Få liv i ett batteri som inte håller sin laddning?

Permalänk
Medlem

Få liv i ett batteri som inte håller sin laddning?

Jag har ett väldigt gammalt Ni-MH batteri ifrån en videokamera som är ca 14 år gammal som går på Hi8 kasetter. Nog om det, batteriet är inte helt dött men håller inte sin laddning. Senaste gången jag testade det för omkring 5 år sedan så höll den sin laddning i ungefär 8 minuter tills det tog slut. Tänkte göra ett försök idag när batteriet laddat och kolla med en multimeter och skriva ner volt-talet med tidstämpel. Batterimodellen är Canon BP-E77K och laddaren Canon CA-R300. Jag vet mycket väl att man kan köpa ett nytt men har inte pengar till det just nu.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Prova ladda i och ur batteriet tills det börjat (förhoppningsvis) ta laddning igen.
Att köra det på en riktig (bra) laddare hade ju varit att föredra men kanske svårt med ett sådant batteri..

Som sagt i och ur med ström 20-30 gånger minst

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Trigger: Laddaren har ju någon funktion som heter "refresh" verkar som att den knappen laddar ur batteriet. Kanske är menat ifall detta någon gång skulle hända?

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunezata:

@Trigger: Laddaren har ju någon funktion som heter "refresh" verkar som att den knappen laddar ur batteriet. Kanske är menat ifall detta någon gång skulle hända?

Det var ni-cd batterier som hade minne men refresh lär inte skada men troligen inte heller hjälpa, troligen är kemikalierna i batteriet förändrade pga ålder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag testade att kolla med multimetern, batteriet har både utslag på Ampere och Volt men kameran startar inte, men batteriet blir dock varmt. Jag försöker ladda ur och ladda upp batteriet igen.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det kan absolut vara så att kemikalierna i batteriet surnat. Men att testa gör ingen fara. Vill så gärna kunna använda kameran för amatörfotografi utan att behöva vara trådburen till väggen och kunna se mitt liv nu om 30 år i VHS kvalitet. Såg banden från när jag var ett år gammal och det gav mig ett leende.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Helt riktig angående minneseffekten men jag har fått igång flera batterier på liknande sätt. Förhoppningsvis TAR de laddning efter några försök. (Märks på laddtiden)

Annars är det nytt som gäller

http://www.rechargebatteryguide.com/guide/reconditioning-rech...

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunezata:

@mrqaffe: Det kan absolut vara så att kemikalierna i batteriet surnat. Men att testa gör ingen fara. Vill så gärna kunna använda kameran för amatörfotografi utan att behöva vara trådburen till väggen och kunna se mitt liv nu om 30 år i VHS kvalitet. Såg banden från när jag var ett år gammal och det gav mig ett leende.

Ofta är det vanliga runda battericeller i ett specialhölje och det går ofta att öppna höljet och byta celler om du kan löda/svetsa ihop de nya, sedan limmar man ihop paketet igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hade ett gammalt laptop batteri hos min far med fungerande celler i men jag vettefan om detta batteri kör på 18650 batterier. Utförde den grejen på en powerbank som inte höll sin laddning, funkade galant.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

@Trigger: If even after conditioning your NiMH batteries you don’t get the juice out of your batteries or your batteries seem to not power up your devices as expected or drain out very quickly it might be time to retire the rechargeable battery as the battery might have developed high internal resistance.

Intressant, batteriet ger inget utslag om motstånd på multimetern.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunezata:

@mrqaffe: Hade ett gammalt laptop batteri hos min far med fungerande celler i men jag vettefan om detta batteri kör på 18650 batterier. Utförde den grejen på en powerbank som inte höll sin laddning, funkade galant.

Det är väl ni-mh celler i kamareabatteriet så det går inte att byta till li-po.

Skrivet av Sunezata:

@Trigger: If even after conditioning your NiMH batteries you don’t get the juice out of your batteries or your batteries seem to not power up your devices as expected or drain out very quickly it might be time to retire the rechargeable battery as the battery might have developed high internal resistance.

Intressant, batteriet ger inget utslag om motstånd på multimetern.

Du kan inte mäta det inre motståndet direkt med en multimeter då batteriet är en strömkälla, man kan däremot göra en testrigg och mäta och räkna på det för att få ett värde på den inre resistansen, annars behövs ett specialinstument som innehåller en lämplig testrigg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte mäta det inre motståndet direkt med en multimeter då batteriet är en strömkälla, man kan däremot göra en testrigg och mäta och räkna på det för att få ett värde på den inre resistansen, annars behövs ett specialinstument som innehåller en lämplig testrigg.

Jaha! Det gör bra mycket mer sense.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Även NiMh-batterier åldras, mycket fortare än NiCd för att metallhydriden oxideras (innehåller bl.a cerium, magnesium och järn) - cerium är kanske inte så bekant men tex. moderna eldstål där man skrapar fram mycket vita och varma gnistor med en kniv, stift i äldre cigarettändare, huvudbeståndsdel i glödstrumpor för gasol och fotogen-förgasarlykta (efter när det är avbränt) etc. är till stor del cerium. - cerium hör till gruppen sällsynta jordartsmetallerna.

Inte allt för lastgamml NiMh-batterier behöver också cyklas med ett antal fulla upp och urladdning innan de får full kapacitet, typ 30% i mer kapacitet gentemot första cykeln kan skottas fram den vägen om batterierna legat i ett par år eller så.

---

Som andra redan är inne på - är batterierna väldigt gamla så kanske man skall överväga att byta ut cellerna till nya. - håll reda på batterikemi - är det NiCd-batterier så skall det bytas till NiCd-batteri - likaså om det är NiMh så skall det bytas till NiMh-batterier.

Detta för att original laddsystem skall fungera.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för svaren, men jag tror att jag skiter i att slösa mer av min tid på att få batteriet att ladda och urladda sig. Har inte nog med psyke föratt orka med det haha

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Vad jag fick lära mig när jag körde en del Airsoft var att NiMH batterier även de led av "memory effect" dock inte likt andra batterier som led av det.

En snabb googling ger detta. Technically, NiMH batteries do not have a "memory effect", but strictly speaking neither do NiCds. However NiMH batteries can experience voltage depletion, also called voltage depression, similar to that of NiCd batteries, but the effect is normally less noticeable. To completely eliminate the possibility of NiMH batteries suffering any voltage depletion effect manufacturers recommend an occasional, complete discharge of NiMH batteries followed by a full recharge.

Låter ju dock inte troligt att det kommer lösa TS problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Inget att tveka på, eller hur!

Visa signatur