Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk

Någon som vet när FSR kan tänkas komma till Xbox Series X?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Hej

Har nyligen köpt en Xbox series x, och jag funderar på att skaffa game pass.

Men hur vet jag vilken version av spelet som erbjuds? på vissa spel så står det X/S med "smart delivery" och andra utan.

Vad är det man ska titta efter när man vill veta om man spelar Xbox series x versionen?

Räcker det med att spel har X/S logga för att få den bästa versionen eller krävs det ""smart delivery"" logga också?

Har spelat pc i flera år, så detta är lite nytt för mig.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Men hur vet jag vilken version av spelet som erbjuds? på vissa spel så står det X/S med "smart delivery" och andra utan.

https://www.xbox.com/sv-se/xbox-game-pass/games?xr=shellnav

Det finns lite olika varianter beroende på utvecklaren:

Antingen är det två separata nedladdningar
Båda två går att spela på Series XS, men endast XS-versionen har under "Funktioner": Optimerad för Xbox Series X|S
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/mlb-the-show-22-xbox-s...
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/mlb-the-show-22-xbox-o...

samma här:
https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/fifa-22-xbox-series-xs...
https://www.xbox.com/sv-SE/games/store/fifa-22-xbox-one/9N9J3...

Sedan har du spel med bara en nedladdningsversion med "Smart leverans" som sköter allt automatiskt.
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/forza-horizon-5-standa...

Det är inga större problem oftast.
Det finns några enstaka spel där man kan råka köpa fel om man inte är uppmärksam, typ COD som erbjuder multigenerationspaket.
Även GTA5 är en helt separat XS-version av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Hej

Har nyligen köpt en Xbox series x, och jag funderar på att skaffa game pass.

Men hur vet jag vilken version av spelet som erbjuds? på vissa spel så står det X/S med "smart delivery" och andra utan.

Vad är det man ska titta efter när man vill veta om man spelar Xbox series x versionen?

Räcker det med att spel har X/S logga för att få den bästa versionen eller krävs det ""smart delivery"" logga också?

Har spelat pc i flera år, så detta är lite nytt för mig.

Har det en X/S-logga så kör du X/S-versionen. Har det Smart Delivery så kör du "den bästa", vilket borde vara X/S-versionen. I övriga fall kör du spelet via bakåtkompatibilitet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Coming Soon to Game Pass: Midnight Fight Express, Prodeus, Ghost Song, and More From Humble Games
https://news.xbox.com/en-us/2022/08/27/coming-soon-to-game-pa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Var ca 1 år sedan jag ägde Series X...Men det var två saker som störde mig något enormt.

1) Gick inte att stänga av systemljudet
2) Ingen USB-audio, vilket innebar att jag inte kan använda mina egna hörlurar som kräver en ganska rejält amp

Är något av dessa löst nu? På PS5 är båda dessa inget problem...

Systemljudet (om du menar på/av-ljudet som kommer från konsolen) var det första jag stängde av när jag fick konsolen på typ releasedagen, så det har funkat hela tiden. Jag gjorde samma sak på min One S för ett antal år sedan kort efter jag skaffade den så det är inget nytt.

USB Audio stöds bara för officiellt stödda produkter, men det finns sådana hörlursförstärkare (till exempel Sound BlasterX G6 ) så du kan köra på en sådan. Å andra sidan kan kontrollens inbyggda hörlursförstärkare driva mina X2HR bättre än typ min laptop eller så, så jag vet inte om det är ett så så stort problem. Däremot för de som har gaming-headsets med bara USB-koppling är det ju lite surt. Samtidigt är det ju en konsol, stödet för generisk hårdvara på konsoler har blivit sjukt mycket bättre den senaste tiden mycket tack vare XB men likväl är de ju proprietära, nedstängda plattformar som tillverkare får betala för att ta del av generellt.

Permalänk
Medlem

Xbox Headset Wired (Xbox Series X)
298,00kr

XBOX Elite Controller Series S (Xbox Series X)
1 368,00kr

Forza Horizon 5 (Xbox Series X)
198,00kr

Flight Simulator (Xbox Series X)
359,00kr

https://www.amazon.se/deal/a5336c85?showVariations=true&ref=d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Systemljudet (om du menar på/av-ljudet som kommer från konsolen) var det första jag stängde av när jag fick konsolen på typ releasedagen, så det har funkat hela tiden. Jag gjorde samma sak på min One S för ett antal år sedan kort efter jag skaffade den så det är inget nytt.

Nope, menar alla ljud i själva OS:et, t ex när du navigerar i menyn.

Själv vill jag gärna koppla in en usb-sticka med APTX Adaptive och sedan använda BT-lurar, men det går fortfarande inte alltså :/

Permalänk
Medlem

Tillbaka med samma pris

Forza Horizon 5 (Xbox Series X)
198 kr
https://www.amazon.se/Forza-Horizon-5-Xbox-X/dp/B09J8YXMVJ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Nope, menar alla ljud i själva OS:et, t ex när du navigerar i menyn.

Du kan stänga av navigeringsljud och notifieringsljud, men inte alla systemljud, för det finns det nog en mute-knapp på TV-kontrollen dock.

Citat:

Själv vill jag gärna koppla in en usb-sticka med APTX Adaptive och sedan använda BT-lurar, men det går fortfarande inte alltså :/

MS menar att BT inte når upp till deras standard och hänvisar till enheter byggda för XB som har stöd för deras trådlösa ljudöverföring, alternativt stödda USB-tillbehör som ljudkort eller headsets. Så det finns inget fortfarande där utan de stöds inte och kommer sannolikt inte att stödjas i framtiden.

Vill jag köra BT så kopplar jag mina lurar till teven, men kvaliteten blir ju bättre om man kopplar med sladd till kontrollen istället, än mer så om man kör DTS eller Atmos för hörlurar.

Permalänk
Medlem

METAL GEAR SOLID V: THE DEFINITIVE EXPERIENCE
59,80 kr
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/metal-gear-solid-v-the...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

METAL GEAR SOLID V: THE DEFINITIVE EXPERIENCE
59,80 kr
https://www.xbox.com/sv-se/games/store/metal-gear-solid-v-the...

Är det värt ett köp? Jag älskade första spelet till Playstation, men har ärligt talat inte varit vidare charmad av efterföljarna. Har också lite småsvårt för en massa cutscenes, vilket jag förstått att det finns mycket av i det här spelet.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Är det värt ett köp? Jag älskade första spelet till Playstation, men har ärligt talat inte varit vidare charmad av efterföljarna. Har också lite småsvårt för en massa cutscenes, vilket jag förstått att det finns mycket av i det här spelet.

Kort Svar: Nej.
Älskade med gamla spelen. Detta är bara smörja.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Är det värt ett köp? Jag älskade första spelet till Playstation, men har ärligt talat inte varit vidare charmad av efterföljarna. Har också lite småsvårt för en massa cutscenes, vilket jag förstått att det finns mycket av i det här spelet.

Permalänk
Medlem

Bra pris, men tar ju lite emot att köpa 7 år gamla spel som saknar moderna optimeringar, när man blivit lite bortskämd med det för många andra spel. MGSV har varken optimeringar för Series X, One X, eller ens FPS boost.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oj, vilken flashback. Det var många år sedan jag såg honom.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Immortality
Immortals fenyx rising
Commandos 3 remaster
finns på Gamepass nu.

Permalänk
Medlem

Tillgängligt på Gamepass
Grid Legends

Försvinner 15 september
A Plague Tale: Innocence
Final Fantasy XIII
The Artful Escape
Aragami 2
Lost Words: Beyond the Page
Bug Fables: The Everlasting Sapling
Craftopia
Flynn: Son of Crimson
I Am Fish
SkateBIRD
Mighty Goose

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Släpps idag:
Disney Dreamlight Valley: Founder’s Edition
Opus Magnum
Train Sim World 3

Kommer snart:
Ashes of the Singularity: Escalation (PC) ID@Xbox – September 13
DC League of Super-Pets: The Adventures of Krypto and Ace (Cloud, Console, and PC) – September 13
You Suck at Parking (Cloud, Console, and PC) ID@Xbox – September 14
Despot’s Game (Console and PC) ID@Xbox – September 15
Metal: Hellsinger (PC and Xbox Series X|S) ID@Xbox – September 15

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Intressant. Typ en Elite Series 2 fast nedskalad - och billigare. Bra att de täcker in det kundsegmentet också. Inte alla som vill betala så dyra pengar för en Elite Series 2.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Ni som har xboxgrejer som gått sönder. Kontaktade ni återförsäljaren eller Microsoft för garantin? Tänkte på vad som är smidigast. Ena bumpern på min kontroll gick sönder...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Potatissallad:

Ni som har xboxgrejer som gått sönder. Kontaktade ni återförsäljaren eller Microsoft för garantin? Tänkte på vad som är smidigast. Ena bumpern på min kontroll gick sönder...

Hur gammal är kontrollen? Börja alltid med åf, om den nu inte är flera år gammal.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Hur gammal är kontrollen? Börja alltid med åf, om den nu inte är flera år gammal.

Ok tack. Tar det via återförsäljaren då. Är inte ens 1 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Ok tack. Tar det via återförsäljaren då. Är inte ens 1 år gammal.

Jag har med en Elite v2 som är mindre än ett år. En av piggarna som används för att sätta djupet på RT/LT har knäckts på min. Mestadels kosmetiskt fel, men har man betalat 1500+ spänn för kontrollen ska det ej hända. Jag har dock köpt min på Amazon så frågan är om jag orkar ta det med ÅF.

Den stora nackdelen att ta det med MS direkt verkar dock vara att den då blir utbytt mot en refurbished. Det verkar som om många fått tillbaka kontroller med andra skavanker när dom nyttjat detta.

Jag blev besviken när jag såg att ms utannonserade samma kontroll igen. I mitt tycke hade det behövts en v3 med betydligt högre kvalitetskontroll. Min nuvarande v2 är den första handkontrollen som jag råkat förstöra under min 30+-åriga karriär

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDEOT:

Jag har med en Elite v2 som är mindre än ett år. En av piggarna som används för att sätta djupet på RT/LT har knäckts på min. Mestadels kosmetiskt fel, men har man betalat 1500+ spänn för kontrollen ska det ej hända. Jag har dock köpt min på Amazon så frågan är om jag orkar ta det med ÅF.

Den stora nackdelen att ta det med MS direkt verkar dock vara att den då blir utbytt mot en refurbished. Det verkar som om många fått tillbaka kontroller med andra skavanker när dom nyttjat detta.

Jag blev besviken när jag såg att ms utannonserade samma kontroll igen. I mitt tycke hade det behövts en v3 med betydligt högre kvalitetskontroll. Min nuvarande v2 är den första handkontrollen som jag råkat förstöra under min 30+-åriga karriär

Just detta. Verkar vara ett stort problem när jag läste om det för ett år sen, då jag också råkade ut för dessa fel med min Elite handkontroll. Saker som lossnade/gick sönder osv. Helt oacceptabelt för en så dyr handkontroll.
Hoppas den nya och billigare Elite-kontrollen har mycket bättre tillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Ni som har xboxgrejer som gått sönder. Kontaktade ni återförsäljaren eller Microsoft för garantin? Tänkte på vad som är smidigast. Ena bumpern på min kontroll gick sönder...

Ta det alltid via återförsäljaren, för det är nästan garanterat att de byter ut den direkt. Tar du det via Microsoft, så kommer du inte få samma kontroll tillbaka, utan de byter också ut den direkt, men de skickar ut refurbished, och sannolikheten är att du får en ännu sämre kontroll tillbaka med andra fel.

Skulle vilja påstå att microsoft är en av de sämsta bolagen när det kommer till hanteringen av refurbished, eftersom alla företag hanterar det olika.