Datorbygge för 3d-modellering ej rendering

Permalänk

Datorbygge för 3d-modellering ej rendering

Problemet är att jag köpte mig en 3d-skrivare... och jag skaffade mig fusion 360, Datorn jag sitter med idag en MBP13 mid 2014 funkar med den är seg som sirap när modellerna blir stora och komplexa. Så jag tänkte investera i en stationär historia.
Först tänkte jag: "Jag behöver många kärnor!"
Därefter tänkte jag: "Hmmm... spelar många kärnor så mycket roll vid själva modelleringen? Vill jag kanske ha snabbare kärnor? eller vill jag bara ha mycket minne? grafikkort, vilket ska man ha?"
Så nu sitter jag och frågar Kollektivet. "Vad vill jag ha? och varför?"
Jag kommer troligen inte spela, då jag ska modellera för att skriva ut kommer jag inte rendera. jag har diskar, Windows, etc så det jag behöver är:
Processor, Moderkort, Minne samt Grafikkort. Pris är inte oviktigt men inte viktigt heller, jag vill alltså ha rekommendationer i alla prislägen men framför allt vill jag ha motivationer på varför en viss plattform är bättre för mitt ändamål än en annan plattform. Jag vill även veta om en dyrare plattform är värd vad den kostar.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Problemet är att jag köpte mig en 3d-skrivare... och jag skaffade mig fusion 360, Datorn jag sitter med idag en MBP13 mid 2014 funkar med den är seg som sirap när modellerna blir stora och komplexa. Så jag tänkte investera i en stationär historia.
Först tänkte jag: "Jag behöver många kärnor!"
Därefter tänkte jag: "Hmmm... spelar många kärnor så mycket roll vid själva modelleringen? Vill jag kanske ha snabbare kärnor? eller vill jag bara ha mycket minne? grafikkort, vilket ska man ha?"
Så nu sitter jag och frågar Kollektivet. "Vad vill jag ha? och varför?"
Jag kommer troligen inte spela, då jag ska modellera för att skriva ut kommer jag inte rendera. jag har diskar, Windows, etc så det jag behöver är:
Processor, Moderkort, Minne samt Grafikkort. Pris är inte oviktigt men inte viktigt heller, jag vill alltså ha rekommendationer i alla prislägen men framför allt vill jag ha motivationer på varför en viss plattform är bättre för mitt ändamål än en annan plattform. Jag vill även veta om en dyrare plattform är värd vad den kostar.

Skulle nog rekommendera 8700k med Z370, 32gb ram och ett 1070.
Så en +1-2k på det där. 7700k samt moderkortet är placeholders.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10741171/

Sitter själv med 3D modellering i Maya, Zbrush etc, etc,dock så renderar jag även så jag sitter på Ryzen. Då du inte tänker göra det så skulle nya 8700k på 6 kärnor vara tillräckligt. 32gb minne simply för att det behövs. Sen så tror jag att 1070 är en sweetspot. Inte för dyrt och klarar en hel del.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk

Var inte det 1070 kortet lite väl dyrt?
5k för ett 1070......

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobonolla:

Problemet är att jag köpte mig en 3d-skrivare... och jag skaffade mig fusion 360, Datorn jag sitter med idag en MBP13 mid 2014 funkar med den är seg som sirap när modellerna blir stora och komplexa. Så jag tänkte investera i en stationär historia.
Först tänkte jag: "Jag behöver många kärnor!"
Därefter tänkte jag: "Hmmm... spelar många kärnor så mycket roll vid själva modelleringen? Vill jag kanske ha snabbare kärnor? eller vill jag bara ha mycket minne? grafikkort, vilket ska man ha?"
Så nu sitter jag och frågar Kollektivet. "Vad vill jag ha? och varför?"
Jag kommer troligen inte spela, då jag ska modellera för att skriva ut kommer jag inte rendera. jag har diskar, Windows, etc så det jag behöver är:
Processor, Moderkort, Minne samt Grafikkort. Pris är inte oviktigt men inte viktigt heller, jag vill alltså ha rekommendationer i alla prislägen men framför allt vill jag ha motivationer på varför en viss plattform är bättre för mitt ändamål än en annan plattform. Jag vill även veta om en dyrare plattform är värd vad den kostar.

Autodesk´s mjukvaror vill ha snabba kärnor, så i stort sett en billig i3 modell skulle duga. Grafikkort kan du skippa helt och hållet, du klarar dig fint på processorn´s inbyggda grafikdel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av byggadator03:

Var inte det 1070 kortet lite väl dyrt?
5k för ett 1070......

Skickades från m.sweclockers.com

Finns andra 1070. Enbart ett exempel -.-

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A