Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Kia & Hyundai ingår i samma koncern som du säger men ändå skilda företag.

Bara kolla Geely koncernen som har massa företag under sig eller Vw koncernen.

Jo men var inte Apples diskussion med Huyndai gruppen eller var den med bilmärket Hyundai direkt? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Jag är väl mer åt det tråk-tyska hållet isåfall måste jag säga. Gillar när dörren stängs med ett dämpat "klonk" istället för att det ekar ihåligt som resonanslådan i en gitarr...

Intervjun med Christian får en ju att sorgesamt tänka tillbaks och återigen sörja att Koeniggsegg inte fick köpa Saab istället för den där nederländska bluffgubben vadhannuhette. Tror de hade fixat det betydligt bättre måste jag säga, även om det kanske inte hade funkat ändå, vem vet. Det är svårt att vara en liten biltillverkare, även om man har fordon med karaktär och kunder med passion, vilket ju Saab hade.

Problemet med elbilar är att man måste jaga vikt, för att få längre räckvidd. Då åker ljuddämpning och annat ut... för ingen vill ju köpa en elbil som bara går 15-20 mil?

Vet inte om Saab hade klarat sig oavsett vem som köpte dem, men Victor Muller var nog inte den rätte. Själv hade jag inget förtroende för Saab och skulle aldrig fått för mig att köpa en.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Själv är jag inne på att beställa en Model 3 till våren/tidig sommar. Jag har tidigare velat mellan SR+ och Long Range. Men nu har jag bestämt mig för att det blir Long Range... Eller Performance. Är det någon som kört/ägt båda och kan kommentera skillnaden i komfort mellan dessa? Performance är ju både sänkt och har större hjul. Jag kommer inte köra på bana med bilen, den kommer användas som min primära bil. Till och från arbete, weekend utflykter och (när covid ger med sig) besök av föräldrarna 20-ish mil bort.

Vad är er åsikt - kommer man mest svära över stötig gång då?

Jag har kört båda och även om det var ett litet tag sen kan jag inte komma ihåg att jag upplevde komforten i själva bilen som väldigt annorlunda. Däremot var prestandan i Performance ganska "okomfortabel". Rolig absolut, men inte så bekväm 😄
Fick ont i kroppen och mådde lite illa efter man hade kört runt och lekt hela dagen. Tur att det finns chill mode 😎

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Själv är jag inne på att beställa en Model 3 till våren/tidig sommar. Jag har tidigare velat mellan SR+ och Long Range. Men nu har jag bestämt mig för att det blir Long Range... Eller Performance. Är det någon som kört/ägt båda och kan kommentera skillnaden i komfort mellan dessa? Performance är ju både sänkt och har större hjul. Jag kommer inte köra på bana med bilen, den kommer användas som min primära bil. Till och från arbete, weekend utflykter och (när covid ger med sig) besök av föräldrarna 20-ish mil bort.

Vad är er åsikt - kommer man mest svära över stötig gång då?

Jag har en LR (med acceleration boost) och kört en del P. Tycker P är obekvämare med 20" både i stötighet och ljudnivå, tycker även 20" är kasst på vintern. Så skall man ha en P tycker jag personligen man får köpa eftermarknadsfälgar även om jag vet att många är nöjda med den som den är.

Med acceleration boost är LR dessutom relativt nära P i acceleration, gör stor skillnad faktiskt och jag köpte den direkt när jag kom hem från leveransen.

Skrivet av DaBone:

Problemet med elbilar är att man måste jaga vikt, för att få längre räckvidd. Då åker ljuddämpning och annat ut... för ingen vill ju köpa en elbil som bara går 15-20 mil?

Vet inte om Saab hade klarat sig oavsett vem som köpte dem, men Victor Muller var nog inte den rätte. Själv hade jag inget förtroende för Saab och skulle aldrig fått för mig att köpa en.

Vet inte om jag håller med, vikten gör inte jättestor skillnad på räckvidden ifall vi pratar långdistans. Inne i städer gör det ju det men motorväg är det mycket liten skillnad.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag har kört båda och även om det var ett litet tag sen kan jag inte komma ihåg att jag upplevde komforten i själva bilen som väldigt annorlunda. Däremot var prestandan i Performance ganska "okomfortabel". Rolig absolut, men inte så bekväm 😄
Fick ont i kroppen och mådde lite illa efter man hade kört runt och lekt hela dagen. Tur att det finns chill mode 😎

Skrivet av Aktsu:

Jag har en LR (med acceleration boost) och kört en del P. Tycker P är obekvämare med 20" både i stötighet och ljudnivå, tycker även 20" är kasst på vintern. Så skall man ha en P tycker jag personligen man får köpa eftermarknadsfälgar även om jag vet att många är nöjda med den som den är.

Med acceleration boost är LR dessutom relativt nära P i acceleration, gör stor skillnad faktiskt och jag köpte den direkt när jag kom hem från leveransen.

Jag inser ju fullt ut att jag verkligen inte behöver en Performance. "Synd" att alla tycker olika i det där . Det verkar vara 50/50 mellan de som tycker att de är lika bekväma och de som tycker den är obekväm.

Sist jag pratade med Tesla fanns det bara Long Range att provköra, trist nog. Man hade gärna vilja upplevt skillnaden själv innan man slår till. Men det frestar ju. Det jag är lite smått orolig för är om jag kommer ledsna på stötighet, dyra och ömtåliga däck och högre däckbuller mer än jag kommer glädjas över prestandan...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xyborg:

Vad är er åsikt - kommer man mest svära över stötig gång då?

Nu har jag ju inte åkt i någon Model 3 alls själv, men rent gissningsvis personligen så hade jag nog föredragit en litet mer återhållsam bil faktiskt för vardagsbruk. Snabb acceleration tenderar att anstränga nacken i längden (samt att det tuggar däck!), och stötig fjädring är väl inget man vill ha i stadskörning skulle jag väl säga sådär rent spontant faktiskt... Okej om man har en utpräglad sportbil som man gillar att glida runt och flasha med, men i en vardagskärra? Näää, helst inte typ säger då jag iallafall.

Men, don efter person! Det är ju du som ska köra den, så du får väl känna efter vad som verkar rätt för just dig.

Skrivet av DaBone:

Problemet med elbilar är att man måste jaga vikt, för att få längre räckvidd. Då åker ljuddämpning och annat ut... för ingen vill ju köpa en elbil som bara går 15-20 mil?

Riktigt så extremt är det ju inte - Porsche Taycan* är ju väl ljudisolerad, och undviker du bara de mest gigantiska fälgarna och jättedäcken på värstingmodellen så är ju inte räckvidden så illa den heller.

Sedan kanske det kommer ske en produktutveckling på ljuddämpningssidan mot lättare lösningar liknande den vi nu ser vad gäller batterier, nu när det finns incitament för det. Var ju inte en slump att både realtids-OS och mikrochip-baserad processor först dök upp i Apollo-projektets rymdkapsel/månlandare till exempel. Ingen hade ju haft behov av en dator som bara vägde 50 kilo förut, typ.

*Den blir alltid omnämnd på ett eller annat vis verkar det som!

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Jag inser ju fullt ut att jag verkligen inte behöver en Performance. "Synd" att alla tycker olika i det där . Det verkar vara 50/50 mellan de som tycker att de är lika bekväma och de som tycker den är obekväm.

Sist jag pratade med Tesla fanns det bara Long Range att provköra, trist nog. Man hade gärna vilja upplevt skillnaden själv innan man slår till. Men det frestar ju. Det jag är lite smått orolig för är om jag kommer ledsna på stötighet, dyra och ömtåliga däck och högre däckbuller mer än jag kommer glädjas över prestandan...

Jag kan göra det lättare för dig och säga att jag håller med @Aktsu till 100%, skulle absolut välja LR och köpa till prestandauppgraderingen i appen istället.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Själv är jag inne på att beställa en Model 3 till våren/tidig sommar. Jag har tidigare velat mellan SR+ och Long Range. Men nu har jag bestämt mig för att det blir Long Range... Eller Performance. Är det någon som kört/ägt båda och kan kommentera skillnaden i komfort mellan dessa? Performance är ju både sänkt och har större hjul. Jag kommer inte köra på bana med bilen, den kommer användas som min primära bil. Till och från arbete, weekend utflykter och (när covid ger med sig) besök av föräldrarna 20-ish mil bort.

Vad är er åsikt - kommer man mest svära över stötig gång då?

Kul!

Vi har en MR LR i familjen som jag tar oftast om det passar (även om byggkvaliteten tyvärr inte är som vår stora tyska Merca, så är den så mycket roligare att köra!). Har även lånat och och provkört i princip alla Teslor som finns i Sverige.

I grund och botten så är MR LR AWD och P exakt samma bil till 99%.

Den stora fysiska skillnaden är som du är inne på att P är sänkt med några cm (minns inte hur många), har effektivare bromsok (Brembo), spoiler och större 21"-hjul.

Resten är endast skillnad i mjukvara som tillåter en att ta ut högre effekt (några 100hk till), och köra i TrackMode. Samt att begränsningen i maxhastighet ökar från ca 230 till 270 km/h (om jag minne rätt), men den ökningen i maxhastighet kan du få upplåst av Tesla SC om du monterar på en spoiler på en LR AWD (så går att lösa relativt enkelt).

Förutom att priset är lite högre för P (men ändå ganska marginellt, så hade jag köpt privat så hade jag inte tvekat att ta P i förhållande till pris.

Förutom att lägga till spoiler på en LR AWD i efterhand så är det även lätt att byta bromsar till Brembo eller andra. Många som kör på bana väljer ändå att byta ut sina Brembo på P till keramiska bromsar (mycket effektivare, men räkna med ca 50 papp paret).

Det som det hela kokar ner till är tre saker att fokusera på:

1. Markfrigång; har har aldrig skrapat i kraftiga gupp med vår LR AWD, men har hänt en gång när jag kört P. Men endast en gång, och jag kanske kunde kört lite försiktigare, så tror inte att det är så stort problem i verkligheten.

2. Storleken på hjulen; jag hatar personligen stora 21"-hjul på bilar. Är alldeles för stötigt och obekvämt när man skall köra en bil i vardagen, även om man kör aktivt (på renodlad bankörning så är ju 21" fint, men inte på vanliga vägar). Personligen så tycker jag 19" är max. vad jag vill ha i storlek. Förutom stötigare gång så ökar även energiförbrukningen markant. Detta är för mig största nackdelen med att välja P över LR AWD.

3. Track mode. Även om man kan köpa acceleration boost för 20 papp till LR AWD, så får man (tyvärr) inte med Track Mode, vilket är väldigt synd. Detta är största nackdelen med att välja AWD LR (med acc. boost) över P. Utan track mode så kan du inte ställa balansen i effekt mellan främre elmotorn och bakre elmotorn. Du kan inte heller förkyla batteripacket innan tävlingar eller om du skall köra banvarv på tid. Kylningen av batterierna är helt avgörande för att kunna köra effektivt och hårt på bana. Mjukvaran i P i Track Mode tillåter att batterierna körs hårdare (ökar max. peak strömstyrka), och att trycket på AC:en/intercoolern (eller vad man skall kalla det) för batterikylvätskan pressas betydligt hårdare ("turbo-kylning" som de kallar det ibland lite slarvigt).

Så det stora beslutet om man skall välja mellan AWD LR eller P tycker jag står mellan Track Mode (+ för P) och 19"-hjul (+ för LR AWD).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Intressant och kul!

Såg först ut som Huyndai skulle bli OEM, men så gick det till grannen Kia istället.

Skrivet av Jonas79:

Kia & Hyundai ingår i samma koncern som du säger men ändå skilda företag.

Bara kolla Geely koncernen som har massa företag under sig eller Vw koncernen.

"Last month, Hyundai Motor confirmed that the company was in talks with Apple, although it did not reveal the reasons behind it. At that time, rumors suggested that Kia Motors — which is owned by Hyundai — would help Apple manufacture the first Apple Car.

A new report from CNBC says the Apple Car will be manufactured at a Kia facility in West Point, Georgia. Apple and Hyundai are close to sealing a deal, which could be worth about $3.6 billion, according to a Korean newspaper. If the rumors are right, the production of Apple’s first electric vehicle will begin in 2024."

Inget är förändrat alltså, avtalet är med Hyundai även om bilen kommer tillverkas av Kia, samma som tidigare.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag inser ju fullt ut att jag verkligen inte behöver en Performance. "Synd" att alla tycker olika i det där . Det verkar vara 50/50 mellan de som tycker att de är lika bekväma och de som tycker den är obekväm.

Sist jag pratade med Tesla fanns det bara Long Range att provköra, trist nog. Man hade gärna vilja upplevt skillnaden själv innan man slår till. Men det frestar ju. Det jag är lite smått orolig för är om jag kommer ledsna på stötighet, dyra och ömtåliga däck och högre däckbuller mer än jag kommer glädjas över prestandan...

Beror ju lite på hur man är, jag har ledsnat mer över stötigheten och bullret mer än jag uppskattar sportigheten och jag har en LR. Jag uppskattar komfort före sportighet nu för tiden iaf, vilket är varför det blir nya Model S för mig så fort den kommer hit till Sverige. Alla har ju olika tolerans för stötigheten och buller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Beror ju lite på hur man är, jag har ledsnat mer över stötigheten och bullret mer än jag uppskattar sportighet en och jag har en LR. Jag uppskattar komfort före sportighet nu för tiden iaf, vilket är varför det blir nya Model S för mig så fort den kommer hit till Sverige. Alla har ju olika tolerans för stötigheten och buller.

Absolut. Väldigt olika bilar, och olika att köra. För vardagen så uppskattar jag ju, och normalt föredrar jag vår M3 framför vår stora och bekvämare E-klass. Mycket mindre, roligare och sportigare bil att köra runt i. Mer kul helt enkelt!

För långresor och semester som tex. till vår fjällstuga, så förutom att kunna lasta mer (och att i vårt fall med ICE, inte behöva bekymra sig för batterier i kyla och laddning på fjället) så är ju vår stora Merca helt klart att föredra.

Men för vardagskörningar, om jag inte behöver lasta mycket (mindre bil, och dålig lucka på M3) så blir det den lilla Teslan alla dar i veckan! Så mycket mer körglädje!

Funderar lite på en Model S, men då skulle det nog vara mer som ersättare för vår stora E-klass. Får se om vi skulle våga byta till att vi har två elbilar, men gör vi så är ju Plaid det givna valet! Även om S kanske inte blir lika sportig och agil att köra i svängar som vår mindre M3 (får avvakta omdöme tills jag testat den i verkligheten), så lockar ju över 1000 hk+ och 0-100 på 2 sek. Det kan inte förnekas!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut. Väldigt olika bilar, och olika att köra. För vardagen så uppskattar jag ju, och normalt föredrar jag vår M3 framför vår stora och bekvämare E-klass. Mycket mindre, roligare och sportigare bil att köra runt i. Mer kul helt enkelt!

För långresor och semester som tex. till vår fjällstuga, så förutom att kunna lasta mer (och att i vårt fall med ICE, inte behöva bekymra sig för batterier i kyla och laddning på fjället) så är ju vår stora Merca helt klart att föredra.

Men för vardagskörningar, om jag inte behöver lasta mycket (mindre bil, och dålig lucka på M3) så blir det den lilla Teslan alla dar i veckan! Så mycket mer körglädje!

Funderar lite på en Model S, men då skulle det nog vara mer som ersättare för vår stora E-klass. Får se om vi skulle våga byta till att vi har två elbilar, men gör vi så är ju Plaid det givna valet! Även om S kanske inte blir lika sportig och agil att köra i svängar som vår mindre M3 (får avvakta omdöme tills jag testat den i verkligheten), så lockar ju över 1000 hk+ och 0-100 på 2 sek. Det kan inte förnekas!

Ja körglädje är ju högre i en 3a helt klart, jag lägger typ ingen tid på att vara ute och köra längre tyvärr och när man kör runt i Stockholmstrafiken så spelar det inte så stor roll faktiskt. Model S är ju förvånansvärt agil den också även om det är stor skillnad. Jag och frun kör typ i trafiken eller långresa eftersom vi bor mitt i stan, så vi kom fram till att komfort är viktigare än sportighet. Hade ju dock gärna haft en 3a i storlek dock.

Permalänk
Medlem

Så blev det äntligen dags då. Väntat länge på den här filuren. Bara hunnit med 10 mil hem från återförsäljaren hittills utöver en kort provkörning i höstas så finns lite kvar att upptäcka men känns grymt att åka lite grönare

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Så blev det äntligen dags då. Väntat länge på den här filuren. Bara hunnit med 10 mil hem från återförsäljaren hittills utöver en kort provkörning i höstas så finns lite kvar att upptäcka men känns grymt att åka lite grönare

https://i.ibb.co/s9hqLKT/Id3.png

Grattis till den nya bilen! Skön färg

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Grattis till den nya bilen! Skön färg

Tackar! Tycker den sticker ut lite, men på rätt sätt. En rosa bil sticker ju också ut, men kanske på ett annorlunda vis...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja körglädje är ju högre i en 3a helt klart, jag lägger typ ingen tid på att vara ute och köra längre tyvärr och när man kör runt i Stockholmstrafiken så spelar det inte så stor roll faktiskt. Model S är ju förvånansvärt agil den också även om det är stor skillnad. Jag och frun kör typ i trafiken eller långresa eftersom vi bor mitt i stan, så vi kom fram till att komfort är viktigare än sportighet. Hade ju dock gärna haft en 3a i storlek dock.

Japp, köper absolut komfortargumentet! M3 är ju både klart bullrigare och lite stötigare än vanliga bilar. Bäst hade nog varit att ha både en S/X Plaid, och en 3P i hushållet!

Iaf. jag blir ju lite sugen på att dra ett varv på nordslingan med en P:

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul!

Vi har en MR LR i familjen som jag tar oftast om det passar (även om byggkvaliteten tyvärr inte är som vår stora tyska Merca, så är den så mycket roligare att köra!). Har även lånat och och provkört i princip alla Teslor som finns i Sverige.

I grund och botten så är MR LR AWD och P exakt samma bil till 99%.

Den stora fysiska skillnaden är som du är inne på att P är sänkt med några cm (minns inte hur många), har effektivare bromsok (Brembo), spoiler och större 21"-hjul.

Resten är endast skillnad i mjukvara som tillåter en att ta ut högre effekt (några 100hk till), och köra i TrackMode. Samt att begränsningen i maxhastighet ökar från ca 230 till 270 km/h (om jag minne rätt), men den ökningen i maxhastighet kan du få upplåst av Tesla SC om du monterar på en spoiler på en LR AWD (så går att lösa relativt enkelt).

Förutom att priset är lite högre för P (men ändå ganska marginellt, så hade jag köpt privat så hade jag inte tvekat att ta P i förhållande till pris.

Förutom att lägga till spoiler på en LR AWD i efterhand så är det även lätt att byta bromsar till Brembo eller andra. Många som kör på bana väljer ändå att byta ut sina Brembo på P till keramiska bromsar (mycket effektivare, men räkna med ca 50 papp paret).

Det som det hela kokar ner till är tre saker att fokusera på:

1. Markfrigång; har har aldrig skrapat i kraftiga gupp med vår LR AWD, men har hänt en gång när jag kört P. Men endast en gång, och jag kanske kunde kört lite försiktigare, så tror inte att det är så stort problem i verkligheten.

2. Storleken på hjulen; jag hatar personligen stora 21"-hjul på bilar. Är alldeles för stötigt och obekvämt när man skall köra en bil i vardagen, även om man kör aktivt (på renodlad bankörning så är ju 21" fint, men inte på vanliga vägar). Personligen så tycker jag 19" är max. vad jag vill ha i storlek. Förutom stötigare gång så ökar även energiförbrukningen markant. Detta är för mig största nackdelen med att välja P över LR AWD.

3. Track mode. Även om man kan köpa acceleration boost för 20 papp till LR AWD, så får man (tyvärr) inte med Track Mode, vilket är väldigt synd. Detta är största nackdelen med att välja AWD LR (med acc. boost) över P. Utan track mode så kan du inte ställa balansen i effekt mellan främre elmotorn och bakre elmotorn. Du kan inte heller förkyla batteripacket innan tävlingar eller om du skall köra banvarv på tid. Kylningen av batterierna är helt avgörande för att kunna köra effektivt och hårt på bana. Mjukvaran i P i Track Mode tillåter att batterierna körs hårdare (ökar max. peak strömstyrka), och att trycket på AC:en/intercoolern (eller vad man skall kalla det) för batterikylvätskan pressas betydligt hårdare ("turbo-kylning" som de kallar det ibland lite slarvigt).

Så det stora beslutet om man skall välja mellan AWD LR eller P tycker jag står mellan Track Mode (+ för P) och 19"-hjul (+ för LR AWD).

Citerar mitt eget svar till @Xyborg, men här ser du lite mer vad du missar i inställningar om man väljer LR AWD istället för P:

https://youtu.be/TTEjV2zp190?t=680

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Efter gediget funderande, mycket youtubande samt inlägg här från bland annat @martinot och @aktsu så lutar det alltmer mot en Long Range med tillköp av acceleration boost. Jag råkade även se att Tesla nu har släppt ett mellanting mellan autopilot och full self driving för model 3: "avancerad autopilot". Den innehåller i princip allt det som jag egentligen skulle vilja ha från FSD-paketet. Så det lutar mot att jag slänger mellanskillnaden mellan LR och P på det paketet istället

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Problemet med elbilar är att man måste jaga vikt, för att få längre räckvidd. Då åker ljuddämpning och annat ut... för ingen vill ju köpa en elbil som bara går 15-20 mil?

Vet inte om Saab hade klarat sig oavsett vem som köpte dem, men Victor Muller var nog inte den rätte. Själv hade jag inget förtroende för Saab och skulle aldrig fått för mig att köpa en.

Sörjer också, tror koenigsegg hade lyckats bättre än Victor Muller.
(Om, mycket viktigt om, man hade haft bra backning finansiellt. Inte ens Volvo Cars hittade någon inom EU som kunde slå budet ifrån Geely i Kina)

SAAB Cars under Mullers tid hade en SAAB ZE-93 under testutveckling, finns rapport om det på Innovatum men tyvärr så blev det ju inget. Dåvarande SAAB chefen trodde att marknaden för elbilar skulle börja komma igång 2015, helst kring Kina..... Och att det var en del som SAAB skulle vara beredd på att satsa på, eftersom det kunde växa alltmer efter det.

Nuvarande NEVS så hade de någon visning av visningsex de visade upp på visningsdag för allmänheten, ingen prototyp ens utan mer testgrej, med en 9-3 med batteri och elmotor.

Kan och vill inte snacka detaljer, för det var ju inte ens den modellen de senare lanserade i Kina.

Men blev helt frälst vid körning, perfekt balansering, bra styrning och då elmotor o batteri som jag gillar kört ombyggda Ford och Mercedes benz godsbilar på 80-talet.

Fick sedan i somras köra en Leaf 2020 i några månader, och visst var de mkt bra elmotor och kraftigt batteri. Men väghållning på kurviga vägar, grusväg osv, är verkligen ingen hit, NEVS "ombyggd SAAB" i eldrift slog den med hästlängder, Dito var det mkt på instrumenteringen man suckade över på Leaf, ibland undrade man om de kört i mörkt vinterväglag med stressad trafik, eller om de mer var designer som suttit vid sitt skrivbord o värkt fram lösningar. Och då är Leafen ingen dålig bil, men med lite mer ideer ifrån 9-3, kunde den bli rejält bättre....

SAAB är dock historia - ser fram emot mer utmaning ifrån andra mindre tillverkare, förutom Sion Motors osv, men anar att det är tufft o få lönsamhet. Dysons experiment med elbil visade ju att det var mkt dyrt att utveckla o producera och ha råd att överleva, och de räknade ändå på ett högt pris per bil. Jag hoppas ju personligen längre fram att vi får bilar idag i prisklassen 200-300 000 kr mer, för om batteriipack osv blir både pålitliga och billigare, så borde dagens ICE bilar bli lite som de gamla VHS spelarna under skalet, oerhört mycket olika och varierande teknik, som totalt sett blir dyrare än man egentligen kan ta betalt för.

Får se om 10 år.

Själv kör jag på biogas och bensin några år till, behöver inte byta bil just nu när nuvarande både fungerar bra, och är välskött. Men ser verkligen fram emot mer elbilar, ju mer konkurrens och bra ideer som vidareutvecklas, desto bättre.

Tog med det finansiella om koenigsegg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Efter gediget funderande, mycket youtubande samt inlägg här från bland annat @martinot och @aktsu så lutar det alltmer mot en Long Range med tillköp av acceleration boost. Jag råkade även se att Tesla nu har släppt ett mellanting för mellan autopilot och full self driving för model 3: "avancerad autopilot". Den innehåller i princip allt det som jag egentligen skulle vilja ha från FSD-paketet. Så det lutar mot att jag slänger mellanskillnaden mellan LR och P på det paketet istället

Låter som en bra idé! Slängde på den på min order av en S också, vill inte betala 80 papp för hela paketet men nu får man ju i princip allt vettigt för strax under 40k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Efter gediget funderande, mycket youtubande samt inlägg här från bland annat @martinot och @aktsu så lutar det alltmer mot en Long Range med tillköp av acceleration boost. Jag råkade även se att Tesla nu har släppt ett mellanting mellan autopilot och full self driving för model 3: "avancerad autopilot". Den innehåller i princip allt det som jag egentligen skulle vilja ha från FSD-paketet. Så det lutar mot att jag slänger mellanskillnaden mellan LR och P på det paketet istället

Tror du kommer bli jättenöjd (om du är beredd på att byggkvaliteten inte är på nivå med Mercedes och BMW, där är Tesla tyvärr en bit ifrån, även idag).

Jättetrevlig, och i mitt tycke en av de mest prisvärda bilarna, och då speciellt bland elbilarna. En bra kompromiss som både vardagsbil att glida runt i, och bil som är kul att köra med.

Inte den mest tysta och mjuka glidarbilen (lite mer vägbuller än MS/MX och våra Mercedes E), och inte den mest sportiga (som tex. en Porsche eller Ferrari). Men en grymt trevlig kompromiss mellan de. Dock en kompromiss (ingen bil är bäst på allt).

Sedan så fanns det förr i tiden även en intressant "mix" mellan AWD LR och P, där man kunde få en AWD LR, fast med programvara (ink. track mode) och effekt från P. Men det var specialare/lagerbilar som inte finns i vanliga konfig. på hemsidan, utan något man var tvungen att ringa in och fråga efter.

Sedan vet jag de som köpt en vanlig P (inte specialarn ovan), och med "spacers" kunnat montera 18" hjul efteråt. Så den kan finnas ett par möjligheter till alltså.

Jag kan verkligen rekommendera att köra på 18":are på alla normala vardagsbilar om du inte skall träna eller tävla på bana. Blir mycket behagligare gång och mjukare upplevelse. Men detta gäller lite mer på M3, som är lite hårdare fjädrad, så vinner man mycket på det. Även på MS/MX med luftfjädring så märks nackdelen med 21" över standard 19", men inte lika mycket som på M3 tack vare annan lite mer förlåtande fjädring.

Här kan du läsa vad Christian v K. (som vi hade uppe tidigare i tråden) själv tycker om den. M3 är numera hans standard vardagsbil (istället för som tidigare MS): https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-model-3-...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Låter som en bra idé! Slängde på den på min order av en S också, vill inte betala 80 papp för hela paketet men nu får man ju i princip allt vettigt för strax under 40k

Grejen med "full self driving"-paketet, är ju att om/när Elon får till det, så kommer han skapa en flotta med självkörande taxibilar. Behovet av egna bilar kommer minska och har du en självkörande Tesla som står still hela dagarna, så kommer du kunna låta den vara med i flottan och tjäna pengar åt dig. Passiv inkomst... och då kommer de där 80k:na låta som småpengar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om några dagar är det dags för en av årets hetaste bilpremiärer. Audi visar då upp nya elektriska sportbilen e-tron GT. 100-tals svenskar har redan ställt sig på kölista för att få köpa bilen.

https://www.dagensps.se/motor/sportbilar/100-tals-svenskar-i-...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om några dagar är det dags för en av årets hetaste bilpremiärer. Audi visar då upp nya elektriska sportbilen e-tron GT. 100-tals svenskar har redan ställt sig på kölista för att få köpa bilen.

https://www.dagensps.se/motor/sportbilar/100-tals-svenskar-i-...

Audi E-tron GT är mycket snyggare än Porsche Taycan. Hög vill-ha-faktor. Det ska bli spännande att se vad specarna blir och framförallt om de lyckas bra med räckvidden och effektiviteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Grejen med "full self driving"-paketet, är ju att om/när Elon får till det, så kommer han skapa en flotta med självkörande taxibilar. Behovet av egna bilar kommer minska och har du en självkörande Tesla som står still hela dagarna, så kommer du kunna låta den vara med i flottan och tjäna pengar åt dig. Passiv inkomst... och då kommer de där 80k:na låta som småpengar.

Jag kan nog ha bytt bil 7-8 ggr innan vi ser självkörande taxibilar på gatorna, sen hade jag aldrig låtit främmande åka med min bil ändå.

Tåls väl att se hur de hanterar nivå 3 när det nu kommer, på hur de beskriver det idag bör det falla inom NoA och då finnas med i EAP men de kanske vill få in det i FSD ändå. Jag betalar bra mycket mer än 80k för nivå 3 självkörning så då är det ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Intervjun med Christian får en ju att sorgesamt tänka tillbaks och återigen sörja att Koeniggsegg inte fick köpa Saab istället för den där nederländska bluffgubben vadhannuhette. Tror de hade fixat det betydligt bättre måste jag säga, även om det kanske inte hade funkat ändå, vem vet. Det är svårt att vara en liten biltillverkare, även om man har fordon med karaktär och kunder med passion, vilket ju Saab hade.

Minns när jag var liten och pappa, som länge kört Volvo 244/245, gick över till SAAB. Vi var bland de första i Sverige med 9000 och var ju ett fantastiskt lyft i kvalitet för SAAB på den tiden. En riktigt trevlig och skön bil att köra (lyckades även köra över diket och in i en stor gräsrondell när jag var 18 och fått körkort, och testade farten lite för mycket ).

Skrivet av DaBone:

Vet inte om Saab hade klarat sig oavsett vem som köpte dem, men Victor Muller var nog inte den rätte. Själv hade jag inget förtroende för Saab och skulle aldrig fått för mig att köpa en.

Håller med. SAAB hade duktiga ingenjörer, men som bolag så var det alltid misslyckat och dålig ledning. Under hela dess levnad så tror jag att det var endast under ett ynka år som de inte visade rött och blödde pengar. Misskött bolag (affärsmässigt).

Skrivet av DaBone:

Problemet med elbilar är att man måste jaga vikt, för att få längre räckvidd. Då åker ljuddämpning och annat ut... för ingen vill ju köpa en elbil som bara går 15-20 mil?

Exakt, det är ju tyvärr lite av en kompromiss man måste ta om man vill ha en energi- och miljöeffektiv bil.

Däremot så tycker, och hoppas jag, att Tesla kommer att bli bättre på att skruv ihop sina bilar. Panelgap och slarvigt monterade bilar kan man inte skylla på att de skall värna miljön eller vara energieffektiva för oss kunder.

Skrivet av sinclairhacker:

Fick sedan i somras köra en Leaf 2020 i några månader, och visst var de mkt bra elmotor och kraftigt batteri. Men väghållning på kurviga vägar, grusväg osv, är verkligen ingen hit, NEVS "ombyggd SAAB" i eldrift slog den med hästlängder, Dito var det mkt på instrumenteringen man suckade över på Leaf, ibland undrade man om de kört i mörkt vinterväglag med stressad trafik, eller om de mer var designer som suttit vid sitt skrivbord o värkt fram lösningar. Och då är Leafen ingen dålig bil, men med lite mer ideer ifrån 9-3, kunde den bli rejält bättre....

Får se om 10 år.

Du behöver inte vänta 10 år. Har du testat en Model 3 eller Taycan på kurviga vägar?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Mercedes EQA 529 900 Sek tycker jag är prisvärt för en Merca i Volvo Xc 40 storlek.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210205/a...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Nissan Ariya genomgång från Tesla Björn

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Låter som en bra idé! Slängde på den på min order av en S också, vill inte betala 80 papp för hela paketet men nu får man ju i princip allt vettigt för strax under 40k

Ska nog lägga till det med. Men ser det mest som en rolig grej..
Som min förra BMW som gick att köra fram och tillbaka med displaynyckeln.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nissan Ariya genomgång från Tesla Björn
https://youtu.be/PVNqMDv_kRI

Hur länge dröjer det tills bilen blir klar och redo för produktion?

Fick för mig att denna skulle släppts under 2020.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/