Förslag på lösning med termostat som styr eluttag

Permalänk
Medlem

Förslag på lösning med termostat som styr eluttag

Hej!
Skulle uppskatta lite förslag och erfarenheter av en installation med en Termostat som kan styra eluttag (alltså "externa" uttag som jag kopplar in i uttaget i väggen)
Det jag vill uppnå är att kunna ha elradiatorer påslagna men att de inte ska få ström förrän termostaten aktiverar eluttaget.
På så vis vill jag kunna uppnå att hålla en lämpligt låg temperatur i mitt fritidshus.

Finns dessa produkter?
Finns det risk att det blir alldeles för av/på-slagningar? lösning?

Tack på förhand
//Erik

Permalänk
Medlem

@Javis:
Kanske Ebeco Frostvakt Control är något som skulle fungera.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för fel på termostaten som brukar sitta på elelementet redan vid köpet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

låter som du går över ån efter vatten

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

En vanlig termostat alltså. Tex denna: https://www.clasohlson.com/se/Rumstermostat/36-5263
(finns nog bättre hos bygghandlare)

Om du ska ha den innan eluttag så bör du väl ha hjälp av elektriker om jag minns rätt.

Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för fel på termostaten som brukar sitta på elelementet redan vid köpet ?

Finns elradiatorer utan termostat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Om du ska ha den innan eluttag så bör du väl ha hjälp av elektriker om jag minns rätt.

Ja, om det är en fast installation, krävs att en elektriker gör detta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

@Javis:

Om radiatorn inte har en inbyggd termostat är det nog enklast att använda en termostat för vägguttag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon257891:

@Javis:

Om radiatorn inte har en inbyggd termostat är det nog enklast att använda en termostat för vägguttag.

Det kanske funkar i sak men man bör nog även fundera på om det ens är möjligt eller lämpligt att koppla elvärme via vägguttagen, det är ju väldigt lätt hänt att elsystemet överbelastas så en säkring löser.

Jag tycker det verkar direkt olämpligt att ha nått annat än fast monterade (och helst bara 400V varianter) element om det inte är ett enstaka tillfälligt element då det kan innebära stora problem att "lastbalansera" mellan olika faser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för fel på termostaten som brukar sitta på elelementet redan vid köpet ?

Den mäter bara vid elementet och är det kallt så kan det säkert bli för kallt en bit bort, kanske vid vanliga elemeten som man kanske inte har på. Har själv viss vattenburen värme avstängd där jag sällan är, tex garaget men det brukar hålla sig runt 5 grader. Skulle det bli kallare så skulle det vara bra med en termostat nära eller på vatten elementet som är kopplad till ett el element i mitten av rummet tex.
Själv funderat på liknande lösning. Nu har jag bara trådlösa termometrar och löser problem om de uppkommer men vore skönt med automatiserat system, speciellt om man är 50 mil bort hos släkt eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag går i precis samma tankar och funderar på https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3945048. Med de extra uttagen och magnetkontakten tänker jag att julgransbelysningen kan gå igång till advent och så får jag veta om någon går in genom dörren.

Permalänk
Medlem

För vattenburen värme så finns det i alla fall termostater som har stöd för extern temperaturgivare, borde finnas något liknande för elradiatorer tycker jag.

Annars så kan man ju alltid köpa en programmerbar hemautomations hub och själv välja de sensorer, brytare osv. man vill ha. Själv så har jag precis köpt en Hubitat Elevation då denna ska fungera även utan internetanslutning, man jag har inte hunnit testa den än då dem hade glömt att skicka med en adapter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cad_edis:

För vattenburen värme så finns det i alla fall termostater som har stöd för extern temperaturgivare, borde finnas något liknande för elradiatorer tycker jag.

Annars så kan man ju alltid köpa en programmerbar hemautomations hub och själv välja de sensorer, brytare osv. man vill ha. Själv så har jag precis köpt en Hubitat Elevation då denna ska fungera även utan internetanslutning, man jag har inte hunnit testa den än då dem hade glömt att skicka med en adapter.

Ja det finns men det är ju inte så enkelt att bygga om befintliga system och det är ju inte heller alltid lämpligt att koppla det som en smart-hem funktion via nått hempul, jag hade inte vågat lita på det utan värmen måste vara fast installerad (aldrig via vägguttag) och verkligen fungera, styrningen ska tex inte riskera "krascha" av ett strömavbrott för det kan ju ge katastrofala konsekvenser och riktiga system har ofta nån typ av frysskydd, jag har ett par elradiatorer som alltid går igång så länge de får ström vid frysrisk oavsett om de är avstängda på knappen på radiatorn, de har också en separat signal som man kan ha för att sänka temepn med när man lämnar huset och den kan man tex koppla till ett smart hem system för då riskerar man inte frysskador men man kan även välja sänka tempen tex via en knapp vid ytterdörren utan nån smart-styrning.
Det är ju även en fördel om värme inte går på enfas (vägguttag) för det kan bli svårt att lastbalansera det och det är ju lätt hänt att säkringarna löser ut när man har laster på typiskt 1-2 KW utöver det man normalt har anslutet via vägguttagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

personligen skulle jag inte våga ha värmen styrd elektroniskt en simpel bimetall termostat är nog det mest riskfria system som finns med väldigt lite komponenter som kan gå fel.

möjligen att jag har något larm som säger till om innetemperaturen går under typ 10°c eller nått men skulle aldrig våga ha något för avancerat att styra hela systemet med när det finns simpla lösningar som är i stort sett problemfria.

även om bimetall termostat som sitter på elementet så går de att ställa in på en ganska exakt rumstemp om man reglerar den efter en extern termometer som sitter en bit från elementet i rummet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows