2.4 ghz wifi dör ibland och kräver omstart

Permalänk
Medlem

2.4 ghz wifi dör ibland och kräver omstart

Hej, som titeln säger har jag problem med mitt 2.4 ghz wifi. Ibland dör den, och man kan inte koppla up sig alls, trots att den fortfarande finns kvar på wifi listan. Det är mest ett problem för min laptop som är från 2013 inte kan använda 5ghz. Har testat med min stationära, som kör ett Asus Gaming Strix z270i moderkort med Wifi och när 2.4 ghz dör för laptpen funkar det inte för min stationära heller men 5 ghz funkar fint.

Har provat det följande:
Starta om Laptop
Starta om Router
Factory Reset
FlushDNS via CMD och liknande CMD commands som jag inte kommer ihåg exact just nu
Byta kannal för 2.4 internet från auto till 11, 13, 6 och 1

Någon som har en ide vad det kan vara eller är det bara trasig router eller dags att skaffa en laptop som klarar 5 ghz wifi?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem och detta fungerade för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

@bengabang Tack för svaret, kollade precis min router och den var på 20 Mhz, så tror inte det är det, dock får jag se när jag kommer hem från jobbet.
Om någon annan har annat att prova så skriv gärna

Permalänk
Medlem

Du har kört med den klassiska "uppdatera firmware" på din router? Så att det inte blivit något som hänt där.

Visa signatur

Driver olika hemsidor så som www.rabattify.se, www.bakamedlinnea.se och www.tartverket.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computex:

Du har kört med den klassiska "uppdatera firmware" på din router? Så att det inte blivit något som hänt där.

Ska prova om någon dag, lite fullt up just nu med annat så kör bara på att starta om routern då och då som bandaid, kommer tillbaka om det inte funkkar