Permalänk
Medlem

Billig men gedigen dator

Hade i många år en bärbar dator LG R400. Den var tålig och kändes gedigen. Köpte för nästan 2 år sedan en Asus F540L i samma prisklass som LGn men är inte alls nöjd med den. Den känns så plastig och musplattan låter jättemycket när jag trycker på vänster eller höger musknapp som att det är ihåligt, inget fel på musen bara att den är så plastig att det låter för det. Vill gärna ha numeriskt tangentbord men känns som att datorn är så stor trots att det bara är 15-tums skärm. Vet inte om jag vill ha mindre tum heller, kopplar aldrig upp den till en fristående skärm. Så mindre skärm känns inte aktuellt heller, tror det blir för jobbigt. Den är lätt, väger bara 2 kg, vilket är bra.

Använder datorn till att surfa, lyssna på musik, mailar, streamar film från t ex netflix och hockey från cmore samt använder programmet in print för att göra bildstöd. Tycker en prisklass på 4000 är lagom. Tar gärna emot tips på dator som är mindre plastiga, hållbara, bra kvalitet men som funkar till mitt användande. Något märke som ska undvikas? Trodde att asus skulle vara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cillan:

Hade i många år en bärbar dator LG R400. Den var tålig och kändes gedigen. Köpte för nästan 2 år sedan en Asus F540L i samma prisklass som LGn men är inte alls nöjd med den. Den känns så plastig och musplattan låter jättemycket när jag trycker på vänster eller höger musknapp som att det är ihåligt, inget fel på musen bara att den är så plastig att det låter för det. Vill gärna ha numeriskt tangentbord men känns som att datorn är så stor trots att det bara är 15-tums skärm. Vet inte om jag vill ha mindre tum heller, kopplar aldrig upp den till en fristående skärm. Så mindre skärm känns inte aktuellt heller, tror det blir för jobbigt. Den är lätt, väger bara 2 kg, vilket är bra.

Använder datorn till att surfa, lyssna på musik, mailar, streamar film från t ex netflix och hockey från cmore samt använder programmet in print för att göra bildstöd. Tycker en prisklass på 4000 är lagom. Tar gärna emot tips på dator som är mindre plastiga, hållbara, bra kvalitet men som funkar till mitt användande. Något märke som ska undvikas? Trodde att asus skulle vara bra.

Ganska låg prisklass om du ska ha bra kvalitet rent spontant

Enda jag hittar i närheten nytt om du inte vill köpa begagnat

https://www.inet.se/produkt/1963779/acer-aspire-a515-i3-4gb-1...

Omdöme om datorn

https://www.laptopmag.com/reviews/laptops/acer-aspire-5-core-...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade inväntat Black Friday / Cyber Monday ifall det inte hade varit bråttom. Tidigare 515 modellerna av Acer känns "Ihåliga" när man trycker på höger/vänsterklick tyvärr. Personligen hade jag chansat på en Lenovo, det har alltid en bra byggkvalité tycker jag. HP hade varit mitt sista val, otroligt mycket bloatware. Asus är helt okej, man får mycket prestanda för pengarna. Har provat olika modeller men kopplar alltid upp dem till skärmar. Men för fullt användande (Knappa på tangentbord etc) hade jag valt Lenovo.

Fungerar det för dig att använda ChromeOS istället för Windows? Spelar storleken på skärmen någon roll?

Mina tips, håller för framtiden. Kan tyckas vara mer än vad du behöver, men att vänta på att saker ska ladda är otroligt trist. Ser du denna dator som en investering för 2-3 år så skulle jag höja budgeten lite.

https://www.dustinhome.se/product/5011122233/v130
https://www.dustinhome.se/product/5011122232/v130

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Jag hade inväntat Black Friday / Cyber Monday ifall det inte hade varit bråttom. Tidigare 515 modellerna av Acer känns "Ihåliga" när man trycker på höger/vänsterklick tyvärr. Personligen hade jag chansat på en Lenovo, det har alltid en bra byggkvalité tycker jag. HP hade varit mitt sista val, otroligt mycket bloatware.

Fungerar det för dig att använda ChromeOS istället för Windows? Spelar storleken på skärmen någon roll?

Man Kan ju alltid köra en ominstallation av Windows för att slippa bloat men menar på att den datorn för 2019 års modell fått bra omdömen sen håller ja med om att vänta om de inte är akut speciellt med Intels nya inkommande u och g serie för bärbars datorer på ingång

Och btw ditt förslag är för företag för de priset utan företsgspris blir det dyrt och han ville väl ha 15 tum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag satsa på en begagnad företagslaptop i den prisklassen. Inrego har begagnade av bra modeller.

Dell E7450 är en helt Ok modell i den prisklassen. Skulle dock inte skada att köpa mer RAM till den, 4GB är fruktansvärt tråkigt. Har 16GB i jobbdatorn och det räcker nästan.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician