3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Kan garantera dig att du inte märker av någon skillnad med ett 2080ti i 1080p och 1440p. Och jag betala 4600kr för den i november. Men att kasta 20k i sjön är helt upp till folket.

Och om man har pluggat i 7år, känns det bra att lägga 26k för ett kort från ens studielån? istället för att investera det på börsen.

Märkligt att du uttrycker dig så och håller inte alls med.
Man vill ha den senaste tekniken och den bästa produkten.

Att säga att man kastar 20k i sjön för att man vill och kan betala för bättre prestanda än ditt 2080ti är bara konstigt uttryckt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Märkligt att du uttrycker dig så och håller inte alls med.
Man vill ha den senaste tekniken och den bästa produkten.

Att säga att man kastar 20k i sjön för att man vill och kan betala för bättre prestanda än ditt 2080ti är bara konstigt uttryckt.

Det jag sa från början är att folk är desperata. 3090 såldes inte ut i september fanns i lager i flera veckor för 15k och nu helst plötsligt köper alla 3090 för 26k sekunden de får ögat på den.

Låter bara dumt att köpa ett kort för 26k oavsett hur mycket pengar man har, för vad för 10% mer prestanda i 1080p

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Det jag sa från början är att folk är desperata. 3090 såldes inte ut i september fanns i lager i flera veckor för 15k och nu helst plötsligt köper alla 3090 för 26k sekunden de får ögat på den.

Låter bara dumt att köpa ett kort för 26k oavsett hur mycket pengar man har, för vad för 10% mer prestanda i 1080p

10% mer prestanda i 1080p kanske, men hur många som köper ett grafikkort för 26k spelar fortfarande i 1080p? Gissar på att dom sitter på 4k där skillnaden blir mycket större

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Det jag sa från början är att folk är desperata. 3090 såldes inte ut i september fanns i lager i flera veckor för 15k och nu helst plötsligt köper alla 3090 för 26k sekunden de får ögat på den.

Låter bara dumt att köpa ett kort för 26k oavsett hur mycket pengar man har, för vad för 10% mer prestanda i 1080p

Jag hoppas verkligen inte att man köper ett 3090 för att spela i 1080p (Om man inte är CS-proffs eller liknande)
Det är ju inte vid 1080p som den stora skillnaden visar sig utan vid 1440p och framförallt 4k, där ett 3090 orkar dra runt 4k även med allt lull lull påslaget.

(med det sagt skulle jag själv inte lägga 26k på ett grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Verkar fortfarande gå att köpa, dock har frugan sagt nope. För stunden lol

Stod noll i lager när jag kollade. Frugan sa nej till mig först också när jag skulle köpa 3080, men nu sitter jag här med ett 6900XT för 16.500kr ändå. Så du kan ju sälja in det som att det är billigare att betala 12.500:- nu än 16.500:- sen

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Frugan ? Man up guys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Frugan ? Man up guys.

Ja för det är så manligt att skita i delade utgifter och delat ansvar i en familj?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Lite off topic men frågar hon dig varje gång hon vill köpa lite dyrare smink, en ny handväska eller ett par dyrare skor ?

Permalänk
Medlem

Men visst varje förhållande är unikt och det som funkar för er är givetvis rätt för er, det finns inget rätt och fel generellt. Trodde inte det skulle trampa på så ömma tår bara. Tillbaka till grafikkort nu !!

Permalänk
Medlem

Man kanske inte var så galen då när man köpte 3090FE för 16800 kr i september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Ja för det är så manligt att skita i delade utgifter och delat ansvar i en familj?

Tur man har delad ekonomi fast tydligen enkelriktad gemensam på samma gång

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

För den som väntar på ett EVGA 3080 XC3 ultra från Inet kan jag med stor glädje meddela att kön har minskat med 0 (noll) personer på tre veckor. Enligt min uträkning kommer det därmed dröja oändligt med tid innan korten levereras.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

För den som väntar på ett EVGA 3080 XC3 ultra från Inet kan jag med stor glädje meddela att kön har minskat med 0 (noll) personer på tre veckor. Enligt min uträkning kommer det därmed dröja oändligt med tid innan korten levereras.

Men du är då inte bitter för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

För den som väntar på ett EVGA 3080 XC3 ultra från Inet kan jag med stor glädje meddela att kön har minskat med 0 (noll) personer på tre veckor. Enligt min uträkning kommer det därmed dröja oändligt med tid innan korten levereras.

Vilke köplats har du, och när beställde du?

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

När väntan på saker känns lång och oviss brukar jag tänka att man ändå har hälsan i behåll. Då känns det bättre.

/ Tips från coachen

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Sorry for OT men det är synd för det splittar PC-spels marknanden mellan de som har 50k i månadslön och de som har barnbidrag. Det slutar med att eliten kan spela 4k-Ultra-HDR-RT och resten köper en konsoll. Och vad gör spelutvecklare då? Jo dom kommer skita i att utveckla till PC helt då... surt

Finns väl ändå ingen som lever på enbart barnbidrag? Och även de som tjänar 50k har barnbidrag...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad det är som är så jävla mysigt med den här tråden? Jag väntar förvisso på ett 3080 men en obskyr modell i form av ett Inno3D med vattenblock från Proshop så jag är inte här för att uppdatera hur det går med det. Jag hat dessutom redan ett 6900XT så det är inte så jag är i behov av något nytt grafikkort.

Likförbannat är det här den första tråden jag kollar varje gång jag går in på Swec. Jag kan verkligen inte förstå varför jag tycker den är så otroligt mysig att hänga i. Och ska jag vara helt ärlig så tror jag det kommer lämna ett stort tomrum efter sig när alla fått sina kort och de åter går att köpa direkt över disk. Det finns nåt himla speciellt med den här väntan som inte påminner mig om något annat än väntan på jultomtem som liten, tycker det är nåt himla fint med det ändå <3

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Rätt perversa höjningar på priserna må jag säga...........

Mycket mer värt att köpa ett 6900XT för < 15k från butik än att lägga 10k mer för raytracing.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Mycket mer värt att köpa ett 6900XT för < 15k från butik än att lägga 10k mer för raytracing.

Kan vara trevligt med DLSS dock. Men kanske inte värt 10 papp extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Kan någon förklara vad det är som är så jävla mysigt med den här tråden? Jag väntar förvisso på ett 3080 men en obskyr modell i form av ett Inno3D med vattenblock från Proshop så jag är inte här för att uppdatera hur det går med det. Jag hat dessutom redan ett 6900XT så det är inte så jag är i behov av något nytt grafikkort.

Likförbannat är det här den första tråden jag kollar varje gång jag går in på Swec. Jag kan verkligen inte förstå varför jag tycker den är så otroligt mysig att hänga i. Och ska jag vara helt ärlig så tror jag det kommer lämna ett stort tomrum efter sig när alla fått sina kort och de åter går att köpa direkt över disk. Det finns nåt himla speciellt med den här väntan som inte påminner mig om något annat än väntan på jultomtem som liten, tycker det är nåt himla fint med det ändå <3

Kan bara hålla med.
Det är som en oändlig adventskalender. Har själv fått ett kort, men väntar fortfarande på det jag verkligen vill ha.
Tror också att jag kommer fortsätta att besöka tråden, efter jag fått det sista kortet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

För den som väntar på ett EVGA 3080 XC3 ultra från Inet kan jag med stor glädje meddela att kön har minskat med 0 (noll) personer på tre veckor. Enligt min uträkning kommer det därmed dröja oändligt med tid innan korten levereras.

Yep, är i samma situation på EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3, inte rört sig ett smack under hela mars. Dystert minst sagt

Permalänk

Thanks Amazon, very cool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av läderimitation:

Bra pris! Exakt ett sånt beställde jag, för 8395Kr back in the day LoL Men det kom aldrig

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Ett stort tack till alla som tipsar och delar länkar till kort finns/fanns att köpa.
Beställde ett Asus 3080 Strix oc från Inet 2020-12-04 för 10690kr och har fått bekräftelse på att det finns att hämta i butik.

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på 5st 3080 som jag beställde för 7825:- och tre andra mellan 8-9k.
~9 mån leveranstid är trevligt.

Det vore dumt att avbryta beställningen med tanke på hur mycket man tjänar via mining på dom, man får ju runt 2500:- per månad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Lite off topic men frågar hon dig varje gång hon vill köpa lite dyrare smink, en ny handväska eller ett par dyrare skor ?

håller med, man är ingen slav, om ja jobbar arslet av mig vill ja ju kunna spendera majoriteten de ja tjänar på mitt. sen kan man ju bjuda ibland eller ha nån gemensam familjekassa lr nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Ja för det är så manligt att skita i delade utgifter och delat ansvar i en familj?

Kan säga att det är så skönt att ha delad ekonomi som båda uppskattar. Vi har istället gemensamt konto dit pengar sätts in för gemensamt bruk.
Aldrig något bråk om pengar.
Kan tipsa om tråden "hur investerar ni" här på clockers.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fetakniven:

För den som väntar på ett EVGA 3080 XC3 ultra från Inet kan jag med stor glädje meddela att kön har minskat med 0 (noll) personer på tre veckor. Enligt min uträkning kommer det därmed dröja oändligt med tid innan korten levereras.

... har du delat med 0?

Skrivet av JohanFlodqvist:

Kan någon förklara vad det är som är så jävla mysigt med den här tråden? Jag väntar förvisso på ett 3080 men en obskyr modell i form av ett Inno3D med vattenblock från Proshop så jag är inte här för att uppdatera hur det går med det. Jag hat dessutom redan ett 6900XT så det är inte så jag är i behov av något nytt grafikkort.

Likförbannat är det här den första tråden jag kollar varje gång jag går in på Swec. Jag kan verkligen inte förstå varför jag tycker den är så otroligt mysig att hänga i. Och ska jag vara helt ärlig så tror jag det kommer lämna ett stort tomrum efter sig när alla fått sina kort och de åter går att köpa direkt över disk. Det finns nåt himla speciellt med den här väntan som inte påminner mig om något annat än väntan på jultomtem som liten, tycker det är nåt himla fint med det ändå <3

Skrivet av griid:

Kan bara hålla med.
Det är som en oändlig adventskalender. Har själv fått ett kort, men väntar fortfarande på det jag verkligen vill ha.
Tror också att jag kommer fortsätta att besöka tråden, efter jag fått det sista kortet.

Ni får kanske göra det till en följetång, finns väl alltid något, "the next thing" att vänta på i vår värld.

*Tråd för övrigt smått rensad enl. § 9*
Handel sker i marknaden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av proppskixd:

Yep, är i samma situation på EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3, inte rört sig ett smack under hela mars. Dystert minst sagt

Känns som att jag legat på köplats 32 hur länge som helst nu, förhoppningsvis skickar evga ut batchar till grupper av länder på något round Robin-aktigt vis och det snart blir Sveriges tur igen...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Jag sålde ett 3080 till en vän för ett kompispris.
Hans väntan är slut i och med det.

Det är trevligt att det gick till en gamer/god vän.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti