Permalänk

EdgeRouter X + Integrity

Hej.

Jag har nu tröttnat på att min befintliga router (Asus RT-N56UB1) bråkar med min Bahnhofuppkoppling. Slog till och köpte en EdgeRouter X och skulle konfigurera den. Insåg då att jag inte vet hur jag ställer in PPTP enligt Bahnhofs Lex Integrity (gratis versionen).

Är det någon som har denna router och även Bahnhof samt ställt in PPTP som har lust att hjälpa mig. För att krångla till det så vill jag att en port enbart ska gå att nå från det interna nätet (NAS) samt att en switch blir inkopplad där sedan den befintliga routern ska kopplas in som trådlös accesspunkt.

Skiss.
ERX (1-3 är inkopplade här, en bärbar kan komma att kopplas in via kabel i sista uttaget)
1- Stationär dator
2- NAS
3- Switch (5-8 är inkopplade här)
5- Mediadator
6- RT-N56UB1 (AP)
7- TV
8- Förstärkare (internet radio)

Är denna lösning möjlig och hur ställer jag då in Edge?
Kan övergå till betalalternativet av Integrity om så krävs, som tydligen använder OpenVPN.
Behöver även klona MAC, men vill helst att enhetens egen MAC används. Problem är att Bahnhof använder MAC-låsning och behöver då tillgång till webbläsare där jag kan lägga till en ny enhet. Går det att göra via routern?

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

@Freezer64Pro: Tja!. Själv väntar jag på att AzireVPN tillåter portforwarding för wireguard. Detta kommer att ske runt årskiftet. Skillnaden mellan openvpn och wireguard är stor. Använder en edgerouter X. Körde openvpn tidigare med pfsense men nu när wireguard kommit så tänkte jag byta.

Azire

wireguard

Visa signatur

word

Permalänk
Skrivet av soujiro:

@Freezer64Pro: Tja!. Själv väntar jag på att AzireVPN tillåter portforwarding för wireguard. Detta kommer att ske runt årskiftet. Skillnaden mellan openvpn och wireguard är stor. Använder en edgerouter X. Körde openvpn tidigare med pfsense men nu när wireguard kommit så tänkte jag byta.

Azire

wireguard

Hm. Inte direkt det svar jag var ute efter.
Att wireguard är bättre innebär inte att jag tänker byta ännu, det jag vill ha hjälp med är få fart på min router nu enligt mina önskemål. (om möjligt)

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*