Intel "Coffee Lake" bristvara året ut – tillgång nära inpå AMD:s nästa generation

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

jo det "kommer". blir en klassisk papperslansering. alltså låg faktisk tillgång ute i handeln fram till nästa år till troligen höga priser över MSRP för att folk kommer ändå vilja köpa det senaste av Intel.

Men vad är det fel då? Lite sämst prestanda eller vad? Jag som se fram emot 8700k för då min dator ha precis grävt ner grav.. Om det är sämre prestanda än Ryzen 1700..Då blir jag jävla besviken

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Tror inte dom får göra det tbh.

Jo butikerna får bestämma pris själva. Om intel tvingar återförsäljarna att hålla ett visst pris så kallas detta för prisstyrning vilket är olagligt. Konkurrensverket håller koll på sådant trams.
Intel får alltså inte bestämma priset. Däremot får intel föreslå rekommenderat pris men det behöver man alltså inte följa och ja... med större efterfrågan än tillgång så är det inte helt otippat att priserna skruvas upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag beställer ändå mina större uppgraderingar från Tyskland då det blir processor, moderkort och RAM byte (kanske GPU) och kanske lite annat smått o gått och är säker på att stora återförsäljare i Tyskland som Mindfactory, Drivecity osv kommer ha åtminstone någorlunda lagerstatus på dessa. Däremot i norden kan det bli betydligt sämre ställt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Snusfri

Då får det bli X299 istället som man planerat då.
Fast ska nog kolla upp tillgängligheten i Tyskland samt USA med, bra med släktingar i staterna som kan köpa och skicka över om det skulle behövas.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Minns att det var brist på 6700K efter lanseringen också... fick vänta ett par veckor :/

Permalänk
Rekordmedlem

Goda nyheter för detta gynnar AMD och det ger ökad konkurrens vilket gynnar alla som inte bara ska bygga en Intelbaserad spelkonsol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skönt att inte ha något behov av en ny dator, 6700K kommer att hålla lika länge som 2600K gjorde. Uppdaterade Ryzen i Februari verkar dock något lockande, 8 kärnor med bättre frekvenser än nu kan bli bra

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo butikerna får bestämma pris själva. Om intel tvingar återförsäljarna att hålla ett visst pris så kallas detta för prisstyrning vilket är olagligt. Konkurrensverket håller koll på sådant trams.
Intel får alltså inte bestämma priset. Däremot får intel föreslå rekommenderat pris men det behöver man alltså inte följa och ja... med större efterfrågan än tillgång så är det inte helt otippat att priserna skruvas upp.

Då vet jag inte riktigt hur det fungerade kring AMD's "subventionerade" grafikkortspriser mot vissa butiker...?

Permalänk

@Bernd_P1: Ja de stämmer, men de kliar i fingrarna. Är riktigt sugen på att uppgradera. Får se hur jag gör.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dansken88:

Men vad är det fel då? Lite sämst prestanda eller vad? Jag som se fram emot 8700k för då min dator ha precis grävt ner grav.. Om det är sämre prestanda än Ryzen 1700..Då blir jag jävla besviken

tror du kanske missuppfatta mig lite. finns inget "fel". prestanda mässigt kommer det säkert drar likt med i7 7700k i singeltråd eller marginellt över det samtidigt som det kommer har större multitråd prestanda tack var 50% mer kärnor och trådar jämfört med i7 7700k. säga bara att det kommer vara få stycken hela tiden inne i lager samt till ett högre pris än vad Intel ge som MSRP. för att ÅF vet att folk kommer ändå vilja köpa det.
lansera men en produkt som inte gå att få tag på eller bara i ett väldigt begränsat tillgänglighet så kalla man det för en papperslansering.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Då vet jag inte riktigt hur det fungerade kring AMD's "subventionerade" grafikkortspriser mot vissa butiker...?

Man kan komma överens om att arbeta tillsammans med återförsäljare. Det går bra.
Men man kan som tillverkaren inte tvinga återförsäljare att hålla ett visst pris mot deras vilja.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Papperslansering för Coffe Lake alltså??..

Intel tar en kafferast och skriver lite pressreleaser och skickar ut lite CPU:er till utvalda reviewers.

Så härligt att det finns alternativ hos röda laget nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som folk har gottat sig åt AMD's "papperslanseringar", och så går intel och gör samma sak... *tsk* *tsk* *tsk*-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo butikerna får bestämma pris själva. Om intel tvingar återförsäljarna att hålla ett visst pris så kallas detta för prisstyrning vilket är olagligt. Konkurrensverket håller koll på sådant trams.
Intel får alltså inte bestämma priset. Däremot får intel föreslå rekommenderat pris men det behöver man alltså inte följa och ja... med större efterfrågan än tillgång så är det inte helt otippat att priserna skruvas upp.

Visst är det så att butikerna får bestämma priset själva och det är olagligt för återförsäljarna att bestämma priset. Dock använder sig återförsäljarna sin rättighet att INTE sälja till butiker som inte följer det rekommenderade priset. Apple är en av de största aktörerna som använder sig av den principen, men många klädmärken gör samma sak. Titta på tex jackor av märkena Haglöfs, The North Face, Peak Performence ect det är alltid exakt samma pris över allt, eller på löparskor från Nike, Adidas, Asics ect. Samma priser över allt.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Hedersmedlem

Intel coffee break

Verkar som att Intel skiter knäck just nu

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Då vet jag inte riktigt hur det fungerade kring AMD's "subventionerade" grafikkortspriser mot vissa butiker...?

nej. stämmer inte riktigt. då en tillverkare inte få låsa fast ett pris så har AMD bestämt sig att ge bonusar till ÅF som lovar att hålla ner priset nära MSRP. andra ÅF kan också få in korten men få ingen bonus då om dem sälja korten långt över MSRP. det är därför vi har sett Vega kort för 6k kr och mer priser hos andra svenska ÅF. dem få korten de få in tänker de sälja till rejält överpris. men de få ingen bonus från AMD då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Icte: hur kan din 980X inte komma över 4.2/4.12 som det står i din sign?
har haft ett par låsta X56xx xeons och alla har gjort 5GHz plus med bara FSB

Sämsta jag hade var en X5660 som gjorde 4.485GHz men det var för att jag körde Corsair value ram på 1333Mhz och och där fanns inte mycket till andrum

med snabbare minne gick den upp i 4.71.

Din ska ha upplåst multiplier vilket borde bara överlägset!?

Jag köpte min 980X när den kom ut och körde den i överklockad till 4.5 GHz med ganska hög spänning. Under åren har den förmodligen degraderat och krävt smått mer och mer spänning för att kunna hålla sig stabil vid 4.5 GHz. Var tvungen att klocka ner förra året då den vid 4.3. GHz krävde 1.35 V för att hålla sig stabil, medan 4.5 GHz så var jag tvungen att köra med 1.4V om jag minns rätt. Denna spänning orsakade mina temperaturer att spika upp till 93 grader (varmaste kärnan) under load (Prime95 Small FFT) efter endast 2h så kände att det var dags att dra ner spänningen istället för att byta kylare (NH-U14S). Hade jag haft custom vattenkylning hade det nog inte varit några problem, men de pengarna rök på själva CPU:n

4.12 GHz på CPU:n tillåter fläktarna att spinna tyst och lugnt och samtidigt hålla ner temperaturerna till ca 60 grader per kärna under load (Prime95 Small FFT) vilket jag är nöjd med. Tyst och svalt system med lite mindre frekvens >>> högljutt monster som tjutar så fort man spelar ett CPU-krävande spel med lite högre frekvens.

Läser man runt lite så verkar olika exemplar av i7-980X att kunna klocka upp till max ca 4.5 GHz men inte mer än så (med max 1.4V VCORE) Har sett exemplar som kört i ~5.0 GHz men då låg VCORE på ca 1.55-1.6V vilket är lite för högt för min del. Jag antar att du körde du dina Xeons i över 1.4V?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sukero:

Visst är det så att butikerna får bestämma priset själva och det är olagligt för återförsäljarna att bestämma priset. Dock använder sig återförsäljarna sin rättighet att INTE sälja till butiker som inte följer det rekommenderade priset. Apple är en av de största aktörerna som använder sig av den principen, men många klädmärken gör samma sak. Titta på tex jackor av märkena Haglöfs, The North Face, Peak Performence ect det är alltid exakt samma pris över allt, eller på löparskor från Nike, Adidas, Asics ect. Samma priser över allt.

Yeah.
Fast ja, jag tror inte att Intel kommer sluta sälja procssorer de stora teknikåterförsäljarna om de nu tar mer betalt ett tag när det råder brist på någon processormodell. Så det är både tillåtet och troligen ganska fritt fram att sätta de priser som marknaden är villiga att ge tills tillgången kommit ikapp här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som folk har gottat sig åt AMD's "papperslanseringar", och så går intel och gör samma sak... *tsk* *tsk* *tsk*-

Ingen gottar sig åt AMDs papperslanseringar, folk tycker snarare att det är för jävligt att det händer över huvud taget, men vissa klarar inte av att läsa kritik mot AMD så dom tar det hela som ett angrepp på AMD. Det är lika illa när Intel gör det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

tror du kanske missuppfatta mig lite. finns inget "fel". prestanda mässigt kommer det säkert drar likt med i7 7700k i singeltråd eller marginellt över det samtidigt som det kommer har större multitråd prestanda tack var 50% mer kärnor och trådar jämfört med i7 7700k. säga bara att det kommer vara få stycken hela tiden inne i lager samt till ett högre pris än vad Intel ge som MSRP. för att ÅF vet att folk kommer ändå vilja köpa det.
lansera men en produkt som inte gå att få tag på eller bara i ett väldigt begränsat tillgänglighet så kalla man det för en papperslansering.

nu förstår jag! Tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

Alltså det här året har verkligen varit tråkigt. När Ryzen kom så var man hypad på det, men inget bra mATX kort släpptes så det dröjde till den punkt man blev ointresserad... Sen efter att RX Vega hypades till skyarna så finns det fortfarande inga AIB att köpa, tillverkare övergav dom... Och nu när man tittar på CPU igen så nope, Intel kör på papperslansering låter det som. Fuuuuuuuuuuuu. Man får väl se den 5:e antar jag, borde väl iaf gå att boka nånstans då.

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter. Jag hoppas alla vi som vill ha processorn här får dom under nästa vecka. Oavsett så kommer jag jaga alla lager som finns.

Permalänk
Medlem

Skönt...
Då blir det att lägga sin 2600k på 4.8GHz vara glad och vänta till Cannon lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Så trött på lanseringar med usel tillgänglighet...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Söderbäck:

Intel coffee break

Verkar som att Intel skiter knäck just nu

Skrivet av MinscS2:

Ingen gottar sig åt AMDs papperslanseringar, folk tycker snarare att det är för jävligt att det händer över huvud taget, men vissa klarar inte av att läsa kritik mot AMD så dom tar det hela som ett angrepp på AMD. Det är lika illa när Intel gör det.

Hela detta görs ju när ett företag försöker få lite PR, och försöker köpa lite tid. Intel har tidigare haft CPUer i lager i 3 månader, sedan lanserat... de har inte direkt haft bråttom på 5 år.

Nu plötsligt måste de fatta snabba beslut, och skjuta fram tidtabeller. Och då blir det sånt här skit. Samma skit har de gjort på SSD marknaden med Intel 545S. De var "först ut" med 64-lager my ass. Papperslandering i juni månad.. och här sitter vi i oktober och disken går fortfarande inte att köpa.

Intel kan PR. De kan få dig att vilja köpa sand i sahara, eller kaffekokare med tandkräm. Men de är inte så "bulletproof" som alla verkar tro.

AMD har länge kämpat med att vara efter, och då blir det mycket papperslansering, då man inte har råd att vänta för länge.

I detta faller dock säger jag som jag sa i förra tråden, detta är en av Intels sämsta lanseringar sedan mycket länge. Och AMD ligger verkligen kanon till med Ryzen 2, så länge de kan hålla sitt schema.

Skrivet av nils45:

Dåliga nyheter. Jag hoppas alla vi som vill ha processorn här får dom under nästa vecka. Oavsett så kommer jag jaga alla lager som finns.

Missade du biten:
"Dessutom talar en av SweClockers kontakter om att ingen nordisk distributör fått de upplåsta Core i7-8700K, Core i5-8600K och Core i3-8350K, utan att säljstarten inleds med de låsta syskonmodellerna Core i7-8700, Core i5-8400 respektive Core i3-8100."

Mao.. tror du kan glömma upplåsta versionerna på ett tag. Troligen kanske du gissningsvis får vänta till slutet på oktober innan du ser dem, om inte resten av världen väljer att "inte köpa".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo butikerna får bestämma pris själva. Om intel tvingar återförsäljarna att hålla ett visst pris så kallas detta för prisstyrning vilket är olagligt. Konkurrensverket håller koll på sådant trams.
Intel får alltså inte bestämma priset. Däremot får intel föreslå rekommenderat pris men det behöver man alltså inte följa och ja... med större efterfrågan än tillgång så är det inte helt otippat att priserna skruvas upp.

Intel mfl struntar i om ÅF:arna har högre priser. Det viktigaste är att de inte ligger för lågt. Tillverkarna styr det ofta med kampanjer och marknadsbidrag. Alla ÅF:ar få saamma priser från Intel men de "duktigaste" får mera i marknadsbidrag och kan välja att använda det till att köra tidsbegränsade kampanjer, marginalstärkare eller andra aktiviteter som tävlingar eller så.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som folk har gottat sig åt AMD's "papperslanseringar", och så går intel och gör samma sak... *tsk* *tsk* *tsk*-

Ingen som "gottat" sig åt AMD:s papperslanseringar. Ägnar man sig åt sådant förtjänar man att hånas och skrattas åt, vilket folk har gjort och samma sak väntar nu Intel. Sen är det inte utan att man undrar vad du ska med tre teskedar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Skönt...
Då blir det att lägga sin 2600k på 4.8GHz vara glad och vänta till Cannon lake.

Tänker köpa ny bärbar menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Missade du biten:
"Dessutom talar en av SweClockers kontakter om att ingen nordisk distributör fått de upplåsta Core i7-8700K, Core i5-8600K och Core i3-8350K, utan att säljstarten inleds med de låsta syskonmodellerna Core i7-8700, Core i5-8400 respektive Core i3-8100."

Mao.. tror du kan glömma upplåsta versionerna på ett tag. Troligen kanske du gissningsvis får vänta till slutet på oktober innan du ser dem, om inte resten av världen väljer att "inte köpa".

Säljstarten är nu på torsdag, så det finns chans att nordiska distributörer får dom upplåsta nästa vecka eller veckan efter. Man kan hoppas.

Permalänk
Medlem

Tråkig läsning. För egen del hade jag först tänkt vänta till Zen 2/Ice Lake innan jag uppgraderade datorn i sign, men de senaste veckorna började jag på allvar kika på att köpa en 8700k istället samt andra delar under black friday. Men nu svalnade det suget en hel del (ja, jag är medveten om att 8700 troligen inte hade blivit rabatterad någonstans oavsett).

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.