Råd för uppgradering av en gammal dator.

Permalänk
Medlem

Råd för uppgradering av en gammal dator.

Jag köpte nedanstånde bygge på Inet för 5 år sedan. Nu är det dags att uppgradera tänker jag. Jag spelar huvudsakligen Path of Exile men är lite trött på att hela skärmen ska vara suddig såfort det blir lite krävande för datorn. Egentligen vill jag köpa helt nytt bygge (budget max 14k), men behöver vänta 1-2 månader isåfall. Däremot tänkte jag att jag kan köpa ett nytt grafikkort redan ny och stoppa in.

Min fråga:
- Vad är det bästa grafikortet jag kan köpa just nu för att använda i nedanståede bygge och förhoppningsvis få en bra prestanda ökning i Path of exile? OBS. Grafikkortet bör kunna funka med nedanstående maskin.. men även fungera med bygget jag kommer köpa senare.

Produkt
ASUS Z97-A ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB +2st spel på
MSI Radeon R9 280X 3GB GAMING (Tahiti XTL)

---
SilverStone Argon AR01
Fractal Design Arc Midi R2, Svart 7

Tacksam för svar!

Permalänk

Jag skulle se att din dator ännu kan hänga med i svängarna.
Processorn kanske kan vara lite trött men du kan ju köpa en ny kylare och ta autoöverklockning om du är osäker på att överklocka.

Köpa nytt grafikkort och skaffa 16gb minne är det som skulle lyfta datorn för dig.

https://www.inet.se/produkt/5406915/evga-geforce-rtx-2070-8gb...

Hade jag köpt och överclockat Processorn.

Då har du en dator som kommer hänga med i minst ett halvår till lite längre och då kan du ju spara ihop till roligare saker när du köper det andra nytt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp ett 2060/2070 och som Gramps-Makarov sa, klocka processorn.
Vad har du för RAM? Se till att du kör dessa med XMP profil aktiverad så de körs i sin fulla hastighet. Detta gör du i BIOS.

Skulle rekommendera ett stabilt 2060, räcker och blir över för dig.

Permalänk
Medlem

@Rzll: Hade i stort sett likadan dator som dig. Du kan sikta på att uppgradera så som jag gjort, se datorn i min signatur. Som föregående varit inne på så kan du börja med 2060 kortet.
Jag behöll chassi, nätagg och ssd

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Tyckte jag såg ett gtx 1070 fyndvara för 2600kr på netonnet, kan ju vara ngt om du tycker rtx 2060 är för dyrt. Finns ju även vega 56 med två spel för 3100kr.