Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova starta i felsäkert läge också, enda sättet att komma till det dock är att tvångsstänga spelet, sedan nästa gång det ska startas kommer den fråga om du vill starta i safe mode och då laddas den utan alla tillbehör osv.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om du plockar bort alla tillägg du lagt in till spelet och testa så ser du om det fungerar bättre. Det kan ju vara något särskilt du lagt till som skapar problem. Fungerar det med allt sådant bortplockat så vet du att det är där felet ligger. Sedan exakt vad det kan vara är ju svårare säga. Du får då prova installera ett tillägg i taget och testa tills du får problem igen.

Även om det tar emot, jag vet hur lång tid det tar att installera hela spelet igen, så kan det vara en idé att göra en fullständig ominstallation.

Jag kan ju nämna också att efter att spelet kraschat och jag exempelvis går in för att kolla Twitch eller video så blir bildskärmen svart en stund och jag får ibland upp samma felmeddelande från AMD. Startar jag då om så är det okej.
Vidare har det hänt efter en krasch att jag inte kommer åt AMD software när man högerklickar på skrivbordet, och min ena skärm slutar fungera. Måste då ladda ned och installera drivrutinen igen. Och då fungerar det som vanligt igen.

Bara lite extra information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

oj! skaplig rigg! det är ungefär exakt vad man drömmer om kul att se, nu får man speca upp lite längst bak i huvudet vad man skulle kunna sikta på i framtiden läste längre ner att du kör VR också. Det verkar ju väldigt praktiskt. Man skulle i princip kunna ha riggen i garderoben också på med VR-setet så är det klart 👌

Jo jag är väldigt nöjd med riggen, en dröm som gått i uppfyllelse

Vr funkar väldigt bra för att spara plats, dock så kan det vara svårt att hitta knappar på paneler när man inte ser dom och bara måste känna sig fram. Flight simulator har dock det bästa VR-stödet av alla spel och det går att växla mellan skärm och VR med en knapptryckning. Det gör att man kan göra uppstartsprodecurer på skärmen och sen själva flygningen i VR vilket är väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Jag kan ju nämna också att efter att spelet kraschat och jag exempelvis går in för att kolla Twitch eller video så blir bildskärmen svart en stund och jag får ibland upp samma felmeddelande från AMD. Startar jag då om så är det okej.
Vidare har det hänt efter en krasch att jag inte kommer åt AMD software när man högerklickar på skrivbordet, och min ena skärm slutar fungera. Måste då ladda ned och installera drivrutinen igen. Och då fungerar det som vanligt igen.

Bara lite extra information.

Kan betyda att den inte lyckas återställa helt och fullt. Fungerar allt bra i andra spel och denna typ av krasch enbart händer i FS så känns det som det är något i spelet som är problemet. Du kan ju prova stresstesta kortet med t.ex. 3DMark eller Furmark och låta det gå länge för att se om det kraschar där med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kan betyda att den inte lyckas återställa helt och fullt. Fungerar allt bra i andra spel och denna typ av krasch enbart händer i FS så känns det som det är något i spelet som är problemet. Du kan ju prova stresstesta kortet med t.ex. 3DMark eller Furmark och låta det gå länge för att se om det kraschar där med.

Jag får testa plocka bort alla addons som jag har och testa mig fram. Har ju Reshade installerat också (som jag nu på senare tid har ångrat att jag lagt in). Kan det vara något som påverkar grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Jag får testa plocka bort alla addons som jag har och testa mig fram. Har ju Reshade installerat också (som jag nu på senare tid har ångrat att jag lagt in). Kan det vara något som påverkar grafikkortet?

Kan vara många saker. Kan till och med vara något i grundinstallationen. Det visar sig om du tar bort alla addons.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Finns det något enkelt sätt att chatta med andra under flygningen? förr (fs98) fanns det ett sätt att skicka meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kan vara många saker. Kan till och med vara något i grundinstallationen. Det visar sig om du tar bort alla addons.

Kommer jag behöva installera om HELA spelet?
Testade igen och tog bort mina addons från community. Startade i Hamburg som är en payware flygplats med FBW airbus. Visst, dessa är addons men det är ju med dem jag vill flyga. Senast var det PMDG 737 när jag hade två krascher och olika flygplatser.

Startade upp planet i alla fall och hann knappt komma till startbanan innan det kraschade med samma felmeddelande.
Läste nu på AVSIM.com att någon haft problem och fått samma meddelande med Geforce kort. Han hade bytt driver för det var visst någon ny driver han hade uppdaterat. Detta spelet har blivit ospelbart helt enkelt för mig. Kanske ska testa att flyga lite småplan och bara se om det flyter på annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Kommer jag behöva installera om HELA spelet?
Testade igen och tog bort mina addons från community. Startade i Hamburg som är en payware flygplats med FBW airbus. Visst, dessa är addons men det är ju med dem jag vill flyga. Senast var det PMDG 737 när jag hade två krascher och olika flygplatser.

Startade upp planet i alla fall och hann knappt komma till startbanan innan det kraschade med samma felmeddelande.
Läste nu på AVSIM.com att någon haft problem och fått samma meddelande med Geforce kort. Han hade bytt driver för det var visst någon ny driver han hade uppdaterat. Detta spelet har blivit ospelbart helt enkelt för mig. Kanske ska testa att flyga lite småplan och bara se om det flyter på annorlunda?

Poängen med att göra en ominstallation är ju att OM det är något fel med den som skapar krascherna så är risken stor att det inte blir bättre med ett nytt grafikkort, oavsett fabrikat. Ja, det är en jäkla massa att installera och det tar tid men kan ändå vara värt besväret för att utröna om det är felet eller inte.

Men hur är det med andra spel samt om du stressar med diverse benchmarkprogram? Har frågat förut men du svarar inte på det så intresset av att försöka hjälpa till svalnar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Poängen med att göra en ominstallation är ju att OM det är något fel med den som skapar krascherna så är risken stor att det inte blir bättre med ett nytt grafikkort, oavsett fabrikat. Ja, det är en jäkla massa att installera och det tar tid men kan ändå vara värt besväret för att utröna om det är felet eller inte.

Men hur är det med andra spel samt om du stressar med diverse benchmarkprogram? Har frågat förut men du svarar inte på det så intresset av att försöka hjälpa till svalnar.

Förlåt. Jag är tacksam för svaren och att du/ni vill hjälpa till.
Andra spel har jag aldrig haft problem med. Har aldrig använt något benchmarkprogram. Något tips på vilken jag kan använda?

/Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Förlåt. Jag är tacksam för svaren och att du/ni vill hjälpa till.
Andra spel har jag aldrig haft problem med. Har aldrig använt något benchmarkprogram. Något tips på vilken jag kan använda?

/Jonas

3DMark, Furmark, OCCT.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Förlåt att jag bryter in men är det någon som har provat att köra
Fsim 2020 i VR mod?
Jag har gjort det med mitt nya headset Pico4. Problemet är att när jag till slut
fick igång VR miljön. så verkar både tangentbord och styrspak vara bortkopplade.
Ingenting fungerar. Det går inte att släppa bromsen, dra på gas, ändra kamera
inget funkar helt enkelt. I 2d mod funkar allt perfekt även i headsetet
via virtual reality appen.
Finns det någon som har en aning om vad som kan göras?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

3DMark, Furmark, OCCT.

Hej igen!
Liten uppdatering om mina problem. Gjorde ett benchmark test med ett program som heter Heaven. Gav mig inte så mycket, dels att jag inte är med riktigt på vad det säger; är det FPS man tittar på?

Hur som helst. Gick tillbaka till en driver från december 2022. Samtidigt gick jag ned i grafikinställningar, har tidigare haft det inställt på en blandning mellan High-end och Ultra. Nu kör jag enbart med High-end och resultatet är 4 kompletta flygningar. Jag vågar inte tro på att det håller i längden för så här har det varit förut men jag känner mig ändå positiv.

/Jonas

Permalänk
Medlem

Msfs 2024 utannonserat som ett nytt spel, vad säger folket om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Msfs 2024 utannonserat som ett nytt spel, vad säger folket om det?

Toppen att de fortsätter utveckla!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FortuN:

Msfs 2024 utannonserat som ett nytt spel, vad säger folket om det?

Väldigt dålig kommunikation än så länge, folk på MSFS-forumet är inte glada. Jag har inte kört på ett tag men är inte nöjd för det.
Efter ett bra tag släppte de åtminstone en FAQ som bekräftar att nästan alla addons kommer vara kompatibla, vilket borde ha varit tydligt direkt.
Det finns rätt många som lagt >20 kkr på addons till MSFS, som de lovat ska "leva i 10 år". Surt för dem när en helt ny simulator, sannolikt till fullpris, utannonseras efter mindre än 3 år...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Surt för dem när en helt ny simulator, sannolikt till fullpris, utannonseras efter mindre än 3 år...

Helt ny är ju inte korrekt, snarare mer jämförbart med windows 10 till windows 11 d.v.s. en större uppdatering av befintlig. Och prismodellen med rejäla world updates utan kostnad är inte hållbar och är då valet att emellanåt köpa en ny version vs prenumerationsmodell så tar jag hellre att köpa en ny version när jag väljer att jag vill ha det senaste (precis som med windows).

Visa signatur

Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Helt ny är ju inte korrekt, snarare mer jämförbart med windows 10 till windows 11 d.v.s. en större uppdatering av befintlig. Och prismodellen med rejäla world updates utan kostnad är inte hållbar och är då valet att emellanåt köpa en ny version vs prenumerationsmodell så tar jag hellre att köpa en ny version när jag väljer att jag vill ha det senaste (precis som med windows).

Fast de sa inget om kompatibilitet förrän det blivit trådar på forumet med hundratals svar från rädda/irriterade lojala kunder, det kunde lika gärna ha varit 0-25% av prylar som var kompatibla fram tills dess (vilket de åtminstone tar ansvar för i svaret).

De har ju dock marketplace också, känns som att det borde dra in rätt mycket pengar ändå?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Msfs 2024 utannonserat som ett nytt spel, vad säger folket om det?

Va!?
Det kan ju inte stämma?
Skulle säga att det inte uppskattas. I alla fall inte av mig.
Hoppas man kan uppgradera från 2020 i så fall. Annars är det riktigt dåligt om man måste köpa en het ny simulator.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast de sa inget om kompatibilitet förrän det blivit trådar på forumet med hundratals svar från rädda/irriterade lojala kunder, det kunde lika gärna ha varit 0-25% av prylar som var kompatibla fram tills dess (vilket de åtminstone tar ansvar för i svaret).

De har ju dock marketplace också, känns som att det borde dra in rätt mycket pengar ändå?

Det var en massiv investering att göra MSFS2020 och ser man till Flight Simulators historia innan re-booten så har det kommit nya versioner med kortare och längre mellanrum hela tiden så att man skulle välja att scrap:a befintlig kodbas och börja om är rätt osannolikt. Att behöva köpa om sina add-ons har varit en del av historiken också, ibland har man tvingats göra det men fram till dess har man förstås kunnat fortsätta med den tidigare versionen, var rätt många som t.ex. fortsatta köra FS2004 flera år efter FSX släpptes o.s.v. Bättre att man kan välja själv när och hur man vill uppgradera än att vi hade tvingats in i en prenumerationsmodell som alla tillverkare älskar nu för tiden.

Ja, de har ju provision på marketplace också ja.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Helt ny är ju inte korrekt, snarare mer jämförbart med windows 10 till windows 11 d.v.s. en större uppdatering av befintlig. Och prismodellen med rejäla world updates utan kostnad är inte hållbar och är då valet att emellanåt köpa en ny version vs prenumerationsmodell så tar jag hellre att köpa en ny version när jag väljer att jag vill ha det senaste (precis som med windows).

Samtidigt tar väl Microsoft en del av vinsten för allt som säljs i Marketplace vilket borde hålla kassorna fyllda. Samt att de släpper en hel del DLC under sitt eget namn. Tycker de borde kunna ha en affärsmodell där de inte behöver vara beroende av inkomsten från själva grundspelet utan bara se det som en grund att sälja ytterligare innehåll till. Ska man jämföra med Windows så var ju Windows 11 gratis för den som hade en äldre version just därför att Microsoft får sin inkomst från andra ställen än att sälja själva operativsystemet.

Sen är det väl ingen katastrof att behöva köpa ett spel igen efter 4 år. Tror vi blivit lite bortskämda med de extremt långa release-cyklerna som varit inom flygsimulatorvärlden. Microsoft Flight Simulator brukade komma i ny version vartannat år (FS98, 2000, 2002, 2004, FSX) och man var oftast tvungen att köpa alla addons igen (till rabatterat pris om man hade tur). Anledningen att FSX levde kvar i hela 14 år var ju att MS dödade Aces och la ner utvecklingen av FS.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av griid:

Va!?
Det kan ju inte stämma?
Skulle säga att det inte uppskattas. I alla fall inte av mig.
Hoppas man kan uppgradera från 2020 i så fall. Annars är det riktigt dåligt om man måste köpa en het ny simulator.

De skrev i sin FAQ att de flesta addons går att använda i 2024 också. 😊

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Detta står i deras FAQ

Will Microsoft Flight Simulator 2024 be a completely standalone sequel, or will it also be offered as a paid update for existing players?

Microsoft Flight Simulator 2024 is a standalone simulator and the next-generation sequel to Microsoft Flight Simulator that launched in 2020. Current aircraft and airports that are in Microsoft Flight Simulator (2020), as well as virtually all Marketplace add-ons, will be supported in Microsoft Flight Simulator 2024.

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att det man köpt i 2020 stöds av den nya simulatorn, dock så trodde jag det skulle dröja ett tag till innan dom släppte en ny simulator. Men visst, det är 4år emellan hahaha, det går snabbt när man har roligt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar som dom har fokuserat väldigt mycket på aktiviteter som är flygrelaterade vilket jag har önskat i 2020, ibland vill jag har något annat än bara ett A-B flygande i simulatorn så det kan nog funka. Jag vet ju att jag kommer köpa denna simulatorn också hahaha, kan inte sitta här och ljuga

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kul. Jag ser också fram emot lite mer omväxling 😀
Den där bilden visar en helikopter vilket antyder att helikopter kanske får ännu ett lyft. Helikopter-lektioner? 😍

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Jag kommer gilla VIP flygningarna, small private jets, exotiska flygplatser som dom vill ta sig till.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer gilla VIP flygningarna, små privat jets, exotiska flygplatser dom vill ta sig till.

Kommer de ha ett career-mode blir det garanterat köp, tyvärr

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Kul. Jag ser också fram emot lite mer omväxling 😀
Den där bilden visar en helikopter vilket antyder att helikopter kanske får ännu ett lyft. Helikopter-lektioner? 😍

har du kollat trailern? Det verkar vara en massa helikopter conten, inte mitt cup of tea men men

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Karriärläge hade varit guld! Jag flyger mest jetliners och det hade varit väldigt roligt att få på plats någon "gameifiering" av det.