Vattenkylning, kanske? Tips emottages gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jrylander:

Jag tror inte det gäller alla vattenkylningar men i alla fall så tyckte jag så mycket sämre om ljudet från pumpen eller flödet eller vad det var att jag gick tillbaka till bara tysta fläktar i stället. Min nuvarande inställning är att vattenkylning (vätskekylning) framför allt är för att få låg temperatur snarare än tyst dator.

Jag gick från en 212X luftkylare till H115i Pro RGB och vattenkylningen är både tystare och svalare. Kör pumpen på extreme och ändå hörs den inte alls även med fläktarna på tyst och med grafikkortet på 0db läge. Kan vara olika med pumpar även med samma kylare vad jag förstått men jag märker ingen som helst skillnad på tyst balanserad eller extreme på pumpen. Gick från 75 grader i load till 60 med stock 9700K men framförallt är datorn tystare. Fick aldrig min 212X tyst vid load för den drog upp i 75 grafer och fläkten körde då i 100%. Inte provat klocka med AIO för är GPU bunden i spel ändå. Skulle nog kunna bli ännu bättre med egen kylpasta men kör med den som satt på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Jag gick från en 212X luftkylare till H115i Pro RGB och vattenkylningen är både tystare och svalare. Kör pumpen på extreme och ändå hörs den inte alls även med fläktarna på tyst och med grafikkortet på 0db läge. Kan vara olika med pumpar även med samma kylare vad jag förstått men jag märker ingen som helst skillnad på tyst balanserad eller extreme på pumpen. Gick från 75 grader i load till 60 med stock 9700K men framförallt är datorn tystare. Fick aldrig min 212X tyst vid load för den drog upp i 75 grafer och fläkten körde då i 100%. Inte provat klocka med AIO för är GPU bunden i spel ändå. Skulle nog kunna bli ännu bättre med egen kylpasta men kör med den som satt på.

Kul att höra att det finns så goda erfarenheter av vattenkylning. Nästa gång jag bygger en pc ska jag nog prova igen! (Just nu tycker jag det är så bekvämt med (någorlunda fet) bärbar med extern skärm.)