Hjälp med backup-lösning

Permalänk
Medlem

Hjälp med backup-lösning

Hej!

Jag skulle vilja ha en backup på all data i min dator.
Har i nuläget 3 diskar:
SSD 256GB - Systemdisk
HDD1 500GB - Gammal systemdisk men har ändå grejer som jag vill kunna köra därifrån.
HDD2 1TB - "Lagringsdisk"

Min lösning är att köpa en ny HDD på 4TB och klonar mina 3 nuvarande diskar till 3 olika partitioner på denna HDD. Sedan lagrar jag denna "backup-disk" på en annan plats än i datorn, typ i en garderob eller på vinden.

Är detta en bra lösning? Fungerar en WD Blue för detta ändamål? Har ni synpunkter eller bättre förslag?

Permalänk
Medlem

Ja det skulle funka, om det är just en snapshot av hur det ser ut nu du är ute efter.

jag skulle dock inte klona till olika partition, utan bara helt enkelt skapa 3 mappar, och överföra allt du vill spara till dom.

Tänk på att starta upp backupdisken typ en gång per år så att magnetfältet hålls aktivt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Ja det skulle funka, om det är just en snapshot av hur det ser ut nu du är ute efter.

jag skulle dock inte klona till olika partition, utan bara helt enkelt skapa 3 mappar, och överföra allt du vill spara till dom.

Tänk på att starta upp backupdisken typ en gång per år så att magnetfältet hålls aktivt.

Vad är det för fördel med att göra tre mappar? Jag tänkte att jag enkelt kunde "klona tillbaka" från backup-disken till en ny systemdisk om min systemdisk skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kör typ driveimgxml så får du två filer per partition eller hårddisk.

Hade personligen köpt typ acronis true image som kan köra inkrementella backuper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.macrium.com/reflectfree

Deras betallösning är ännu bättre.

Jag själv kör dock iofs på mina Windows servrar med Windows Server backup och det fungerar klockrent för mig iaf.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Kör typ driveimgxml så får du två filer per partition eller hårddisk.

Hade personligen köpt typ acronis true image som kan köra inkrementella backuper.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Calby:

https://www.macrium.com/reflectfree

Deras betallösning är ännu bättre.

Jag själv kör dock iofs på mina Windows servrar med Windows Server backup och det fungerar klockrent för mig iaf.

Dessa skapar alltså "backup filer" som jag sedan kan återskapa min data ifrån, eller har jag missförstått?
Hur stor blir dessa filer? Tillräckligt liten för att kunna lagra i molnet? På en USB sticka? Vill kunna lagra datan på något annat ställe än i min dator utifall den brinner upp eller liknande.

Permalänk
Medlem

@PeanutPowerz: Båda skapar avbildningar och har en viss kompression. men räkna inte med mer än kanske 25-30% krympning, beroende på vad du har för data.

Driveimg xml är gratis och du kan återskapa diskar med olika återställningsverktyg. grundprogrammet kan du köra på windows och återställa eller backupa med relativt enkelt. Måste du återställa "bare metal" utan en annan dator, så behövs nån form av boot-skiva eller boot usb för att komma åt verktyget.

Acronis är en kommersiel lösning och då får du funktioner där efter. Den skapar avbildningar med kompression, som sen är lätta att arbeta med. Fördelen mot driveimgxml är att du kan bara dubbelklicka på backuperna och återställa filer eller partitioner. Du kan även skapa incrementella backuper (dvs du sparar bara det som skillt sig mellan backup 1 och 2). Sen följer det med ett program som hjälper dig skapa återställningsmedia på USB eller CD. Som du sen kan använda för att åsterställa din dator med på ett enkelt sätt.

Acronis kostar 50 dollar, men köper du prenumerationen för 50 dollar årligen, får du även molnbackup.

Andra program med liknande funktioner är
1. Clonezilla. Det är dock ett linuxverktyg och kan inte ta "live" backuper av datorn.
2. Macrium reflect. Påminner om Acronis true image och finns i gratis och betalversion. Du kan testa gratisversionen och se vad du tycker om den, dock krävs betalversionen för vissa funktioner.

Permalänk
Medlem

@boibo: Tack så mycket för utförligt svar!