Intel "Coffee Lake" bristvara året ut – tillgång nära inpå AMD:s nästa generation

Permalänk
Moderator
Testpilot

Intels panik är ganska uppenbar. Fullständigt ologiskt beteende från deras sida.

Ryzen har verkligen haft en störande effekt på marknaden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=19-117-827

^ 8700K till salu redan och i lager (så vissa som var snabba kanske fick sin beställd i USA redan). Så mycket för ryktet att K varianten inte skulle va tillgänglig vid launch, nåja norden är ju iofs ett skilt case i sig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

via Imgflip Meme Generator

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Intels panik är ganska uppenbar. Fullständigt ologiskt beteende från deras sida.

Ryzen har verkligen haft en störande effekt på marknaden.

Jo, Intel har full panik, eftersom de rusar ut massor av halvfärdiga produkter på kort tid. Det enda som händer är att Intels rykte förstörs. Ingen kund vill ha en kass produkt.

Denna konkurrens är bra för oss kunder, vi får billigare och bättre cpuer för samma pengar. Så himla skönt att slippa dessa 2 och 4-kärniga cpuer. Jag hoppas 6 och 8-kärnor blir standard. Det kan gå igenom om AMD får vind i seglen. Om Intel får bestämma, så kommer standard fortfarande vara 2 och 4 kärnor, tio år till. AMD kommer kämpa för oss. Intel kämpar emot oss.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MikaelSwahn:

Jo, Intel har full panik, eftersom de rusar ut massor av halvfärdiga produkter på kort tid. Det enda som händer är att Intels rykte förstörs. Ingen kund vill ha en kass produkt.

Denna konkurrens är bra för oss kunder, vi får billigare och bättre cpuer för samma pengar. Så himla skönt att slippa dessa 2 och 4-kärniga cpuer. Jag hoppas 6 och 8-kärnor blir standard. Det kan gå igenom om AMD får vind i seglen. Om Intel får bestämma, så kommer standard fortfarande vara 2 och 4 kärnor, tio år till. AMD kommer kämpa för oss. Intel kämpar emot oss.

Konkurrens är bra absolut men jag tror inte man ska se det som att AMD slåss för oss kunder och Intel inte gör det. AMD ligger i ett kraftigt underläge och för att vinna till sig kunder så erbjuder man en överlägsen produkt till ett bra pris. Intel har blivit lata och mätta. Klassiskt tecken på monopolistisk status. De flesta företag som hamnar i en sådan position tenderar att hamna i samma beteende. Det beskrevs redan vid förra sekelskiftet.

Företagen slåss om våra pengar inte om vårat välbefinnande.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Konkurrens är bra absolut men jag tror inte man ska se det som att AMD slåss för oss kunder och Intel inte gör det. AMD ligger i ett kraftigt underläge och för att vinna till sig kunder så erbjuder man en överlägsen produkt till ett bra pris. Intel har blivit lata och mätta. Klassiskt tecken på monopolistisk status. De flesta företag som hamnar i en sådan position tenderar att hamna i samma beteende. Det beskrevs redan vid förra sekelskiftet.

Företagen slåss om våra pengar inte om vårat välbefinnande.

Detta kan också vara et lojalitetstest från deras sida. Ska ha folk ha intel till vilket pris som helst så väntar de ju. Annars känns det märkligt. Det är ju en dålig idé att vilja ha folks pengar men i samma veva inte erbjuda produkter som går att köpa. Att 8700K får ditten eller datten prestanda i något test på nätet gör ju inte att folk kan köpa den, även om de skulle vilja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jahapp. Precis som vanligt i framtiden..

Blir lika förbluffad varje gång över hur folk fortsätter att gå på dessa 'leaks', 'lanseringsdatum' och efterföljande 'förseningar'. Inse att det numera är en etablerad marknadsföringsstrategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ja fruktansvärt när AMD lanserade Ryzen med god tillgång :).

Eller pratar du om Radeon Technology Group som inte är AMD?

Att kalla Radeon Technology Group för AMD är fel då det är ett helt fristående bolag.

Ehm, RTG är en division av AMD. Raja rapporterar till Su (fast nu är Su stand-in när Raja är tjänstledig).

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

De kanske vill lansera 8700k senare för att de vill konkurera amds nya cpuer ?

Spännande år iallafall

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Detta kan också vara et lojalitetstest från deras sida. Ska ha folk ha intel till vilket pris som helst så väntar de ju. Annars känns det märkligt. Det är ju en dålig idé att vilja ha folks pengar men i samma veva inte erbjuda produkter som går att köpa. Att 8700K får ditten eller datten prestanda i något test på nätet gör ju inte att folk kan köpa den, även om de skulle vilja.

Intel slåss för sina marknadsdelar och behålla "mind share". Man vill få konsumenterna att avvakta att köpa Ryzen i hopp om bättre produkter några månader senare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

De kanske vill lansera 8700k senare för att de vill konkurera amds nya cpuer ?

Spännande år iallafall

Cannonlake

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av voleyro:

Cannonlake

Så cannon lake ska konkurera ut de nya amd cpuer?
Det skulle väl komma nya cpuer nu till våren ifrån AMD ?

Permalänk
Medlem

Kompletts kundchatt informerade precis mig om att de inte tror att de får in några i7-8700K den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem

Vi får väl snart se hur väl detta stämmer. Om det är FUD, bristande kommunikation, isolerat till norden eller om det är en papperslansering.

Tråkigt om uppgifterna stämmer. Lansera produkter som sedan inte går att köpa är ett jäkla oskick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Intel slåss för sina marknadsdelar och behålla "mind share". Man vill få konsumenterna att avvakta att köpa Ryzen i hopp om bättre produkter några månader senare.

Är kunderna verkligen så blåsta att de bryr sig om prestandan på en produkt som inte går att köpa.?

Det påminner om det här gamla skämtet:

Kunden: Vad kostar fläskfillén?
Butiksbiträdet: 120Kr kilot.
Kunden: Det var dyrt. I stan tar de bara 89Kronor kilot.
Butiksbiträdet: Men varför handlar ni inte där istället då?
Kunden: Jo det är så att fläskfillén är slut.
Butiksbiträdet: På det viset... När våran är slut tar vi bara 70 kronor kilot!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är kunderna verkligen så blåsta att de bryr sig om prestandan på en produkt som inte går att köpa.?

Det påminner om det här gamla skämtet:

Kunden: Vad kostar fläskfillén?
Butiksbiträdet: 120Kr kilot.
Kunden: Det var dyrt. I stan tar de bara 89Kronor kilot.
Butiksbiträdet: Men varför handlar ni inte där istället då?
Kunden: Jo det är så att fläskfillén är slut.
Butiksbiträdet: På det viset... När våran är slut tar vi bara 70 kronor kilot!

haha

Folket köar för AMD
Korvståndet Intel står tomt

2090kr fär en 1600x just nu

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

haha

Folket köar för AMD
Korvståndet Intel står tomt

2090kr fär en 1600x just nu

Jag gav 3600Kr för min 1700 och nu kostar den 2890Kr... Men ja ä äntä bittär...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om man hade kunnat klocka Ryzen till åtminstone 4.8 GHz (en kärna) hade det blivit köp. Själva IPC-underskottet är inte så stor; i nivå med Haswell.
Men nu vill jag inte köpa en splitterny CPU som inte är mycket bättre än kraftigt klockade Sandy Bridge i spel (och man lirar ju bara [äldre] strategispel ).
Positivt är ju antalet kärnor man får och inte minst priset. Men det räcker inte för mig.

Permalänk
Medlem

@Ozzed, jag fick min 1700 för 2490kr. Fick en rabattkod på 400kr från Komplett som gällde på köp över 2000kr

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

De kanske vill lansera 8700k senare för att de vill konkurera amds nya cpuer ?

Spännande år iallafall

Så... de tidigare lägger Coffee Lake från 2018 till Q3 2017 för att "senarelägga dem" till AMDs CPUer?

Skrivet av ExcZist:

Så cannon lake ska konkurera ut de nya amd cpuer?
Det skulle väl komma nya cpuer nu till våren ifrån AMD ?

2018 Q1 kommer Ryzen 2. Och Ryzen1+ är redan ute och verkar visa tecken på bättre frekvenser iaf på 14nm+. Så när väl Coffee lake finns att köpa till vettigt pris, kommer Ryzen 2 också prispressar ner den. Då oavsett vilket pris du får tag i den för... lär det sjunka i värde 2018 Q1 pga konkurrens.

Cannon Lake är försenad, och lär inte se något ljus förrän slutet på 2018, då troligen med samma panik lansering och bristvara som denna nu.

Skrivet av Ozzed:

Är kunderna verkligen så blåsta att de bryr sig om prestandan på en produkt som inte går att köpa.?

Det påminner om det här gamla skämtet:

Kunden: Vad kostar fläskfillén?
Butiksbiträdet: 120Kr kilot.
Kunden: Det var dyrt. I stan tar de bara 89Kronor kilot.
Butiksbiträdet: Men varför handlar ni inte där istället då?
Kunden: Jo det är så att fläskfillén är slut.
Butiksbiträdet: På det viset... När våran är slut tar vi bara 70 kronor kilot!

Hehe.
Dummaste i denna tråden var utan tvekan de som skulle köpa en 8100 "medan de väntar"... Så de väntar på att fläskfilén ska komma in i lager igen genom att ta en korv.

Vi får se. Helbitna Intel fans kommer vänta, eller hitta på något desperat sätt att få tag i en, även om det blir sjukt överpris, och sedan rättfärdiga det med... "den är ju så snabb". Finns inget sätt att få dessa människor att tänka logiskt eller vettigt, då de är religiöst besatta av märket. Eg borde vi alla beställa en 8700k och se till att köerna blir extra långa, och sedan sälja processorn till hutlöst överpris till dem så vi iaf tjänar på det

Permalänk
Medlem

Jaha, hoppas det inte är så. tänkte ju beställa typ direkt..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... de tidigare lägger Coffee Lake från 2018 till Q3 2017 för att "senarelägga dem" till AMDs CPUer?

2018 Q1 kommer Ryzen 2. Och Ryzen1+ är redan ute och verkar visa tecken på bättre frekvenser iaf på 14nm+. Så när väl Coffee lake finns att köpa till vettigt pris, kommer Ryzen 2 också prispressar ner den. Då oavsett vilket pris du får tag i den för... lär det sjunka i värde 2018 Q1 pga konkurrens.

Cannon Lake är försenad, och lär inte se något ljus förrän slutet på 2018, då troligen med samma panik lansering och bristvara som denna nu.

Hehe.
Dummaste i denna tråden var utan tvekan de som skulle köpa en 8100 "medan de väntar"... Så de väntar på att fläskfilén ska komma in i lager igen genom att ta en korv.

Vi får se. Helbitna Intel fans kommer vänta, eller hitta på något desperat sätt att få tag i en, även om det blir sjukt överpris, och sedan rättfärdiga det med... "den är ju så snabb". Finns inget sätt att få dessa människor att tänka logiskt eller vettigt, då de är religiöst besatta av märket. Eg borde vi alla beställa en 8700k och se till att köerna blir extra långa, och sedan sälja processorn till hutlöst överpris till dem så vi iaf tjänar på det

Det som jag tycker är riktigt värdefullt i detta är att AMD nu får en bättre chans att tweaka sina nästkommande processorer mot 8000-serien.

Om 8000-serien funnits att köpa nu så hade ju många gjort det, men nu måste man vänta, och då hinner även AMD färdigställa sitt nästa erbjudande, och det kommer få till följd att det blir en jämnare kamp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag är förvånad, Intel borde ha nog med muskler för att pumpa ut mängder med CPU:r redan från start.

Skrivet av Vangen:

Om det visar sig vara brist på enheter, varför släppa ens det här och nu?

Skrivet av Näbbdjuret:

Finns inget pressmeddelande om VARFÖR tillgängligheten är ytterst begränsad? Beror allt detta på horribel värmeutveckling på de första exemplaren?

Utgå från att det är ganska långa ledtider för framtagning och lansering av en ny serie CPUer.
Man kan ju gissa att Coffee Lake var menat att lanseras i början av nästa år (tillsammans med en uppsättning nya chipset), men på grund av framgångarna för Ryzen fick Intel brått att tidigarelägga lanseringen. Då är det inte bara att be fabrikerna skjuta på beställningar från andra kunder och tillverka Intel's processorer och chipset istället.

Skrivet av molliz:

Om du kollar länken jag skickade då presterar 1700x identiskt med 7700k vid 1440p. Är det något jag missat eller?

Ryzen 5 1600 @ 4,0 GHz presterar snudd på lika bra som en Core i7-7700K @ 4,8 GHz.
Video med GTX 1080 och Vega64

Skrivet av anon159643:

Att AMD får så mycket beröm beror till stor del av att många inte gillar hur Intel beter sig emot kunder. ...

Just nu känns det mer som att AMD står för mer innovation än Intel och Nvidia. AMDs processorer känns dessutom (mycket) mer prisvärda än Intels.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som jag tycker är riktigt värdefullt i detta är att AMD nu får en bättre chans att tweaka sina nästkommande processorer mot 8000-serien.

Om 8000-serien funnits att köpa nu så hade ju många gjort det, men nu måste man vänta, och då hinner även AMD färdigställa sitt nästa erbjudande, och det kommer få till följd att det blir en jämnare kamp.

Kanske. Men jag tror AMD har redan planerat allt närmaste tiden. De har liksom ingen marginal att röra på, och de pressar inte sina gränser. De behöver visa pålitlighet och sunt förnuft just nu, både för att vinna företagen, och för att etablera sig igen.

Det svåraste de gjort är ju det Intel själva inte ens gjort sedan core2duo 2006 typ... lanserat en helt ny kärna, på ny nod. Detta är otroligt påfrestande, och de har trots allt gjort detta utan större problem, i tid, med 4Ghz prestanda. Intels nuvarande design är lika varm som prescott CPUerna också, vilket inte direkt är tilltalande.

Stor del av optimeringar och tweaks för att förbättra ev barnsjukdomar är nog allt man eg behöver göra för att Ryzen 2 ska lyckas, för de har en bra grund, som är mycket prisvärd att bygga men ändå skalbar och kraftfull. Så AMD ska inte gå med i hetsleken, utan tvinga Intel att göra panikdragen istället, och snart är det schack som gäller.

Permalänk
Medlem

Såg på Reddit att folk kunnat handla 8700k från både newegg och amazon.uk för ett par timmar sedan.
Hoppas verkligen Svenska butiker får in så pass många att man hinner köpa sig en.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Bidrar med ett par internationella länkar i ämnet

https://www.kitguru.net/components/cpu/damien-cox/intels-coff...

https://www.pcgamesn.com/intel-coffee-lake-limited-stock

Dock refereas det ju till Sweclockers, men kul att det har fått lite spridning

Edit: Verkar finnas lite nytt material

We’ve spoken with industry sources in the UK who have now confirmed that this isn’t a phenomenon just limited to the Nordic locale, but that the stock levels for Intel’s new range of chips are going to be very limited worldwide

We don’t know when exactly that’s going to change, but some aren’t expecting large volume shipments of the new range not to happen until mid-December at the earliest, with others suggesting a January 2018 timeframe is more realistic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Så... de tidigare lägger Coffee Lake från 2018 till Q3 2017 för att "senarelägga dem" till AMDs CPUer?

2018 Q1 kommer Ryzen 2. Och Ryzen1+ är redan ute och verkar visa tecken på bättre frekvenser iaf på 14nm+. Så när väl Coffee lake finns att köpa till vettigt pris, kommer Ryzen 2 också prispressar ner den. Då oavsett vilket pris du får tag i den för... lär det sjunka i värde 2018 Q1 pga konkurrens.

Cannon Lake är försenad, och lär inte se något ljus förrän slutet på 2018, då troligen med samma panik lansering och bristvara som denna nu.

Inte helt omöjligt att anledningen till att Intel tidigarelade Coffee Lake var för att ta andelar från AMD's kommande Pinnacle Lake snarare än nuvarande Ryzen. Om de inte tidigarelagt hade ju båda gjort en release i Q1 2018. För många gamers så är 8700K mycket intressantare än nuvarande Ryzen pga högre IPC, och vissa tester har indikerat att 8700K har matchat Ryzen 1800 i multitrådat trots 2 färre kärnor (men den diskussionen kan vi spara, lär komma officiella tester snart).

Grejen är ju att Pinnacle Ridge ska komma med prestandaförbättringar. Så om AMD då kan matcha 7700K/8700K i klockfrekvens/IPC utöver det multitrådade så blir det ju riktigt farligt för Intel, för då är nästa steg Ice Lake och det ligger minst ett år fram i tiden. Cannon Lake är ju tänkt att gå mer mot strömsnåla enheter så den är inte riktigt med i detta racet.

Det bästa AMD kan göra om de har lyckats bra med Pinnacle Ridge är att släppa den så tidigt i Q1 de bara kan. Om de väntar till mars eller senare så kommer de att hinna tappa en del till Intel och 8600K/8700K.

För mig som eventuellt tänkt mig en 8700K eftersom en nuvarande Ryzen inte är bästa valet, så blir det ju högintressant att få se Pinnacle Ridge ställt i test mot 8700K.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken tid NDA släpps?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kanske. Men jag tror AMD har redan planerat allt närmaste tiden. De har liksom ingen marginal att röra på, och de pressar inte sina gränser. De behöver visa pålitlighet och sunt förnuft just nu, både för att vinna företagen, och för att etablera sig igen.

Det svåraste de gjort är ju det Intel själva inte ens gjort sedan core2duo 2006 typ... lanserat en helt ny kärna, på ny nod. Detta är otroligt påfrestande, och de har trots allt gjort detta utan större problem, i tid, med 4Ghz prestanda. Intels nuvarande design är lika varm som prescott CPUerna också, vilket inte direkt är tilltalande.

Stor del av optimeringar och tweaks för att förbättra ev barnsjukdomar är nog allt man eg behöver göra för att Ryzen 2 ska lyckas, för de har en bra grund, som är mycket prisvärd att bygga men ändå skalbar och kraftfull. Så AMD ska inte gå med i hetsleken, utan tvinga Intel att göra panikdragen istället, och snart är det schack som gäller.

Du har helt rätt. Jag tycker att Intel måste sluta slipa på sin gamla Core Duo arkitektur, de är ju inne på sin 8e generation nu.Bättre börja om på ny kula som AMD gjorde när AMD övergav Bulldozer och introducerade Ryzen istället. Bulldozer kunde ju inte förbättras mycket mera, AMD hade slagit i taket. Det enda som hjälpte var att AMD släppte en helt ny arkitektur och vips så var AMD ifatt och förbi Intel i flera benchmarks. Intel måste göra samma sak som AMD eftersom Intel slagit i taket. Det märks ju genom att nya Intel cpuer inte är mycket snabbare än den föregående (5-10%) och i vissa benchmarks är den nya t.om långsammare. Mao Intel har slagit i taket och måste börja om på ny kula för att konkurrera med AMD. Ryzen är första generationen, och AMD kommer kunna förbättra Ryzen kraftigt och göra större hopp än 5-10%.

Men IPC pratet kan folk lägga ned, eftersom viss kod går inte att parallellisera vilket betyder att det går inte att extrahera mycket IPC. Vissa arbetslaster har en inneboende max IPC. Det spelar ingen roll hur mycket IPC en cpu har, när koden ändå har en begränsning. I praktiska tester har server arbetslaster en IPC på under 0.8, och TPC-C har runt 0.4. Så då spelar det ingen roll hur hög IPC en cpu har, när själva koden har en max IPC på 0.4. Det är lika fel att bara prata om IPC som att bara prata om GHz. Folk som bara pratar GHz är inte vidare kunniga i datorteknik. Folk som bara pratar IPC är inte vidare kunniga i datalogi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Inte helt omöjligt att anledningen till att Intel tidigarelade Coffee Lake var för att ta andelar från AMD's kommande Pinnacle Lake snarare än nuvarande Ryzen. Om de inte tidigarelagt hade ju båda gjort en release i Q1 2018. För många gamers så är 8700K mycket intressantare än nuvarande Ryzen pga högre IPC, och vissa tester har indikerat att 8700K har matchat Ryzen 1800 i multitrådat trots 2 färre kärnor (men den diskussionen kan vi spara, lär komma officiella tester snart).

I spel är den kung ja... men endast om du köper en high-end CPU för att spela låg upplösning, vilket jag förvånar att man ens ser som alternativ. Är som att köpa Ferrari för att hinna först till 40km/h och röd-ljuset... varför?

Och jag har riktigt svårt o se den slå 2 trådar till. Det är samma grund som Kaby, men 6 kärnor. Och Kaby har inte en chans i multi. Med det sagt, jag förstår varför den är intressant. Men det är många gånger pärlor för svinen, då du får bättre spel prestanda med en enklare CPU och bättre GPU.

Och jag tror att 370 och 6-core lappningen existerar pga nuvarande 1800X osv... de vill ha något att ens kunna vara med i leken. Tanken var ju 6-core med nytt chipset 2018. Nu får du en stressad CPU 2017-om du har tur, med samma chipset och ingen uppgraderingsväg.

Och sen kommer riktig 8-core med 390 och nya chipset:et istället.

Skrivet av jawik:

Grejen är ju att Pinnacle Ridge ska komma med prestandaförbättringar. Så om AMD då kan matcha 7700K/8700K i klockfrekvens/IPC utöver det multitrådade så blir det ju riktigt farligt för Intel, för då är nästa steg Ice Lake och det ligger minst ett år fram i tiden. Cannon Lake är ju tänkt att gå mer mot strömsnåla enheter så den är inte riktigt med i detta racet.

Notera att matchar behövs inte göras. De behöver förbättra de nuvarande. Folk är besatta av några få % IPC hit eller dit som om det vore 100% skillnad. Det som Ryzen idag lider av är 4Ghz problemen. Dessa har de redan nu med 14nm+ förbättrat och man börjar se fler och fler som når över 4.0. Plattformen mognar mao.

Intels kärnor har haft 10+ år på sig att mogna och AMD 1 år snart. Du kan inte förvänta dig samma mogna prestanda i båda fallen... går bara inte. AMD har utlovat bättre IPC och optimeringar mot högre frekvenser. Tror ärligt tom att Haswell/Broadwell IPC och 4,5Ghz så har du något som räcker för väldigt många, så länge som priset kan hållas vettigt, då de kan ha betydligt bättre vinstmarginal än Intel kan här pga designen.

Om du tittar på hur många som sitter på allt från 4770k till 6950 processorerna idag, så klarar de alla av moderna spel utan problem så länge som frekvenserna är med.

Skrivet av jawik:

Det bästa AMD kan göra om de har lyckats bra med Pinnacle Ridge är att släppa den så tidigt i Q1 de bara kan. Om de väntar till mars eller senare så kommer de att hinna tappa en del till Intel och 8600K/8700K.

Håller inte med.
Det viktigaste är att de får rätta på den. För stressar de och den floppar, eller inte finns i lager o köpa.. förlorar de allt ändå. Få den bra, få den lanserad i tid, och se till att den finns att köpa. De som vill ha prisvärda produkter köper dem. De som vill desperat ha 8700k, de väntar och köper den oavsett. Du kan inte banka vett i dessa personer.

Så det finns ingen vinst i att stressa och släppa en sämre produkt.

Skrivet av jawik:

För mig som eventuellt tänkt mig en 8700K eftersom en nuvarande Ryzen inte är bästa valet, så blir det ju högintressant att få se Pinnacle Ridge ställt i test mot 8700K.

Lite samma känner jag. Ryzen i nuvarande form är inte intressant, då min nuvarande räcker mer än väl och DDR4 är för dyrt just nu. 8700k är inte intressant då jag är trött på tandkräm. Löddad eller gtfo så man kan kyla dessa CPUer ordentligt.

Mitt hopp är att när dammet lagt sig 2018. SSDer börjar falla i pris. DDR4 börjar gå ner lite i pris och konkurrensen mellan dessa CPUer har pressat priserna... då hugger jag vad som är vettigt. Tålmodighet är nyckeln här.