Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Min syster boende i Stockholm fick det en andra gång i hösten 2020 efter att ha haft det en första gäng våren 2020. så ja antikroppar är ingen garanti att inte få det igen.

Ajdå jag hade fått för mig att det var superovanligt men tydligen inte.

Hut dåligt mådde hon när hon var sjuk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ajdå jag hade fått för mig att det var superovanligt men tydligen inte.

Hut dåligt mådde hon när hon var sjuk?

Det är fortfarande väldigt ovanligt

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00071-6

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Min syster boende i Stockholm fick det en andra gång i hösten 2020 efter att ha haft det en första gäng våren 2020. så ja antikroppar är ingen garanti att inte få det igen.

En uppskattning är att ca 1 av 100 provsvar är falskt positivt. Och det har genomförts många miljoner tester i Sverige, så det bör vara vara en hel del i Sverige som tror att de har haft Covid-19 två gånger trots att de inte har haft det.

https://www.fokus.se/2020/11/falska-coronaprovsvar-upptacks-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Fjärilseffekten handlar om oförutsägbarhet. Om det är oförutsägbart, hur kan du jämföra olika länder med varandra och dra slutsatser utifrån restriktionernas effekt som du gör?

Det är ungefär som jordbävningar. Du vet att de händer med en viss frekvens över en viss tid, men kan ändå inte förutsäga när de sker. Även pandemier har en oviss, statistiskt labil framtid. Man kan heller inte förutsäga vilka effekter de få framöver, varken jordbävningar eller pandemier.

Däremot kan man se mönster bakåt i tiden och se vilka trender som fanns.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag handlar på Stora Coop Boländerna i Uppsala en gång i veckan. Är inte mycket folk alls. Lätt att undvika andra. Ska jag "tvingas" handla lokalt, då blir det trångt mellan hyllorna och för butiken (liten butik), mycket folk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det är ungefär som jordbävningar. Du vet att de händer med en viss frekvens över en viss tid, men kan ändå inte förutsäga när de sker. Även pandemier har en oviss, statistiskt labil framtid. Man kan heller inte förutsäga vilka effekter de få framöver, varken jordbävningar eller pandemier.

Däremot kan man se mönster bakåt i tiden och se vilka trender som fanns.

Jag är med på att det inte går att förutspå när vi kommer få en pandemi, men hur kopplar du det till det vi diskuterade innan? Det är oklart för mig varför det betyder att det går att jämföra olika länder genom att kolla på effekten av en restriktion, utan att vi vet hur restriktionen har påverkat folkets beteende i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag är med på att det inte går att förutspå när vi kommer få en pandemi, men hur kopplar du det till det vi diskuterade innan? Det är oklart för mig varför det betyder att det går att jämföra olika länder genom att kolla på effekten av en restriktion, utan att vi vet hur restriktionen har påverkat folkets beteende i praktiken.

Vi kan studera olika områden hur ofta de har jordbävningar. Jämför Italien och Sverige. Det är en enorm skillnad i antal jordbävningar. Vi kan se att det finns förklaringar till skillnaderna, t.ex. närheten till en subduktionszon.

På samma sätt kan du bedöma skillnader mellan länder. Vi vet att Italien fick en tidig dos av covid-19-fall via de som besökt Wuhan. Varför fick inte Sverige eller Island eller Finland lika många direkt? Nja, det var väl för att inte lika många därifrån hade besökt Wuhan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vi kan studera olika områden hur ofta de har jordbävningar. Jämför Italien och Sverige. Det är en enorm skillnad i antal jordbävningar. Vi kan se att det finns förklaringar till skillnaderna, t.ex. närheten till en subduktionszon.

På samma sätt kan du bedöma skillnader mellan länder. Vi vet att Italien fick en tidig dos av covid-19-fall via de som besökt Wuhan. Varför fick inte Sverige eller Island eller Finland lika många direkt? Nja, det var väl för att inte lika många därifrån hade besökt Wuhan.

Det här vet vi inte heller om det är därför. Det finns säkert en del regioner i världen som har fått lika många eller fler resenärer från Wuhan under samma period utan att det orsakade samma situation som i Italien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns säkert en del regioner i världen som har fått lika många eller fler resenärer från Wuhan under samma period utan att det orsakade samma situation som i Italien.

Har du rimlig anledning att tro att det är fallet?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag handlar på Stora Coop Boländerna i Uppsala en gång i veckan. Är inte mycket folk alls. Lätt att undvika andra. Ska jag "tvingas" handla lokalt, då blir det trångt mellan hyllorna och för butiken (liten butik), mycket folk.

Då har du tur, bor i en förort norr om Stockholm och beställer hem nästan allt. Kan bli riktigt trångt i affären och få använder munskydd. Det är bara om jag behöver nå mejeri produkter jag går ner och då får man hänga på låset eller se till att va där precis innan stängning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jag handlar på Stora Coop Boländerna i Uppsala en gång i veckan. Är inte mycket folk alls. Lätt att undvika andra. Ska jag "tvingas" handla lokalt, då blir det trångt mellan hyllorna och för butiken (liten butik), mycket folk.

En utmärkt butik med gratis gott kaffe!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sAAb:

Har du rimlig anledning att tro att det är fallet?

...precis. Eller att det ens var Wuhan som var ursprunget då det påvisats att det funnits i bl.a. Italien sedan september 2019 där ca 11% av 900 asymptomatiska i undersökningen hade antikroppar.
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/030089162097475...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...precis. Eller att det ens var Wuhan som var ursprunget då det påvisats att det funnits i bl.a. Italien sedan september 2019 där ca 11% av 900 asymptomatiska i undersökningen hade antikroppar.
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/030089162097475...

https://journals.sagepub.com/na101/home/literatum/publisher/sage/journals/content/tmja/0/tmja.ahead-of-print/0300891620974755/20201206/images/large/10.1177_0300891620974755-table1.jpeg

Wow! Det här måste jag läsa!

EDIT: Hittade även den här:

Carrat, F., Figoni, J., Henny, J., Desenclos, J. C., Kab, S., de Lamballerie, X., & Zins, M. (2021). Evidence of early circulation of SARS-CoV-2 in France: findings from the population-based “CONSTANCES” cohort. European journal of epidemiology, 1-4. (https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10654-020-0071...)

Mysteriet tätnar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av sAAb:

Mysteriet tätnar.

Du lär maila Twitler aka Trump och föreslå ett namnbyte från China Virus till French Fries Virus. Fast allt är ju bara FAKE NEWS ivfsh!

// Freedom Fries Rulez -despite those cheesy frogeaters that help us win the American Revolution

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Ajdå jag hade fått för mig att det var superovanligt men tydligen inte.

Hut dåligt mådde hon när hon var sjuk?

Det är extremt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...precis. Eller att det ens var Wuhan som var ursprunget då det påvisats att det funnits i bl.a. Italien sedan september 2019 där ca 11% av 900 asymptomatiska i undersökningen hade antikroppar.
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/030089162097475...

https://journals.sagepub.com/na101/home/literatum/publisher/sage/journals/content/tmja/0/tmja.ahead-of-print/0300891620974755/20201206/images/large/10.1177_0300891620974755-table1.jpeg

Skrivet av sAAb:

Wow! Det här måste jag läsa!

EDIT: Hittade även den här:

Carrat, F., Figoni, J., Henny, J., Desenclos, J. C., Kab, S., de Lamballerie, X., & Zins, M. (2021). Evidence of early circulation of SARS-CoV-2 in France: findings from the population-based “CONSTANCES” cohort. European journal of epidemiology, 1-4. (https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10654-020-0071...)

Mysteriet tätnar.

Hittade man inte en kvinna i dalarna som varit sjuk i december men man visste inte vad det var då och sedan när man kollade hennes blodprover typ ett halvår senare så kunde man konstatera att hon hade haft covid? Hon hade inte varit utomlands heller om jag minns rätt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wounds:

Hittade man inte en kvinna i dalarna som varit sjuk i december men man visste inte vad det var då och sedan när man kollade hennes blodprover typ ett halvår senare så kunde man konstatera att hon hade haft covid? Hon hade inte varit utomlands heller om jag minns rätt.

Nej? Hade varit stora nyheter isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Hittade man inte en kvinna i dalarna som varit sjuk i december men man visste inte vad det var då och sedan när man kollade hennes blodprover typ ett halvår senare så kunde man konstatera att hon hade haft covid? Hon hade inte varit utomlands heller om jag minns rätt.

Jo det stämmer. Jag tror att det är det här fallet du tänker på som det gjordes ett inslag på SVT Dalarna om. Fanns nog flera fall i andra delar av landet också men man visste inte vad det var då.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/antikroppstest-och-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wounds:

Hittade man inte en kvinna i dalarna som varit sjuk i december men man visste inte vad det var då och sedan när man kollade hennes blodprover typ ett halvår senare så kunde man konstatera att hon hade haft covid? Hon hade inte varit utomlands heller om jag minns rätt.

Kan ha varit en annan okänd sjukdom och sedan fick hon COVID-19 via någon annan som varit utomlands eller nära någon som varit utomlands och därmed behöver dessa två saker ej ha varit relaterade.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det är extremt ovanligt.

Intressant att så många av dem verkar vara fall som folk känner till här i tråden dock, bekanta/släktingar och så. Därför börjar man ju undra lite om det inte är vanligare trots allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej? Hade varit stora nyheter isf.

Det blev ganska stora rubriker av det. Se Boms post.

Skrivet av Bom:

Jo det stämmer. Jag tror att det är det här fallet du tänker på som det gjordes ett inslag på SVT Dalarna om. Fanns nog flera fall i andra delar av landet också men man visste inte vad det var då.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/antikroppstest-och-...

Just det, tack!

Skrivet av AplAy:

Kan ha varit en annan okänd sjukdom och sedan fick hon COVID-19 via någon annan som varit utomlands eller nära någon som varit utomlands och därmed behöver dessa två saker ej ha varit relaterade.

Jo men de har både studerat röntgenbilder och har antikroppstest. Självklart finns ju alltid möjligheten att det kunnat vara något annat men läkaren verkade ju tycka att det var sannolikt att kvinnan haft det redan då.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sAAb:

Wow! Det här måste jag läsa!

EDIT: Hittade även den här:

Carrat, F., Figoni, J., Henny, J., Desenclos, J. C., Kab, S., de Lamballerie, X., & Zins, M. (2021). Evidence of early circulation of SARS-CoV-2 in France: findings from the population-based “CONSTANCES” cohort. European journal of epidemiology, 1-4. (https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10654-020-0071...)

Mysteriet tätnar.

Fräckt. Men vad är då kopplingen till myrkottar och fladdermöss man tidigare basunerat ut? Eller har det bara varit antaganden, baserat på hur coronavirus uppträtt tidigare? Jag tänker att myrkottar inte är jättevanliga i Italien, även om fladdermöss såklart finns.

EDIT:
Jag antar att det fortfarande är möjligt att ursprunget fortfarande är detsamma, men att tidshorisonten är helt annorlunda. Vad är det som säger att den mutation som orsakade det första stora utbrottet vintern 19/20 faktiskt var den första att spridas i nån utsträckning alls?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wounds:

Det blev ganska stora rubriker av det. Se Boms post.

En artikel på en lokal nyhetssida är inte stora rubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

En artikel på en lokal nyhetssida är inte stora rubriker.

Ändå SVT, tror att de tog upp det på riks också men med inslaget från SVT Dalarna. Annars undrar jag hur jag har sett det jag bor ju i Stockholm. SR Dalarna rapporterade också om det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fräckt. Men vad är då kopplingen till myrkottar och fladdermöss man tidigare basunerat ut? Eller har det bara varit antaganden, baserat på hur coronavirus uppträtt tidigare? Jag tänker att myrkottar inte är jättevanliga i Italien, även om fladdermöss såklart finns.

EDIT:
Jag antar att det fortfarande är möjligt att ursprunget fortfarande är detsamma, men att tidshorisonten är helt annorlunda. Vad är det som säger att den mutation som orsakade det första stora utbrottet vintern 19/20 faktiskt var den första att spridas i nån utsträckning alls?

Vad jag kan se är det svårt att säga något om ursprunget i de artiklar jag sett. Myrkottarna kan ha varit en villfarelse, då antalet och formen av mutationerna från xxx till CoV-Sars-2 verkar ha varit både många och udda. Nej, jag har ingen källa här och nu.

Men, en djup europeisk spridning betyder kanske inte så mycket heller, egentligen. Det kan vara så att den variant vi hade under 2019 var en "mild" variant som inte gav de hårda symptom med dödsfall som började synas på allvar först under december 2019, och då i Wuhan.

Här lär det bli relevant om man skall tolka ett C till ett G, eller ett A till ett T (eller tvärtom) som i ett senare skede i virusets förändring över tid kanske går åter. Det finns för många artiklar om ämnet för att man skall få en överblick. Det används absolut datorer här, redan. Säkert grafikkort också, då det framstår som en typ av repetitiv beräkning.

Jag tror att även Tegnell har nämnt något om svårigheterna med en gigantisk ström av forskningsartiklar, trots att han har en "stab" som arbetar med att tolka och analysera dem, direkt eller indirekt.

Oavsett det så är tidshorisonterna både intressant och relevanta här. Det som skedde under 2019 är fortfarande lite udda. Men, jag tror att alla saknar relevanta data för att kunna gå vidare på riktigt. Men, ändå lär det ligga cpu:er från både Intel och Amd och tugga på det här.

Så, vi ha redan haft folding@home (https://www.hpcwire.com/off-the-wire/over-4-million-computers...), men jag har inte sett uppföljningar av det. Har någon annan sett en uppdatering?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wounds:

Ändå SVT, tror att de tog upp det på riks också men med inslaget från SVT Dalarna. Annars undrar jag hur jag har sett det jag bor ju i Stockholm. SR Dalarna rapporterade också om det.

Okej. Jag har aldrig sett det iaf /Linköping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ändå SVT, tror att de tog upp det på riks också men med inslaget från SVT Dalarna. Annars undrar jag hur jag har sett det jag bor ju i Stockholm. SR Dalarna rapporterade också om det.

Hahha! SVT = Stora rubriker? Tack för ett gott skratt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Hahha! SVT = Stora rubriker? Tack för ett gott skratt.

Tycker det kräver att åtminstone ett par av dom andra större tar upp det för att kalla det stora rubriker, men SVT är riks- och statsmedia så dom kan vara med på stora rubriker, japp. Inget fel eller konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tycker det kräver att åtminstone ett par av dom andra större tar upp det för att kalla det stora rubriker, men SVT är riks- och statsmedia så dom kan vara med på stora rubriker, japp. Inget fel eller konstigt med det.

Du är förstås fri att blunda för verkligheten. Godnatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Du är förstås fri att blunda för verkligheten. Godnatt.

Klart jag är, men jag gör det inte, som du.