Motorola G6 Plus, specifik laddare?

Permalänk

Motorola G6 Plus, specifik laddare?

Hej!

Jag har nyligen köpt en Motorola G6 plus, och jag är än så länge väldigt nöjd med mobilen!

Jag läste mobilens info mini-bok (eller vad man nu ska kalla det för), och det stod att med mobilen medföljer det en specifik laddare, en som hette typ turbo eller något, men sen stod det "andra laddare rekommenderas inte".

Vad händer om man använder en vanlig laddare istället för en turboladdare på Motorola G6 Plus? Jag tänker på situationer där man har glömt ta med sig sin laddare och måste låna från sin kompis eller liknande. Kan det skada mobilen? Skada batteriet?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HungrigeHarald:

Hej!

Jag har nyligen köpt en Motorola G6 plus, och jag är än så länge väldigt nöjd med mobilen!

Jag läste mobilens info mini-bok (eller vad man nu ska kalla det för), och det stod att med mobilen medföljer det en specifik laddare, en som hette typ turbo eller något, men sen stod det "andra laddare rekommenderas inte".

Vad händer om man använder en vanlig laddare istället för en turboladdare på Motorola G6 Plus? Jag tänker på situationer där man har glömt ta med sig sin laddare och måste låna från sin kompis eller liknande. Kan det skada mobilen? Skada batteriet?

Tacksam för svar!

Inga bekymmer, det enda är att det troligtvis laddar långsammare med icke orginalladdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du ha bra batteritid om 2 år så använd då en långsammare laddare, jag brukar rekommendera Apples orginal på 5w. Tar längre att ladda mot turbo på 15+ w men då blir inte batteriet varmt och kommer räcka längre. Andra laddare går säkert bra men utöver att Apples är lätt att få tag på så har den väldigt bra likström och med bra filter utan massa jitter - billiga laddare från Clas Ohlson har visat sig ha ojämn utström med upp till 70 volt toppar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vill du ha bra batteritid om 2 år så använd då en långsammare laddare, jag brukar rekommendera Apples orginal på 5w. Tar längre att ladda mot turbo på 15+ w men då blir inte batteriet varmt och kommer räcka längre. Andra laddare går säkert bra men utöver att Apples är lätt att få tag på så har den väldigt bra likström och med bra filter utan massa jitter - billiga laddare från Clas Ohlson har visat sig ha ojämn utström med upp till 70 volt toppar

Skickades från m.sweclockers.com

Efter 2 år är det lika bra byta batteri om man har kvar mobilen. Batteriet kostar drygt 100-200 spänn. Gör man det själv är det i princip gratis, en tekniker fixar det säkert på under 30 minuter ~500kr.

Bytte själv screen assembly + batteri på min opo, tog mindre än 15 minuter dock är det en mobil innan alla fick för sig att följa Apple och börja limma allt så kan man lego kan man ta isär en mobil.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Nu talade jag inte specifikt för denna modell, men rent generellt. Byta batteri kanske går på vissa enstaka modeller men den stora huvudelen av enheter på marknaden i dag har inte batterier som kan bytas av gemene man. Och rent praktiskt är det värre än så, många enheter byter inte ens företag på. Jobbar på ett företag som servar telefoner och möjligheterna att laga telefoner blir sämre och sämre varje år, framförallt på alla android-modeller som kommer ut. Iphone är paradoxalt nog lättast att jobba med där tar ett batteribyte en minut.

Så är din telefon det minsta vattentät så kan du i regel glömma att byta batteri själv, såvida du inte vill köpa hem massa andra reservdelar som är stört omöjliga att få tag på. Firmor lär ta mer betalt än du kanske tycker det är värt om dom ens tar emot den.

Permalänk
Medlem

googlade moto g6 plus och byta batteri är nog inget man ska ge sig in på. Baksidan är limmat sen måste man bort med hela moderkortet. Och då kommer du säkert behöva nytt lim till baksidan, som du får leta ihjäl dig för att hitta om du inte ska ha en generisk tejp. Vattentätheten som den ev har kommer vara körd. Risken att du sabbar moderkort osv är stor, då batteriet också är limmat.

Och om 1-2 år kommer nog ingen service verkstad ta emot telefonen utan massa ersättning och långa leveranstider, då ingen lär sitta på grejer till en telefon som sålt så pass få exemplar som allt som inte är samsung eller apple gör.