Flytta Windows Från HDD till mindre SSD

Permalänk

Flytta Windows Från HDD till mindre SSD

Jag har köpt en ny ssd på 480 GB och vill nu föra över windows till den nya SSD:n och vill endast föra över windows då HDD:n har en massa filer som jag inte längre vill ha kvar. (tänkte föra över windows och sedan wipa hdd:n helt och hållet för att sedan använda den för spel som jag inte spelar mycket samt andra filer jag inte vill ha på SSD:n) Testade med EaseUS men ville inte fungera så tog fram min gamla skiva för Windows 8.1 men när jag testar att installera så kommer detta medellande upp.

"Datorn har oväntat startas om eller så har ett oväntat fel uppstått. Det går inte att fortstta installera Windows. Om du vill installera Windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK, och därefter starta om installationen."

Har testat att klicka på ok och krysset vilket ger samma resultat men kommer bara fram till samma medelande. Har testat att starta om istallationen från början men kommer till samma skärm detta efter hela installationen verkar vara klar och datorn ska startas om för att slutföra installationen.

Någon som har en ide på hur problemet kan lösas eller något annat sätt som jag kan få samma resultat på?

Mvh Sebastian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermskogarn:

Jag har köpt en ny ssd på 480 GB och vill nu föra över windows till den nya SSD:n och vill endast föra över windows då HDD:n har en massa filer som jag inte längre vill ha kvar. (tänkte föra över windows och sedan wipa hdd:n helt och hållet för att sedan använda den för spel som jag inte spelar mycket samt andra filer jag inte vill ha på SSD:n) Testade med EaseUS men ville inte fungera så tog fram min gamla skiva för Windows 8.1 men när jag testar att installera så kommer detta medellande upp.

"Datorn har oväntat startas om eller så har ett oväntat fel uppstått. Det går inte att fortstta installera Windows. Om du vill installera Windows ska du starta om datorn genom att klicka på OK, och därefter starta om installationen."

Har testat att klicka på ok och krysset vilket ger samma resultat men kommer bara fram till samma medelande. Har testat att starta om istallationen från början men kommer till samma skärm detta efter hela installationen verkar vara klar och datorn ska startas om för att slutföra installationen.

Någon som har en ide på hur problemet kan lösas eller något annat sätt som jag kan få samma resultat på?

Mvh Sebastian

Det du letar efter är ett program för att klona diskar. Jag måste dock erkänna att jag har begränsad erfarenhet av detta, men här är iaf en lista på möjliga program som kan åstadkomma det du är ute efter.

https://www.techradar.com/news/best-disk-cloning-software

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Det du letar efter är ett program för att klona diskar. Jag måste dock erkänna att jag har begränsad erfarenhet av detta, men här är iaf en lista på möjliga program som kan åstadkomma det du är ute efter.

https://www.techradar.com/news/best-disk-cloning-software

Ja det har du helt rätt i, det proram jag använder ska fungera och har fungerat för mig tidigare men då var visserligen diskarna lika stora och då fungerade det utan problem. Men det är inte heller det målet jag söker nu, nu vill jag helt enkelt bara ha operativ systemet och jag kan inte heller klona hela disken och sedan återställa windows då datan på disken jag använder ligger på ca 800 GB och jag har en SSD på 480 GB, alternativet skulle vara att återställa windows och sedan klona men detta vill jag helst inte göra men får kanske bli att jag gör det ändå.

Tack för linken dock får se om jag har bättre tur med något av programmen från listan!

Permalänk
Medlem

@Fermskogarn: En nyinstallation av Windows är nog det bästa alternativet. Om du inte av någon anledning måste ha just Win8.1 så borde du kunna ladda ner Win10 från Microsoft och se om det fungerar bättre. Det ska fortfarande fungera att använda en Win7/8-nyckel till Win10 för att uppgradera gratis.

Ett tips är för övrigt att dra ur alla diskar förutom disken du ska installera Windows på under själva installationen, Windows gillar annars att lägga bootloadern på fel disk (om den hamnar på t.ex. HDDn så kommer Windows sluta boota om du senare drar ur HDDn).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av perost:

@Fermskogarn: En nyinstallation av Windows är nog det bästa alternativet. Om du inte av någon anledning måste ha just Win8.1 så borde du kunna ladda ner Win10 från Microsoft och se om det fungerar bättre. Det ska fortfarande fungera att använda en Win7/8-nyckel till Win10 för att uppgradera gratis.

Ett tips är för övrigt att dra ur alla diskar förutom disken du ska installera Windows på under själva installationen, Windows gillar annars att lägga bootloadern på fel disk (om den hamnar på t.ex. HDDn så kommer Windows sluta boota om du senare drar ur HDDn).

Testade att göra som du sa och allt verkade fungera bra. Drog dock inte ut HDD:n som du rekomenderade men allt fungerade bra ända tills det att jag behövde starta omdatorn för att drivrutinerna skulle fungera. När jag gjorde detta så kom jag in i mitt gamla windows trots att jag valde min nya ssd som boot drive och när jag sedan drog ut HDD:n så kommer det upp att jag msåte sätta in en "Bootable device..."

Beror detta på att jag var lat och inte orkade dra ut HDD:n samt vet någon ett sätt att fixa det?

Vet inte om det är till någon hjälp men om jag går in disk antering när jag laddat in windows på den gamla disken så kan jag se att min SSD har en volym där det står Primär Partition samt en där det står EFI - systempartition och en sista sär det står OEM - Partation.

Skulle det vara en bra ide att wipa SSD:n på all data och testa igen eller har ni några ideer?

Permalänk
Medlem

@Fermskogarn: Ja, det bästa är nog att testa igen med endast SSDn inkopplad så att du är helt säker på att det blir rätt. Det kan vara bra att ta bort alla partitioner på SSDn innan också så att den är helt ren.

Fungerar det inte då så har jag ingen aning om vad problemet kan vara. Vad är det för SSD du skaffat, och vad har du för moderkort?

Permalänk
Skrivet av perost:

@Fermskogarn: Ja, det bästa är nog att testa igen med endast SSDn inkopplad så att du är helt säker på att det blir rätt. Det kan vara bra att ta bort alla partitioner på SSDn innan också så att den är helt ren.

Fungerar det inte då så har jag ingen aning om vad problemet kan vara. Vad är det för SSD du skaffat, och vad har du för moderkort?

Aa jag ska testa att installera på nytt ikväll, hur ska jag gå till väga för att få bort partitionerna? Går inte att ta bort dom från lagringshanteraren. Ska jag ladda ner något program eller ska jag testa och se om det går när jag installerar Windows, minns att det fanns ett "ta bort" alternativ när jag skulle välja partition.

SSD:n är en Kingston a400 och moderkortet är ett MSI b85m-e45.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermskogarn:

Ska jag ladda ner något program eller ska jag testa och se om det går när jag installerar Windows, minns att det fanns ett "ta bort" alternativ när jag skulle välja partition.

Ja, man kan ta bort partitoner under installationen, detta val finns på den delen där man väljer på vilken disk/parttion Windows ska installeras.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermskogarn:

Aa jag ska testa att installera på nytt ikväll, hur ska jag gå till väga för att få bort partitionerna? Går inte att ta bort dom från lagringshanteraren. Ska jag ladda ner något program eller ska jag testa och se om det går när jag installerar Windows, minns att det fanns ett "ta bort" alternativ när jag skulle välja partition.

SSD:n är en Kingston a400 och moderkortet är ett MSI b85m-e45.

Skickades från m.sweclockers.com

Starta datorn från Win DVD / USB minne. När du börja installera väljer du avancerade alternativet (1-2 st efter varandra) så kommer du till rätt ställe. Ta bort alla partitioner och välj nästa så fix den nya mm automatisk när den fortsätter installera.

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Permalänk

Tack så hemskt mycket för hjälpen allihopa!
En sista sak jag undrar är ifall det skulle vara smart att ta bort alla partitioner från HDD:n medans jag ändå installerar? Känner att det kanske blir lättare men vet inte om det skulle vara värt det ifall något går fel med installationen igen! Ifall det inte är värt risken hur ska jag gå tillväga för att få bort Windows och allt det från HDD:n?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fermskogarn:

En sista sak jag undrar är ifall det skulle vara smart att ta bort alla partitioner från HDD:n medans jag ändå installerar? Känner att det kanske blir lättare men vet inte om det skulle vara värt det ifall något går fel med installationen igen! Ifall det inte är värt risken hur ska jag gå tillväga för att få bort Windows och allt det från HDD:n?

Det är inte värt det att ha HDD'n inkopplad när du ska installera eftersom Windows alltid lägger boot-filerna på första disken oavsett vilken man väljer att installera på.

Koppla in den när installationen är klar istället och använd dig av diskpart för att ta bort alla partitoner på den.
How to Diskpart Erase/Clean a Drive Through the Command Prompt
Efter du har gjort det kan du sedan via diskhanteraren skapa ny/a partition/er på den sedan.

Fast iofs. om du känner att det är lättare att göra det under installationen, kan du göra det, och när du har tagit bort från båda, välj "avbryt" (eller vad det nu står), och när datorn sedan startar om stäng av den, koppla bort HDD'n, starta upp den igen och kör installationen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.