Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Någon som har koll på ifall HL Alyx flyter på bättre med säg 12 eller 16GB VRAM över 8GB?
På ultra så flyter det på rätt kasst med 3070.

Kabel eller airlink? Om det är airlink, är du säker på att det inte är nätverket som strular?

Jag vet inte hur alyx inställningar är skapta men normalt sett så innebär ju ultra mycket högre prestandakrav samtidigt som bildkvaliteten knappt blir bättre. Med andra ord; enda anledningen att köra ultra istället för hög på alla inställningar är att man gillar ordet ”ultra”.

Vad kör du för upplösning och fps, standard eller har du ändrat?

Skrivet av Gimbal:

Det måste väl vara något annat som är fel om det inte flyter med ett 3070.

Tja… det beror väl lite på hur man gör. Jag har som sagt dålig koll på vilka krav alyx har men jag kan tänka mig att en 3070 får svettas om man t.ex. kör 120 fps med full upplösning. Upplösningen på en quest 2 är ju trots allt ungefär som en 4K-skärm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Kabel eller airlink? Om det är airlink, är du säker på att det inte är nätverket som strular?

Jag vet inte hur alyx inställningar är skapta men normalt sett så innebär ju ultra mycket högre prestandakrav samtidigt som bildkvaliteten knappt blir bättre. Med andra ord; enda anledningen att köra ultra istället för hög på alla inställningar är att man gillar ordet ”ultra”.

Vad kör du för upplösning och fps, standard eller har du ändrat?
Tja… det beror väl lite på hur man gör. Jag har som sagt dålig koll på vilka krav alyx har men jag kan tänka mig att en 3070 får svettas om man t.ex. kör 120 fps med full upplösning. Upplösningen på en quest 2 är ju trots allt ungefär som en 4K-skärm.

Har inte de nerskrivna, men tänkte att eftersom rx 5700 strular med ultra så borde kanske inte 3070 göra det också. Det saknas i överlag prestanda tester för VR spel, de är alltför ovanliga.
Min tanke är eventuellt att fixa ett 16GB kort om BF bjuder på tillgång och OK pris. Känns som RT är mindre viktigt..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Kabel eller airlink? Om det är airlink, är du säker på att det inte är nätverket som strular?

Jag vet inte hur alyx inställningar är skapta men normalt sett så innebär ju ultra mycket högre prestandakrav samtidigt som bildkvaliteten knappt blir bättre. Med andra ord; enda anledningen att köra ultra istället för hög på alla inställningar är att man gillar ordet ”ultra”.

Vad kör du för upplösning och fps, standard eller har du ändrat?
Tja… det beror väl lite på hur man gör. Jag har som sagt dålig koll på vilka krav alyx har men jag kan tänka mig att en 3070 får svettas om man t.ex. kör 120 fps med full upplösning. Upplösningen på en quest 2 är ju trots allt ungefär som en 4K-skärm.

Jag får av nån bättre anledning bättre performance med Virtual Desktop än AirLink
Men en bra grej att inte köra på ultra och kanske sänka upplösningen just för Alyx i SteamVR.

Quest 2 behöver skyffla mer pixlar än 4k skärm för native upplösning över hela bilden.
1.7 i Oculus inställningarna är 5408*2736

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ser fram emot din recension. Vad kostade det?

670kr vill jag minnas att den kostade!

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppgradera grafikkort till 30 serien men det blev aldrig av så jag kör Alyx med ett 1070. Blev stor skillnad i prestanda när jag uppgraderade till en wifi6 AP och lät den vara dedikerad till VR så inget annat ligger och stör.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag får av nån bättre anledning bättre performance med Virtual Desktop än AirLink
Men en bra grej att inte köra på ultra och kanske sänka upplösningen just för Alyx i SteamVR.

Quest 2 behöver skyffla mer pixlar än 4k skärm för native upplösning över hela bilden.
1.7 i Oculus inställningarna är 5408*2736

Kan tänka mig att du kör AirLink i högre upplösning än VD. Därav bättre flyt i VD.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Hoppas Oculus startar sin black friday grej snart för har en hög spel jag vill inskaffa. Även steam får sätta igång sin Steam Autumn Sale November 24th - 30th så man förhoppningsvis kan köpa Alyx billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Kan tänka mig att du kör AirLink i högre upplösning än VD. Därav bättre flyt i VD.

Även om jag försöker matcha till samma upplösning tycker jag det flyter bättre i VD

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att det här var ett ganska vettigt pris:

Men tydligen får man inte använda OCULUS30 om man har pengar tillgodo hos Oculus. Får bara felmeddelande efteråt (enligt Google pga. kombinationen rabattkod och tillgodo) och köpet avbryts.

Dåligt Oculus! Nu kommer jag ju inte ens kunna använda min rabattkod eftersom den hinner ta slut innan jag köper något, även om jag köper RE4 för $20.

Fråga: Är era priser också i USD? Om inte, vilket är dyrast? RE4 VR kostar $40.

Edit:

Tycker deras support är lite väl... vad ska man säga? "Cringe" (så får man inte säga längre enligt min 14-åring)? Det gör nästan liten ont i mig när dom svarar såhär på ett mail gällande problem med mitt tillgodo: "I truly admire you for your enthusiasm with our products. I really appreciate you for your willingness to use it. "

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tyckte att det här var ett ganska vettigt pris:
https://i.imgur.com/eHP79Pl.png

Men tydligen får man inte använda OCULUS30 om man har pengar tillgodo hos Oculus. Får bara felmeddelande efteråt (enligt Google pga. kombinationen rabattkod och tillgodo) och köpet avbryts.

Dåligt Oculus! Nu kommer jag ju inte ens kunna använda min rabattkod eftersom den hinner ta slut innan jag köper något, även om jag köper RE4 för $20.

Fråga: Är era priser också i USD? Om inte, vilket är dyrast? RE4 VR kostar $40.

Edit:

Tycker deras support är lite väl... vad ska man säga? "Cringe" (så får man inte säga längre enligt min 14-åring)? Det gör nästan liten ont i mig när dom svarar såhär på ett mail gällande problem med mitt tillgodo: "I truly admire you for your enthusiasm with our products. I really appreciate you for your willingness to use it. "
https://i.imgur.com/EmObVAY.png

Stämmer att koderna inte kan kombineras med tillgodo och det är inte direkt tydligt att det är därför det felar. Vill man av någon anledning använda koden men behålla krediten kan man dock göra ett köp, sen använda OCULUS30, sen begära återköp på det första köpet.

Själv gjorde jag så att jag höll på pengarna tills det fanns 2st spel jag ville ha, vilket fick bli Resident Evil 4 med OCULUS30-kod och Ragnarock med $20.

Mina priser är också i USD, har för mig att det har någon koppling till att Sverige inte kör med EUR.

Kan även tillägga att jag är lite mer än 6 timmar in i RE4 och tycker det är klart värt $28.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Stämmer att koderna inte kan kombineras med tillgodo och det är inte direkt tydligt att det är därför det felar. Vill man av någon anledning använda koden men behålla krediten kan man dock göra ett köp, sen använda OCULUS30, sen begära återköp på det första köpet.

Själv gjorde jag så att jag höll på pengarna tills det fanns 2st spel jag ville ha, vilket fick bli Resident Evil 4 med OCULUS30-kod och Ragnarock med $20.

Mina priser är också i USD, har för mig att det har någon koppling till att Sverige inte kör med EUR.

Kan även tillägga att jag är lite mer än 6 timmar in i RE4 och tycker det är klart värt $28.

Dom borde förstås vara tydliga med att OCULUS30 inte fungerar om man har tillgodo. Borde inte vara så svårt, kan man tycka. Det är värre att få ett felmeddelande efter själva köpet där det står att det misslyckas av okänd anledning och bara en felkod. Kan dom visa det felmeddelandet så kan dom väl visa "Du kan inte kombinera tillgodo med kampanjkoden". Felkoden är ju alltid densamma verkar det som.

Jag är lite sugen på Unplugged: Air Guitar. Ser nice ut, men folk verkar klaga lite på Oculus affär. Utvecklaren ser ut att ha svarat på- och uppdaterat spelet för att fixa klagomålen, men man vet aldrig. Någon som har testat?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dom borde förstås vara tydliga med att OCULUS30 inte fungerar om man har tillgodo. Borde inte vara så svårt, kan man tycka. Det är värre att få ett felmeddelande efter själva köpet där det står att det misslyckas av okänd anledning och bara en felkod. Kan dom visa det felmeddelandet så kan dom väl visa "Du kan inte kombinera tillgodo med kampanjkoden". Felkoden är ju alltid densamma verkar det som.

Jag är lite sugen på Unplugged: Air Guitar. Ser nice ut, men folk verkar klaga lite på Oculus affär. Utvecklaren ser ut att ha svarat på- och uppdaterat spelet för att fixa klagomålen, men man vet aldrig. Någon som har testat?

Har inte testat, men jag kan tänka mig att klagomålen kan vara kopplade till handtrackingen. För att få skaplig tracking på Quest behövs bra ljusförhållanden och även då kan det vara lite svajigt ibland.

Permalänk

Fråga, om jag har ett tidigare Oculus konto, kan jag köpa en QUEST 2 nu och bara logga in med det UTAN att merga oculus+fb konto? Konflikterande information på nätet så frågar här om någon här har provat just detta.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constantine:

Fråga, om jag har ett tidigare Oculus konto, kan jag köpa en QUEST 2 nu och bara logga in med det UTAN att merga oculus+fb konto? Konflikterande information på nätet så frågar här om någon här har provat just detta.

Vad jag vet så måste man fortfarande använda ett Facebook konto vid setup.
Men man kan sen koppla bort facebook enligt tidigare inlägg i tråden här och på reddit om man kontaktar deras support.
Hela facebook kravet kommer förmodligen försvinna även under setup när man kan börja göra "Meta konton" eller vad det ska heta.
Då ska det nog vara enklare att "koppla bort sig" från Facebook också utan att man måste gå via support. Sen fritt fram att radera facebook konto om man enbart hade ett för Quest.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Black Friday-deal på www.oculus.com med €50 till spelköp om man köper en Quest 2. Borde stapla med invitesen som ger $30 vilket totalt blir en skaplig summa.

Jag hade tänkt vänta lite med att köpa som julklapp för enligt prisjakt så har priserna inte sjunkit något idag. Men Oculus.com var ju billigare än prisjakt visar och om man nu får 500kr för spel borde man kanske slå till idag ändå. Inte troligt att det blir billigare för jul?

Ni som använt detta ett tag. Kan det passa som en kul grej för barn på 9 år och 6 år? Jag brukar inte köpa så dyra presenter men tänker att jag kan nog använda den själv också. Eller är det fortfarande bara "en cool sak" som man sen tröttnar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Jag hade tänkt vänta lite med att köpa som julklapp för enligt prisjakt så har priserna inte sjunkit något idag. Men Oculus.com var ju billigare än prisjakt visar och om man nu får 500kr för spel borde man kanske slå till idag ändå. Inte troligt att det blir billigare för jul?

Ni som använt detta ett tag. Kan det passa som en kul grej för barn på 9 år och 6 år? Jag brukar inte köpa så dyra presenter men tänker att jag kan nog använda den själv också. Eller är det fortfarande bara "en cool sak" som man sen tröttnar på?

Det kan absolut vara roligt för båda, men 6-åringen kanske har lite för litet huvud för att det ska bli bra? Någon annan får gärna flika in om dom vet.

När det gäller barnvänliga spel så finns det massor att välja mellan, men det är engelska som gäller. Job Simulator och Vacation Simulator är säkert himla skoj för barnen. Rec Room är gratis och populärt. Och Richie's Plank Experience är rätt kul när man introducerar gäster till VR.

Morsans gubbe tog steget ut för plankan. Han ramlade ner på golvet i vardagsrummet och slog tån i något hårt. Men det var kul för oss andra.

Vill du få ytterligare $30 så är det bara att skicka PM till valfri medlem i tråden här, vi är många som har ett headset och ingen tackar nog ned till gratis $30 (både du och personen som bjuder in dig får $30 att handla spel för). Ett krav för att kunna skicka en länk verkar vara att man blir vänner på Messenger (Facebook) tyvärr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Jag hade tänkt vänta lite med att köpa som julklapp för enligt prisjakt så har priserna inte sjunkit något idag. Men Oculus.com var ju billigare än prisjakt visar och om man nu får 500kr för spel borde man kanske slå till idag ändå. Inte troligt att det blir billigare för jul?

Ni som använt detta ett tag. Kan det passa som en kul grej för barn på 9 år och 6 år? Jag brukar inte köpa så dyra presenter men tänker att jag kan nog använda den själv också. Eller är det fortfarande bara "en cool sak" som man sen tröttnar på?

Barn rekommenderas inte använda VR, inte mer än korta stunder i så fall. Det är mer om du vill ha en själv och låter barnen testa lite grann.

Personligen är jag VR-frälst och har fått mycket spelglädje tillbaka genom det, kör även konditionsträning i VR under vintern. Men det passar väl inte alla.

Permalänk

Okej om någon vill dela med sig av en rabattkod på $30 så skicka gärna ett meddelande Man kan väl bara ta bort varandra från Messenger/Facebook efteråt sen (så ta det inte personligt när jag gör det sen...)

Ett stort problem är dock att jag inte lyckas test-beställa från Oculus. När jag fyller i postnummer så får jag "Please enter a valid Postnummer" vid checkout. Är det bara jag eller är nåt fel?
https://www.oculus.com/

Angående om det är skadligt läste jag lite på länk nedan, visserligen från 2017. Vet inte om man kommit fram till mer sen dess. Hur de mår och reagerar är inget problem, men vill förstås inte att synen ska påverkas.
https://www.immersivt.se/ar-vr-skadligt-barn/
Vet inte vad som menas med "korta stunder". Men visst jag kanske ska skriva på paketet att den är till hela familjen istället för dem personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Okej om någon vill dela med sig av en rabattkod på $30 så skicka gärna ett meddelande Man kan väl bara ta bort varandra från Messenger/Facebook efteråt sen (så ta det inte personligt när jag gör det sen...)

Ett stort problem är dock att jag inte lyckas test-beställa från Oculus. När jag fyller i postnummer så får jag "Please enter a valid Postnummer" vid checkout. Är det bara jag eller är nåt fel?
https://www.oculus.com/

Angående om det är skadligt läste jag lite på länk nedan, visserligen från 2017. Vet inte om man kommit fram till mer sen dess. Hur de mår och reagerar är inget problem, men vill förstås inte att synen ska påverkas.
https://www.immersivt.se/ar-vr-skadligt-barn/
Vet inte vad som menas med "korta stunder". Men visst jag kanske ska skriva på paketet att den är till hela familjen istället för dem personligen.

Har du skrivit postnumret enligt "xxx xx"?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av FanaticBee:

Ett stort problem är dock att jag inte lyckas test-beställa från Oculus. När jag fyller i postnummer så får jag "Please enter a valid Postnummer" vid checkout. Är det bara jag eller är nåt fel?
https://www.oculus.com/

Du skriver in postnummer i fel format. Jag fick problem båda gånger jag försökte, så ändra formateringen på postnummret så ska det fungera.

Permalänk

tack alla, ja det stämmer det ska vara ett mellanrum tydligen. Provade alla möjliga siffror och bokstäver, men inte mellanrum...

Permalänk
Medlem

Även jag kan bistå, pengar är najs. Jag har ett tomt FB-konto och lägger i så fall till temporärt.

Permalänk
Medlem

Om man "avbryter vänskapen" så försvinner personen även från listan på inbjudna personer.

Vet inte hur det blir med pengarna då.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Jag hade tänkt vänta lite med att köpa som julklapp för enligt prisjakt så har priserna inte sjunkit något idag. Men Oculus.com var ju billigare än prisjakt visar och om man nu får 500kr för spel borde man kanske slå till idag ändå. Inte troligt att det blir billigare för jul?

Ni som använt detta ett tag. Kan det passa som en kul grej för barn på 9 år och 6 år? Jag brukar inte köpa så dyra presenter men tänker att jag kan nog använda den själv också. Eller är det fortfarande bara "en cool sak" som man sen tröttnar på?

Som andra skrivit så rekommenderas inte VR för barn under 12 år pga huvud/ögon inte vuxit klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Som andra skrivit så rekommenderas inte VR för barn under 12 år pga huvud/ögon inte vuxit klart.

Jag beställde precis ett quest 2 till min 10 åring. Det är ju inte så att han kommer sitta med det flera timmar varje dag så har väldigt svårt att se hur det skulle kunna skada nåt.
Och en snabb googling visar att det är företagen som inte vill ta några risker eftersom dom inte vet om det kan ha nån negativ effekt. och det vanliga tjatet att barn har svårt att skilja mellan spel och verklighet och att VR skulle göra det ännu svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

Jag beställde precis ett quest 2 till min 10 åring. Det är ju inte så att han kommer sitta med det flera timmar varje dag så har väldigt svårt att se hur det skulle kunna skada nåt.
Och en snabb googling visar att det är företagen som inte vill ta några risker eftersom dom inte vet om det kan ha nån negativ effekt. och det vanliga tjatet att barn har svårt att skilja mellan spel och verklighet och att VR skulle göra det ännu svårare.

Kan finnas praktiska anledningar också, minsta IPD-inställning på i princip alla headset är ca 58mm. Nu vet jag inte vad en tioåring typiskt har för IPD men kan tänka mig att det är lägre än så och då kan ge suddig bild.

Sen är barn i vissa multiplayerspel ett otyg, med konstant skrikande, mobbning, rasism och dylikt men där är det väl mer att man som förälder övervakar.

Kravet på Facebookkonto (som snart ska försvinna, oklart vad det ersätts med) innebär också att kontoägaren behöver vara 13 år gammal för att köra med eget konto.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som precis beställt ett oculus quest, hur fixar jag en värvningslänk?

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Har en kompis som precis beställt ett oculus quest, hur fixar jag en värvningslänk?

Inne i mobilappen på området Menu, men köpet måste ske via länken så kompisen får vad jag förstått beställa igen i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kan finnas praktiska anledningar också, minsta IPD-inställning på i princip alla headset är ca 58mm. Nu vet jag inte vad en tioåring typiskt har för IPD men kan tänka mig att det är lägre än så och då kan ge suddig bild.

Sen är barn i vissa multiplayerspel ett otyg, med konstant skrikande, mobbning, rasism och dylikt men där är det väl mer att man som förälder övervakar.

Kravet på Facebookkonto (som snart ska försvinna, oklart vad det ersätts med) innebär också att kontoägaren behöver vara 13 år gammal för att köra med eget konto.

IPD måttet hade jag inte ens tänkt på men lite snabbt med måttband och min tioåring har mer än 6cm. Så det borde vara lugnt.

Och ja helt klart så får man ju som med alla andra spel (VR och ”standard”) ha lite koll på vad sina barn spelar och hur dom beter sig mot andra över nätet.

Åldersgränsen på kontot är det minsta problem,

Klart barnen oxå ska få uppleva VR!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

IPD måttet hade jag inte ens tänkt på men lite snabbt med måttband och min tioåring har mer än 6cm. Så det borde vara lugnt.

Och ja helt klart så får man ju som med alla andra spel (VR och ”standard”) ha lite koll på vad sina barn spelar och hur dom beter sig mot andra över nätet.

Åldersgränsen på kontot är det minsta problem,

Klart barnen oxå ska få uppleva VR!!!

Kör på bara, mina barn kör inga mpnspel i VR men kör lite Beat saber, vacation/job simulator mm.
Ena testade på Duck season nyligen, fick prova på skjuta lite ankor. Spelet är ett skräckspel också så fick även smaka på det

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc