Gemensamt kontaktregister på företag

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Gemensamt kontaktregister på företag

Jag ansvarar för IT på ett mindre/medelstort bolag med ca 220 anställda. Varav ungefär 80st är tjänstemän som jobbar vid datorn inne på kontoret. De resterande 140st arbetar ute i fält. Samtliga anställda inne på kontoret arbetar i en remote desktop miljö (Windows Server 2016).

I dagsläget har vi en delad mapp i Outlook med gemensamma kontakter. Däri ligger kontaktinformation till flertalet kunder och leverantörer. Smidigt och enkelt att komma åt för samtliga inne på kontoret.

Men! Det finns ett problem! Det verkar inte finnas något enkelt sätt att få denna delade mapp med gemensamma kontakter att synkronisera med folks mobiler? Det enda sätt jag förstått idag är att man manuellt kopierar över samtliga kontakter i den delade mappen till sin egna kontaktlista. Därefter loggar man in på mailen i telefonen. Då får jag ju över dem den vägen, men det gör också att man manuellt måste kopiera över kontakter varje gång det tillkommer nya.

Finns det något smidigare ställe/sätt att ha sina delade kontakter på för att samtliga anställda ska kunna komma åt dem från både mobil och dator. Samt att de kan uppdateras/manageras centralt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

går det inte synca kontakter via owncloud/nextcloud och davdroid-caldav, bör finnas samma till äpple också förmodar jag, fast då får dom alla kontakterna i telefonboken antar jag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Pelle:

går det inte synca kontakter via owncloud/nextcloud och davdroid-caldav, bör finnas samma till äpple också förmodar jag, fast då får dom alla kontakterna i telefonboken antar jag.

Tack för tipset, jag får kolla närmare på det. Det är ju lite konstigt att Outlook inte har någon form av native stöd för en såpass banal sak 2018...

Andra tips eller t.o.m. helt andra program att ha som source/master för samtliga kontakter mottages fortfarande tacksamt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

När jag kollade för något år sedan hittade jag två huvudspår.

1) Använd en mjukvara eller script som går in i alla mailboxar och lägg till/ta bort kontakter på schema.
Antagligen genom att de placeras i en undermapp så att går att tömma den vid behov. Alla telefoner hade inte stöd för mappar i kontaktboken då.

2) Skapa någon form av gemensamt konto som alla får åtkomst till och lägg till det i alla telefoner. IT eller annan person som förstår sig på Outlook hanterat kontakterna manuellt i den. Det fanns även en rad negativa konsekvenser med denna "lösning". Tex har ju alla full åtkomst och kontakter kan lätt försvinna, eller möten hamna fel o sv.

Om det finns bättre sätt är även jag intresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@henkiii: Tack för input! Det är ju som sagt skumt att Microsoft inte har någon funktion för det här fortfarande...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A