Dell släpper bärbar dator med AMD Ryzen med Vega-grafik

Permalänk
Melding Plague

Dell släpper bärbar dator med AMD Ryzen med Vega-grafik

AMD "Raven Ridge" med integrerade Vega-grafik börjar dyka upp i bärbara datorer, och en av de första att släppa modeller med detta blir nu Dell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märks att Dell inte tar AMD på allvar (med tanke på deras uttalanden från förra veckan) när alla andra tillverkare faktiskt gör lite mer påkostade ultra portable baserade på raven ridge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Trevligt, men vad skådar mitt norra öga? En optisk enhet på bilden!?
-Och snurrdisk som primär lagring 2018!?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Bra prestanda för ett bra pris faktiskt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

17,3 tums skärm?? de kommer inte sälja många av den här (vilket de antagligen inte vill heller).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

17,3 tums skärm?? de kommer inte sälja många av den här (vilket de antagligen inte vill heller).

Säg efter mig: alla är inte som jag är.

Jag föredrar 17,3 tums skärm och det vet jag många som gör dessutom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klk:

17,3 tums skärm?? de kommer inte sälja många av den här (vilket de antagligen inte vill heller).

Jag gillar 17,3 gillar stora skärmar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klk:

17,3 tums skärm?? de kommer inte sälja många av den här (vilket de antagligen inte vill heller).

17" är inte den populäraste modellen, men ändå är det många som gillar den. Jag brukar enbart köpa denna storlek till bekanta som vill ha en dator som de främst använder hemma men enstaka gång bär ut. Då är en 15,4" på tok för liten.

Det jag inte gillar är hddn, men det är inget som förvånar mig. Lenovos P51 som jag har köpt mängder av så saknar snålmodellen för 20 000kr ssd. Vill man ha ssd (256GB lägg då till 1700kr) https://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/P51/p...

Nu har ssd blivit billigare, men många märkes är fortfarande tröga.

Permalänk
Medlem

Kul med bärbara med Ryzen!
Lite synd att de kör med HDD istället för SSD då det bara finns fördelar med det; bättre batteritid, ökad stöt-tålighet etc.
Jag vill verkligen ha en AMD i min nästa jobbdator

Permalänk
Inaktiv

Ser riktigt intressant ut faktiskt. Hade iofs föredragit sexkärnigt och en vassare grafiklösning men detta borde nog funka. Dock föredrar jag 15,6", då den mest lär bli stående på köksbordet, för att inte tala om att ta med sig den.

Fler modeller kommer förstås att komma framöver, ser fram emot detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Jag gillar 17,3 gillar stora skärmar

Det finns självklart köpare men varför lägger de inte in den med mindre skärmar. De som normalt köper en portabel dator gör det för att den går att ta med sig. De som köper en 17 tums skärm köper den istället för en stationär. Den här konkurrerar inte med portabla, är som en mobil stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fler modeller kommer förstås att komma framöver, ser fram emot detta!

Va inte så säker på det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

17" är inte den populäraste modellen, men ändå är det många som gillar den. Jag brukar enbart köpa denna storlek till bekanta som vill ha en dator som de främst använder hemma men enstaka gång bär ut. Då är en 15,4" på tok för liten.

Det jag inte gillar är hddn, men det är inget som förvånar mig. Lenovos P51 som jag har köpt mängder av så saknar snålmodellen för 20 0000kr ssd. Vill man ha ssd (256GB lägg då till 1700kr) https://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/P51/p...

Nu har ssd blivit billigare, men många märkes är fortfarande tröga.

Detta är någonting jag reagerat på.

Jag förstår verkligen inte hur tillverkarna tänker när dom fortfarande sätter i en mekanisk hårddisk i dyra datorer.

Förstår dom inte att kundens bild av datorn blir att den är "seg för att vara så ny". Speciellt om vi talar om kunder som inte kan något om datorer.

Permalänk
Medlem

Frågan är om Dell har förstått att Ryzen vill ha Dual-channel konfiguration på minnena.. Och liksom alla andra så menar jag att 17"+ är på tok för stort för en "laptop", 13-14" är sweetspot och kommer så förbli. Gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Säg efter mig: alla är inte som jag är.

Jag föredrar 17,3 tums skärm och det vet jag många som gör dessutom.

Min kritik handlar inte om vad som passar utan att marknaden för portabla är riggad. Amd får inte konkurrera på det mycket lönsamma området med lätta portabla. Hur mycket Intel betalar för att hålla borta Amd vet jag inte men segmentet är extremt lönsamt för Intel.

Den här konkurrerar inte med portabla, det här är en dator som är istället för en stationär.

För några år sedan hade Asus en ulträlätt portabel med amd processor, den låg i topp på prisjakt men de drog tillbaka den. Antagligen sålde den för bra och det gillades inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Min kritik handlar inte om vad som passar utan att marknaden för portabla är riggad. Amd får inte konkurrera på det mycket lönsamma området med lätta portabla. Hur mycket Intel betalar för att hålla borta Amd vet jag inte men segmentet är extremt lönsamt för Intel.

Den här konkurrerar inte med portabla, det här är en dator som är istället för en stationär.

För några år sedan hade Asus en ulträlätt portabel med amd processor, den låg i topp på prisjakt men de drog tillbaka den. Antagligen sålde den för bra och det gillades inte

Källa på detta?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Källa på detta?

Titta på vad som finns att köpa eller granska Intels dominans på den portabla marknaden och jämför med hur det ser ut för vanliga datorer till konsumenter
Liknande trix finns troligen på servermarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Förstår dom inte att kundens bild av datorn blir att den är "seg för att vara så ny". Speciellt om vi talar om kunder som inte kan något om datorer.

Hade så sent som igår kväll en konversation med en person som nyligen byggt(!) ny gamingdesktop för "about 3000 dollars". i7-7700K (i7 är ju "design-CPU" medans i5 är "gaming-CPU"), GTX 1080 Ti, 32 GB RAM (då massvis med RAM är jättebra såklart japp jopp) och ingen SSD. Hon ville istället jämföra hur stort diskbaserat lagringsutrymme vi hade, det var det relevanta för henne. Hon menar att en SSD bara gör skillnad om du stör dig på boot-tiden på din dator, annars är det inget viktigt alls och jag låter som "någon som bara läst en artikel och fått för sig att SSDer är Guds gåva till mänskligheten"...
I cry everytime.

Om någon som faktiskt är kunnig nog att läsa upp någorlunda om vilka komponenter man ska ha, och lär sig faktiskt sätta ihop en dator osv, tycker att SSD är överflödigt (trots att hon påstår att hon har testat SSDer) - då finns det nog mindre kunniga som inte skulle märka någon skillnad. Går man från en dator med hårddisk till en dator med hårddisk så är det ju svårt att veta att det fattas något.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klk:

Va inte så säker på det

Utveckla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Titta på vad som finns att köpa eller granska Intels dominans på den portabla marknaden och jämför med hur det ser ut för vanliga datorer till konsumenter
Liknande trix finns troligen på servermarknaden

Personligen så skulle jag vilja påstå att den största anledningen till att Intel är dominant i laptop-marknaden är avsaknaden av konkurrenskraftiga produkter från AMDs sida.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på gällande RAM då ryzen kan fungera bättre i dual chanel.
Vissa kommer med 1 sticka (single channel) och har ev. en ledig uppgraderingsbar slot, medan vissa andra modeller kommer med fastlödda minnen utan uppgraderingsmöjligheter (för mig lenovo hade single channel fastlödd? osäker)

Har själv en HP Envy x360 (15-bq101no) med Ryzen 2500U 8GB ram (1X8GB), plats för 2 och ska uppgradera i framtiden till 16GB.
Tror att det går med 2st 16GB för 32GB men osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Personligen så skulle jag vilja påstå att den största anledningen till att Intel är dominant i laptop-marknaden är avsaknaden av konkurrenskraftiga produkter från AMDs sida.

Om den analysen skulle stämma borde det gälla i andra segment med.

Personligen misstänker jag att Amd nu tillåts släppa några för att Intel inte skall åka på straff för riggad marknad. Vi får se, det borde ha dykt upp flera datorer nu när Amd's processor är bättre än intels

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Värt att tänka på gällande RAM då ryzen kan fungera bättre i dual chanel.
Vissa kommer med 1 sticka (single channel) och har ev. en ledig uppgraderingsbar slot, medan vissa andra modeller kommer med fastlödda minnen utan uppgraderingsmöjligheter (för mig lenovo hade single channel fastlödd? osäker)

Har själv en HP Envy x360 (15-bq101no) med Ryzen 2500U 8GB ram (1X8GB), plats för 2 och ska uppgradera i framtiden till 16GB.
Tror att det går med 2st 16GB för 32GB men osäker.

Du gjorde ett bra val, för i dagsläget är HP den enda modellen med plats för 2 stickor (läste på ganska flitigt inför ett köp förra månaden, men det blev aldrig av).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Men nu blir dom väl av med sin rabatt från Intel?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om den analysen skulle stämma borde det gälla i andra segment med.

Gäller det inte andra segment också?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hjälpsam

Mums!
Riktig snygg, skönt att få den i något annat än svart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Hade så sent som igår kväll en konversation med en person som nyligen byggt(!) ny gamingdesktop för "about 3000 dollars". i7-7700K (i7 är ju "design-CPU" medans i5 är "gaming-CPU"), GTX 1080 Ti, 32 GB RAM (då massvis med RAM är jättebra såklart japp jopp) och ingen SSD. Hon ville istället jämföra hur stort diskbaserat lagringsutrymme vi hade, det var det relevanta för henne. Hon menar att en SSD bara gör skillnad om du stör dig på boot-tiden på din dator, annars är det inget viktigt alls och jag låter som "någon som bara läst en artikel och fått för sig att SSDer är Guds gåva till mänskligheten"...
I cry everytime.

Om någon som faktiskt är kunnig nog att läsa upp någorlunda om vilka komponenter man ska ha, och lär sig faktiskt sätta ihop en dator osv, tycker att SSD är överflödigt (trots att hon påstår att hon har testat SSDer) - då finns det nog mindre kunniga som inte skulle märka någon skillnad. Går man från en dator med hårddisk till en dator med hårddisk så är det ju svårt att veta att det fattas något.

En fördel med stationär dator är att på de flesta så går det att ha flera lagringsenheter.
Så man måste inte välja mellan SSD eller HDD utan man kan ha både och.
Exempelvis
250GB SSD för OS + lite annat
2TB HDD för annat

Blir ofta snabbare än att enbart köra en ensam 2TB HDD.
Samtidigt som det blir betydligt billigare än att ha SSD på 1TB+

Behöver man mer lagring blir prisskillnaden ännu större om man kan tänka sig att använda HDD.

Har även hört vissa säga att om man har mycket ram och "aldrig" stänger av sin dator så blir skillnaden mindre märkbar mellan SSD och HDD eftersom mycket finns cachat i ram.
Men jag har inte provat den kombinationen.

Köper man ett GeForce GTX 1080Ti som i ditt exempel ovan så är det osannolikt att en 200-500GB SSD skulle spräcka budgeten.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GuessWho:

En fördel med stationär dator är att på de flesta så går det att ha flera lagringsenheter.
Så man måste inte välja mellan SSD eller HDD utan man kan ha både och.
Exempelvis
250GB SSD för OS + lite annat
2TB HDD för annat

Blir ofta snabbare än att enbart köra en ensam 2TB HDD.
Samtidigt som det blir betydligt billigare än att ha SSD på 1TB+

Behöver man mer lagring blir prisskillnaden ännu större om man kan tänka sig att använda HDD.

SSD för OS och HDD för resten är onekligen en fin kombo.
Tilläggas skall kanske att Windows har massor av småfiler, där glänser en SSD, de flesta program brukar ha färre och större filer.

Citat:

Har även hört vissa säga att om man har mycket ram och "aldrig" stänger av sin dator så blir skillnaden mindre märkbar mellan SSD och HDD eftersom mycket finns cachat i ram.
Men jag har inte provat den kombinationen.

Köper man ett GeForce GTX 1080Ti som i ditt exempel ovan så är det osannolikt att en 200-500GB SSD skulle spräcka budgeten.

Körde med den kombon ganska länge med min gamla dator, 32 GB arbetsminne och HDD, efter ett tag ligger de filer man använder i minnet, dess hastighet kan ingen SSD slå.

Det som tar tid är Windowsuppdateringar, där kan det kännas ganska segt.
Kör numera med en SSD för Windows och resten på HDD eller SSHD.
Har en bärbar Asus 17 tums dator, med 5 år på nacken, den har plats för två diskar, man kan ju hoppas att Dells variant också har det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Trevligt, men vad skådar mitt norra öga? En optisk enhet på bilden!?
-Och snurrdisk som primär lagring 2018!?

Det där med optisk enhet låter bra. Använder sådan media ofta både för mig och ungarna.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrbrix:

Det där med optisk enhet låter bra. Använder sådan media ofta både för mig och ungarna.

Precis!
I en 17" laptop så går utrymmet att motivera med, speciellt när Dell lär vara rätt säkra på att kundgruppen inte ser en optisk läsare som en nackdel.