Nytt jobb snart, fru gravid; när berätta för framtida chef?

Permalänk
Medlem

Nytt jobb snart, fru gravid; när berätta för framtida chef?

Tjosan svejsan

Har fått nytt jobb fr.o.m. januari och fick i veckan kontrakt att skriva på. Kommer nog trivas och bra lön, förmåner etc så inga problem där. Men det är också så att jag och min fru väntar barn, som kommer födas i mitten/slutet av mars (ska göra ultraljud i nästa vecka). Har inte sagt något än till min framtida chef/arbetsgivare då de inte frågat och vi ville vänta till efter ultraljudet för att se att allt såg fint ut först. Jag och frun har kommit överens om att hon tar ut föräldraledighet åtminstone till början av 2019 men jag vill ju såklart ta ut mina 10 "pappadagar" i början.

Frågan är nu, när ska jag berätta för min blivande arbetsgivare? Efter ultraljudet känns rimligt för mig, men före eller efter jag skriver på kontraktet? Att berätta före kan väl ses som ärligt, särskilt med tanke på att det är en 6 mån provanställning i början. Å andra sidan är det ju säkrare för min del att göra det efter kontraktskrivande (dock kanske inte dagen efter då det väl ses som lite sniket). Jag vet att jag är skyldig att berätta senast 2 månader innan, men jag vet inte vad som är praxis i såna här situationer. Vad tycker sweclockers?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Vänta till efter, typ i 15-16:e veckan eller nått

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag är kanske för ung för att ta ställning i frågan, men jag röstar på att berätta så fort du får tillfälle. Ärligheten som du pratar om uppskattas nog betydligt mer av en chef än att komma i efterhand och berätta?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Eftersom det ändå är 6 månaders provanställning så tjänar du ju inte speciellt mycket på att dra ut på det, då hade jag istället sagt det så tidigt som möjligt och hoppats att ärligheten uppskattades.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Ja vänta en stund. Borde ju inte spela nån roll. Så länge som hen hinner fylla pappa dagarna i tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Inaktiv

Säg till så fort du vet med 100% säkerhet att det blir barn

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Då du inte tänkt ta ut mer än de 10 pappadagar man får när barnet föds (till en början) så tror jag absolut inte att chefen ser det som något större problem.

Och med tanke på provanställning och sånt så är det ju lika bra att säga till på en gång då du i princip står helt utan anställningsskydd vid en provanställning.

Lycka till med barnet!

Permalänk
Inaktiv

10 dagar pappaledig bryr sig väldigt få arbetsgivare om, om du snart vill ta ut pappaledighet i 6 månader och inte nämnde det för arbetsgivaren intervjun så ger det lite varningssignaler om dig.
Men det beror mycket på vad det är för arbetsgivare och det är skillnad på om ni är 3 personer på företaget och denna arbetsgivare under tiden tvingas att anlita en avbrytare, eller om det är ett jobb där det enbart handlar om att arbetsgivaren ej kan fakturera en kund för ditt jobb under tiden, men det ej är bråkande.

Permalänk
Medlem

Oj vad snabba ni är på att svara. Låter som den allmänna åsikten är att jag borde berätta så fort vi är säkra på att det verkligen kommer bli ett barn, efter ultraljudet blir det väl då vi kan se att fostret inte har någon dödlig missbildning eller så. Men borde jag skriva på kontraktet redan nu eller vänta tills efter ultraljud? Spelar kanske ingen större roll? Jobbet är sådant att det nog inte blir aktuellt med vikariat för bara 10 dagar (servicetekniker med hemmakontor).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jag brukar förespråka ärlighet. Om inte annat för att det riskerar att sätta dig själv i väldigt dålig dager då detta med föräldraledighet är något som potentiellt skulle kunna ha stor åverkan på ett litet företag, om det nu är det i detta fall. Och om nu arbetsgivaren skulle reagera negativt på ett sådant besked så hade, i vart fall jag, tänkt mig om både en och två gånger innan jag tog anställning hos h*n.

För att vara lite anekdotiskt... Vi får vårt tredje barn i slutet på december. Frugan trivs på sitt nuvarande jobb men såg en tjänst som lystes ut för 3 månader sen, som hon sökte. Hon blev kallad till intervju då hon har bakgrund och kvalifikationer som är klockrena för tjänsten. Då frågade hon mig hur jag tyckte hon skulle göra apropå att hon ju är gravid. Jag rådde henne att maila chefen och berätta att hon är gravid men att hon gärna kommer på intervju. Min tanke var sådan att OM de är genuint intresserade av henne så spelar det ingen roll. Vi bor i en liten region där det på en radie av kanske 6 mil finns 4 bygder/städer med totalt 15000 invånare och kompetensen som eftersöktes är att räkna som spetskompetans som extremt få innehar här.

Hon fick svaret att hon inte behövde komma på intervju.

I efterhand har jag hört mig för vem denna chefen är och hur han driver sitt företag och med facit i handen gjorde vi/min fru rätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Jäkligt svår fråga då vi alla är olika och reagerar olika på information/har olika inställning till saker och ting. MEN, jag TROR att de flesta chefer/företag vill ha en så förutsägbar situation som möjligt.

De kan knappast ”hoppas” på att anställa folk som inte får barn så istället vill de nog gärna veta så tidigt som möjligt så att de kan planera på bästa sätt.

Jag var öppen redan på anställningsintervjun med att min fru var gravid och att en av anledningarna till att jag ville byta jobb var att jag ville resa mindre än vad jag gjort tidigare. Jag TROR detta uppskattades.

Permalänk
Medlem

Äh vänta tills januari eller så. 3 månader innan är ganska lämpligt tycker jag. Först ska du bara vara ledig 10 dagar så är inte värre än en utlandsemester folk tar i tid och otid. Sedan kan han själv räkna ut att du vill vara FL 6 månader eller så under 2019. Är väldigt standard och brukar inte vara ett problem alls. Särskilt när han inte kan neka dig ledighet heller (lagstagdad). Är den verklighet man har som chef...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det talar ju isåfall för att jag ska vänta med att skriva på kontraktet tills efter ultraljudet och efter att jag berättat för chefen. Det är om 6 dagar så ingen större skillnad ändå (ringer och berättar så fort ultraljudet är gjort). Nu är detta ett stort företag med bra rykte så de har säkert hanterat sånt här förut, och jag tror att det kommer gå fint då jag fått gott intryck av chefen under intervju och liknande. Men om chefen mot all förmodan skulle reagera negativt kan det isåfall vara bra om jag lämnar en utväg öppen för mig.

Skrivet av TotalF:

Jag brukar förespråka ärlighet. Om inte annat för att det riskerar att sätta dig själv i väldigt dålig dager då detta med föräldraledighet är något som potentiellt skulle kunna ha stor åverkan på ett litet företag, om det nu är det i detta fall. Och om nu arbetsgivaren skulle reagera negativt på ett sådant besked så hade, i vart fall jag, tänkt mig om både en och två gånger innan jag tog anställning hos h*n.

[...]

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Det talar ju isåfall för att jag ska vänta med att skriva på kontraktet tills efter ultraljudet och efter att jag berättat för chefen. Det är om 6 dagar så ingen större skillnad ändå (ringer och berättar så fort ultraljudet är gjort). Nu är detta ett stort företag med bra rykte så de har säkert hanterat sånt här förut, och jag tror att det kommer gå fint. Men om chefen mot all förmodan skulle reagera negativt kan det isåfall vara bra om jag lämnar en utväg öppen för mig.

Och om det i ditt fall är så att du "bara" ska ta ut de tio första dagarna så lär det inte vara något som helst problem!!!

Nu vet jag ju inget om din situation men med två kids under bältet och ett tredje på väg så kommer här ett råd - ta ut ett par månader och vara hemma med din unge!!!

Vart hemma ett par månader med mina kids och det har vart väldigt nice. Du komemr att förstå när du väl håller din försfödda i famnen

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Och om det i ditt fall är så att du "bara" ska ta ut de tio första dagarna så lär det inte vara något som helst problem!!!

Nu vet jag ju inget om din situation men med två kids under bältet och ett tredje på väg så kommer här ett råd - ta ut ett par månader och vara hemma med din unge!!!

Vart hemma ett par månader med mina kids och det har vart väldigt nice. Du komemr att förstå när du väl håller din försfödda i famnen

Ja, jag vill ju gärna vara hemma med knytet minst några månader och det är något jag ser fram emot Men med tanke på att jobbet är nytt och min fru har fast tjänst sen en tid så tyckte vi det var smidigast om hon tog ut ledighet i början så jag kunde komma in i mitt nya jobb innan jag är hemma ett tag under 2019.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Avstängd

Vad är det här ens för fasoner? Du har RÄTT till att vara föräldraledig, och dina 10-dagar. Om din nya arbetsgivare på något sätt reagerat negativt efter att få reda på detta vare sig före eller efter kontraktskrivande så är ju det ett bevis på att företaget dels inte följer lag och dels inte är värda att arbeta hos.
Jobb och företag kommer alltid efter familj.
Skriv kontrakt, kom med nyheterna sen när det är mer säkert att barnet är bra

Permalänk
Medlem

Okej lite info som kan vara bra att veta.

1. Arbetsgivaren får fråga om du ska/planerar ha barn, däremot anses det ofta etiskt fel och du har ingen skyldighet att vara ärlig om det, de flesta seriösa arbetsgivare frågar inte.

2. Folk snackar om 10 dagar, ja det är de initiala 10 dagarna men sedan har du 90 dagar som är låsta till dig som pappa, dvs om du inte tar dem så förlorar ni dem.

3. Du har ingen skyldighet att informera din chef, beroende på vad det är för arbetsplats skulle jag vara avvaktande med att prata med chefen om det innan provanställningen är över (om den är över innan du planerar att ta ledigt). Tyvärr är det fortfarande så att föräldraledighet på vissa ställen ses ner på, speciellt inom industri och även med fast jobb kan ibland chefer agera som idioter.

Det du kan göra är kolla läget lite med andra, se hur den allmänna uppfattningen på jobbet är om ledighet med barn, vissa ställen uppmuntrar det medan andra tyvärr är betydligt sämre och rent av hatar att folk ens tar sina 90 dagar.

På ett rent personligt plan anser jag att man som pappa ska försöka ta hälften av tiden, om inte annat för att de blir en mycket starkare relation till barnet och få personer ångrar att de spenderade för mycket tid med sina barn när de var små.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Grattis till det planerade tillskottet!

Glöm inte bort att du har svensk lag i ryggen; arbetsgivaren får inte avsluta din provanställning enbart på grund av föräldraledighet. Så fort du vet när du vill vara ledig, meddela chefen och kör på! Ledigheten ska egentligen inte ens behöva godkännas utan det är du som bestämmer (självklart klokast att hålla dialog här).

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

1. Yes, de har inte frågat (vad jag kommer ihåg) och när de först intervjuade mig var min fru inte ens gravid. Så även om de hade frågat då så hade jag svarat ärligt nej.

2. Japp, vi planerar att jag tar ut mina 90 dagar (+ gärna lite till) under 2019. Håller med om att det nog är bäst att dela lika på ledigheten så gott man kan.

3. De 10 dagarna kommer inträffa under provanställningen men resten blir först efter ca ett år när provanställningen är över.

Jobbet är sådant att jag inte träffar kollegor jätteofta (servicetekniker med hemmakontor) men jag kan se om jag hittar någon på företaget att skicka ett mejl till.

Skrivet av Ferrat:

Okej lite info som kan vara bra att veta.

1. Arbetsgivaren får fråga om du ska/planerar ha barn, däremot anses det ofta etiskt fel och du har ingen skyldighet att vara ärlig om det, de flesta seriösa arbetsgivare frågar inte.

2. Folk snackar om 10 dagar, ja det är de initiala 10 dagarna men sedan har du 90 dagar som är låsta till dig som pappa, dvs om du inte tar dem så förlorar ni dem.

3. Du har ingen skyldighet att informera din chef, beroende på vad det är för arbetsplats skulle jag vara avvaktande med att prata med chefen om det innan provanställningen är över (om den är över innan du planerar att ta ledigt). Tyvärr är det fortfarande så att föräldraledighet på vissa ställen ses ner på, speciellt inom industri och även med fast jobb kan ibland chefer agera som idioter.

Det du kan göra är kolla läget lite med andra, se hur den allmänna uppfattningen på jobbet är om ledighet med barn, vissa ställen uppmuntrar det medan andra tyvärr är betydligt sämre och rent av hatar att folk ens tar sina 90 dagar.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

du ska inte behöva vänta med kontraktskrivandet alls, skriv på du om jobbet känns bra.
Pappadagarna som du tar ut i och med barnets/barnens födelse brukar sällan vara ett problem, speciellt då arbetsgivaren inte behöver pynta för det.

Efter ultraljud och så, då kan du tala om för arbetsgivaren om läget och beräknad nedkomst, såklart förstår dom att du ska vara hemma de tio första dagarna.

i januari/februari behöver ni fundera ordentligt på vem som ska vara hemma med barnet, men mamorna brukar vara självskrivna första halvåret åtminstone p.g.a. dom har lättare att amma
men såklart är det olika från familj till familj, alla vill inte amma sitt barn.

Om det nu är så att mamma stannar hemma de första sex månaderna, då har ju din prvanställning tagit slut, antingen är du kvar tillsvidareanställd eller så är du arbetslös.
Ni kan planera in din föräldraledighet i något såndär lugn och ro under din provanställning, du behöver meddela arbetsgivaren tre månader innan du tänkt att vara ledig, så har du tur så är din provanställning redan slut då och då vet du ju hur din arbetssituation ser ut.

Om din arbetsgivare frågar om du tänkt vara föräldraledig så meddelar du att du tänkt det under en tid, kanske 3-6 månader eller kanske mer.
om dom frågar under provanställningen så ska du såklart berätta.
men om dom väljer att inte behålla dej efter provanställningen p.g.a. att du ska vara föräldraledig framöver då är detta diskriminering.
anger dom annan orsak så är det inte mycket att göra.

de flesta arbetsgivare i Sverige förstår familjesituationer så det är sällan ett problem.
det är oftast inget problem att få jobb även om barn är på gång, det är ju livets gång.

Jag har en föredetta kollega som sökte jobb då hon var gravid, det meddelade hon direkt på intervjun och det var inget problem, hon fick jobb ändå och så tog dom in en vikarie under hennes föräldraledighet, det är ju så det ska gå till.

få arbetsgivare som vill hamna i arbetsdomstolen mot en arbetstagare som har diskrimineringsombudsmannen som juridiskt ombud.

Lycka till mej både jobb och familj.

\\Rhames.

Permalänk
Medlem

Varför vänta? Ditt "kontrakt" kommer väl inte garantera mer än 2 veckors anställning om arbetsgivaren inte gillar det medan att hemlighålla det kan kosta hela anställningen.

Var ärlig och säg att du kommer behöva ta ut 10 dagar , det vore ju annat om du var tjejen som är gravid och ska vara borta i hur länge som helst.

Arbetsgivaren betalar väl ändå inte ut pengarna för de men tappar visserligen 10 produktiva dagar, sen är det ju också i ett väldigt tidigt skede i anställningen så det borde inte göra så mycket...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

3. De 10 dagarna kommer inträffa under provanställningen men resten blir först efter ca ett år när provanställningen är över.

Jobbet är sådant att jag inte träffar kollegor jätteofta (servicetekniker med hemmakontor) men jag kan se om jag hittar någon på företaget att skicka ett mejl till.

Ah, isf skulle jag ta det med chefen efter att du skrivit på som en typ "heads-up", är du inte med i facket kan det vara bra att gå med, jag är inte jätte förtjust i fack alla gånger men dessa tillfällen är de ofta bra att ha med sig

Sedan bara hålla tummarna för att chefen är sund och hyfsad modern i sitt tänkt ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

3. Du har ingen skyldighet att informera din chef, beroende på vad det är för arbetsplats skulle jag vara avvaktande med att prata med chefen om det innan provanställningen är över (om den är över innan du planerar att ta ledigt). Tyvärr är det fortfarande så att föräldraledighet på vissa ställen ses ner på, speciellt inom industri och även med fast jobb kan ibland chefer agera som idioter.

Barnet föds i mitten/slutet av mars. En provanställning är ofta 6 månader.
Det blir lite ashole delux att informera arbetsgivaren med så kort varsel om barnet inte har fött innan.

Jag vill påstå att föräldraledighet snarare är positivt på många arbetsplatser idag, för då betalar staten alla kostnader och den anställda ändå gör lite arbete. Arbetstagaren får även av staten betalt semester och liknande. Det var skillnad från tiden då föräldraledighet/VAB betydde att personen inte kunde utföra jobb. Idag så svarar typ alla som är föräldralediga på mail/telefon om frågor som kunder har. Speciellt svarar de på när kollegor frågar dem kring något, jag har i mina dagar inte sett en enda person som har varit föräldraledig som ej har ställt upp på att svara på frågor när något har kört fast.

Jag ser alltså problemet som en förtroende brist, man vet om något som kommer påverka ens arbetsgivare, men man säger till f-ck you till arbetsgivaren. Detta istället för att vara öppen så att man kan planera in allt därefter.

*edit*
Min poäng är alltså att barn idag inte är något negativt för många arbetsgivare, det kan istället vara positivt i många som det kan ändra beteendet. Till viss del kan man dölja att man ska ta lång föräldraledighet på 6 månader, men man får fundera själv på vad man är för person ju nämnare inpå man säger det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Barnet föds i mitten/slutet av mars. En provanställning är ofta 6 månader.
Det blir lite ashole delux att informera arbetsgivaren med så kort varsel om barnet inte har fött innan.

Jag vill påstå att föräldraledighet snarare är positivt på många arbetsplatser idag, för då betalar staten alla kostnader och den anställda ändå gör lite arbete. Arbetstagaren får även av staten betalt semester och liknande. Det var skillnad från tiden då föräldraledighet/VAB betydde att personen inte kunde utföra jobb. Idag så svarar typ alla som är föräldralediga på mail/telefon om frågor som kunder har.

Jag ser alltså problemet som en förtroende brist, man vet om något som kommer påverka ens arbetsgivare, men man säger till f-ck you till arbetsgivaren. Detta istället för att vara öppen så att man kan planera in allt därefter.

Angående positiv till föräldraledighet beror det helt på, sektor spelar ofta in. Vet att även större bolag även belagda inom 08 området där pappaledighet anses "fel" existerar, vet en chef som tyckte att personen i fråga kunde komma in till jobbet iaf några timmar och lämna en 8 månaders och en 2 åring själva ett par timmar samt ifrågasatte varför tjejen inte kunde skippa att plugga och jobba när de behövde folk på golvet.
Det beror helt på chefen och miljön på arbetsplatsen, självklart är inte alla dåliga men faktum är att tyvärr är många arbetsplatser fortfarande emot ledigheten. Arbetsgivaren sparkar dig när det passar dem, inte när det passar dig och lojalitet idag belönas sällan. Jobbar du på ett ställe där lojalitet och öppenhet belönas så visst och man behöver ju inte gå in för att vara en jävel men jag skulle iaf vara försiktig och selektiv med vad för info jag gav till en arbetsgivare då jag inte räknar med att de har mitt bästa som prio ett.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Efter ultraljudet tycker jag att det är ganska "normalt" att berätta för omvärlden att man väntar barn. Det ska givetvis inte påverka din anställning. Lycka till med nya jobbet och med barnet!
Otroligt omvälvande med barn - i början kan det vara tufft, men sen blir det bättre.
Mitt tips är att sen dela på föräldraledigheten så mycket det går, det är otroligt givande och bra för er båda och barnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Sitter i liknade sits. Tar kandidatexamen till våren, samtidigt som vårt andra barn nedkommer. Problemet är att jag vill börja jobba så snabbt som möjligt, är rädd att jag ses som passe om jag inte skaffat jobb inom halv år från examen.

Någon annan som varit i liknade situation? Hur ser chefer på det att man kommer till intervju och berättar att man har nyfödd spädbarn och kommer ta ut pappaledighet inom närmate åren, speciellt som nyanställd? Känns som att man måste ljuga om det för att få jobb annars är man inte värd företaget något..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Sitter i liknade sits. Tar kandidatexamen till våren, samtidigt som vårt andra barn nedkommer. Problemet är att jag vill börja jobba så snabbt som möjligt, är rädd att jag ses som passe om jag inte skaffat jobb inom halv år från examen.

Någon annan som varit i liknade situation? Hur ser chefer på det att man kommer till intervju och berättar att man har nyfödd spädbarn och kommer ta ut pappaledighet inom närmate åren, speciellt som nyanställd? Känns som att man måste ljuga om det för att få jobb annars är man inte värd företaget något..

Då är du antagligen inte på intervju någonstans där du kommer att trivas i längden ändå.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Tjosan svejsan

Har fått nytt jobb fr.o.m. januari och fick i veckan kontrakt att skriva på. Kommer nog trivas och bra lön, förmåner etc så inga problem där. Men det är också så att jag och min fru väntar barn, som kommer födas i mitten/slutet av mars (ska göra ultraljud i nästa vecka). Har inte sagt något än till min framtida chef/arbetsgivare då de inte frågat och vi ville vänta till efter ultraljudet för att se att allt såg fint ut först. Jag och frun har kommit överens om att hon tar ut föräldraledighet åtminstone till början av 2019 men jag vill ju såklart ta ut mina 10 "pappadagar" i början.

Frågan är nu, när ska jag berätta för min blivande arbetsgivare? Efter ultraljudet känns rimligt för mig, men före eller efter jag skriver på kontraktet? Att berätta före kan väl ses som ärligt, särskilt med tanke på att det är en 6 mån provanställning i början. Å andra sidan är det ju säkrare för min del att göra det efter kontraktskrivande (dock kanske inte dagen efter då det väl ses som lite sniket). Jag vet att jag är skyldig att berätta senast 2 månader innan, men jag vet inte vad som är praxis i såna här situationer. Vad tycker sweclockers?

Så snart du vet. Fick själv barn "oväntat", extrem prematur. Fick smsa chefen från sjukhus 03.30 dagen jag tänkt berätta om att jag blir förälder inom 4 månader. Inte så kul att få höra det den tiden och vägen att någon blir borta större delen av året Tur man har en god relation till chefen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jo säg till du. Det handlar ju bara om 10 dagar och att du är ärlig samt tidigt kommer med information du sitter på räknas. Alternativet är ju att de, så klart, klykar att du känt till detta betydligt längre än när du väljer att berätta. Är man tidig med viktig information man sitter på underlättar det ofantligt för många och jag är helt säker på att det kommer uppskattas. Men detta har väl egentligen redan sagts.

Disclaimer: Har inga barn själv, vårdar bara barn online i Dota.