Datorn startar om sig under idle men inte under heavy load

Permalänk

Datorn startar om sig under idle men inte under heavy load

Tjingeling

Har ett datorproblem. Det är så att datorn startar om sig när den är idle. Låt säga att jag låter den vara påslagen över natten så är den omstartad när jag vaknar. Däremot gör den inte det under heavy load. Processorn är klockad och jag har gått igenom avancerade energiinställningar tre gånger.

Med heavy load snackar vi om 4K ULTRA BFV flera timmar utan problem.

Hur kan så vara fallet?

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem, en uppdatering utav BIOS och sedan så slutade crasharna i idle, använder mig utav z97 gaming 5 förövrigt.

Permalänk

@Trig: Vilket sammanträffande. Jag har ett likadant!

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med att uppdatera BIOS, så är ju det där beteendet annars en klassiker när man övervoltat, och datorn byter P- eller C-states nedåt i förbrukning. Du kan testa att stänga av det helt i BIOS och se om det hjälper, brukar heta "CPU power management" eller nåt i den stilen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Låter som ett typiskt problem av att använda LLC (Load Line Calibration) vid överklockning. Det inställningnen gör är att den försöker kompensera för spänningsfall när CPUn drar mycket ström. Men för hög inställning på LLC kan resultera i att du får högre spänning under belastning än i idle, vilket kan göra CPUn instabil i idle men ej under hög belastning.

Permalänk

För vad det är värt så kan dammansamling i nätagget orsaka slumpartade shutdowns, lösningen är i dom fallen tryckluft

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

@Trig: Vilket sammanträffande. Jag har ett likadant!

Härligt, hoppas det löste sig! annars har du ju en massa andra bra svar i tråden som säkerligen fixar det.

Permalänk
Medlem

Inte bara så att det är windows som kör updates då? De har börjat med AI updates, vilket innebär att när man inte använder datorn under en längre tid uppdateras och startar den om sig själv.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods