bygg/deploy server || C# || Azure

Permalänk
Medlem

bygg/deploy server || C# || Azure

Hej SweC.

Jag tänkte kolla om det är någon som har ett tips på en bygg/deploy server för C# kod till azure. Vår Azure struktur ser ut som följande: develop server, test server och prod server.

Önskemålet är att när vi merge:ar kod till vår git (master) så ska den byggas och läggas in i vår development server sedan finnas möjlighet att föra över till test server om vi känner oss mogna och till sist till prod. Då vi är relativt "nya" i detta skulle vi uppskatta att den är lätt att sätta upp och använda.

Är det någon av er som har bra tips på ett sådant system/server?

P.S moderator kan flytta tråden till passande forum om detta är fel.

Tack för svar!
m.v.h.
asdfgh

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

MS Team Foundation Server borde ha stöd för detta.
https://www.visualstudio.com/tfs/

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Stort sett bara några klicka för att sätta upp i Team Services

Finns flera, Appveyor, Jenkins, TeamCity

https://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_integration
https://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_delivery

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Går att göra precis det i Team Services. Vi använder det på jobbet och gör ganska exakt så. Push till GIT bygger en dev osv

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv

Vi kör Jenkins på mitt jobb, fungerar riktigt smidigt. Vi jobbar såhär:

Commit till Git
Byggservern har en webhook och hämtar upp senaste incheckade releasen och kör ett förbestämt flöde som hämtar ner senaste nugetpaketen, kör enhetstester och sedan releasar ut det på vald plats, mestadels staging.

Det går även att göra lite coola features med #hashtags i commit-meddelandet som sedan triggar events på byggservern. T ex om ni kör nuget så kan ni släppa ett nytt paket med #deploy #paketnamn #minorIncrement.

Kan rekommendera det då det är lätt att scripta upp hur flödet skall se ut!

Permalänk
Medlem

@anon237522:
Tja,
Nu blev jag nyfiken på hur ni får ihop allt, får man fråga vad ni har för produkter runtom för att få allt till att fungera bra?

/Erik

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Jag har tyvärr lagt uppsättning av bygg server på hyllan lite då vi fått in annat som prioriteras.

Men jag återkommer kanske när det blir dags igen.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

@asdfgh: Flera har sagt Visual Studio Team Services (VSTS) och jag kan bara hålla med. Vi kör hela CI/CD flödet för ett antal olika projekt i VSTS, allt från Windows utveckling till web. Förutom bygg och release har VSTS också issue hantering, canban och test. Det tar inte en halv dag ens att sätta upp ett flöde för commit -> PR -> bygg/unit test -> release (eller liknande).

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere