Hur gör ni som reser kommunalt med laptopen under armen?

Permalänk
Medlem

Hur gör ni som reser kommunalt med laptopen under armen?

God kväll alla glada,,,, och alla andra också så klart

Jag tänkte höra med er som reser eller brukade resa kommunalt med laptop gör för att undvika onödiga skador från fukt och kyla på datorn, resan inbegriper en promenad på ca 2 km.

Jag kommer bli student om inte en allt för avlägsen framtid och tänkte låta bilen stå parkerad så länge jag ska resa inom centrala stan. Men efter en stunds eftertanke så slog det mig att datorn kanske tar skada av vårt fuktiga och ibland iskalla klimat.
Så hur har ni andra gjort som släpat med datorn på resan? Känns som att en tygväska inte riktigt skulle räcka, eller?

Ha en trevlig kväll.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Skaffa en bra väska, jag använder själv en av fjällrävens väskor och detta fungerar utan problem (värt att nämna är att den är vattentät). Har innan använd en gammal väska som hade hål i botten, men fick inga skador på dator från det heller.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

@AReal_Human:

Bra tips, det ska jag tänka på.
Bara lite nyfiken: Är det axelväska eller ryggsäck du har?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Jag kör med ryggsäck.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Tygväska räcker, jag har haft datorer i dessa i över 20 år utan problem. -Lite regn skyddar också de flesta väskor för en laptop. Och med lite regn menar jag inte vandra 2km utan paraply i störtskur, utan sträckan till och från bussen från jobb/hem.
Laptopryggsäck 15,4" Wenger Synergy har jag.
Nackdelar är pris och storlek. Även om det står 15,4", så är vissa 15,4" större än andra, så testa gärna före köp.

Bild på väskan jag har, då har man plats till annat.
https://www.clasohlson.com/se/Laptopryggs%C3%A4ck-15,4%22-Wen...

Men som sagt helnöjd är jag ej så leta gärna efter bättre.

Permalänk
Medlem

@anon159643:
@xfade:

Bra info där, tack för det.
Ja det lutar nog åt en ryggsäck, då kan man få med sig andra saker också.
Nu har jag en liten 13 tummare, har man sleve på den och sedan ner i ryggsäcken så blir det nog säkert.

På sommaren kan det kanske vara skönt med axelväska.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smkr:

@Johan86c:
@xfade:

Bra info där, tack för det.
Ja det lutar nog åt en ryggsäck, då kan man få med sig andra saker också.
Nu har jag en liten 13 tummare, har man sleve på den och sedan ner i ryggsäcken så blir det nog säkert.

På sommaren kan det kanske vara skönt med axelväska.

Väskan innan jag hade så ingick det en slev för dator med väskan, jag tror jag köpte den på intersport.
Men för min 15,4" som är större än alla andras 15,4" så passade det ej bra.

Nå spana in prisjakt, webbhallen, inet etc, de har garanterat många bra väskor för 13"are.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@Mr_Enric:

Bra tips, det ska jag tänka på.
Bara lite nyfiken: Är det axelväska eller ryggsäck du har?

Använder axelväska! Anser att det är mycket skönare, samt lättare att flytta på den när man sätter sig på buss/tunnelbana.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

Jag köpte en sådan här väska till latopen när jag började studera:
http://www.outnorth.se/the-north-face/jester#TnfBlack (går nog att hitta
billigare på andra ställen)

Stora facket har ett separat skyddat fack för en laptop. Lilla facket har
ett stort fack, ett mellan-stort fack samt flera småfack samt små rörformade
fack för pennor. Jag har haft min i snart 2 år och jag använder den 3-4 gånger
per vecka utan något märkbart slitage. Jag tycker den fungerar bra och
att den är rymlig. Det separata laptop-facket gör att datorn är väl skyddad.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@Johan86c:
@xfade:

Bra info där, tack för det.
Ja det lutar nog åt en ryggsäck, då kan man få med sig andra saker också.
Nu har jag en liten 13 tummare, har man sleve på den och sedan ner i ryggsäcken så blir det nog säkert.

På sommaren kan det kanske vara skönt med axelväska.

Jag kör med sleve när jag åker utomlands och skall bära runt laptop i diverse fordon buss/flyg/båt.
Men inte inom stan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag kör med den bästa ryggsäcken jag någonsin ägt. Höglöfs corker. Min är i medium storlek och de är vattentäta och har riktigt bra fack för alla möjliga saker du vill ha med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Använder axelväska! Anser att det är mycket skönare, samt lättare att flytta på den när man sätter sig på buss/tunnelbana.

Ja, lite så tänker jag också, men jag är orolig för dom dagar när det regnar, men man kan ju lägga datorn i en plastpåse innan man lägger den i väskan.

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag köpte en sådan här väska till latopen när jag började studera:
http://www.outnorth.se/the-north-face/jester#TnfBlack (går nog att hitta
billigare på andra ställen)

Stora facket har ett separat skyddat fack för en laptop. Lilla facket har
ett stort fack, ett mellan-stort fack samt flera småfack samt små rörformade
fack för pennor. Jag har haft min i snart 2 år och jag använder den 3-4 gånger
per vecka utan något märkbart slitage. Jag tycker den fungerar bra och
att den är rymlig. Det separata laptop-facket gör att datorn är väl skyddad.

Den såg väldigt bra ut, jag har inte riktigt tänkt på att det kanske finns dedikerade ryggsäckar för laptops, men det är ju nästan självklart när man tänker efter, då det ofta ska med fler saker än bara datorn.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en bra ryggsäck som rymmer datorn och annat du troligen vill ha med dig, böcker, mat (kanske sovsäck och tält utifall du missar bussen )
Det viktiga är att inte välja nått som bara rymmer datorn för du kommer troligen att uppskatta att ha lite mer än bara datorn med dig så du klarar "dagspackningen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en bra ryggsäck som rymmer datorn och annat du troligen vill ha med dig, böcker, mat (kanske sovsäck och tält utifall du missar bussen )

Hahaha ja sant och trangiaköket med i fall man blir sugen på kaffe under resan

Skrivet av mrqaffe:

Det viktiga är att inte välja nått som bara rymmer datorn för du kommer troligen att uppskatta att ha lite mer än bara datorn med dig så du klarar "dagspackningen"

Det lutar just nu år något sådant, men det kräver några dagars intensivt grubblande, alla alternativ har sina för och nackdelar.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smkr:

Hahaha ja sant och trangiaköket med i fall man blir sugen på kaffe under resan
Det lutar just nu år något sådant, men det kräver några dagars intensivt grubblande, alla alternativ har sina för och nackdelar.

Jag har en Techair ryggsäck där datorn ligger i ett stoppat skyddsfack inuti det största facket, den blir skyddad både av ryggsäcken i sig och det man packar med sig, jag har en tidigare modell med 3 fack som rymmer kring 20 liter så den är inte jätteliten men dator mat, ett par böcker och plats för kläder tyckte jag var en lämplig storlek.

https://www.techair.co.uk

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av smkr:

Den såg väldigt bra ut, jag har inte riktigt tänkt på att det kanske finns dedikerade ryggsäckar för laptops,
men det är ju nästan självklart när man tänker efter, då det ofta ska med fler saker än bara datorn.

Ja, jag har emellanåt haft med ganska mycket i ryggsäcken. Datorn, matlåda, ett par rätt
stora böcker, någon liten bok, block samt laddare och mus till datorn. Jag brukar gå till station från där jag bor
vilket är strax under 2km och ryggan är ändå bekväm trots "tung last".

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en Techair ryggsäck där datorn ligger i ett stoppat skyddsfack inuti det största facket, den blir skyddad både av ryggsäcken i sig och det man packar med sig, jag har en tidigare modell med 3 fack som rymmer kring 20 liter så den är inte jätteliten men dator mat, ett par böcker och plats för kläder tyckte jag var en lämplig storlek.
https://6h4bjn.c2.acecdn.net/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/t/a/tac5701v5_opened.jpg
https://www.techair.co.uk

Klockrent alternativ, gillar att den inte bygger så mycket ut från ryggen, väldigt bra utformning av facken med.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en Techair ryggsäck där datorn ligger i ett stoppat skyddsfack inuti det största facket, den blir skyddad både av ryggsäcken i sig och det man packar med sig, jag har en tidigare modell med 3 fack som rymmer kring 20 liter så den är inte jätteliten men dator mat, ett par böcker och plats för kläder tyckte jag var en lämplig storlek.
https://6h4bjn.c2.acecdn.net/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/t/a/tac5701v5_opened.jpg
https://www.techair.co.uk

Hmm den såg intressant ut. Min vardagliga packning är 15" laptop, mus, nätdel, anteckningsblock, pennor, och matlåda. Kruxet är matlådan. Mina lådor tenderar inte att vara helt täta, speciellt inte när jag har med mig soppa. Därför föredrar jag att kunna lägga in lådan "på rätt håll", dock tar ju detta mer plats än att ha den på högkant. Får det plats med en låda på "rätt håll" på ca 1.5 liter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm den såg intressant ut. Min vardagliga packning är 15" laptop, mus, nätdel, anteckningsblock, pennor, och matlåda. Kruxet är matlådan. Mina lådor tenderar inte att vara helt täta, speciellt inte när jag har med mig soppa. Därför föredrar jag att kunna lägga in lådan "på rätt håll", dock tar ju detta mer plats än att ha den på högkant. Får det plats med en låda på "rätt håll" på ca 1.5 liter?

Min spontana tanke är någon sorts termos liknande behållare, kanske till och med skulle funka med en termos?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Bör själv alltid ryggsäck till jobbet med dator, massa papper, ofta träningskläder och en amssa blandat "bra att ha"-saker.
Mitt tips är att ta dig till en eller flera större sportaffärer och prova ryggsäkar. Det är viktigt att du tycker den är skön om du ska ha den ofta.
Ryggsäckarna håller för mig ca 3-4 år i snitt av dagligt användande innan de av olika anledningar börjar bli lite för slitna.

Mina 3 senaste ryggsäckar var först någon samsonite av okänd modell, välbyggd och bra inredning med lite för "mjuk" rygg som gjorde den lite svettig att bära varma dagar.
Därefter har jag haft Haglöfs Corker L följt av nuvarande Tight L. Den förstnämnda är riktigt skön och stabil, men känns ibland lite klumpig då den är stor även när den är nästan tom. Den sistnämnda är inte riktigt lika stabil men är ändå skön att bära. Den känns mindre men rymmer minst detsamma. Båda kan rekommenderas!

Skrivet av Baxtex:

Hmm den såg intressant ut. Min vardagliga packning är 15" laptop, mus, nätdel, anteckningsblock, pennor, och matlåda. Kruxet är matlådan. Mina lådor tenderar inte att vara helt täta, speciellt inte när jag har med mig soppa. Därför föredrar jag att kunna lägga in lådan "på rätt håll", dock tar ju detta mer plats än att ha den på högkant. Får det plats med en låda på "rätt håll" på ca 1.5 liter?

Skaffa bättre matlåda med ordentligt låsbart lock och bra gummipackning. Denna t.ex. håller tätt:

Har dock själv ofta plastpåse runt p.g.a. att matlådan kan vara kladdig från då jag fyllde den eller från kylskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Min spontana tanke är någon sorts termos liknande behållare, kanske till och med skulle funka med en termos?

Då kan jag lika gärna använda en flaska
Men äter kanske soppa en gång i veckan, annars är det mycket grytor, inte så gott att blanda Bulgur och gryta direkt.

Skrivet av mudde:

Bör själv alltid ryggsäck till jobbet med dator, massa papper, ofta träningskläder och en amssa blandat "bra att ha"-saker.
Mitt tips är att ta dig till en eller flera större sportaffärer och prova ryggsäkar. Det är viktigt att du tycker den är skön om du ska ha den ofta.
Ryggsäckarna håller för mig ca 3-4 år i snitt av dagligt användande innan de av olika anledningar börjar bli lite för slitna.

Mina 3 senaste ryggsäckar var först någon samsonite av okänd modell, välbyggd och bra inredning med lite för "mjuk" rygg som gjorde den lite svettig att bära varma dagar.
Därefter har jag haft Haglöfs Corker L följt av nuvarande Tight L. Den förstnämnda är riktigt skön och stabil, men känns ibland lite klumpig då den är stor även när den är nästan tom. Den sistnämnda är inte riktigt lika stabil men är ändå skön att bära. Den känns mindre men rymmer minst detsamma. Båda kan rekommenderas!

Skaffa bättre matlåda med ordentligt låsbart lock och bra gummipackning. Denna t.ex. håller tätt:
https://www.philipmorrisdirect.co.uk/images/db/lock-and-lock-rectangular-containers-550ml-i5775caf22a1eb.jpg

Har dock själv ofta plastpåse runt p.g.a. att matlådan kan vara kladdig från då jag fyllde den eller från kylskåpet.

Har letat efter sådana men inte hittat några bra. Betalar gärna mer om de håller bra. De flesta lådor tenderar att deformeras efter några gånger i mikron. Jo jag har både en hårband runt lådan(hade gummiband förut men hårband är mycket bättre) och plastpåse. Bara lite omständigt varje gång man ska packa med sig det hela.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm den såg intressant ut. Min vardagliga packning är 15" laptop, mus, nätdel, anteckningsblock, pennor, och matlåda. Kruxet är matlådan. Mina lådor tenderar inte att vara helt täta, speciellt inte när jag har med mig soppa. Därför föredrar jag att kunna lägga in lådan "på rätt håll", dock tar ju detta mer plats än att ha den på högkant. Får det plats med en låda på "rätt håll" på ca 1.5 liter?

Det beror på måtten...
I min modell går det antagligen att få in en ganska stor "platt-avlång" matlåda med locket uppåt under datorn då datorfacket inte går ända ner i botten på det största facket, det svåra är väl om lådan inte är tät och måste lutas för att man ska få ner den, har man ofta "blötmat" så hade jag nog satsat på en mattermos eller nåt med liknade form typ en shaker om du kan värma maten då de är mer långsmala och stående i designen, det går ju att få ner ganska tjocka saker om man packar dem i mitten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på måtten...
I min modell går det antagligen att få in en ganska stor "platt-avlång" matlåda med locket uppåt under datorn då datorfacket inte går ända ner i botten på det största facket, det svåra är väl om lådan inte är tät och måste lutas för att man ska få ner den, har man ofta "blötmat" så hade jag nog satsat på en mattermos eller nåt med liknade form typ en shaker om du kan värma maten då de är mer långsmala och stående i designen, det går ju att få ner ganska tjocka saker om man packar dem i mitten.
https://www.outdoorexperten.se/images/product/large/31363.jpg

Hmm, men då är det nog samma problem som jag har idag med allehanda väskor. Jag har avlånga lådor också men det passar ju inte till all mat tyvärr. Ett knep jag ofta får göra är att låta frysa alla matlådor, maten hinner ju inte tina på 4-5 timmar så då kan man ha den på sidan utan läckage.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm, men då är det nog samma problem som jag har idag med allehanda väskor. Jag har avlånga lådor också men det passar ju inte till all mat tyvärr. Ett knep jag ofta får göra är att låta frysa alla matlådor, maten hinner ju inte tina på 4-5 timmar så då kan man ha den på sidan utan läckage.

Mattermosar brukar idag vara gjorda i stål och ha skruvlock med gummipackningar och hålet är ganska stort på dem, de är ganska tåliga så det kan vara en ide att kolla på några.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

IKEAs glasmatlådor med silikontätning håller tätt även för olja och soppa även om man lägger dem ner. Nu brukar jag ha lådan i en påse ändå för säkerhets skull då den skvalpar runt med punklagning och annat i botten av cykelväskan men har hittills inte spillt nåt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop