, kan du möjligtvis ha det så som jag hade?

https://www.youtube.com/watch?v=76GdMRiXmqg

Inte lika illa men något åt det hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte lika illa men något åt det hållet

Okej, men då gjorde jag dock en ominstallation av datorn.

Men fick veta sen att det var en Windows Update version KB234.. etc som jag skulle ta bort från historik av Windows Update.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Metro 2033, som jag främst testade med, påstår sig slå på VSync när man aktiverar det i inställningarna, men i själva verket är det först vid nästa spelstart som det faktiskt aktiveras. Med VSync på blev det genast bättre (vi snackar 60hz TV apparater här). Sen är det uppenbart att en 17" gömmer en hel del problem som blir rätt tydliga på en 65"/78"

Så det verkar trots allt som om att det funkar rätt bra över HDMI, men den superseriöse gamern kanske ändå inte kör på en 60 hz TV...

Permalänk
Testpilot

Låter som om du har konflikt i din mjukvara alt. en annan komponent som felar.

Varför du upplever det när du snurrar runt med musen och inte när du går är förmodligen för att spel idag renderar bara din FOV (Field of View) och t.ex. 30 grader extra åt höger/vänster för buffering, så när du hastigt rör dig så renderas scenen om - Har du då problem med någon komponent i ledet kan det leda till stuttering eller i värsta fall att spelet kraschar helt.

Alt. kan det vara så simpelt som att din HDMI sladd inte har bandbredd nog för 4K@60hz, vet du vad du har för kabel?
Själv fick jag köra med en sådan här för att få det att fungera, 21Gb/s HDMI speccad för 4K@60Hz på upp till 3 meter ("minimum" för 4K@60hz är 18Gb/s på upp till 5 meter).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Kör bara Supras bästa HDMI kablar så där är det nog as good as it gets. När jag väl fick VSync att lira så blev det nog så bra som det är rimligt att förvänta sig på en 60hz TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Yatagarasu: Kör bara Supras bästa HDMI kablar så där är det nog as good as it gets. När jag väl fick VSync att lira så blev det nog så bra som det är rimligt att förvänta sig på en 60hz TV.

I och med att det funkar bra med tangentbordet men inte musen så kan man troligen utesluta grafikkort, skärm, vsynk, etc och kablar.

Vad har du för mus?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300