Microsoft uppdaterar Windows för säkerhetshålet Meltdown

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

PCID är något som kan användas för att göra prestandapåverkan mindre när man fixar denna bug. Intelprocessorer innan PCID kom är fortfarande sårbara, de kan bara inte dra nytta av möjligheten att använda PCID vid en fix.

Okej, förstod det som att funktionen pcid var den som möjliggjorde avläsningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cinebench mår inte så bra efter uppdateringen.

~24% sämre prestanda. Inte för att jag ofta gör rendrering och sånt men detta känns ändå som något många kommer ha problem med.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Cinebench mår inte så bra efter uppdateringen. https://dl.dropboxusercontent.com/s/5bqq405fiy6rk12/CINEBENCH%20Windows%2064%20Bit_2018-01-04_12-50-56.png

~24% sämre prestanda. Inte för att jag ofta gör rendrering och sånt men detta känns ändå som något många kommer ha problem med.

Hade jag nog inte räknat med. Men det mesta man läst handlar iofs om vilken typ av anrop som påverkas mest under Linux. Exakt vilka systemanrop under Windows som skulle påverkas mest har kanske inte belysts lika mycket, även om I/O även där borde vara en av de tydliga. Vad Cinebench gör som gör att det påverkas så mycket undrar jag dock.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Körde en koll precis innan och en precis efter. Kör en till nu bara som kontroll.

EDIT: Lite bättre men inget betydligt.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vad Cinebench gör som gör att det påverkas så mycket undrar jag dock.

"CINEBENCH can measure systems with up to 256 processor threads."

Så går nog under biten med att multi anrop (eller vad det nu kallades) blir sämre.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Måste man ladda ner den manuellt?

inget som verkar dyka upp i mitt windows update.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

För er som vill ha en sammanfattning:

  • Det är två olika typer: Meltdown och Spectre. Meltdown påverkar endast Intel CPU medan Spectre påverkar Intel, AMD och ARM.

  • Meltdown: Du kan få tag på innehållet på en minnesadress via en cache-bugg. Något i stil med att CPU:n låter minnet vara kvar på cache även om det inte ska finnas tillgängligt där eller borde rensas. Är inte så kunnig på den här typen av abstraktionsnivån så kan inte förklara med enkla termer.

  • Det är antalet systemcalls som kommer få stryk av patchen. Så om man har en applikation som kräver många syscalls (t.ex. ta fram tiden hos en server) så kan man få uppemot uppemot 30% lägre prestanda. Dessa system är oftast kopplade till webben och/eller servrar.

  • Eftersom det är webb-system som drabbas värst så är: Amazon, Google, Microsoft m.fl. förbannade för alla dessa förlorar mest på detta. Vi vanliga döda kommer troligtvis inte märka av någonting för de flesta saker vi gör är beräkningar på antingen GPU och/eller CPU och kräver sällan så många systemcalls.

Om jag har fel så får någon gärna rätta mig. Läste detta under natten och blev nyfiken men är inte någon expert på den abstraktionsnivån

Enklare förklarat:

Whenever a running program needs to do anything useful – such as write to a file or open a network connection – it has to temporarily hand control of the processor to the kernel to carry out the job. To make the transition from user mode to kernel mode and back to user mode as fast and efficient as possible, the kernel is present in all processes' virtual memory address spaces, although it is invisible to these programs. When the kernel is needed, the program makes a system call, the processor switches to kernel mode and enters the kernel. When it is done, the CPU is told to switch back to user mode, and reenter the process. While in user mode, the kernel's code and data remains out of sight but present in the process's page tables. Think of the kernel as God sitting on a cloud, looking down on Earth. It's there, and no normal being can see it, yet they can pray to it.

Mer att läsa + Källa:
https://www.theregister.co.uk/2018/01/02/intel_cpu_design_flaw/

Lite skvaller för oss IT-nördar:
http://nordic.businessinsider.com/intel-ceo-krzanich-sold-shares-after-company-was-informed-of-chip-flaw-2018-1?r=US&IR=T

Nice info.

Man undrar var tusan James Bond är dock... när Spectre härskar i världen och skapar meltdowns av alla datorhallar...

Dock tror jag att jag också kommer vänta med att patcha... inte för jag oroar mig för prestandaproblem, utan för buggar och otestad kod som behöver fixas till så inte saker kraschar.

Skrivet av UMJ:

Alla under Skylake Gen 6 tror jag den är kommer påverkas mindre än gamlare gen 5 och lägre kommer kunna drabbas så mycket som 30% i dropp läste jag när det kommer till vissa ändamål som hantera flera små filer smatidigt och så vidare.

Men det är ju bara sitta vänta på 9 Generatioen processor så drar man en uppgradera igen så påverkas man inte lär nog bli fixad direkt hos tillverkaren i hårdvaran vid tillverkningen så behövs inte en mjukvarulösning för rensa minnen och ladda om minnen som gör prestanda minskningen.

Skrivet av ingulf:

Tror jag klarar mig med intel i7 920 om jag förstått ordentligt, tekniken med PCID kom först med Westmere.

Om jag förstått det hela rätt så är det snarare så att allt innan haswell (kanske vissa Ivy) som inte kan använda denna PCID funktion istället (som snabbar upp) som kommer bli hårt lidande. Mao... 2600k och tidigare blir intressant o följa, för risken är att dessa CPUer kommer tappa mest. Så din gamla 920 är i värsta farozonen.

Själva PCID funktionen har funnits sedan tidiga Pentium om jag förstått det rätt, men INVPCID är den som kom med i senare CPUer, som kan användas istället. Mao... du vill ha denna funktion.

Därför anser jag också att alla tester som visar hur en 8700k eller liknande gör är totalt meningslösa för de flesta av oss, då den har mer än nog prestanda för spel även med "-30%" (i teorin överdrivet). Men tex 6700k eller 4670k och 2600k är betydligt mer intressanta då de är betydligt mer på gränsen mellan teknikerna och tillräcklig CPU kraft.

(om någon vet mer invecklat, rätta mig gärna, men det är svårt att hitta info, då som sagt allt är delvis under NDA)

Permalänk
Medlem

@Bärrich: Den rullas nu enbart till system Microsoft anser sig klara av den i första läget. Man kan ta hem den manuellt eller invänta nästa tisdag då den troligtvis kommer till alla.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Magicanz:

Cinebench mår inte så bra efter uppdateringen. https://dl.dropboxusercontent.com/s/5bqq405fiy6rk12/CINEBENCH%20Windows%2064%20Bit_2018-01-04_12-50-56.png

~24% sämre prestanda. Inte för att jag ofta gör rendrering och sånt men detta känns ändå som något många kommer ha problem med.

Skrivet av Magicanz:

Körde en koll precis innan och en precis efter. Kör en till nu bara som kontroll.

EDIT: Lite bättre men inget betydligt.

Skrivet av Belzader:

"CINEBENCH can measure systems with up to 256 processor threads."

Så går nog under biten med att multi anrop (eller vad det nu kallades) blir sämre.

Det där kan jag inte reproducera alls. Här är min.

Stämmer också bra med Hardware Unboxed, där det handlar om nästan försumbara skillnader i till exempel Cinebench.
https://www.youtube.com/watch?v=_qZksorJAuY&t=305

Säker på att inte .NET-installern rullade? Den låg kvar ett tag efter uppdateringen och åt cirka 25 % CPU för mig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered Ska testa igen. Nu borde ju det gått tillräckligt länge för något sådant att försvinna.

EDIT: Nu gick det upp till runt 404, fortfarande 15 poäng under men inte alls lika betydligt. Måste vart för hastig med mina tester

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Magicanz:

@emilakered Ska testa igen. Nu borde ju det gått tillräckligt länge för något sådant att försvinna.

EDIT: Nu gick det upp till runt 404, fortfarande 15 poäng under men inte alls lika betydligt. Måste vart för hastig med mina tester

Känns mer rimligt! Hardware Unboxed fick också en minskning, typ 2 %. Jag ser dock noll skillnad, faktiskt en ökning på 2 poäng!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag skiter fullständigt i säkerhet på min speldator! Om jag tvingas på en patch i win10 som kraftigt försämrar prestandan blir jag vansinnig!! Låt folk välja själv om dom vill ha skiten!!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jag skiter fullständigt i säkerhet på min speldator! Om jag tvingas på en patch i win10 som kraftigt försämrar prestandan blir jag vansinnig!! Låt folk välja själv om dom vill ha skiten!!

Patchen påverkar inte din spelprestanda negativt, du kan lugnt patcha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Patchen påverkar inte din spelprestanda negativt, du kan lugnt patcha.

Låter ju bra. Får hoppas det är så.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Blender tog ca 10% längre tid på sig att rendera klart det vanliga bmw testet för mig. Körde en rendering för och en efter uppdatering utan att vara så noga med att stänga bakomliggande program så en viss felmarginal är att räkna med.

Visa signatur

//Odin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Låter ju bra. Får hoppas det är så.

Finns ett antal speltester ute nu, ingen skillnad i dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Finns ett antal speltester ut nu, ingen skillnad i dessa.

Puuh! Låter bra

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Jag skiter fullständigt i säkerhet på min speldator! Om jag tvingas på en patch i win10 som kraftigt försämrar prestandan blir jag vansinnig!! Låt folk välja själv om dom vill ha skiten!!

Amen hahahahahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Förstår hur du menar, och brukar normalt gå i spin rejält på otestad mjukvara (tittar på er, Microsoft). I fall som detta har jag däremot mycket mer förståelse. Här handlar det om "den här dagen kommer felet offentliggöras, då måste vi vara patchade", alltså ett fast tidsspann. Nu blev det dessutom tidigarelagt en vecka men enormt kort varsel. Till det, långhelger där många kanske redan var lediga och behövde kallas in extra.

Fokus där är, och måste vara, på att lösa säkerheten. Annat, även buggar, får hamna på "nice to have" till nästa patchrunda. Kod skalar inte linjärt med antal programmerare, så det hjälper liksom inte om MS kallar in varenda anställd. Någonstans kan tidsfönstret vara för litet, och då måste prioriteringar göras.

Håller helt med, bättre att dom tar det lugnt och gör det rätt direkt med flera itterationer än snabbt och fel som Apple lyckades med när dom skulle lösa sitt root-trassel: https://www.itnews.com.au/news/apples-root-bug-fix-for-macos-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag förstått det hela rätt så är det snarare så att allt innan haswell (kanske vissa Ivy) som inte kan använda denna PCID funktion istället (som snabbar upp) som kommer bli hårt lidande. Mao... 2600k och tidigare blir intressant o följa, för risken är att dessa CPUer kommer tappa mest. Så din gamla 920 är i värsta farozonen.

Själva PCID funktionen har funnits sedan tidiga Pentium om jag förstått det rätt, men INVPCID är den som kom med i senare CPUer, som kan användas istället. Mao... du vill ha denna funktion.

PCID kom med Westmere, och är ett sätt att markera i TLBn vilka sidor som hör till kerneln och vilka som hör till programmet. INVPCID är en uppsättning instruktioner som kom i Haswell, där man kan ta bort inlägg i TLBn baserat på vilken PCID de har. Det blir relevant för Meltdown, eftersom fixen i Linux (och antagligen i Windows fast vi strikt talat inte vet det) är att rensa bort kernelns inlägg i TLBn när programmet är aktivt, och återställa dem när kerneln är aktiv. Utan PCID måste det göras en tabell över detta separat, manuellt. Med PCID men utan instruktionerna i INVPCID går markeringen automatiskt, men operationen att rensa ut kernelns sidor vid task switch går manuellt. Med INVPCID borde detta gå att göra automatiskt. Tror ändå att det blir lite manuellt jobb eftersom kernelns sidor måste kopieras till kernelns privata minne innan de rensas från TLBn, men ju mindre dess bättre.

(Det slår mig att det var ju väldigt lustigt av Intel att lägga tid på PCID om det enda användningsområdet är att öka säkerheten i sådana här fall. Nästan som om de visste något...)

EDIT: Inte helt säker på det där med INVPCID. Om den funktionen fungerade som Intel beskriver, borde det vara en minimal prestandaförlust på Haswell och nyare, och det är det helt klart inte. I vilket fall, PCID gör att prestanda-förlusten blir lite mindre än annars. Alltid något.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att OS patcharna inte hjälper mot user-user "läckage" tex en webbläsare som exekverar ett javascript skulle kunna dumpa all info från samtidigt öppna sessioner i chrome då dom går under samma kontext. Se exempel på https://spectreattack.com/

På med adblock och noscript tills samtliga webbläsare är patchade

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Avstängd

Fick den här skiten när man kom hem från jobbet. Jag hoppar nog över denna!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

På med adblock och noscript tills samtliga webbläsare är patchade

NoScript finns bara för Mozilla's webläsare
Jag har dock hittat ett liknande för Chrome, som heter Disconnect, det fungerar inte riktigt på samma vis men kan blockera på liknande vis som NoScript.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det vore extremt klantigt och orättvist av Microsoft om så blir fallet. Det skall självklart inte drabba AMD's processorer då säkerhetshålet helt enkelt inte finns på AMD's processorer.

Jag kommer att bli skitförbannad om det visar sig att Microsoft implementerar förändringen även för AMD's processorer. Det vore förjävligt. Så får det inte gå till!

Inte skulle Intel betala för att Microsoft skulle patcha AMD system med prestandaförluster

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magicanz:

@emilakered Ska testa igen. Nu borde ju det gått tillräckligt länge för något sådant att försvinna.

EDIT: Nu gick det upp till runt 404, fortfarande 15 poäng under men inte alls lika betydligt. Måste vart för hastig med mina tester

Skrivet av emilakered:

Känns mer rimligt! Hardware Unboxed fick också en minskning, typ 2 %. Jag ser dock noll skillnad, faktiskt en ökning på 2 poäng!

Körde ett par upprepade snabbtester på min 8700K efter patchen och märker inte av nån direkt skillnad. Det mesta är inom felmarginal.

Cinebench: I stort sett exakt samma resultat som innan, några få poäng som skiljer.
3-D Mark Firestrike & Timespy: Aningen bättre resultat, även för CPU +0.5%.
CPU-Z: Aningen bättre, +1.5%.
Intel ETU: Aningen lägre än innan, -2.5%.

Intressant dock att Intels egna lilla benchmarktest är det som tog mest stryk, om än inte mycket.

Permalänk
Medlem

Så sammanfattat...

- Priser på diverse hårdvara förväntas att fortsätta stiga i 2018
- Diverse minnestillverkare utreds för kartellbildning
- Ett säkerhetshål "upptäcks" som påverkar en stor del konsumenter och företag. Säkerhetshålet kommer med negativ prestanda i vissa fall.

Låter som någon hoppas på att dra in extra intäkter från folk som har råd att uppgradera sig till nästkommande generationer av processorer, vilket också lär innebära inköp av nytt moderkort, minne och grafikkort som även dem kommer ha ofantligt högre priser. Speciellt så för företag såsom datacenter som nu även är "förbjudna" att använda billigare Nvidia kort som nödvändigtvis ej är avsedda för deras företagsverksamhet.

Kan ju hoppas att utredningen leder någonstans och priserna går ner.

Ser OK ut för alla andra företag än Intel och Nvidia i detta fall.

Grammatik 卐
Permalänk
Medlem

Är det bara windows 10 som är drabbat eller gäller det även windows 7 samt 8??

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem

Kolla era moderkorts leverantörer för Bios uppdateringar då många av optimeringarna och fixar kommer därifrån, detta är inte bara windows patchar.

https://support.microsoft.com/en-hk/help/4073119/windows-clie...

Ni kan läsa där vad ni har för support o.s.v.

T.ex. så här står det om du inte uppdaterat bios:
Hardware support for branch target injection mitigation is present: False
Windows OS support for branch target injection mitigation is present: True
Windows OS support for branch target injection mitigation is enabled: False
Windows OS support for branch target injection mitigation is disabled by system policy: False
Windows OS support for branch target injection mitigation is disabled by absence of hardware support: True

efteråt:
Hardware support for branch target injection mitigation is present: True
Windows OS support for branch target injection mitigation is present: True
Windows OS support for branch target injection mitigation is enabled: True

Kan nämna att som värst förlorade jag 50% i IO på min EVO 960 i random write/read 4k, nu är ju filer inte så här fragmenterade någonsin men i databas scenario är detta en otrolig seriöst prestandaförlust.

Edit: Kan nämna att 4k Q32TI 100% maxar en CPU kärna, så antar att detta botternneckar och varför resultaten är så enormt sämre en allt jag hittat på nätet hittills. varför jag inte längre får ut 600MB/s, Dvs ett seriöst problem för db servrar.

Skrivet av iMisho:

Är det bara windows 10 som är drabbat eller gäller det även windows 7 samt 8??

Det är ingen Windows bug, det är ett hårdvara problem, ja patchen har kommit till Windows 7 och 8 också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Själv fick jag en ökning i prestandan.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av djazz:

Min linuxkärna uppdaterades precis med Meltdown-patchen (kör Arch Linux). Testade att spela Overwatch och STEEP i en Windows 10 VM med GPU-passthrough och märker ingen skillnad från tidigare. Skönt!
Spel i Linux rullar på fint också. Kör en 6700k Skylakeprocessor.

Arch nyttjar inte patchen, dom skeppar nopti som default för Amd processorer. Det mesta är upstream om du kör Arch, filosofin är att inte lägga sig i. Men nu är nopti det som är default i Arch.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian