Ny dator är väldigt varm, förstår inte

Permalänk

Ny dator är väldigt varm, förstår inte

Hej hej Sweclockare, jag köpte en ny dator som jag fick förra veckan och den går väldigt varmt.
Min gamla dator ser ni i nertill och dom nya delarna ser ni i bilderna. (Grafikkortet är fortfarande samma, väntar på volta)

Vad jag förstår så är 8700k en varm cpu pga fler kärnor och mer ström. Jag har gjort en egen klock på 4.8GHz med 1.30Vcore
som drog ner värmen fint på den.

Mitt problem ligger mer i luftflöde och GPU. Mitt grafikkort gick från ~50C idle upp till ibland ~70C med 50% på fläktarna.

På den här bilden ser ni hur fläktarna ligger. Dom som är i fronten är framför radiatorn, alltså fläktarna sitter i chassit och radiatorn på fläktarna.

Dold text

Här har ni en bild på lite info

Dold text

Jag har testat att dra upp fläktarna i fronten till max för att få in mer luft men blir ingen skillnad. Mitt grafikkort har ju alltid varit väldigt varmt under load innan också (upp mot 85C)

Hade det hjälp att köra dubbla fläktar på radiatorn? Alltså 6st SP fläktar. Tacksam för alla svar.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Man ska inte hänga upp sig så mkt på temperaturen. 980ti har en måltemperatur på 84c. Så vid load kommer den alltid att nå 84c. Grafikkortet kommer att öka hastigheten på fläkten för att hålla den runt 84c.

Så sammanfattningsvis är inte temperaturen så intressant utan hur mkt oväsen det blir för att hålla måltemperaturen.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Jo jag hänger upp mig för att datorn låter enormt mycket. Kom på idag att den går alltid till hundra procent load för att jag slår av vsync, mer fps = mer load.

Har ett annat problem som jag glömde ta upp. Min dator bootar alltid in i Bios, så måste jag ta Save and Exit så bootar den till windows. Förstår inte varför. har uppdaterat bios och allt, valt att den ska boota till SSD som har windows.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk

@Willbeatu:
Kan du boota direkt till andra enheter? låter som fel på disken.

Hade lagt en windows iso på en usb och sett vad som händer när du sätter den som första boot, laddas det in direkt utan bios så är det nog din disk som är bekymmret..

Ny partition brukar lösa problemet! Om den inte laddar in usb dongeln iheller är det sannolikt moderkortet.. (cmos batteriet)

EDIT:

Börja fiddla lite med klockinställningar/datum och i vilken ordning du bootar, om den ändras vid omstart är det tecken på cmos batteriet

EDIT 2: missade att det bara var GPU:n som var gammal... såvida inte det skett en powersurge så är det nog ssd, hur ser inställningarna i bios för ssd booten?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk

@Anndreeaas: Slog av något som heter "Fast Boot" och nu verkar den boota in till windows direkt, skumt.

EDIT: Direkt efter att jag skrev det ovanför så frös datorn, startade om sig själv efter ett tag och bootade till en blåskärm "Windows need to me repaired" något som heter Winload.exe funkade inte som den ska, resettade och den bootade direkt till windows igen.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Willbeatu:

@Anndreeaas: Slog av något som heter "Fast Boot" och nu verkar den boota in till windows direkt, skumt.

EDIT: Direkt efter att jag skrev det ovanför så frös datorn, startade om sig själv efter ett tag och bootade till en blåskärm "Windows need to me repaired" något som heter Winload.exe funkade inte som den ska, resettade och den bootade direkt till windows igen.

Blås disken och partionera om, sen installera på nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk

@Anndreeaas: Vet inte vad jag gjorde men den slutade boota in i Bios, har inte fått den där windows repair heller, startat om några gånger. Skönt att det är borta iaf.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD