LG visar upp ansiktsmask med inbyggda fläktar

Permalänk
Medlem

Ställer mig tveksam till dessa av flera skäl:
1. Hängs bakom öronen. Jag bar för några år sedan ett lösskägg som hölls fast på det sättet och efter ett par timmar orsakade det rejäl smärta! Band över huvudet krävs för längre tids användning.
2. Luftintag genom smala springor. Bromsar luftflödet och gör fläktarna nödvändiga.
3. Fläktar. Ökar vikten och ljudnivån. Vanligtvis kan backventilerna orsaka ett litet ljud vid varje andetag, men små fläktar som är kraftiga nog att skapa tillräckligt tryck/flöde här kan förväntas vara ljudliga!

Jag ser också några bra detaljer:
1. Estetiskt tilltalande design. Betydligt vackrare än den skyddsmask jag själv använder vid sprejmålning.
2. Förvaringslåda med automatisk desinficering. Den lådan, som fristående produkt, kan jag se bli en hit!

Permalänk
Medlem

Om man ändå ska göra dem mer och mer avancerade så känns det spontant att man kanske kan komma med modeller som vid sömn fungerar som andningsmasker för att undvika sömnapné.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

... man kanske kan komma med modeller som vid sömn fungerar som andningsmasker för att undvika sömnapné.

Tveksamt, av flera anledningar:
1. Funktionen som behövs heter BiPAP och kräver ganska kraftig fläkt. För att driva fläkten en hel natt krävs mycket energi, så en batteripack ansluten med kabel är minimumkrav.
2. Styrelektronik och trycksensorer skapar också ökad vikt och volym på masken.
3. Eftersom det är frågan om en medicinteknisk produkt ställs ytterligare en hel del krav på utrustningen. Utvecklingen tar tid och man kan utgå från att priset ökar från hundralappar till tusenlappar.

Den sedvanliga lösningen med en "inverterad dammsugare" på nattduksbordet och därifrån en slang till masken är väl beprövad och fungerar bra till överkomligt pris. Försöka bygga in det hela i en skyddsmask primärt avsedd för annat ändamål är att gå över ån efter vatten.

Permalänk
Medlem

@Olle P:
Ja det låter låter onekligen så. Men drömma kan man.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.