Amazon UK - Växlingsavgif?

Permalänk

Amazon UK - Växlingsavgif?

Hej!

Nu är det så att jag undrar hur systemet hos Amazon fungerar.

Vi säger att jag beställer en produkt för 49.90 £ där priset direkt omvandlas till 52.08 £ när du handlar från Amazons egna butik, det är troligtvis deras "lilla" avgift gissar jag.

Sedan är det andra moms och avgifter inkl fraktkostnader där slutpriset hamnar på totala 58.01 £

Det motsvarar 646.49 kronor, men vid sista fasen av beställningen står det att om man bockar in i rutan växlar dem valutan till svenska kronor och då slutar det på 676 kronor.

Menar de att jag måste betala 30 kronor avgift om jag låter de omvandla valutan åt mig?

Så mycket hamnar totala kostnaden inte på om jag väljer att låta min bank växla valutan åt mig eller hur?

PS: Jag var osäker på var i forumet jag skulle skriva detta. Förflytta gärna tråden om jag har skrivit någonstans olämpligt.

Permalänk
Avstängd

Korrekt.

Permalänk
Medlem

Man ska alltid låta den svenska banken sköta valutaväxling så be Amazon dra pengarna i pund från din bank direkt och inte växla det till sek själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Man ska alltid låta den svenska banken sköta valutaväxling så be Amazon dra pengarna i pund från din bank direkt och inte växla det till sek själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Dåså, jag är ganska säker på att jag inte bockade i rutan. I så fall hade priset stått i SEK på ordern i efterhand eller hur? Jag har för mig att banken kanske drar upp till tio kronor som max, blev rätt chockad över 30 kronor. Att det kan skilja sig så mycket?

Permalänk
Medlem

Vad har du för bank/kort?

Avgiften Amazon har i ditt fall motsvarar 5%.
Paypal brukar ta 2,5–4 %.
De flesta kontokorten ligger mellan 1-1,75%, Ica Banken har däremot 0%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Vad har du för bank/kort?

Avgiften Amazon har i ditt fall motsvarar 5%.
Paypal brukar ta 2,5–4 %.
De flesta kontokorten ligger mellan 1-1,75%, Ica Banken har däremot 0%.

Tyvärr har Ica Banken numera 1% samt årskostnad. Finns inte många vidare svenska kort längre men kommer andra som Revolut som man kan ha i mobilen, ger "interbank rate" så än bättre än Mastercard / Visa. 6 EUR för fysiskt kort.

Permalänk
Skrivet av Mieriola:

Vad har du för bank/kort?

Avgiften Amazon har i ditt fall motsvarar 5%.
Paypal brukar ta 2,5–4 %.
De flesta kontokorten ligger mellan 1-1,75%, Ica Banken har däremot 0%.

Jag har Nordea bankkort, Visa.

Tror ni den här hemsidan stämmer?

https://www.bankkort.se/

Enligt den här sidan ska Nordea ta 1,48 % i växlingsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Vi säger att jag beställer en produkt för 49.90 £ där priset direkt omvandlas till 52.08 £ när du handlar från Amazons egna butik, det är troligtvis deras "lilla" avgift gissar jag.

Anledningen till att priset justeras lite när du väl går till kassan är att det skiljer lite i svensk och brittisk moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Dåså, jag är ganska säker på att jag inte bockade i rutan. I så fall hade priset stått i SEK på ordern i efterhand eller hur? Jag har för mig att banken kanske drar upp till tio kronor som max, blev rätt chockad över 30 kronor. Att det kan skilja sig så mycket?

Korrekt om ordern är behandlat i pund så är det rätt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

De flesta kontokorten ligger mellan 1-1,75%, Ica Banken har däremot 0%.

ICA Banken har tyvärr börjat ta ut en växlingsavgift på 1,25% sedan mars 2016.

https://www.icabanken.se/nya-villkor/

Citat:

Nya villkor för ditt ICA-bankkort

Valutaväxlingspåslag

EU har ändrat reglerna för kortersättning. Det gör att vi från den 1 mars 2016 kommer att införa ett valutaväxlingspåslag på 1,25 procent när du handlar eller tar ut pengar med ditt bankkort i utländsk valuta. Vi har gjort vårt påslag så lågt vi kunnat, så det är ett av marknadens lägsta. Andra banker och kortutgivare tar oftast mellan 1,50-1,65 procent. Så även framöver kan du spara en del genom att betala med ditt ICA-bankkort utomlands.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem

@CrazyBlueberry: Nej, uppenbarligen inte då jag tog den felaktiga infon om Ica bankens 0% därifrån....

Nordeas Visa-kort verkar heta Debit numera (vilket du kanske vet), och det kortet har 1.55% enligt Nordeas hemsida. Bästa sättet att få korrekt info är att kolla på respektive korts hemsida.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Anledningen till att priset justeras lite när du väl går till kassan är att det skiljer lite i svensk och brittisk moms.

Inte riktigt eftersom detta sker inte när man handlar från andra butiker via Amazon, det händer bara när man väljer Amazons egna butik. Eftersom VAT sammanställs innan man genomför beställningen.

Skrivet av Nima2001:

Korrekt om ordern är behandlat i pund så är det rätt..

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det rätt. Tack!

Skrivet av Mieriola:

@CrazyBlueberry: Nej, uppenbarligen inte då jag tog den felaktiga infon om Ica bankens 0% därifrån....

Nordeas Visa-kort verkar heta Debit numera (vilket du kanske vet), och det kortet har 1.55% enligt Nordeas hemsida. Bästa sättet att få korrekt info är att kolla på respektive korts hemsida.

Jag kunde inte hitta info där förut, tack för hjälpen.

Då multiplicerar man 0,0155 (1,55%) med totala summan i pund på slutgiltiga beställningen och det motsvarar summan på växlingsavgiften eller hur?