Sambo som tycker man är omogen för man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Detta handlar om ren och skär illvilja, du får helt enkelt inte ha roligt.

Nja, tror du har misstolkat en del kvinnor, du förenklar situationen och demoniserar kvinnorna (medvetet eller omedvetet vet jag inte?).

Jag tror det mer handlar om att de stör sig på ett i deras ögon barnsligt, omoget och dessutom oerhört tidskrävande beteende, de uppfattar datorspelande på ungefär samma sätt som att en vuxen man skulle sitta på golvet och bygga lego eller leka med bilar.

För att vinna över sin fiende måste du först förstå dem.

Själv är jag jävligt glad över att jag har "barnasinnet" i behåll (man brukar ju säga så), fy f-n vad tråkigt det vore annars.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag har fel. Det här är ju ett välkänt beteende. Män hindras i allt dom företar sig bara kvinnan är illvillig och tillräckligt egoistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Jag tror inte jag har fel. Det här är ju ett välkänt beteende. Män hindras i allt dom företar sig bara kvinnan är illvillig och tillräckligt egoistisk.

Det beteendet finns ju dock både hos kvinnor och män, men de flesta är ju trots allt respektfulla gentemot varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att min sambo direkt gillar mitt spelande men hon accepterar det, det måste hon göra för annars skulle det inte funka. även om jag träffar mina polare (spelar uteslutande med IRL polare) en hel del utanför datorvärlden, vi lirar bland annat fotboll på måndagar, så sker det mesta av umgänget online i veckorna. tugget på discord är lika värdefullt som spelandet i sig för mig.

Hon har en del egna hobbys vilket underlättar och då passar jag givetvis på att spela. Samtidigt är det viktigt att båda vårdar relationen, i vårt fall lagar vi ofta mat tillsammans, vi ser något serieavsnitt som egentligen inte intresserar mig och skedar en stund i soffan sen är hon oftast nöjd. Min sambo lägger sig även tidigare än mig på vardagarna oftast runt 21-22 då kan jag sitta 1-2 timmar på kvällen och lira innan jag går i säng.

Vi har ofta saker inplanerade på helgerna, 9/10 ggr på hennes initiativ typ åka o hälsa på mormor som jag alltid ställer upp på och då får hon köpa att jag vill ägna mig åt mina intressen i veckorna i större utsträckning.

vi har varit ihop i 4 år och blir föräldrar nu i februari så är i en liknande sits.

ett tips värt att testa är att få henne intresserad istället, att lira på PC är uteslutet för min sambo men vi har en nintendo switch vi spelar en del tillsammans på och då både umgås man och spelar samtidigt

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Ja innan vi fick barn så brydde hon sig inte så nämnvärt mycket utan de har blivit nu sen den lille kom. Men i efterhand har jag fått känslan av att hon "släppt" på mycket i början av vårt förhållande som hon inte tyckt om egentligen, varför vet jag inte.

Är inte det här den mest klassiska grejen alla killar får uppleva? detta är sjukt vanligt, många har inga problem att acceptera saker i början av relationen men när det väl blir lite press (typ ett barn) så kommer dessa grejer upp till ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Det beteendet finns ju dock både hos kvinnor och män, men de flesta är ju trots allt respektfulla gentemot varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med om att det är betydligt vanligare att man kan komma överens om sådana här saker och att det är väl rimligt att män också håller på så här. Tyvärr. Man ska dock ha klart för sig att det är ett riktigt dåligt personlighetsdrag när någon börjar att försöka inskränka ens liv på det här sättet. Som jag skrev så visar det på en väldigt egoistisk inställning till förhållandet. Det man önskar från sin partner är ju ett givande och tagande, här finns bara ett tagande.
Du kan också lära dig att inte bli sittande med "svarte Petter" Dvs ge henne obehaget. Exempelvis kan du spela martyr, du ger upp spelandet för hennes skull. MEN då förbehåller du dig rätten att nån gång i framtiden kunna utkräva att hon på samma sätt ställer upp för dig.

Permalänk
Medlem

@h.kan: Jag har svårt att se att "svarte petter" och "spela martyr" är bra råd för att på sikt få en stabil relation som bygger på ömsesidig respekt.

Permalänk
Medlem

Jag älskar alla sköna analyser och förklaringar här..

För mig låter det som att många som svarar är ”Sune-farsor” som tangerar asbergerskalan. Knappt nån skriver om känslor (sambons eller TSs) eller hur man anpassar sig och läser av situationer eller lägen i alla sorters förhållanden, kärlek- och vänskapsförhållanden.

Det ger mig en klump i magen. Jag trodde den sortens tänk hörde ihop med 40-talsgubbmaffian och höll på att försvinna. Tror ni att ni kommer ligga på er dödsbädd att ångra att ni inte spelade mer dator, jobbade eller golfade mer?

Jag tycker du ska prata och känna av hur det är med din sambo. Kan du inte det utan att ”kommunicera” så är det en brist hos dig. Lär dig isåfall det, på din bekostnad - som investering för den emotionella delen av hela ditt framtida liv. Ett förhållanden är väl inte en kamp eller en tävling? Prova att ge utan att få av kvinnan som precis fött ert gemensamma barn. Hon kanske inte mår jättebra och flyr känslorna i ett mobilspel. Eller nåt annat? Jag vet inte, men inte du heller tydligen. Det är inte alltid man bara kan fråga, hon är ju en kännande människa som kanske inte heller vet riktigt eller är expert på sina reaktioner eller känslor?

Hon kanske är som det värsta nån skriver här, och du världens värsta offer. Eller så är du en okänslig buffel som inte fattar känslor och samspel. Eller nåt mittemellan.

Hursomhelst, så änskar jag att du, hon och framförallt din dotter får det bra och är lyckliga mesta tiden, när saker inte är sådär jävliga som bara livet kan vara ibland.

/oskar (som är arbetsnarkoman med ett digert register av kraschade förhållanden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@h.kan: Jag har svårt att se att "svarte petter" och "spela martyr" är bra råd för att på sikt få en stabil relation som bygger på ömsesidig respekt.

Jag tror inte dessa råd äventyrar förhållandet mer än hennes agerande. Men TS kan ju vara lite cool och se tiden an, skulle det dyka upp fler ej önskvärda beteenden från henne sida så tycker jag nog att han bör agera på ett lämpligt sätt och detta för att få förhållandet att fungera bättre för båda, inte för att avsluta och gå skilda vägar. Det senare är ju det sämsta utfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrika:

För mig låter det som att många som svarar är ”Sune-farsor” som tangerar asbergerskalan.

Vi försöker engagera oss här och du förnedrar oss, schysst...

Tycker för övrigt att TS ska hjälpa sin sambo att skapa ett konto här, läsa hela tråden och sedan ge sina egna inputs, det skulle hjälpa TS, dessutom skulle det bli roande för oss andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Vill bara kolla av läget med lite andra människor för själv anser jag att jag har ett vettigt tänk när de kommer till familjen och hur/när jag spelar lite.

Men sambon är på mig direkt, får skuldkänslor när jag sätter mig vid datorn även om de bara är för att betala räkningar.
Vi har en flicka på sex veckor, hon är hemma o jag jobbar, jag sköter allt hemma utom tvätten och tar bebis när de behövs då hon vill ha 120 procent koll, väldigt överbeskyddade.
Jag har väl kanske spelat max 3 timmar kanske på en vecka, är inte ett måste för mig att spela med kan vara väldigt skönt o varva ner lite och snacka med alla polare (som jag personligen känner irl) Men så fort jag sitter där så blir hon sur och bitter, hon påpekar att jag inte var redo för att skaffa barn och jämför mig med sin 9 åriga son som spelar fortnite konstant. Vilket gör mig förbannad..
Men jag sitter ofta och tittar på film och serier med henne som alltid slutar likadant, hon sitter med telefonen 10cm från ansiktet.
Har påpekat att de är ingen skillnad om hon sitter och tittar på tvn en hel dag eller om jag sätter mig vid datorskärmen i nån timme.
Hon har kompis som bor 1 min bort som kommer ibland och dem snackar mycket på telefon bla.
Jag har redan slutat att träna på gym, var mitt stora intresse och tog upp mycket tid, 5 dagar i veckan och 3 timmar totalt varje dag, men slutat pga jag kände att jag försummade henne och vårt barn då. Tar jag upp de så får jag i ansiktet att hon flyttade 6 mil till mig, som i säg är lite motsägelsefullt då hon har heeela sin släkt här..

Spelar bara när dem inte är hemma och eller när hon ammar eller när jag har bebis och hon sover så jag påverkar inte familjelivet negativt enligt mig själv eller har jag fel??

Att spela ibland är den billigaste mest tillgängliga hobbyn (då jag alltid är hemma) jag har kvar och de är mitt ansvar att få allt att fungera ekonomiskt och praktiskt. Tycker att hon borde godta de men de går inte resonera med henne..

Ska jag börja träna igen för att visa hur de kunde ha varit, komma hem vid 5 halv 6 istället för halv 3?

Nä jag känner mig lite vilsen minst sagt och ibland måste man ventilera, de ger lite perspektiv när man skriver ner saker också.

Jag tycker inte att det låter som att du försummar din familj genom att anamma ett av dina intressen.
Så länge inget försummas så ser jag inget fel i detta. Du har rätt till egen tid precis som hon har om hon sitter vid TV:n eller väljer att sova.
Nästa fråga är varför din sambo verkar ha ett problem med ditt spelande?
Är hon den svartsjuka typen som tycker att datorn tar uppmärksamhet från henne? Kan vara värt att analysera och kanske bekräfta den osäkerheten hos henne.

Låt dig inte överköras av känsomässiga argument som att hon flyttat till dig osv.
Jag förmodar att du inte har tvingat henne till någonting vad gäller er boendesituation eller ert barn (grattis btw!).
Jag uppfattar inte riktigt att du verkar vara en person som ställer en massa krav på vad hon ska göra med sin egentid. Varför ska hon ta sig den rätten mot dig?
Du låter snarast som en stöttande, timid partner. Om du känner att du inte gör något fel, så gör du förmodligen inget fel. Jag tycker istället att hon gör fel som försöker styra ditt liv på din bekostnad. Inte ok!

Det är väldigt rätt att bli en "dörrmatta" om man försöker vara andra till lags hela tiden. Stå på dig själv om du känner att det är viktigt för dig. Vänligt, men bestämt

Förklara tydligt för din sambo att detta är något du gör för att må bra och att hämta energi i vardagen.
Var också tydlig med att du inte försöker kontrollera vad hon gör på sin egen tid och att du därför förväntar dig samma behandling tillbaka.

En fungerande relation handlar om ett ömsesidigt givande och tagande och framförallt respekt. Man ger respekt i samma utsträckning som man får respekt tillbaka. Obalans där är ett recept för misslyckande långsiktigt.

"Any long-term relationship is reciprocal, virtually by definition." - Dr. J.Peterson

My two cents.
/Skrutto

Typo
Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Jag tycker inte att det låter som att du försummar din familj genom att anamma ett av dina intressen.
Så länge inget försummas så ser jag inget fel i detta. Du har rätt till egen tid precis som hon har om hon sitter vid TV:n eller väljer att sova.
Nästa fråga är varför din sambo verkar ha ett problem med ditt spelande?
Är hon den svartsjuka typen som tycker att datorn tar uppmärksamhet från henne? Kan vara värt att analysera och kanske bekräfta den osäkerheten hos henne.

Låt dig inte överköras av känsomässiga argument som att hon flyttat till dig osv.
Jag förmodar att du inte har tvingat henne till någonting vad gäller er boendesituation eller ert barn (grattis btw!).
Jag uppfattar inte riktigt att du verkar vara en person som ställer en massa krav på vad hon ska göra med sin egentid. Varför ska hon ta sig den rätten mot dig?
Du låter snarast som en stöttande, timid partner. Om du känner att du inte gör något fel, så gör du förmodligen inget fel. Jag tycker istället att hon gör fel som försöker styra ditt liv på din bekostnad. Inte ok!

Det är väldigt rätt att bli en "dörrmatta" om man försöker vara andra till lags hela tiden. Stå på dig själv om du känner att det är viktigt för dig. Vänligt, men bestämt

Förklara tydligt för din sambo att detta är något du gör för att må bra och hämta energi.
Var också tydlig med att du inte försöker kontrollera vad hon gör på sin egen tid och att du därför förväntar dig samma behandling tillbaka.

En fungerande relation handlar om ett ömsesidigt givande och tagande och framförallt respekt. Man ger respekt i samma utsträckning som man får respekt tillbaka. Obalans där är ett recept för misslyckande långsiktigt.

"Any long-term relationship is reciprocal, virtually by definition." - Dr. J.Peterson

My two cents.
/Skrutto

Hur skulle du själv uppfatta det om din fru eller sambo stänger in sig i ett rum och leker med dockor samt pratar bebisspråk ca 3 timmar varje dag ibland kanske till kl 03:00 på natten?

Det är ungefär så som som en hel del kvinnor (självklart inte alla) uppfattar det när en vuxen man sitter och spelar dataspel, att vi leker och är barnsliga. För att lösa det här måste vi också förstå problemet ur kvinnans synvinkel?

My two cents.

Dessutom, det här med egentid, lättare sagt än gjort i vissa fall. Säg att man ger varandra tre timmars egentid varannan dag. Kanske fungerar bra men risken finns väl att man till slut glider ifrån varandra eftersom man inte gör så mycket tillsammans, man har helt enkelt olika intressen och livsstil.

Vad jag försöker säga är väl att jag tror att det här med familj och barn långt ifrån passar alla män, att ha barn och familj förändrar ens liv dramatiskt och det finns en orsak till den exceptionellt höga skiljsmässostatistiken i vårt land. Till slut sitter man där skiljd och har sin egentid varannan vecka när barnen är hos exet, det kan gå fort. Själv är jag inne på fru nr 2.

Självklart går det att få det att fungera, planera, kompromissa, kommunicera etc, etc men inte alltid superenkelt.

Sedan är det så klart enormt stora skillnader på hur vi människor är, en del kvinnor är mera undergivna till personlighet medan andra har betydligt mera skinn på näsan, sådant kan också vara bra att tänka på innan man skaffar barn eller gifter sig, att man hittar en partner som passar en själv. Tror det underlättar en hel del att man anstränger sig för att hitta en partner med liknande värderingar och intressen som en själv. Opposites attract, möjligt men i praktiken inte alltid så bra, dessutom tror jag omedvetet många starka kvinnor söker sig till snälla män som de enkelt kan styra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur skulle du själv uppfatta det om din fru eller sambo stänger in sig i ett rum och leker med dockor samt pratar bebisspråk ca 3 timmar varje dag ibland kanske till kl 03:00 på natten?

Det är ungefär så som som en hel del kvinnor (självklart inte alla) uppfattar det när en vuxen man sitter och spelar dataspel, att vi leker.

För att lösa det här måste vi förstå problemet ur kvinnans synvinkel?

My two cents.

Dessutom, det här med egentid, lättare sagt än gjort i vissa fall. Säg att man ger varandra tre timmars egentid varannan dag. Kanske fungerar bra men risken finns väl att man till slut glider ifrån varandra eftersom man inte gör så mycket tillsammans.

Vad jag försöker säga är väl att jag tror att inte det här med familj passar alla, att ha barn och familj förändrar ens liv dramatiskt och det finns en orsak till den exceptionellt höga skiljsmässostatistiken i vårt land.

Om nu din flickvän tycker att det är super roligt att sitta och leka med dockor (och då prata bebisspråk) hade du då bett henne sluta för du tycker det är barnsligt? Detta är tråkigt att se, varför får man inte ha annorlunda intressen?

Man ber någon minska / sluta för att det påverkar annat såsom att man får ta hand om barnet själv eller kanske att man känner sig ensam. Detta tycker jag är rättvist och då får man ändra sin vanor men det gäller ju alla. Om man inte kan eller vill (rättare sagt vägrar) så har man ett stort problem för att alla måste kompromissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Om nu din flickvän tycker att det är super roligt att sitta och leka med dockor (och då prata bebisspråk) hade du då bett henne sluta för du tycker det är barnsligt? Detta är tråkigt att se, varför får man inte ha annorlunda intressen?
Man ber någon minska / sluta för att det påverkar annat såsom att man får ta hand om barnet själv eller kanske att man känner sig ensam. Detta tycker jag är rättvist och då får man ändra sin vanor men det gäller ju alla. Om man inte kan eller vill (rättare sagt vägrar) så har man ett stort problem för att alla måste kompromissa.

Jag håller med dig helt, bra skrivet men jag anstränger mig för att se det ur kvinnans synvinkel (varje fall ur vissa kvinnors synvinkel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur skulle du själv uppfatta det om din fru eller sambo stänger in sig i ett rum och leker med dockor samt pratar bebisspråk ca 3 timmar varje dag ibland kanske till kl 03:00 på natten?

Det är ungefär så som som en hel del kvinnor (självklart inte alla) uppfattar det när en vuxen man sitter och spelar dataspel, att vi leker och är barnsliga. För att lösa det här måste vi också förstå problemet ur kvinnans synvinkel?

My two cents.

Dessutom, det här med egentid, lättare sagt än gjort i vissa fall. Säg att man ger varandra tre timmars egentid varannan dag. Kanske fungerar bra men risken finns väl att man till slut glider ifrån varandra eftersom man inte gör så mycket tillsammans, man har helt enkelt olika intressen och livsstil.

Vad jag försöker säga är väl att jag tror att det här med familj och barn långt ifrån passar alla män, att ha barn och familj förändrar ens liv dramatiskt och det finns en orsak till den exceptionellt höga skiljsmässostatistiken i vårt land. Till slut sitter man där skiljd och har sin egentid varannan vecka när barnen är hos exet, det kan gå fort. Själv är jag inne på fru nr 2.

Självklart går det att få det att fungera, planera, kompromissa, kommunicera etc, etc men inte alltid superenkelt.

Sedan är det så klart enormt stora skillnader på hur vi människor är, en del kvinnor är mera undergivna medan andra har betydligt mera skinn på näsan, sådant kan också vara bra att tänka på innan man skaffar barn eller gifter sig, att man hittar en partner som passar en själv. Tror det underlättar en hel del att man anstränger sig för att hitta en partner med liknande värderingar och intressen som en själv. Opposites attract, möjligt men i praktiken inte alltid så bra. Dessutom tror jag omedvetet många starka kvinnor söker sig till snälla män som de enkelt kan styra.

Jag är ledsen, men den jämförelsen var oerhört barnslig om något.

Jämförelsen att spelandet är jämförbar med att sitta och leka med dockor är bara en absurd. Vi förstår nog alla att dessa två saker inte är jämförbara på något vis.
Det var heller inte det diskussionen handlade om. Den handlade snarare om att denna grabb måste få tid för sina egna intressen.
Då är det väl egentligen oviktigt om det handlar om att spela datorspel, leka med dockor eller skura golv, eller hur?

Det handlar om att få möjlighet att anamma sina intressen utan att bli känslomässigt utpressad!
Varför skulle man ens göra så mot sin partner? Att hålla på att lägga massa värderingar på det sättet.
Om killen mår bra av det, vad är problemet? Det låter ju inte som att det är på bekostnad av henne...

/Robin

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Jag är ledsen, men den jämförelsen var oerhört barnslig om något.

Jämförelsen att spelandet är jämförbar med att sitta och leka med dockor är bara en absurd. Vi förstår nog alla att dessa två saker inte är jämförbara på något vis.
Det var heller inte det diskussionen handlade om. Den handlade snarare om att denna grabb måste få tid för sina egna intressen.
Då är det väl egentligen oviktigt om det handlar om att spela datorspel, leka med dockor eller skura golv, eller hur?

Det handlar om att få möjlighet att anamma sina intressen utan att bli känslomässigt utpressad!
Varför skulle man ens göra så mot sin partner? Att hålla på att lägga massa värderingar på det sättet.
Om killen mår bra av det, vad är problemet? Det låter ju inte som att det är på bekostnad av henne...

/Robin

Jag tycker inte att jämförelsen är så dum, jag försöker dock medvetet vara övertydlig här i mitt exempel men möjligt du missförstod.

Många kvinnor uppfattar dataspelandet som en tidskrävande omogen barnslig lek, de ser ner på vår hobby, detta är en stor del av problematiken? Jag tror nämligen inte att de skulle ha så mycket synpunkter om vi hade som hobby att laga mat, renovera eller läsa böcker.

Permalänk
Medlem

Övermogen sambo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Jag tror inte dessa råd äventyrar förhållandet mer än hennes agerande. Men TS kan ju vara lite cool och se tiden an, skulle det dyka upp fler ej önskvärda beteenden från henne sida så tycker jag nog att han bör agera på ett lämpligt sätt och detta för att få förhållandet att fungera bättre för båda, inte för att avsluta och gå skilda vägar. Det senare är ju det sämsta utfallet.

Vi är nog överens om att det "behövs" ett agerande.
Men jag tänker att strategier som inte går ut på att skuldbelägga eller tiga ihjäl problemen kan ha högre chans att lyckas i de långa loppet. Du kanske inte menade det så, men det är det jag läser in i att 'vinna med svartepetter' eller 'spela martyr'.

För mig är återhämtning A och O för att mäkta med vardagen.
Istället för att nedvärdera hur den andra personen åstadkommer detta kanske man istället kan komma överens om att det behövs.
Så jag tänker en mer öppen dialog som cirkulerar kring att hitta en lösning på balansen av familjelivet och återhämtning.

Detta med en egen period av sömnbrist pga liten bebis färskt i minnet.
Jag har fått en helt ny bild av vad sömnbrist och långvarig 'utmattning' gör med en människa, och var ingen vacker upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vi är nog överens om att det "behövs" ett agerande.
Men jag tänker att strategier som inte går ut på att skuldbelägga eller tiga ihjäl problemen kan ha högre chans att lyckas i de långa loppet. Du kanske inte menade det så, men det är det jag läser in i att 'vinna med svartepetter' eller 'spela martyr'.

För mig är återhämtning A och O för att mäkta med vardagen.
Istället för att nedvärdera hur den andra personen åstadkommer detta kanske man istället kan komma överens om att det behövs.
Så jag tänker en mer öppen dialog som cirkulerar kring att hitta en lösning på balansen av familjelivet och återhämtning.

Detta med en egen period av sömnbrist pga liten bebis färskt i minnet.
Jag har fått en helt ny bild av vad sömnbrist och långvarig 'utmattning' gör med en människa, och var ingen vacker upplevelse.

Bra, spela = återhämtning/avslappning, håller med och att lägga fram det så är taktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Jag tror inte jag har fel. Det här är ju ett välkänt beteende. Män hindras i allt dom företar sig bara kvinnan är illvillig och tillräckligt egoistisk.

bara för sakens skull passade jag på att visa denna tråd för min fru samt ett 10-tal av dom tjejer/damer jag instruerar.
kan sammanfatta det med att du tycks har helt rätt, Dom skattade rätt ordentligt åt flera i tråden som hävdar att tjejer aldrig skulle vara så illmariga.

Dom var helt eniga i att hon bara vill testa för att se om han sätter ner foten.

några citat: "klart vi vill alltid försöker förändra killen, men lyckas man tröttnar man på han fort för vem vill ha en mjukis eller mes som inte kan stå upp för sig själv" Samt " vi kanske säger att vi vill ha en "lydig" kille, det betyder absolut inte att vi verkligen vill ha det"

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

Man får ju vara smart. Happy wife/sambo happy life. Har varit upp den fyra inatt för att sonen var pigg. Man får prioritera barnet för sätter man sig själv först. Då skulle man skitit i att skaffa barn i första början. Men vika ned sig och vara en mockasin har jag testat tidigare. Finns inget sunt i det. Numera ändrar jag mig bara för att det finns fog för det. Inte för att någon annan vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kanske jag har blivit lite väl cynisk efter tre längre förhållanden och två skilsmässor. Men jag skulle vilja hävda att om ens tjej/sambo/fru inte accepterar den man är utan måste gnälla på ditt och datt så är hon inte rätt. Visst kan det förekomma, då pratar man om det och sedan måste det ske förbättring. Det är jobbigt att gå igenom en skilsmässa, men ta för fasen den smärtan och hitta riktig kärlek.

Jag kommer på mig själv med att vara helt skadad när det gäller vissa saker som mina ex har gnällt på. Bland annat så tvekar jag på att berätta att jag spelar när jag träffar någon ny. Varför det? Det är jag. Låt det inte gå så långt att du själv blir osäker för att någon fjantig tjej går och gnäller på dig. Var stolt för den du är och kräv att den du är med åtminstone accepterar dina egenheter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Nu kanske jag har blivit lite väl cynisk efter tre längre förhållanden och två skilsmässor. Men jag skulle vilja hävda att om ens tjej/sambo/fru inte accepterar den man är utan måste gnälla på ditt och datt så är hon inte rätt. Visst kan det förekomma, då pratar man om det och sedan måste det ske förbättring. Det är jobbigt att gå igenom en skilsmässa, men ta för fasen den smärtan och hitta riktig kärlek.

Jag kommer på mig själv med att vara helt skadad när det gäller vissa saker som mina ex har gnällt på. Bland annat så tvekar jag på att berätta att jag spelar när jag träffar någon ny. Varför det? Det är jag. Låt det inte gå så långt att du själv blir osäker för att någon fjantig tjej går och gnäller på dig. Var stolt för den du är och kräv att den du är med åtminstone accepterar dina egenheter.

Word! Håller med dig fullständigt! Den som inte accepterar en som man är, kärnbiten. Då kan man lika gärna gå vidare.

Permalänk
Medlem

@anon2110: Om man har sådana problem så är det något man ska reda ut innan man skaffar barn. Det är inte läge att vid 6 veckors ålder på ens dotter att börja pröva vilka gränser som finns. Varför har man inte haft kommunikation innan om hur man har tänkt sig att det kommer se ut? Det är liksom ingen överraskning när dotter "ploppar ut". Och ni som är så "tuffa" om att han ska minsann visa vem som bestämmer. Jo jo jo, det är säkert rätt läge att ta de just nu. Grattis till att separera och få delad vårdnad. Däremot så säger jag inte att man ska ta precis vad som helst. Men dottern är 6 veckor, det är en jobbig tid för den stora majoriteten av föräldrar. Lite sömn osv. Att i det läget börja ställa ultimatum och krav är inte rätt läge. Om man gör det så borde man inte skaffat barn från början med den berörda parten. Och som en sista kommentar så är det inte alls bara att gå vidare. De har en 6 veckor dotter. Man få tänka på andra än sig själv ibland. Svårt för vissa det där med empati har jag förstått. Men det är nog något som vårt samhälle skulle behöva betydligt mer av. Allt för många är jäkligt egoistiska och tänker enbart på sitt eget bästa för stunden och kan inte se vad som kan hända lite längre fram. Både för ens egen skull och andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandSolo:

Vill bara kolla av läget med lite andra människor för själv anser jag att jag har ett vettigt tänk när de kommer till familjen och hur/när jag spelar lite.

Men sambon är på mig direkt, får skuldkänslor när jag sätter mig vid datorn även om de bara är för att betala räkningar.
Vi har en flicka på sex veckor, hon är hemma o jag jobbar, jag sköter allt hemma utom tvätten och tar bebis när de behövs då hon vill ha 120 procent koll, väldigt överbeskyddade.
Jag har väl kanske spelat max 3 timmar kanske på en vecka, är inte ett måste för mig att spela med kan vara väldigt skönt o varva ner lite och snacka med alla polare (som jag personligen känner irl) Men så fort jag sitter där så blir hon sur och bitter, hon påpekar att jag inte var redo för att skaffa barn och jämför mig med sin 9 åriga son som spelar fortnite konstant. Vilket gör mig förbannad..
Men jag sitter ofta och tittar på film och serier med henne som alltid slutar likadant, hon sitter med telefonen 10cm från ansiktet.
Har påpekat att de är ingen skillnad om hon sitter och tittar på tvn en hel dag eller om jag sätter mig vid datorskärmen i nån timme.
Hon har kompis som bor 1 min bort som kommer ibland och dem snackar mycket på telefon bla.
Jag har redan slutat att träna på gym, var mitt stora intresse och tog upp mycket tid, 5 dagar i veckan och 3 timmar totalt varje dag, men slutat pga jag kände att jag försummade henne och vårt barn då. Tar jag upp de så får jag i ansiktet att hon flyttade 6 mil till mig, som i säg är lite motsägelsefullt då hon har heeela sin släkt här..

Spelar bara när dem inte är hemma och eller när hon ammar eller när jag har bebis och hon sover så jag påverkar inte familjelivet negativt enligt mig själv eller har jag fel??

Att spela ibland är den billigaste mest tillgängliga hobbyn (då jag alltid är hemma) jag har kvar och de är mitt ansvar att få allt att fungera ekonomiskt och praktiskt. Tycker att hon borde godta de men de går inte resonera med henne..

Ska jag börja träna igen för att visa hur de kunde ha varit, komma hem vid 5 halv 6 istället för halv 3?

Nä jag känner mig lite vilsen minst sagt och ibland måste man ventilera, de ger lite perspektiv när man skriver ner saker också.

Har varit ihop med min fru i 27år.
Att bli kallad barnslig för att man spelar när tid ges ser jag bara som en positiv sak. Hade ju varit värre om hon tycker att man är gubbig

Du har inte tänkt på familjerådgivning , har själv gått på sånt och kan säga att det många gånger är skönt att få prata ut och få svar från nån annans perspektiv som är opartisk.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Solaris:

Vad fan är det där för jävla osunt förhållande? Det som beskrivs är ju inget annat än systematisk psykologisk mobbning!

Om lägenheten står i ops namn är det ju bara att slänga ut henne, hon får väl bo i en större kartong hos sin polare som bor en minut bort eller någon av sina släktningar. Att ni har barn ihop spelar ingen roll när hon ändå ska ha "120 procent" koll och hade jag varit i dina skor @HandSolo så hade jag starkt ifrågasatt ifall ungen var ens min om hon verkar närmast rädd för att du ska hålla i ungen utan uppsikt.

Då de har barn tillsammans kan man inte "bara slänga ut" morsan..

Permalänk
Medlem

Av min personliga erfarenhet så spelar det tyvärr inte stor roll vad man säger eller gör, det blir alltid lite strul och bråk.
Vad jag hittade som hjälpte mig:
Gör som du blir sagd, och anticipera vad för något hon förväntar sig härnäst, om jag vet att hon vill ha hjälp att göra sin sallad (trots att jag inte tänker äta den) kommer jag självmant hjälpa henne.
Säg förlåt, även om du inte fattar varför.
Ställ mycket intressanta frågor.
Fråga hur hon mår.
Visa empati.
Om hon blir arg och det verkar som det kommer hamna i bråk, var tyst ett tag och gå sedan tillbaka till föregående samtalsämne som hon visade intresse för.

När jag valt att inte följa dessa steg, a.k.a. vara logisk och resonabel - stå upp för mig själv, så slutar det oftast med bråk och/eller gråt, varpå jag oavsett behövt gå igenom listan. Antingen gör jag det självmant, eller så gråter hon sig till det. Om det nu beror på att jag haft horribla förhållanden, ingen aning, men redan nu börjar felmarginalerna bli små. Men nu är då nybliven förälder, räkna med ökade påfrestningar i ett ganska långt tag framöver!

Kvinnor enligt min uppfattning agerar mycket mer genom känslor än logik, varpå det blir svårt för oss män att argumentera för oss, om det blir bråk är det inte vi som bli galna/gråtandes varpå den basala mänskliga instinkten att ge tröst kommer fram. Angående ditt datorspelande, logik kommer aldrig fungera, tyvärr! Du måste spela med känslorna, tyvärr är det inte heller ett säkert kort.

Kort och gott, kvinnor är rätt så mycket konstiga, önskade man var homosexuell!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Penguin:

Hur tänker din sambo kring när hon ska jobba och du vara föräldraledig?

Föräldrar är aldrig lediga;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Föräldrar är aldrig lediga;)

Eh, jo... pappaledighet är när pappa är ledig. (Hörs på namnet).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gurk:

Eh, jo... pappaledighet är när pappa är ledig. (Hörs på namnet).

Pappaledig är inte föräldraledig;)
Ledig från jobb, inte barn