omformatering av windows vid uppgradering av dator.

Permalänk
Medlem

omformatering av windows vid uppgradering av dator.

Tjenare på er alla sweclockers, hoppas jag lägger denna tråd under rätt kategori! Och innan jag börjar så vill jag önska er alla en God Jul och Ett Gott Nytt År!

Det är så att vi ska uppgradera lillebrorsans stationära dator nu efter jul, och jag hade en liten fundering om hur vi ska gå tillväga på lättaste och bästa sätt. Det är så att han ska bygga en helt ny dator (förutom att använda lite saker ifrån gamla till nya) dock använda windows ifrån hans gamla dator vilket är en windows 8 nyckel uppgraderad till windows 10. Så min fråga är hur man lättast får över det windows ifrån hans hdd till hans nya ssd som han har köpt?

Är det bara att boota upp nya datorn med hjälp av en usb sticka med windows och använda nyckeln?
Vart kan man hitta nyckeln då man inte längre har kvar den?
Har hört att windows låser sig till moderkortet, stämmer det?

Eller måste jag exempelvis formatera om windows för att sedan välja att installera om det på hans nya sdd?
Hans nya ssd är en varianten m2 och hans gamla moderkort stödjer inte det. Så då måste jag först formatera om windows, sedan flytta över hddn till nya datorn för att sedan formatera om den igen och då välja nya ssdn som hårddisk för windows?

Permalänk
Medlem

Förmodligen är dendär Windows 8 licensen OEM, det går då inte att flytta. Om den inte är det, är det inga problem, däremot är Windows 10 installationen man får gratis OEM, så du kommer behöva installera och köra Windows 8 på den nya datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harjaaa:

Tjenare på er alla sweclockers, hoppas jag lägger denna tråd under rätt kategori! Och innan jag börjar så vill jag önska er alla en God Jul och Ett Gott Nytt År!

Det är så att vi ska uppgradera lillebrorsans stationära dator nu efter jul, och jag hade en liten fundering om hur vi ska gå tillväga på lättaste och bästa sätt. Det är så att han ska bygga en helt ny dator (förutom att använda lite saker ifrån gamla till nya) dock använda windows ifrån hans gamla dator vilket är en windows 8 nyckel uppgraderad till windows 10. Så min fråga är hur man lättast får över det windows ifrån hans hdd till hans nya ssd som han har köpt?

Är det bara att boota upp nya datorn med hjälp av en usb sticka med windows och använda nyckeln?
Vart kan man hitta nyckeln då man inte längre har kvar den?
Har hört att windows låser sig till moderkortet, stämmer det?

Eller måste jag exempelvis formatera om windows för att sedan välja att installera om det på hans nya sdd?
Hans nya ssd är en varianten m2 och hans gamla moderkort stödjer inte det. Så då måste jag först formatera om windows, sedan flytta över hddn till nya datorn för att sedan formatera om den igen och då välja nya ssdn som hårddisk för windows?

Med windows 10 finns det ingen nyckel att hitta, men i övrigt, en del har sagt att licensen kan vara knuten till microsoftkontot och att Windows 10 blir då automatiskt aktiverat med ny burk, dock osäker på om detta stämmer eller inte.
Annars så är det en ny licens som måste köpas.

Windows 10 hittar du här att ladda mer https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 klicka på Ladda ner verktyget nu och skapa en USB sticka med installationen på så är åtminstånde det fixat tills nya datorn är färdig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300