Tankar kring antivirusprogram

Permalänk

Tankar kring antivirusprogram

Har alltid varit av uppfattningen att Microsofts inbyggda defender fungerar tillräckligt bra så man behöver inte köpa något annat.
Skulle dock vilja veta lite hur andra resonerar. Då vi har 2 grabbar på 6 och 8 år som har egna windowsdatorer och dom börjar ju bli rätt kreativa i sina användanden så har man ju börjat fundera lite

Skall man införskaffa något annat eller borde det inbyggda skyddet räcka?

Har Telia bredband och där har dom F-secure för 29:- / månad om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

@jimmyvilen: halloj!
Har gjort samma resa med min pojke som nu är 12. Körde Avast under några år men det är en riktig resursslukare så kör Windows inbyggda antivirus nu. Jag har väl alltid varit av åsikten att det inte går att skydda sig helt och har alltid använt en systemdisk/partition för att snabbt kunna installera om ifall det behövts, har en mapp med alla drivare på en annan disk för att snabba på processen. Låter kanske som jag inte gör annat än ominstallerar windows vilket jag kan försäkra att så är inte fallet :), snarare lärdomar från typ win98 tiden, kraschade konstant och något vidare AV skydd fanns det inte heller på den tiden...

Vad jag vill ha sagt är väl att det kan vara tufft för yngre medborgare att surfa helt säkert men efter ett par ominstallationer (förlorad data) började iaf min son tänka mer på vad han klickade på och var han sparade saker han verkligen ville behålla.

glhf!

Permalänk
Avstängd

Kan inflika att Avast är mer eller mindre malware. Spårar vad man surfar och säljer användaruppgifter. Undvik.

Annars använder jag endast windows inbyggda. Har malwarebytes som jag scannar med regelbundet för säkerhets skull.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

@jimmyvilen: Jag använder bara det inbyggda Defender och uBlock Origin på webbläsarna vilket fungerat bra för mig - men så är jag ganska passiv. Surfar mest på SweC och YT och något fåtal "säkra" sidor. Laddar inte ner och installerar en massa okända filer.

Vill du vara riktigt säker kan du gå all-in och göra som min kollega. Alla datorer är medlemmar i en domän där inga användare har administrativ åtkomst. Åtkomst till internet är tidsreglerad i en låst router som inte kan kringgås. Hos honom är det inte barnen som bestämmer

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

@jimmyvilen: halloj!
Har gjort samma resa med min pojke som nu är 12. Körde Avast under några år men det är en riktig resursslukare så kör Windows inbyggda antivirus nu. Jag har väl alltid varit av åsikten att det inte går att skydda sig helt och har alltid använt en systemdisk/partition för att snabbt kunna installera om ifall det behövts, har en mapp med alla drivare på en annan disk för att snabba på processen. Låter kanske som jag inte gör annat än ominstallerar windows vilket jag kan försäkra att så är inte fallet :), snarare lärdomar från typ win98 tiden, kraschade konstant och något vidare AV skydd fanns det inte heller på den tiden...

Vad jag vill ha sagt är väl att det kan vara tufft för yngre medborgare att surfa helt säkert men efter ett par ominstallationer (förlorad data) började iaf min son tänka mer på vad han klickade på och var han sparade saker han verkligen ville behålla.

glhf!

Minns mycket väl när man körde Norton i början när det kom men det tog ju ganska snabbt över hela datorn.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@jimmyvilen: Jag använder bara det inbyggda Defender och uBlock Origin på webbläsarna vilket fungerat bra för mig - men så är jag ganska passiv. Surfar mest på SweC och YT och något fåtal "säkra" sidor. Laddar inte ner och installerar en massa okända filer.

Vill du vara riktigt säker kan du gå all-in och göra som min kollega. Alla datorer är medlemmar i en domän där inga användare har administrativ åtkomst. Åtkomst till internet är tidsreglerad i en låst router som inte kan kringgås. Hos honom är det inte barnen som bestämmer

Ja min tanke är ju att det skall vara enkelt. Gillar inte grejen att behöva begränsa utan man måste lära sig även om det råkar bli hårda vägen

Men det låter ju som att jag inte är helt ute och cyklar med med inbyggda defender och ser jag sedan till att dom har typ uBlock på alla webläsare så borde man komma en bra bit med säkerheten.

Tack för alla svar, alltid kul att höra andras erfarenheter och hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyvilen:

Har alltid varit av uppfattningen att Microsofts inbyggda defender fungerar tillräckligt bra så man behöver inte köpa något annat.
Skulle dock vilja veta lite hur andra resonerar. Då vi har 2 grabbar på 6 och 8 år som har egna windowsdatorer och dom börjar ju bli rätt kreativa i sina användanden så har man ju börjat fundera lite

Skall man införskaffa något annat eller borde det inbyggda skyddet räcka?

Har Telia bredband och där har dom F-secure för 29:- / månad om jag inte minns fel.

Glöm inte att säkra nätverksresurser också då framförallt kryptovirus skannar nätverk för att kryptera allt det kommer åt. Stryp alltså rättigheterna på eventuella nätverksenheter som går att nå från deras maskiner, det minskar också risken för error 40, något som givetvis kan drabba vem som helst.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster