Tråden om PlayStation 5

Permalänk
Medlem

3D-pussel till PSVR på väg! Samt Gravity som äventyrspussel! Samt Final Cut av prisbelönta Disco Elysium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag länkade en Youtube med problemet i Coil whine tråden Ja, efter att ha läst mycket om saken så lär det stämma det du säger. Har ännu inte öppnat konsolen men funderar på om jag ska lämna in den och förhoppningsvis få fläkten utbytt eller om jag ska försöka fixa problemet själv. Enligt en video så blir det bättre med "o-rings" men lär inte lösa det helt. Iofs vet jag inte säkert fören jag testar.

Tack för länkarna, Safe mode låter som en bra lösning.

o-rings kan definitivt hjälpa en del. Mestadels vad jag läst så har de hjälpt på Delta-fläkten för att få bort högfrekventa ljud. Nidec är högre dB och därför svårt att bromsa in ljudet med o-ringar. Ingreppet tar max 5 minuter dock så kan man testa är det absolut värt det!

Skrivet av fishyfajita:

Coil Whine, min konsol tjuter och håller på när jag är inne i spel, men helt tyst sekunden jag går till dashboard. Den byter även ljud beroende på om jag är i menyer eller vad jag gör i spelet. Jag överväger att lämna in konsolen, men lider samtidigt inte av det just nu, och det verkar vara en lång process. Har inte lirat några nya spel, utan mestadels Destiny 2 och Days Gone.

Är det något som riskerar att bli värre om jag inte lämnar in konsolen? Kan det skada hårdvaran? Kan jag klaga på det om ett år, eller är det för sent för att få konsolen lagad?

Jag har gjort ett inlägg och citerat dig i denna tråden där vi talar om coil whine. - #18984837

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

10 (!) spel som Sony ger ut gratis som en del av deras #PlayHome initiativ. Inget PS+ behövs alls. Och man får behålla spelen efter man claimat

25 Mars
- Abzû
- Enter The Gungeon
- REZ Infinite
- Subnautica
- The Witness
- Astro Bot Rescue Mission
- Moss
- Thumper
- Paper Beast

19 April
- Horizon Zero Dawn Complete Edition

Permalänk
Medlem

Tänkte dra ner Spider-man Remastered till Ps5 nu men det verkar inte finnas? Hittat S-P Miles Morales där jag vet att det följer med, men har för mig att det ska gå att köpa det ”vanliga” som standalone också. Hittar bara PS4 versionen 👀

Någon som vet ngt om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IpeeX__:

Tänkte dra ner Spider-man Remastered till Ps5 nu men det verkar inte finnas? Hittat S-P Miles Morales där jag vet att det följer med, men har för mig att det ska gå att köpa det ”vanliga” som standalone också. Hittar bara PS4 versionen 👀

Någon som vet ngt om det?

Man måste äga Miles Morales, gå in i startmenyn i spelet och trycka R1 så kan man uppgradera till Ultimate Edition för 210 kr, och på så sätt får man Remastered. Detta är det enda sättet just nu att få Spider-man Remastered.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IpeeX__:

Tänkte dra ner Spider-man Remastered till Ps5 nu men det verkar inte finnas? Hittat S-P Miles Morales där jag vet att det följer med, men har för mig att det ska gå att köpa det ”vanliga” som standalone också. Hittar bara PS4 versionen 👀

Någon som vet ngt om det?

Du ska ha möjlighet att köpa Spiderman från 2018 remastered via menyn i Miles morales för cirka 220 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Man måste äga Miles Morales, gå in i startmenyn i spelet och trycka R1 så kan man uppgradera till Ultimate Edition för 210 kr, och på så sätt får man Remastered. Detta är det enda sättet just nu att få Spider-man Remastered.

Skrivet av Danieleet:

Du ska ha möjlighet att köpa Spiderman från 2018 remastered via menyn i Miles morales för cirka 220 kr.

Ajdå, verkar som jag får dra hem Miles Morales UE istället då. Konstigt att man inte kan köpa det separat på PSN store. Tackar för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Jahaja du menade så!

Är ju bristen på konkurrens som håller priserna uppe på den digitala marknaden... Vill Sony/spelbolagen inte rea ut sina titlar så gör de inte det; du måste betala priserna de kräver, du har inget annat val för konsollen är fullpackad i kopieringsskydd och kryptering och sån skit för att förhindra dig att köra något annat än godkända speltitlar från godkända källor.

Kapitalismen är satt ur spel på konsollernas egna digitala marknader, och tills någon regeringsmakt börjar rota i det där lär det ju också förbli på det viset...

Förhoppningsvis kan vi få ett prejudikat i form av Apple vs Epic. Enda digitala butik jag har förtroende för är GOG, och det trots deras idag bortglömda PR-stunt där de meddelade att de skulle lägga ner GoodOldGames för att sedan avslöja att det var just ett PR-stunt och butiken byter namn till just GOG.

Finns bara en PS5-modell värd att köpa i mitt tycke, den med optisk läsare. Hade denna inte funnits hade jag nog aldrig köpt en, såvida inte Sony kunde matcha Game Pass möjligen.

Spara en tusenlapp inledningsvis och få en symetrisk konsol och sedan få betala mer över tid pga markant högre spelpriser på PSN jämfört med att köpa en tusenlapp dyrare osymetrisk konsoll där du kommer spara in på varje spelköp du gör, eller du lånar spel av kompis, kollega, syskon eller... lånar bibliotek ut spel idag?

Jag har poänterat det många gånger förr, känns som att många är glad över att få hem sin PS5 DE men inser snart priserna på plattformen, och hur låst man egentligen är. Inget ont menat eller något till de som köpt en DE eller för den delen är nöjd med den. Informerade konsumenter är goda konsumenter.

Skrivet av Entash:

10 (!) spel som Sony ger ut gratis som en del av deras #PlayHome initiativ. Inget PS+ behövs alls. Och man får behålla spelen efter man claimat

25 Mars
- Abzû
- Enter The Gungeon
- REZ Infinite
- Subnautica
- The Witness
- Astro Bot Rescue Mission
- Moss
- Thumper
- Paper Beast

19 April
- Horizon Zero Dawn Complete Edition

Riktigt generöst faktiskt!
Hoppas några av dessa blir enhanced också.

Permalänk
Medlem

Om frågan redan besvarats tidigare ber jag om ursäkt på förhand.

Såg att man får FFVII Remake (PS4) gratis om man har PS+ men att den versionen inte kan uppgraderas till PS5 versionen. Låt oss säga att man claimar gratisversionen idag och sen köper PS4 versionen på skiva senare, kommer den på skiva ersätta gratisversionen eller kommer man ha två versioner? Vad händer med saves?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Tack för tipset! Köpt och aktiverat

Vad missar jag, hur får ni det priset genom den länkade sidan?(!)
Jag kan köpa presentkort 100/500 med vad jag tolkar(?) som 5% rabatt?

Inte supertydligt (eller så är jag korkad)

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Martiin82:

Vad missar jag, hur får ni det priset genom den länkade sidan?(!)
Jag kan köpa presentkort 100/500 med vad jag tolkar(?) som 5% rabatt?

Inte supertydligt (eller så är jag korkad)

Gå in på hemsidan sen skrollar du ner till "PlayStation+ 12 mån 20% rabatt" eller PlayStation+ 3 mån 20% rabatt" erbjudandet

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Om frågan redan besvarats tidigare ber jag om ursäkt på förhand.

Såg att man får FFVII Remake (PS4) gratis om man har PS+ men att den versionen inte kan uppgraderas till PS5 versionen. Låt oss säga att man claimar gratisversionen idag och sen köper PS4 versionen på skiva senare, kommer den på skiva ersätta gratisversionen eller kommer man ha två versioner? Vad händer med saves?

Detta är lite rörigt. När jag köpte min PS5 så överförde jag blandannat Days Gone som var installerad på min PS4 Pro vid initialiseringen. Min Days Gone kom på skiva. Trots att jag har tillgång till digital licens till Days Gone så kan jag inte starta installationen som finns lagrad med digital licens utan måste fortfarande använda skiva. Eller ta bort spelinstallationen och ladda hem spelet från PSN.

Sparfilerna var i det fallet kompatibla, men enorm skillnad på om licensen för spelet var digital eller i form av optisk skiva. Exakt hur det blir med FF7 återstår att se, men jag har en känsla att det blir rörigt och inte helt olikt ovan nämnda Days Gone erfarenhet. :/

Personligen tycker jag att Sony gjorde en ganska stor miss där man inte styrde upp från början hur utvecklare hanterar uppgraderingar på plattformen. Spel X är uppgraderingen gratis, spel Y måste man betala för den och spel Z har specifika regler som har att göra med om spelet köpts retail, på PSN eller kommit via PSN+.

Permalänk
Inaktiv

Kanske redan nämnts i tråden men Mediamarkt har lite reor på PS5-titlar om någon letar nytt. Själv sugen på Watch Dogs: Legion men tänkte plocka upp till PC vid tillfälle.

Assassins Creed: Valhalla för 399kr: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5393452
Immortals: Fenix Rising för 299kr: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5518348
Watch Dogs: Legion för 229kr (slut i lager men går att boka för samma pris): https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5316286

Då det är Ubisoft-titlar ska PS4-versionen gå att uppgradera gratis har jag för mig? Samma pris på samtliga av dessa förutom Valhalla som är 50kr billigare till PS4. Sedan får man ju nya vita PS5-boxen också.

Permalänk
Skrivet av avenger90:

https://partner.getgifted.com/se/

Köp här istället, du får 12 mån för 397:-. Har själv köpt och det fungerar fint!

Tack! (Känns som ett rätt okej pris)

Var lite rädd ikväll när jag startade upp konsolen för första ggn att den skulle väsnas (jag är allergisk mot oljud). Den är som tur är knäpp tyst, puuuh(!). Första reaktionen efter en 30 min testande är att kontrollen är bra. Känns som den lite mer avancerade force feedbacken kan höja upplevelsen ganska mycket!

Permalänk
Skrivet av avenger90:

https://partner.getgifted.com/se/

Köp här istället, du får 12 mån för 397:-. Har själv köpt och det fungerar fint!

Alltså har försökt två gånger på denna sida och ingen kod har fungerat, har fått pengarna tillbaka men supporten säger att dem har slut på koder just nu.

Prövat både 3 månader och 12 månader

Permalänk
Skrivet av giggelingbear:

Alltså har försökt två gånger på denna sida och ingen kod har fungerat, har fått pengarna tillbaka men supporten säger att dem har slut på koder just nu.

Prövat både 3 månader och 12 månader

Samma här, fick felmeddelande att det var problem med koden. Inte fått respons från deras support än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Man måste äga Miles Morales, gå in i startmenyn i spelet och trycka R1 så kan man uppgradera till Ultimate Edition för 210 kr, och på så sätt får man Remastered. Detta är det enda sättet just nu att få Spider-man Remastered.

Du kan köpa Spiderman Ultimate Edition också.

Permalänk
Medlem

Någon som kör PS5 på LG 27GL850 och kan lämna en liten recension?
Får dåligt samvete varje gång jag vill spela och skickar iväg sambon och vår lilla bäbis från TV-rummet så funderar på att införskaffa mig en skärm som jag kan flytta över PS5an till

Ser att den stödjer 4k downscaling till 1440p, har HDR10 och fått riktigt bra recensioner så känns som ett riktigt bra alternativ.
Någon som kan bekräfta detta?

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av giggelingbear:

Alltså har försökt två gånger på denna sida och ingen kod har fungerat, har fått pengarna tillbaka men supporten säger att dem har slut på koder just nu.

Prövat både 3 månader och 12 månader

Kollade med kundtjänst, de ska få in nya nästa vecka. Skulle köpa ett 12 mån till min vän.

Permalänk
Skrivet av avenger90:

Kollade med kundtjänst, de ska få in nya nästa vecka. Skulle köpa ett 12 mån till min vän.

Annars kan man köpa 12 månader på PS store och få 160 kr i Store kredits

kostar 620 - 160 = 460

Permalänk
Medlem

Beställde precis PS5 Media Remote för att jag uppskattar verkligen hur PS5:an hanterar Netflix jämfört med min Apple TV. Någon som har kontrollen som har ett omdöme att ge?

Permalänk
Konsolgrävare

Next-gen VR on PS5: the new controller

Adaptive triggers: Each VR controller (Left and Right) includes an adaptive trigger button that adds palpable tension when pressed, similar to what’s found in the DualSense controller. If you’ve played a PS5 game, you’ll be familiar with the tension in the L2 or R2 buttons when you press them, such as when you’re drawing your bow to fire an arrow. When you take that kind of mechanic and apply it to VR, the experience is amplified to the next level.

Haptic feedback: The new controller will have haptic feedback optimized for its form factor, making every sensation in the game world more impactful, textured and nuanced. When you’re traversing through rocky desert or trading blows in melee combat, you’ll feel the difference, magnifying the extraordinary visual and audio experience that’s so central to VR.

Finger touch detection: The controller can detect your fingers without any pressing in the areas where you place your thumb, index, or middle fingers. This enables you to make more natural gestures with your hands during gameplay.

Tracking: The VR controller is tracked by the new VR headset through a tracking ring across the bottom of the controller.

Action buttons / analog sticks: The Left controller contains one analog stick, the triangle and square buttons, a “grip” button (L1), trigger button (L2) and Create button. The Right controller contains one analog stick, the cross and circle buttons, a “grip” button (R1), trigger button (R2) and Options button. The “grip” button can be used to pick up in-game objects, as one example.

https://blog.playstation.com/2021/03/18/next-gen-vr-on-ps5-th...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliOS96:

Beställde precis PS5 Media Remote för att jag uppskattar verkligen hur PS5:an hanterar Netflix jämfört med min Apple TV. Någon som har kontrollen som har ett omdöme att ge?

Lite plastig för priset. Har dock inte använt den så mycket då jag föredrar Apple TV som mediaspelare. Men när jag kollat bluray så har den gjort sitt jobb iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har så svårt för o bestämma mig vad jag ska tro om detta...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av N_Micke:

Jag har så svårt för o bestämma mig vad jag ska tro om detta...

Jag är nyfiken men kommer som vanligt vänta på recensioner

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Jag har så svårt för o bestämma mig vad jag ska tro om detta...

Samma här. De tycks vilja göra någonting nytt och eget med den psykiska aspekten, där barndomshemmet blir lika mycket en metafor som reellt hot. Men ändå tycks de fastna i ganska traditionell speldesign där fokus ligger mycket på skjutande av utomjordingar istället för utforskandet utav en helt ny planet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Någon som kör PS5 på LG 27GL850 och kan lämna en liten recension?
Får dåligt samvete varje gång jag vill spela och skickar iväg sambon och vår lilla bäbis från TV-rummet så funderar på att införskaffa mig en skärm som jag kan flytta över PS5an till

Ser att den stödjer 4k downscaling till 1440p, har HDR10 och fått riktigt bra recensioner så känns som ett riktigt bra alternativ.
Någon som kan bekräfta detta?

Varken PS4 eller PS5 stöder 1440p output så ska du endast ha displayen till PS5 är bättre om du bara antingen kör en 1080p display eller 4K display. Vet dock inte om det finns någon monitor som har HDMI 2.1 än och i i den prisklassen så lär det vara billigare med en ny 4K TV ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliOS96:

Beställde precis PS5 Media Remote för att jag uppskattar verkligen hur PS5:an hanterar Netflix jämfört med min Apple TV. Någon som har kontrollen som har ett omdöme att ge?

Testade netflix och en Plex igår , tyvärr finns det ingen auto HZ för streamingtjänsterna... whyyyy?! 🤷‍♂️
Är riktigt irriterande när det blir judder... men vi har ju apple tv till Streaming tjänsterna
UHBd spelaren funkar bra, blir bra hdr till sdr konvertering, bra för oss, kör på 4k projektor, som visserligen hanterar hdr ok, men tycker det blir för många kompromisser , når väl upp 100nits på våran epson 9400, skulle väl behöva ca 10ggr mer ..? 👀🙂
Just nu ångrar jag nästan att vi inte har oled... men 100" är ändå 100"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Varken PS4 eller PS5 stöder 1440p output så ska du endast ha displayen till PS5 är bättre om du bara antingen kör en 1080p display eller 4K display. Vet dock inte om det finns någon monitor som har HDMI 2.1 än och i i den prisklassen så lär det vara billigare med en ny 4K TV ändå.

Tack för inputen men denna skärmen är en av de skärmar som stödjer 4k input och sen downscalar till 1440p och det ska se riktigt bra ut ihop med PS5 från de recensioner som finns.
Är inte beredd eller tillräckligt intresserad av 120hz för att göra det hoppet upp i prisklass.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Tack för inputen men denna skärmen är en av de skärmar som stödjer 4k input och sen downscalar till 1440p och det ska se riktigt bra ut ihop med PS5 från de recensioner som finns.
Är inte beredd eller tillräckligt intresserad av 120hz för att göra det hoppet upp i prisklass.

Intressant, förstod inte riktigt vad du menade med 4K downsampling först. Lurar den source-devicen via EDID att det är en 4K skärm då? Har du lite mer info om den funktionen? Hittar ingenting på produktsidan.